Ovako bi mogla da izgleda moderna Škoda 110 R


Škoda 110 R je prava ikona. U svoje vreme, ovaj elegantni kupe je postao san bezbrojnih vozača, a istovremeno je služio kao osnova za brojne trkačke verzije koje su Škodi donele lovorike na nekim od najprestižnijih svetskih staza. Čak i danas, to je cenjeni klasik među entuzijastima. Jedan od takvih poštovalaca je Rihard Švec, dizajner i član tima za digitalno modeliranje u Škoda Designu.

„Oduvek sam imao strast prema elegantnim automobilima. Cenim spoj čistih volumena sa jednostavnim detaljima, što 110 R savršeno otelotvoruje“, objašnjava on. „Ono što me je takođe impresioniralo jeste ulazak ovog modela u svet motosporta.“ Njegova moderna interpretacija kako bi 110 R mogao danas da izgleda je sve samo ne retro. „Nisam želeo da idem retro putem. Moj cilj je bio da stvorim potpuno novi oblik, pažljivo integrišući suptilne naznake karakteristikama 110 R koje definišu karakter. Želeo sam da dizajn bude što inovativniji“, kaže Rihard. Uhvatiti duh originala bez previše oslanjanja na prošlost nije bio lak zadatak. „Svaki element je morao biti pažljivo tretiran - kako bi se izbeglo upadanje u retro teritoriju, a da se ipak sačuva identitet automobila. Od samog početka bilo je jasno da će pronalaženje prave ravnoteže proporcija i volumetrijskog oblikovanja biti ključno“, objašnjava dizajner.

Njegov 110 R koncept zadržava svoju eleganciju, definisanu čistim, urednim površinama sa minimalnim ometajućim faktorima – pristup koji je veran i originalnom kupeu i trenutnoj Škodinoj filozofiji dizajnerskog jezika „Modern Solid“. Da bi istakao nasleđe automobila iz sveta motosporta, ugradio je proširene blatobrane i detalje kao što su unutrašnji rol kavez, točkovi sa centralnim zaključavanjem i rebra na prednjem delu haube – počast legendarnoj Škodi 130 RS.

U njegovoj viziji, moderni 110 R je automobil za mlade vozače koji vole motosport, ali istovremeno žele elegantan kupe za svakodnevnu upotrebu. „Oblik automobila je snažno definisan, više se oslanja na geometrijsku preciznost nego na organsko oblikovanje“, objašnjava on. Čiste površine su u kontrastu sa tamnim detaljima na prednjem spojleru, bočnim pragovima i zadnjem difuzoru. Funkcionalni usisnik vazduha ispod zadnjeg bočnog stakla podseća na usisnike motora originalnog modela, a u ovoj električnoj reinterpretaciji, mogao bi da služi za hlađenje baterije.

Ovaj moderni 110 R je električno vozilo, ali čak i električno vozilo zahteva određeni stepen hlađenja za svoje baterije i druge komponente. „Odsustvo velikog sistema hlađenja mi je omogućilo da oblike i površine koncepta održim što je moguće čistijim“, objašnjava dizajner.
Umesto da pokušava da replicira svaki karakterističan element originalnog 110 R, Švec se fokusirao na modernizaciju same ideje sportskog kupea. Njegova vizija stoga uključuje nekoliko najsavremenijih karakteristika. Među njima su male kamere koje zamenjuju tradicionalne bočne retrovizore i skriveni farovi „koji su skriveni ispod poklopaca koji se otvaraju samo kada je potrebno“, kako objašnjava.
„Osvetljenje je jedna od karakteristika koja otkriva eru jednog automobila. Reinterpretacija okruglih farova i pravougaonih zadnjih svetala bi dizajn previše odvela u retro teritoriju“, objašnjava on. Umesto toga, uveo je potpuno nove elemente za Škodu, kao što je Tech-loop svetlosni potpis koji je svetu upravo predstavio koncept Škoda Vision O.
Na prednjem delu, svi potrebni senzori i vertikalna LED dnevna svetla su integrisani u kontrastni crni panel, pored osvetljenog Škodinog logotipa. Na zadnjem delu, samostalni osvetljeni logotip postaje prepoznatljiv centralni deo zadnjeg panela. Moderni logotip se takođe pojavljuje na aerodinamičnim poklopcima točkova, pa čak i na zadnjim prozorima.


Rihard je stvorio svoju modernu viziju legendarnog modela koristeći tradicionalne metode. Skicirao je osnovne proporcije i oblike na papiru, a zatim je digitalno doterao ceo dizajn na računaru, gde je takođe kreirao 3D model automobila. Ovo dodaje realizam celoj viziji. „110 R mi je blizak srcu, posebno zbog svog nasleđa u motosportu“, kaže Rihard, komentarišući kreativni proces. Zahvaljujući svojoj strasti, ovaj moderni 110 R kupe ima dušu, baš kao što je imao i originalni automobil.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs
Izvor: Škoda