
Nemačka vlada je decembru odlučila da prekine program podsticaja kupovine električnih vozila, nakon čega je prodaja takvih vozila značajno opala.
U poređenju sa decembrom 2023. godine, prodaja novih električnih vozila je u januaru 2024. pala za 54,9 odsto, dok je prodaja plug-in hibrida u prvom mesecu 2024. manja za 19,6 odsto.
Plasman vozila sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem je međutim povećan za više od 9 odsto (+ 9,1 odsto za benzince, +9,5 odsto za dizelaše).
Mali skok vozila sa SUS motorima nije bio dovoljan da podrži automobilsko tržište, koje se smanjilo za 11,7 odsto u poređenju sa decembrom 2023., prema Auto Business Insightu.
Iako je iznenadno ukidanje podsticaja nesumnjivo učinio pad prodaje električnih vozila akutnijim, to nije jedini razlog pada prodaje. Pad prodaje je počeo u decembru, što je navelo stručnjake kao što je Constantin Gall, u EY-u za zapadnoevropska tržišta, da sugerišu da postoje osnovni problemi koji doprinose ovom padu.
„Slaba ekonomija, visoki troškovi finansiranja i značajne geopolitičke tenzije dovode do oklevanja da kupuju i privatnici i kompanije“, rekao je Gall za Wall Street Journal.
Dodaje da će nedostatak podsticaja biti izazov za proizvođače automobila, kao i da će „sve u svemu, 2024. verovatno biti teška godina za automobilsku industriju“.
Takođe počinje rat i cenama u Nemačkoj, gde su kompanije kao što su Volkswagen, Tesla i kineski BYD najavile smanjenje cena električnih modela. Analitičari predviđaju da će se snižavanje cena nastaviti tokom 2024. godine, što bi moglo biti teško za manje kompanije.
Nemačka automobilska asocijacija, VDA, predviđa rast od 2% na globalnom tržištu putničkih automobila u 2024. godini, na 77,4 miliona automobila, što je skoro isto kao i nivo pre pandemije od 78,8 miliona. Međutim, udruženje predviđa smanjenje od 1% na nemačkom tržištu automobila za istu godinu, sa padom prodaje na 2,82 miliona automobila, što je 25% manje u odnosu na nivoe pre pandemije, navodi Rojters. Konkretno, predviđa se da će prodaja električnih vozila pasti za oko 9%, uprkos rastu proizvodnje od 19%. Nemačka je međutim i dalje jedan od najvećih svetskih izvoznika automobila, što bi moglo da ponudi izvesno olakšanje proizvođačima automobila usred izazovnih izgleda za industriju.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs