home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U predhodnim danima po novinama i u drugim medijama u Srbiji objavljen je veliki broj informacija, ili bolje rečeno dezinformacija, u vezi koristnosti, postavljanja i korišćenja auto folija. Kao predstavništvo svetski poznatog proizvodjača „LLumar" folije koje je prisutno u Srbiji od 2002. godine želimo pomoći da se razjasni nekoliko dilema u vezi korisnosti specijalnih i kvalitetnih folija.

U dosadašnjim člancima medija dosta često su objavljene nepotpuna, ponekad i nestručna tumačenja koja zbunjuju i proizvodjače i korisnike folija. Ovim putem želimo sa stručnog aspekta da razjasnimo osnovne funkcije kvalitetnih folija čije je korišćenje odobreno u zemljama EU.

* Postavljanje folija na auto-stakla definisano je članom 72 Pravilnika o

2012. godine donet je Pravilnik o podeli motornih i priključnih vozila i tehničkim uslovima za vozila u saobraćaju na putevima koji je stupio na snagu 25.04.2012.

Prema ovom Pravilniku dozvoljeno je zatamnjivanje svih stakala iza stuba bez ograničenja, dok je zatamnjivanje prednjih stakala dozvoljeno do 30%, a prednje vetrobransko staklo nije dozvoljeno zatamnjivati.

Korišćenje folija i u zemljama EU je u skladu sa EGB 43 pri Ujedenjenim Nacijamama. Po navedenim pravilima prednje vetrobransko staklo (šofer šajbna) ne sme se naknadno zatamniti. Bočna stakla u ravni vozača mogu se obložiti sa folijama do 70 % propuštanja sunčevih zraka i svetla tj. 30% zatamnjenja. Iza "B" stuba automobila stakla mogu se bez ograničenja zatamniti pod uslovom da automobil ima retrovizor sa obe strane. Uglavnom to je bila primenjena praksa i u Srbiji. U Srbiji do promene je došlo od septembra meseca ove godine kada je donet Pravinik o dopuni pravilnika o ispitivanju vozila. Time je definisano da se folija smatra prepravkom vozila i da mora proći istu proceduru atestiranja kao kada se ugradjuje TNG, kuka ili duple komande.

Ovaj pravilnik se primenjuje i retroaktivno i obavezuje vlasnike vozila da na nadležnim tehničkim pregledima izvrše kontrolu o tehničkoj ispravnosti već postavjenih zaštitnih folija iako poseduju inostrane ateste za to. To naravno iziskuje dodatne troškove i vreme za vlasnike automobila. Predvidjeni  troškovi za otvaranje postupka provere kvaliteta iznosi će oko 12.000,- dinara, zatim treba zvanično tražiti odobrenje od proizvodjača automobila ili preko njegovog ovlašćenog distributera saglasnot za postavljanje folije. To takodje košta do 15.000 din. Sa ovim nametima vlasnici automobila će se znatno više opteretiti nego vlasnici automobila u EU gde je atest u većini zemalja besplatan. Od zemalja u kojima se naplaćuje, najskupljiji je u Sloveniji i iznosi 31 eur. Primena novih pravila u mnogome će odvratiti vozače da ugrade folije na svoje vozilo, a one koji su to već uradili staviće u nezgodan položaj.

Takodje su u problemu i vlasnici vozila su uradili uvoz vozila sa već atestiranim folijama u inostranstvu.

Vozači i vlasnici vozila koji su svaki dan izloženi opasnim sunčevim zracima neće moći da izdvoje skoro prosečnu platu da plate dodatne troškove za postavjanje i kontrolu zaštitnih folija. Neće gubiti vreme od skoro mesec dana dok će od proizvodjača automolbila dobiti adekvatnu dozvolu za postavljanje. Ovo sve dovodi do otežavanja već dovoljno teške ekonomske situacije. Veliki broj vlasnika vozila sa folijama će faktički morati da uklone to što su platili i što je bilo po svim propisima u trenutku ugradnje, dok će smanjenjem obima posla preduzetnici serviseri i njihovih nekoliko stotina specijalno obučenih ljudi ostati bez posla. A oko 3o.ooo vozača će negodovati i ostati u zabludi koja pravila važe a koje ne, i zašto odstupamo o pravila zemalja članica EU.

U potpunosti smo saglasni sa stavom Ministarke gospodje Mihajlović da je cilj primene novih pravila obezbedjivanje uslova opšte sigusnoti svih učesnika u saobraćaju te da se nekvalitetne (neatestirane) folije trebaju skinuti sa prednjih staklenih poršina automobila. To jeste u skladu sa Evropskim pravilima.

Ali nije i cena provere. Navedene odredbe pravilnika pogadjaju i one vlasnike automobila koji su na svoje automobile postavili atestirane folije sa providnošću koja je u skladu sa Evropskim normativima. Za njih takodje važe dodatni nameti bez obzira na činjenicu da su oni postavili već atestirane folije zbog zaštite svog zdravlja, svoje dece i svojih saputnika od štetnih sunčevih zraka, koji su mnogo pojačani u poslednjih nekoliko godina. Dosadašnja praksa je potvrdila i to da pravilno postavljena kvalitena folija umesto da šteti koristi i opštem raspoloženju vozača, samim tim i bezbednosti učesnika u saobraćaju.

Primera radi "Llumar " folije minimum 99 % obezbedjuju zaštitu od štetnih sunčevih zraka, a to fabrički zatamnjena stakla ne garantuju. Na taj način pružaju veću zaštitu od kožnih i oftalmoloških bolesti. Naše folije do 70 % odbiju toplotu sunčevih zraka i na taj način umanjuju i unutrašnju temperaturu vozila, a ujedno povećavaju stepen koncentracije vozača. Na testovima je pokazano da je reakcija vozača u vozilu sa folijama na prozorima daleko bolja u odnosu na vozače u automobilima bez folija.

Sa aspekta bezbednosti folije takodje dosta štite prilikom udesa jer sprečavaju rasipanje sitnih komada stakla koji bi mogli dodatno da povrede putnike. A utvrdjeno je da se u slučaju potrebe staklo sa folijom može lako izbiti iz rama.

Kvalitetne atestirane folije poput " LLumar" folija imaju sve atribute koji su pokazali da poboljšavaju bezbednost u saobraćju , udobnost vožnje i bezbednost putnika u automobilu sa umanjenim štetnim posledicama sunčevih zraka. Predpostavljamo da državi Srbiji nije cilj bespotrebno i dodatno opterećenje vlasnika automobila i ugrožavanje jedne vitalne preduzetničke delatnosti u kojoj je zaposleno više stotina radnika.

NAŠ CILJ JE da na bazi naših dosadašnjih iskustava u zemljama članicama EU nadležnim organima u Srbiji prenosimo pozitivno primere zakonodavnih i drugih rešenja ovog vitalnog problema u interesu države i korisnika zaštitnih folija, i da smanje namete za folije koje ateste već poseduju. Zato u ime Nezavisne Evropske Asocijacije Proizvodjača Folija „EWFA” iz Brisela čiji smo i član tražimo da uspostavimo kontakt sa nadležnim organima u Srbiji. Namera nam je da podelimo naše znanje i iskustvo sa nadležnim organima u Srbiji sa ciljem da se nadje adekvatno, bezbolno rešenje u interesu države i korisnika zaštitnih folija. Ubedjeni smo da veliki broj vlasnika vozila koji su ugradili zaštitne folije sa nama zajedno mogu biti garant da postavljene kvalitetne folije ne ugrožavaju već poboljšavaju kvalitet vožnje i zaštitu svih učesnika u saobraćaju.

Zoltan Barat

LLumar Srbija / Barat - Promet doo



čitanja : 5122



Komentari

Odličan tekst, stručan, koristan.
Meni je razjasnio jednu nedoumicu u celoj ovoj zavrzlami i papazjaniji.
A to je da li treba atestirati već postavljenje folije pozadi, za koje nema ograničenja zatamnjenja.
"Napredno" zatvaraju posao svim ovim ljudima i firmama, a oni koji imaju, većina će morati ili da skida ili da mulja na tehničkom, dakle potpuno napredno rešenje.
Trebalo bi još nešto napredno smisliti, "prvi put u istoriji", kako bi još ljudi i još neka branša ostala bez posla.
Nakon više od 10 godina iskustva sa folijama, na više automobila, različitog stepena zatamnjenja, mogu da kažem da napred i na šajbnu bez problema može da se stavi providna 50-ca ( 50% ).
Pozadi tamnije ili iste, ako hoćeš da auto izgleda kao da ima nijansirana stakla, koja su skroz providna ( ako je sve 50% ).
Na džipu imam 90% pozadi, a napred 50% ( uključujući šajbnu ).
Totalno je providno, niko me nikad ništa nije pitao, preko granice bez problema.
Jednom sam sa W211 na kojoj sam imao 85% u krug i šajbna 50%, na HR granici plavac noću lampom iznutra kako je pregledao pa "prešao" preko šajbne, provalio i rekao ne sme, ali nije ništa smarao.
Generalno sa policijom u HR ja imam pozitivna iskustva i uvek ih hvalim, baš su korektni.
Na drugom autu imam zelenkaste, pa izgledaju ko fabrički, niko nikad nije pitao. Sa tamnim su ponekad smarali.
Ja predlažem Zorani Mihajlović, da promene sve one prozore na autobusima, da stave providne, da se ne kriju bahati gradjani koji jezde Beogradom.
Šta fali, nek se peku, ima i dece i staraca u prevozu, dosta su se "bahatili".
A i klima je onda uzaludna , pošto bez folija nema nikakvu svrhu u autobusima.
Toliko.

Autor MB 28 Okt 2015, 16:26

Nije lose biti obavesten do kraja.

Suncevo svetlo naravno da nije stetno.
Ali je zbog narusenog ozonskog omotaca, znatno pojacano UV-A i UV-B zracenje, koje je stetno za kozu i koje dokazano prouzrokuje melanom - kancer koze.

E sada, ono sto je pozitivno sto staklo mahom skroz zaustavlja UV-B spektar, dok UV-A prolazi preko 60 posto na obicnim automobilima a kod boljih, koji imaju laminirano staklo i neki supstrat za apsorbovanje zvuka, taj procenat je bolji, oko 40%.

Tako da, sto se stetnosti tice, problem su UV-A segmenti spektra.
Zato su kabine putnickih kamiona uglavnom zatamnjene, zbog vozaca koji su ceo dan izlozeni suncu.

Meni licno su folije ruzne, ali su moja stakla vec fabricki zatamnjena u solidnoj meri, tako da meni licno nisu potrebna.

Ali su cene koje se traze, kao i maltretiranje da se traze potvrde proizvodjaca apsurdne!

Autor Miki 28 Okt 2015, 16:32

Zaboravih samo da dodam, valjda će Zoka pored ovog naprednog rešenja da zabrani i "stopsol" stakla na kućama, zgradama itd.
Oće bahati gradjani da se kriju, sram ih bilo !
Još kad bi moglo da se uvedu kamere velikog brata u svaki stan i kuću, eto "najnaprednije" države na svetu.
Ne bi morali da se "muče" i organizuju farme, velikog brata i parove, izaberu ponekad "zanimljive" kadrove iz života ljudi koji "uživaju" u dobrom životu , zahvaljujući naprednim rešenjima.

Autor MB 28 Okt 2015, 16:36

Miki
Obična stakla štite od UV svega 12% !
Fabrički zatamnjena stakla takodje slabo štite od UV, daleko slabije od folije. Jer su obojena, pigmentirana.
Folije štite od UV 99% !
Ovo su sve izmereni podaci :

https://www.youtube.com/watch?v=A2WlRyZIObQ

Autor MB 28 Okt 2015, 16:43

Ja sam na poslovnu zgradu povrsine 1000m2 stavljao foliju, nalik na stopsol, posto je pod zastitom drzave, komplikovano je bilo cimati se i menjati prozore.. pa smo stavili foliju samo, ali ovo sto sam napisao su podaci iz literature.

Jedino smo se malo iscimali jer sam ja hteo grey foliju, da posivi, a da ne promeni spektar... kostalo je boga oca, ali se isplatilo, zbog manjih racuna za klimu i svetlo nije przilo ljude i namestaj.
Skupe Natuci kozne garniture koje su bile izlozene UV svetlu su recimo solidno izgubile elasticnost... i tako.
Upoznat sam dosta sa tematikom.

Autor Miki 28 Okt 2015, 16:49

Miki
Da, to je normalno svuda u svetu osim u Srbiji.
Naravno da pod uticajem sunca, koža strada, kao i enterijer.
Ovo su izmerene vrednosti, video si i sam, aparatima.
S klasa ima folije, pošto ima dupla stakla :

https://www.kunzmann.de/image/amg-seitenschweller-s-klasse-w221-kurz-596-xl.jpg

http://www.blogcdn.com/www.autoblog.com/media/2013/07/lead4-2014-mercedes-benz-s-class-fd.jpg

Bolje šajbne takodje imaju fabričku foliju , uglavnom ljubičasta.

http://www.germancarforum.com/attachments/photo-1-4-jpg.20549/

Francuski automobili većinom imaju takve šajbne. I to ne skupi.

http://petrolblog.com/wp-content/uploads/2013/01/Renault-Laguna-RTi.jpg

Bravo za njih.
Najbrži i najkraći put da se shvati koliko folija štiti od UV i prženja je, kad spustiš prozor i osetiš DRASTIČNU razliku.

Autor MB 28 Okt 2015, 17:01

Mirko i Mlade su lepo izreklamirali folije, sad neka dovedu ministarku na raport

Autor Dejan Pevac 28 Okt 2015, 17:03

Nisu problem folije ko folije...Ne mozete porediti vozace automobila na Zapadu i nase vozace u Srbiji.Vozaci na Zapadu ne znaju da voze,koeficijent inteligencije je zabrinjavajuce nizak,narodski receno,oni su glupi ali bas glupi u pravom smislu te rijeci.Zivio sam tamo nekoliko godina,radio sa Njima,zivio sa Njima..Nasi ljudi jako dobro znaju da voze,inteligentni su,pametni su.Problem kod nasih vozaca sto se ta pamet u saobracaju zloupotrebljava,nasi vozaci su bezobrazni,bahati,divljaci,na cestama vlada pravilo "zakon jaceg" a ne saobracajni propisi,ubice smo na cestama,svjesno se ide u sopstvenu smrt a zastrusujuce je sto se svjesno I namjerno ugrozava zivot i drugih ucesnika u saobracaju.I to upravo rade najvise vozaci sa zatamnjenih staklima.U saobracaju sam svaki dan,zivim od toga I najbezobrazniji i naj opasniji su vozaci kola sa zamnjenim staklima,za njih ne postoji puna linija,crveno svijetlo na semaforu,znak stop,pravilo desne strane,kolona vozila....Sta oni misle o sebi ja ne znam.Zato podrzavam taj zakon da se te folije zabrane,samo iz tog razloga,da se Ti majamuni koji glume budale po nasim cestama vide,da vidimo te idiote,manijake,ubice dijece na pijesackim prelazima.I volio bih samo da ova ministarka u tome istraje i izgura taj zakon do kraja.

Autor Renault Terminator 28 Okt 2015, 19:15

Meni kod skroz crnog auta smeta samo sto se kroz njega, kada vozis iza, ne moze videti sta se nalazi ispred tog auta a nema razloga za to.
Cak i kada imas zavesice na zadnjem staklu, mozes videti put ispred ili sta se nalazi ispred auta koji je ispred tebe.

Recimo pre neki dan, neki stari G ispred mene, crn kao noc i on skrenu malo ulevo i zamace a ono pesak ostade ispred njega i ladno isped mene na ulicu, van pesackog.

Da nisam vozio polako, skupljali bi ga spahtlicom sada...

Autor Miki 28 Okt 2015, 19:54

Opet ovaj SNS bot, takvi su najopasniji.
Sto pokusavaju da mažu oči gladnom narodu.

Miki
Tako ti je i kod fabricki zatamnjenih. I u cemu je onda razlika ?

Autor P1 28 Okt 2015, 20:12

Ja imam fabricki tinted, ali nisu skoz crna. cak se i po mraku moze videti kroz moj auto!

mislim da nema skroz crnih stakla u fabrickoj verziji...

Autor Miki 28 Okt 2015, 21:15

Ovo smatram najbitnijim problemom u celoj priči: "ugrožavanje ... delatnosti u kojoj je zaposleno više stotina radnika".
Uz ove cene "atesta", teško da će neko "nov" da se odluči na postavljanje folija.

Autor moron 28 Okt 2015, 21:52

I naravno meni OPET nije jasno da li treba atest samo za zadnja bocna stakla I zadnje staklo??
Koliko sam razumeo ako imas foliju treba ti atest, samo sto pozadi mozes beskonacno da zatamnis? Da li treba ili ne jos niko da napise razumno da treba I pozadi , ne ne treba pozadi.
Samo nesto uvijaju a nikako konkretno da objasne.

Autor neko 29 Okt 2015, 03:22

Uopste folije ne zaslepljuju od sunca. Vise primera sam video na obicnim kolima bez folija! Ne znam zasto narod sve ovo dozvoljava. Po meni je auto 10 puta lepsi sa folijama nego bez.

Autor lopovi 29 Okt 2015, 08:13

neko
Pa piše ti u tekstu, treba.

Autor P1 29 Okt 2015, 13:00

P1 Pise da je dozvoljeno da se zatamni koliko hoces, znaci po tom treba atest?
Sada me zanima da li znas kako ce policajac kojo te zaustavi znati da li su fabricki zatamnjena stakla?
Nece valjda gledati na staklima da li pise TINTED ako je tako onda bar lako moze da se resi problem, napravis malo nalepnicu tinted zalepis na staklu u uglu I ne placas atest na zadnjim staklima

Autor neko 29 Okt 2015, 16:05

neko
Lako će ustanoviti.
Folija uvek ima "lufta" pri vrhu stakla.
Drugo što policajci rade je uzmu da zagrebu staklo...

Autor MB 29 Okt 2015, 16:11

Podrzavam ogranicenje zatamnjena folija na prednjem I prednjim bocnim staklima, uv zastita se moze postici I folijom koja nije crna. Vozac (samim tim I procenja njegovog ponasanja za volanom) treba biti vidljiv drugim ucesnicima u saobracaju I policiji.
Sramota je cena atesta koju drzava namece ili ponovno trazenje atesta za folije koji isti poseduju. Besmislica je I dozvola od strane uvoznika da se folija moze staviti na vozilo.
Nazalost jos jedan zakon koji sluzi za otimacinu para od vozaca umesto za povecanje bezbednosti.

Autor Damko 30 Okt 2015, 22:05