
Izvor : Pressonline.rs
Akcija zamene staro za novo u Nemačkoj, u kojoj građani dobijaju 2.500 evra od države da svoj stari automobil recikliraju i kupe novi, leglo je prevare, pišu nemački mediji. Prema podacima policije u toj zemlji, dosad je najmanje 50.000 starih automobila završilo na tržištima Afrike i Azije umesto na reciklaži.
Nemačka je prva zemlja koja je uvela nagradu za kupovinu novog automobila uz
uslov da stari bude uništen. Od 1. januara do sada već se oko pola miliona
građana odlučilo da zameni svog četvorotočkaša starijeg od devet godina novim,
uz državnu pomoć od 2.500 evra.
Otkad je cela akcija počela vlasnici auto-otpada bili su u čudu videvši kakve
su automobile ljudi spremni da bace samo zarad premije. Nemci su, naime, na
reciklažu vozili kola u jako dobrom stanju. Stoga su vlasnici auto-otpada našli
način kako da zarade koji evro više, pa su skoro nove automobile prodavali na
tržištima Afrike i Azije.
Nemačka policija procenjuje da je čitav posao zamene starih automobila novim
postao leglo prevare. Do sada je zabeleženo najmanje 50.000 slučajeva da stari
automobil nije uništen, nego je prodat. Naravno, ne kao staro gvožđe, već kao
automobil za manje bogata tržišta.
- Ukoliko bi neko hteo da vozilo ponovo registruje u Nemačkoj, to bi bilo
krivično delo jer bi taj neko morao da falsifikuje sve papire. Ako to vozilo,
međutim, napusti granice i Nemačke i Evropske unije, onda je istraga takvog
slučaja težak i složen posao, a ishod je više nego neizvestan - objašnjavaju
nemački policajci.
Potpredsednik Udruženja nemačkih kriminologa (BDK) Vinfrid Albishauzen
objasnio je da su velike zloupotrebe otkrivene posle najavljenih kontrola
brodova koji su s polovnim automobilima isplovljavali iz Hamburga ka Africi. On
je precizirao da je na tim brodovima nađeno bar 200 automobila koji je trebalo
da budu uništeni, ali nisu.
S druge strane, Udruženje za pomoć pri očuvanju životne sredine (DUH)
procenjuje da je bar 100.000 automobila od početka godine ilegalno prodato na
siromašnim tržištima.
Mediji u Nemačkoj ocenjuju da se čitav program premija za stare automobile
polako primiče kraju jer je sve manje onih koji žele novi auto. Tokom akcije
samo malobrojni proizvođači su bili na dobitku. Najviše koristi izvukli su oni
proizvođači koji u ponudi imaju male, jeftine automobile, pre svega
„strance" poput „Fijata", koji je udvostručio broj prodatih vozila, a
mogu da se pohvale i korejski i japanski proizvođači. Kad je reč o nemačkim
firmama, u „Folksvagenu" su jedva mogli da se odbrane od kupaca koji su
želeli novi „polo", koji je ovog proleća izašao na tržište. „Fordu"
je prodaja porasla za 50 odsto, a okoristio se i „Opel" sa rastom od 33
procenta. Ako se to preračuna u evre, to znači da je samo „Opel" za svojih
52.000 prodatih vozila dobio oko 130 miliona evra državne pomoći.
Nemački automobili i u istočnoj Evropi
Predstavnici više nemačkih partija zatražili su hitnu istragu povodom
tvrdnji nemačke policije da stari automobili koje država otkupljuje od građana
po sistemu staro za novo, umesto na otpadu, završavaju na tržištima afričkih i
azijskih zemalja. Uz to, političari su naveli da stara nemačka kola završavaju
i na istočnoevropskim tržištima.
- Carina, policija i državna služba za kontrolu izvoza trebalo bi da sprovedu
pojačanu kontrolu na auto-otpadima da bi se sprečile zloupotrebe - izjavio je
predstavnik Liberalno-demokratske stranke (FDP) Patrik Dering.