Renault Clio i Dacia Duster (benzin/gas) – Vožnja kroz Vojvodinu i Šumadiju

U pričama koje slede prikazaćemo naše utiske sa vožnji kroz Vojvodinu, tačnije sa lagane „auto šetnje“ starim putem prema novosadskoj pijaci „Najlon“, a takodje i sa izleta južno od Beograda, preko Avale i sa ciljem na Kosmaju.
Dve priče će možda zainteresovati one koji bi želeli da čuju nešto o automobilima koji imaju DVA REZERVOARA, jedan sa benzinom a drugi sa gasom i koji baš zbog toga mogu da prevale bez dolivanja goriva i 1100 kilometara. Reč je o ekološkim maratoncima sa fabrički ugradjenim sistemom za korišćenje gasa, koji za 11% smanjuju emisiju CO2. Vozili smo prvo Renault Clio Intens TCe 100 LPG, a potom Duster Prestige Eco-G 1.0.
Reč je o dva interesantna četvorotočkaša koji imaju i sličnosti i razlike, pa krenimo onda po redu…evo nas najpre u crvenom Renou Klio…
Renault Clio Intens TCe 100 LPG
Prvi utisak pri susretu sa Kliom, koji koristi BENZIN i GAS, vezan je za dobro poznati dizajn automobila koji se kod nas najbolje prodaje u odnosu na svoje Reno rodjake. Reč je o simpatičnom izgledu i već vidjenim linijama, o spoljašnosti koja se baš mnogima dopada.

Ovaj Klio se lako vozi, ima oko 1190 kilograma, testirani je bio obuven u zimske pneumatiike 195/55 R 16 a turbo benzinski agregat od 999 kubika jak je 100 KS. Kočioni sistem je dobro poznat, napred diskovi pozadi doboši. Preglednost dobra, oprema takodje i može se prilikom kupovine birati opcija od dva paketa – LIMITED i INTENS. Ima dovoljno prostora u prednjem delu kabine i malo manje na zadnjim sedištima i prtljažnik od 340 litara, u čijem se „podrumu“ umesto rezervnog točka nalazi fabrički postavljen rezervoar sa gasom. Potrošnja goriva prilikom korišćenja gasa iznosi oko 9 litara a rezervoar ima zapreminu od 42 litra tečnog gasa. Kada automobil koristi benzin iz rezervoara od 39 litara, prosečna potrošnja je oko 6 litara, na otvorenom putu manja a u urbanim sredinama veća. Menjač je klasičan petostepeni, obrtni moment 170 Nm, ubrzanje solidno sa 12.5 sekundi i sa maksimalnom brzinom ( podatak iz kataloga) od 188 km/h.
Prilikom polaska, kada je motor hladan, agregat se pokreće BENZINOM a vrlo brzo, kroz nekih pet minuta, ulogu pokretača preuzima GAS. Kada nestane gasa agregat automatski koristi benzin.

Dakle, ovakav dvostruki sistem napajanja omogućava vožnju i do 1100 kilometara, bez dolivanja goriva, i to je vrlo bitna odlika ovog KLIA.
Ovaj benzinsko-gasni Klio predstavlja racionalnu opciju, zarad gasa. Pre nekoliko godina gas je bio znatno jeftiniji a danas mu cena ide i do 82.9 dinara za litar. Litar slabijeg benzina je 145 dinara, pa uz malo truda možete izračunati svoje troškove. Cena Klia sa paketom LIMITED je 14.690 evra (kod poznatog HIT auta), dok je cena za paket INTENS 15.990 evra. Da je reč o štedljivom vozilu najbolje mogu reći vozači taksija.
Naši utisci sa vožnje preko Batajnice, Pazove, Indjije i Banstola, pa do poznatog novosadskog buvljaka „Najlon“ su sasvim zadovoljavajući. Lagana vožnja u automobilu koji ima mali klirens i sasvim lako ubrzava i pretiče, predstavlja pravo uživanje. Podesite sedište prema sebi, volan takodje prilagodite stilu sopstvene vožnje i uključite dobro ozvučenje. Radio stanice možete menjati dok su vam ruke na upravljaču, uz pomoć točkića na dohvat prstiju a ako još naidjete na vokalni duet sa uravo završenog festivala San Remo, onda će ugodjaj biti sjajan.
Naravno, mislimo na vokalni duet SINIŠA MIHAJLOVIĆ-ZLATAN IBRAHIMOVIĆ. Ceo svet je mogao da vidi dva zaista fantastična čoveka, dvojicu velikih znalaca fudbala, i bilo bi dobro da putem Interneta saznate što više o „MIHI“ i „IBRI“, velikim prijateljima čije su životne priče baš „holivudske“. Poreklom su sa ovih prostora. Siniša je rodjen u Vukovaru a danas je, hvala Bogu, zdrav i živ trener Bolonje, dok je Zlatan svet ugledao u Švedskoj, u Malmeu. Otac mu je iz Bijeljine a majka iz okoline Zadra. Valja reći da je Ibrahimović finansijski pomogao našem Obrenovcu povodom velikih poplava.
Za kraj ove prve priče savetujemo da dobro proučite kompletnu ponudu za KLIA TCe 100 LPG, i da odaberete paket opreme koji vam najviše odgovara.
Što se tiče buvljaka „Najlon“ u Novom Sadu, možemo reći da je sve po starom, robe od igle do stare pegle i polovnih firmiranih stvari, pa do odličnog pekmeza od kajsija, za 300 dinara.
Tehnički podaci za Renault Clio Intens TCe 100 LPG:
agregat : turbo benzinac , 999 kubika
snaga : 100 KS
pogon : na prednjim točkovima
masa : 1190 kg.
dimenzije : dužina 4050 mm. / širina 1798 mm. / visina 1440 mm.
menjač : klasičan, 5 brzina
klirens : 120 mm.
prtljažnik : 390 / 1069 l.
ubrzanje i maks. brzina : 12,5 sek. do stotke i 180 km/h
rezervoar : 39 litara ( benzin ) , 42 litara ( gas )
gume : Fulda zimske 195/55 R 16
obrtni moment : 170 Nm.
potrošnja : prosečna oko 6 litara benzina, oko 9 litara gasa
cena : od 14.890 do 16.190 eura
DACIA Duster prestige ECO-G 1.0
Dasterom koji ima takodje dva rezervoara, sa benzinom i gasom, krenuli smo put Kosmaja, što dalje od potpuno zagadjenog Beograda. Daster je takodje „čist“ četvorotočkaš koji smanjuje emisiju CO2, medjutim valja napomenuti da su ekološki automobili mala uteha kada je reč o kvalitetu vazduha, jer su najveći zagadjivači fabrike, toplane i drugi.

Putem preko najniže planine u Srbiji, dakle preko Avale, stigli smo do malo višeg Kosmaja, prelepog dela Šumadije sa pejsažima kao u bajci, sa dobrim putevima, sa malim selima i puno zelenila koje se nažalost i na Kosmaju ne čuva kako bi trebalo, pa polako niču veći stambeni objekti koji ne odgovaraju lepoti ovog kraja…
Naš Daster je po agregatu potpuno isti kao i gore opisani Klio, 999 kubika i 100 KS. U čemu se razlikuju ? Daster je teži od Klia i samim tim nešto sporiji prilikom ubrzanja i maksimalne brzine. Ali, Daster je komotniji, ima dovoljno prostora i napred i pozadi i ima veći prtljažni prostor, to jest „gepek“ kako mi to kažemo. Daster ima veći gabarit, ali, ima i znatno veću udaljenost najnižeg dela do tla („klirens“ od čak 21 sm.), pa je idealan za vožnju preko lošeg puta ili ako se baš mora, prilikom prelaska preko ležećih prepreka, visokih ivičnjaka i tramvajskih šina.
Dačia je već odavno postala ekstremno popularna širom Evrope. Pre ove lude korone, kada smo imali priliku da putujemo Madjarskom, Austrijom, Italijom, Francuskom i Nemačkom, videli smo baš veliki broj Dastera i o tom zaista zanimljivom proizvodu Francuske i Rumunije pisali smo više puta. Daster se naravno nudi i sa više drugih i jačih agregata, medjutim, ovaj maratonac kojeg smo vozili po Kosmaju može sa jednim punjenjem benzina i gasa prevaliti takodje oko 1100 kilometara.
Daster u saobraćaju privlači izgleda malo više pažnje. Poseduje dobru opremu, koristan kilometar sat sa obrtomerom i dovoljno veliki ekran sa navigacijom i kamerom za vožnju u nazad, vrlo pogodnom za parkiranje. Veliki je i nije okretan u gradu kao Klio, ali, na uskim i lošim putevima snalazi se „kao kod kuće“.
U vožnji je malo sporiji od Klia, ali, verujte da je i sa kilažom od 1320 kg. dovoljno živahanim, pa u drugoj i trećoj brzini uz jak gas možete sasvim bezbedno preticati. Kočioni sistem je isti, napred diskovi, pozadi doboši a prtljag je kao dvorište. U donjem delu prtljažnika je kao i kod Klia, rezervoar za gas, nema rezervni točak već kao i njegov rodjak poseduje set za reparaciju pneumatika, do prvog vilkanizera – „daleko bilo“.
Sasvim slučajno, na Kosmaju smo se našli u selu MISAČA koje pripada opštini Arandjelovac. Stigli smo do lepo kreiranog info obeležja, postavljenog nadomak imanja, sa nazivom „RODJAK SA SELA“, pa pošto kao i svi imamo po neku rodbinu van urbanih naselja, svratili smo da saznamo o čemu je reč.

Priču o „RODJAKU SA SELA“ ispisala je porodica Stojanović. Mladi bračni par, Milena i Uroš, nedavno žitelji Beograda, odlučili su da naopačke okrenu svoj život. Pre četiri godine napustili su čari velegrada i „divan-zagušljivi“ vazduh i za stalno se preselili u selo MISAČA. Pošto je mladi gospodin Uroš fakultetski obrazovan za zaštitu bilja i sve što je vezano za prirodu i poljoprivredu, Kosmaj je predstavljao idealan izbor.
U minulom periodu, nastao je voćnjak sa trešnjama i kajsijama, stvoreno je veštačko jezero za navodnjavanje, a zatim i sušara, pa je počela i proizvodnja mesa.
Za lične potrebe nabavljene su i prelepe koke a za njih je mladi rodjak gazde, majstor Lazar, sagradio kokošinjac i to sa svim bezbednosnim elementima zbog večitih neprijatelja (čitaj : jastreba i lisica). Kvadraturu kokošinjca je ukopao i obezbedio plitkim betonskim zidom kako bi lukava rupokopačica bila zaustavljena u svojoj nameri, a ceo objekat ima krov od žičane mrežu, tako da su onemogućeni i neprijateljski napadi iz vazduha.
Sjajno rešenje i najzad mir i spokoj za tri snažna petla…
Ako kojim slučajem skoknete do božanstvenog Kosmaja obavezno se raspitajte za selo MISAČA i imanje Stojanović. Bićete dočekani na divan domaćinski način i mislimo da ćete morati da probate slaninu, suvi vrat i odlične govedje kobasice, a možda i parče kranjske…..
Za kraj ovog pisanija valja reći da je DASTER i malo tvrdji od KLIA i da više troši. Cena verzije Prestige iznosi 15.940 evra, dok za paket Essential treba izdvojiti 13.940 evra. U svakom slučaju kupac bi morao dobro da prouči šta se sve nudi i da posle detaljnog pregleda opreme donese konačnu odluku.
KLIO je limuzina, lakše se vozi u gradu, verovatnio ga više preferiraju dame a cena modela sa paketom INTENS je 15.990 evra, dok varijanta LIMITID košta 14.690 evra.
Tehnički podaci za Dacia Duster Prestige ECO-G 1.0:
agregat : turbo benzinac , 999 kubika
snaga : 100 KS
pogon : na prednjim točkovima
masa : 1320 kg.
dimenzije : dužina 4341 mm. / širina 1804 mm. / visina 1693 mm.
menjač : klasičan, 5 brzina
klirens : 210 mm.
prtljažnik : 445 / 1478 l.
ubrzanje i maks. brzina : 13.8 sek. do stotke i 160 km/h
rezervoar : 50 litara ( benzin ) , 34 litara ( gas )
gume : Dunlop zimske 215/50 R 17
obrtni moment : 170 Nm.
potrošnja : prosečna oko 8 litara benzina, oko 9 litara gasa
cena : od 13.940 do 15.940 eura
Djordje Djenić – Mojsvetbrzine.rs