
Bazirana na modelu SF90 Stradale, nova specijalna ograničena serija SF90 XX Stradale je predstavljena zajedno sa svojim SF90 XX Spider kolegom.
Biće napravljeni u samo 799 odnosno 599 primeraka, ovi novi PHEV-ovi sa V8 motorom predstavljaju najnoviji i najekstremniji primer koncepta specijalnih verzija, koji podiže performanse Ferrarijevih modela na nove nivoe.
Oslanjajući se na svoje iskustvo, Ferrari je odlučio da stvori automobil koji je legalan za puteve i koji otelotvoruje maksimalan izraz inženjerskih koncepata. SF90 XX Stradale je baziran na superautomobilu u ponudi, SF90 Stradale, i podiže svoje već impresivno uzbudljivo iskustvo vožnje na nove visine. Performanse su poboljšane na impresivnih 1030 KS (30 više od SF90 Stradale), specifičnoj softverskoj logici i korišćenju radikalno novih aerodinamičkih rešenja, uključujući fiksni zadnji spojler - prvi koji se pojavio na drumskom Ferariju od dana F50 - koji isporučuje neuporedivih 530 kg potisne sile pri 250 km/h.
Isti koncept je dao inspiraciju za Ferrari SF90 XX Spider, koji kombinuje vrhunski adrenalin na stazi sa opojnim zadovoljstvom vožnje bez krova, gde kultni zvuk Ferrari V8 motora daje tako vitalni doprinos. SF90 XX Spider ima koristi od istih sofisticiranih aero rešenja kao i SF90 XX Stradale, kao i od posebno razvijenih tokova vazduha u kokpitu koji garantuju vrhunski komfor putnika.

Opremljen je Ferrarijevim tvrdim krovom koji se uvlači (RHT), koji se sastoji od aluminijumskih panela i ne samo da se otvara i uvlači za samo 14 sekundi, već se može aktivirati i pri brzinama do 45 km/h.
SF90 XX Stradale je takođe nasledio prepoznatljivi PHEV raspored koji se nalazi u SF90 Stradale i SF90 Spider, u kojem je V8 motor sa unutrašnjim sagorevanjem integrisan sa tri elektromotora, dva nezavisna na prednjoj osovini, i jedan koji se nalazi između motora i menjača na pozadi. Ova konfiguracija omogućava automobilu da oslobodi maksimalno 1030 KS (+30 KS više od SF90 Stradale), postavljajući potpuno novo merilo performansi.
Litijum-jonska baterija visokih napaja tri motora, garantujući domet od 25 km u potpuno električnom režimu. Kada je SUS isključen, prednji motori daju automobilu maksimalnu brzinu od 135 km/h.
SF90 XX Stradale i SF90 XX Spider zadržavaju 8-stepeni menjač sa dvostrukim kvačilom koji se prvi put pojavio u Ferrari asortimanu na SF90 Stradale. Međutim, logika menjanja stepena prenosa se značajno promenila: automobil koristi patentiranu logiku uvedenu u Ferrariju Daytona SP3 da bi angažovanije profile dinamičkog ubrzanja. U tom cilju, Ferrari inženjeri su razvili specifičnu kalibraciju motora koja radi u sinergiji sa logikom upravljanja menjačem.
Ferrari SF90 XX Stradale isporučuje najefikasnije aerodinamičke performanse od bilo kog drumskog automobila u istoriji Ferarija, što ga čini uporedivim samo sa LaFerrari superautomobilom. Pruža dvostruko veću maksimalnu silu pritiska od SF90 Stradale, poboljšavajući prianjanje i omogućavajući opipljivo brže vreme kruga u Fioranu. Proizvod Maranelovog neprocenjivog trkačkog iskustva, ovaj rezultat je postignut redizajniranjem upravljanja protokom hlađenja za termalne i električne komponente, kao i za motorni prostor kako bi se nosio sa većom maksimalnom snagom.
Iz aerodinamičke perspektive, novo merilo je definitivno zadnje fiksno krilo koje je razvijeno iz iskustva sa automobilima XX programa. Ovo je element sa ogromnim vazdušnim potencijalom koji se pokazao prirodnim za ovu konkretnu primenu, zahvaljujući bliskoj saradnji sa Ferrari Styling centrom.

Novi raspored podvozja je takođe optimizovan da garantuje poboljšano izvlačenje vazduha. Bočne lamele na donjem delu prednjeg branika, koje su već viđene na SF90 Stradale, takođe su redizajnirane i sada su veće kako bi se smanjio protivpritisak.
Veći, širi prednji difuzor doprinosi povećanju potisne sile od preko 45 kg pri 250 km/h, radeći u sinergiji sa vorteks generatorima koji su sami redizajnirani.

Fokus razvoja Ferrarija SF90 XX Stradale je bio da proizvede drumski automobil sa najvećim performansama ikada koji bi takođe pružio maksimalnu zabavu za volanom, dok u potpunosti zadržava sve funkcionalnosti hibridnog pogonskog sklopa SF90 Stradale. Upotrebljivost performansi je bila posebno važna, posebno u smislu sposobnosti električnog režima da pruži iznenađujuće visoke performanse vožnje, kako u tipičnom urbanom okruženju tako i na putovanjima van grada – u stvari, maksimalna brzina u eDrive režimu je 135 km/h.
Prelazak sa električnog režima na hibridni režim je izuzetno gladak zahvaljujući besprekornoj koordinaciji između električne prednje osovine, 8-stepenog DCT menjača, električnog motora postavljenog pozadi i V8 motora. Ovo zauzvrat garantuje progresivno, kontinuirano ubrzanje i čini svu snagu pogonskog sklopa dostupnom što je brže moguće.
Vektorisanje obrtnog momenta je dostupno u svim konfiguracijama, a debituje i Ferrari Dynamic Enhancer (2.0). Takođe je aktivan u svim dinamičnim Manettino pozicijama i svim uslovima prianjanja. Svim različitim sistemima upravlja elektronski Side Slip Control (eSSC) 1.0.
Još jedan veliki novi dodatak je ABS EVO kontroler, koji je debitovao na 296 GTB. Zahvaljujući integraciji sa 6W-CDS senzorom, poboljšava performanse i ponovljivost pri kočenju visokih performansi u suvim uslovima. Funkcioniše u situacijama visokog prianjanja i na Manettino pozicijama od Race naviše koristeći podatke sa 6W-CDS senzora da bi se dobila precizna procena brzine automobila. Ovo omogućava određivanje ciljanog proklizavanja sva četiri točka i posledično optimizaciju raspodele kočnica.
Automobil ima postavku sa elastičnim karakteristikama i kinematskim uglovima dizajniranim isključivo da optimizuju njegovo ponašanje na granici. Postoji poboljšanje od 9% u bočnim performansama (Ay max) u poređenju sa SF90 Stradale u uslovima upravljanja pri velikim brzinama, uglavnom kao rezultat potisne sile.
Pošto novi automobil isporučuje znatno veću potisnu silu od SF90 Stradale i posledično brže usporavanje, kočioni sistem SF90 XX Stradale je takođe unapređen. Iako zadržava Aero čeljusti na prednjoj strani, prednji diskovi su potpuno redizajnirani da poboljšaju hlađenje, sada postoje veći zadnji diskovi prečnika 390 mm, a kočione pločice su novog dizajna koji maksimizira kontaktnu površinu kako bi se poboljšao koeficijent trenja.
SF90 XX Stradale je najekstremnija verzija SF90 Stradale; njegovi kriterijumi dizajna su stoga kriterijumi trkačkog automobila, kalibrisani da bi se osiguralo da može biti homologiran za upotrebu na putu. Uz to, Ferrari SF90 XX Stradale nije samo specijalna verzija: to je prvi XX model koji je prošao kroz fabričke kapije, prenoseći sam vrhunac trkačke tehnologije, aerodinamičku efikasnost i snagu na put.
Dizajniran od strane Ferrari Styling centra na čelu sa Flaviom Manzonijem, SF90 XX Stradale uključuje inženjerske principe koji su bili u osnovi SF90 Stradale i gura ih u nove krajnosti. Zahvaljujući bliskoj sinergijskoj vezi između Styling centra i Tehničkog odeljenja, izvršene su značajne modifikacije, pretežno sa ciljem povećanja potisne sile originalnog automobila.
Njegove karakteristike, plod prodornijeg, radikalnijeg dizajnerskog jezika, još su ekstremnije. Stilski elementi SF90 XX Stradale su dizajnirani da istaknu njegove čistokrvne karakteristike performansi, dok i dalje zadržavaju čiste linije i forme svog prethodnika. Otuda odluka da se ne sakrivaju usisnici i ventilacioni otvori, osnovni deo stilskog jezika trkačkih automobila. Tehničko rešenje koje takođe postaje prepoznatljiv element: tri lamele na prednjem krilu SF90 XX Stradale i na zadnjem krilu su primer toga.
Nema sumnje da je jedna od najizrazitijih karakteristika dizajna Ferrarija SF90 XX Stradale njegovo zadnje krilo. Usisnici vazduha za interkulere su sada takođe veći, što efikasnije usmerava vazduh.
Koncept prednjeg krila u obliku strelice je zadržan na SF90 XX Stradale. Prednja svetla, koja sada imaju još niži gornji profil, sada su integrisana u ovu oblast pomoću dva spoljna vertikalna profila krila. Ovo stvara ono što bismo mogli nazvati više geometrijskim jezikom koji odražava duh ovog novog automobila. Novi i prepoznatljivi elementi prednjeg dela su dva impozantna donja krila koja dominiraju nad otvorima za vazduh, koja izgledaju kao da lebde, čineći da sam SF90 XX Stradale deluje šire.
U poređenju sa SF90 Stradale, SF90 XX Stradale ima impozantnije zadnje ventilacione otvore iza točkova. Što se tiče dizajna, ovde je cilj bio da se vizuelno podvuče impresivna širina zadnjeg dela automobila, a to je postignuto korišćenjem koncepta slojevitosti. Jedan od slojeva je fiksno zadnje krilo, rešenje koje nije viđeno na uličnom legalnom Ferariju od F50 iz 1995. godine. Drugi je profil u boji karoserije koji se obavija oko svetlosne trake, elementa koji je potpuno odstupanje od koncepta dvostrukih zadnjih svetla SF90 Stradale. Treći sloj, već viđen na SF90, jeste spojler u kombinaciji sa aktivnim aero konceptom
Elementi od ugljeničnih vlakana se ističu od elemenata u boji karoserije po celom automobilu, ali posebno u njegovom donjem delu, kako bi naglasili tehničke aspekte automobila. Drugi konotativni elementi su otvori za vazduh u obliku zaobljenih četvorouglova i na prednjoj haubi i na zadnjem poklopcu motora, koji efektivno postaju deo livreje automobila. Dizajnirani su kao dodiri boje koji se usklađuju sa završnim pločama na zadnjem krilu od ugljeničnih vlakana, na primer. Automobil takođe ima posebne felne sa zvezdastim točkovima sa istaknutim aerodinamičkim profilima.
Vodeći princip dizajna enterijera bio je isticanje trkačke vokacije kokpita kroz rešenja koja bi omogućila značajnu uštedu na težini. Glavne oblasti koje su uključene bile su paneli vrata, tuneli i prostirke, koji su sada jednostavniji u smislu svog oblika i uglavnom korišćenih tehničkih tkanina, dok su ugljenična vlakna korišćena za funkcionalne oblasti. Gornji deo komandne table je sa Alkantarom, dok je donji deo sa tehničkom tkaninom. Oboje su inspirisani svetom trka.

Oplate na vratima naglašavaju temu viđenu na SF90 Stradale: konkavni delovi koji se spajaju na instrument tabli su istaknuti kontrastom boja. Tri lamele u srednjoj zoni, s druge strane, predstavljaju znak za ventilacione otvore na lukovima točkova, stvarajući sveukupni dinamičan, skulpturalni efekat.
Sređeni centralni tunel ne samo da izgleda, već je i izuzetno lagan. Podizači prozora i odeljak za ključeve su na sekundarnom nivou. Temu stajlinga karakterišu zapremine koje stvaraju sofisticiranu kombinaciju funkcionalnih praznina i čvrstih konstrukcija, dajući tunelu sportski, ali sofisticiranu privlačnost, a istovremeno ističući njegovu funkcionalnost.
Specifično trkačko sedište sa vidljivom strukturom od ugljeničnih vlakana dizajnirano je da poboljša sportsko zadovoljstvo u vožnji bez kompromisa po udobnosti. Mehanizam nagiba naslona je integrisan u sedište korišćenjem elastičnih materijala koji skrivaju razmak između naslona i sedišta. To znači da struktura izgleda besprekorno u svakom trenutku - baš kao jednodelno sedište, a istovremeno omogućava podešavanje naslona. Zajedno sa strukturom od ugljeničnih vlakana, ova karakteristika je uštedela 1,3 kg težine u poređenju sa jednodelnim sedištem SF90 Stradale.
SF90 XX Spider

SF90 XX Spider je dozvolio Ferrari Styling Centru da koristi modifikacije zadnjeg dela automobila kako bi stvorio trenutno prepoznatljivu arhitekturu. Dobijeni vizuelni efekat produžava telo napred i daje mu potpuno drugačiju konotaciju.

Stoga se čini da je i težište automobila niže, posebno sa strane.


Kada je krov podignut, rol-barovi se neprimetno spajaju i postaju jedno sa krovnom konstrukcijom. Kao i rol-barovi, gornji deo je od ugljeničnih vlakana i zahvaljujući poznatom Ferrari mehanizmu koji se može uvlačiti tvrdi krov (RHT), može se otvoriti dok se automobil kreće za samo 14 sekundi brzinom do 45 km/h, omogućavajući putnicima da maksimalno uživaju u automobilu u svim vremenskim uslovima.
Priredio: Ivan Mitić - Autoblog.rs