Istine i zablude o motorima s uređajima za gas
Izvor : www.blic.co.yu
U Srbiji je, prema procenama stručnjaka, registrovano oko 150.000 automobila koji koriste plin kao pogonsko gorivo. I pored prednosti ovog goriva i relativno raširene mreže pumpi na kojima se može natočiti, mnogi vozači se još dvoume oko prelaska na plin. Jedni se bezrazložno plaše gasa, a drugi uvek znaju nekog ko je "loše prošao" sa plinom. Ipak, ni jedno ni drugo nije tačno ako je plinski uređaj ugrađen u servisima gde to zaista znaju stručno da rade. Pored toga, danas se mogu naći i pojedini modeli automobila sa fabrički ugrađenim plinskim sistemom. Nedavna analiza AMS Srbije pokazala je da je za gotovo svaki drugi automobil (42 odsto) u koji je ugrađen plin bila potrebna dodatna stručna intervencija. To govori o velikom broju majstora bez iskustva, tek priučenih za ovu operaciju, ili o onima koji, po već starom običaju, namerno fušare da bi mušteriji više puta uzeli novac. Često se ugrađuju jeftini i nekvalitetni delovi, koji mogu da naprave problem. Osim toga, za kvalitetnu ugradnju potrebni su kvalitetna oprema i alat, što mnogi servisi nemaju. Opšte je poznata činjenica da kola sa motorom na plin mogu da uštede, dugoročno gledano, nekoliko hiljada pa i više od 10.000 evra ako kola imaju veću potrošnju, jer je plin upola jeftiniji od benzina. Druga prednost je da se produžava vek svećica, ulja i motora jer ovo gorivo ne ostavlja mrlje koje nagrizaju metalne delove itd. Dokazano je da u poređenju s benzinom plin ne zagađuje okolinu. O nekoliko najčešćih zabluda u vezi s pogonom na plin razgovarali smo sa radnicima GTA servisa u Beogradu, jednom od ređih servisa u kome majstori imaju sertifikate za ugradnju plina u automobilske motore.
- Da li je TNG (tečni naftni gas, međunarodna skraćenica LPG) opasan?
Računa se da je LPG bezbedniji oko 40 puta. Prilikom sudara, sve cevi profesionalno ugrađenog originalnog uređaja imaju ventil za lom cevi. Benzinski rezervoar je od običnog lima debljine od 0,5mm, a za gas je izrađen od čeličnog lima od 4mm.
- Da li jedinjenja u gasu štete motoru?
Pri sagorevanju gas potpuno isparava, dok se benzin raspršuje u sitne kapi. Gas se mnogo bolje meša sa vazduhom, bolje sagoreva, bez gubitaka, nema kondenzacije na karikama klipova, niti ima korozivnih sumpornih jedinjenja i antidetonacionih aditiva.
- Da li gas "isušuje" motor?
Gas ne smanjuje mazivnost uljnog filma, osim toga automobil se pali na benzin pa se zatim prebacuje na gas, ručno ili automatski na određenom broju obrtaja.
- Da li motor na gas gubi na snazi?
Kod uređaja novije generacije, pod uslovom da su stručno postavljeni, gubitak snage je neznatan - do dva odsto. Kod standardnih gasnih uređaja gubitak snage je do 10 procenata. Sa pravilno ugrađenim uređajem manjak snage se ne oseti u vožnji. Potrošnja autogasa je veća od potrošnje benzina za oko 10 odsto. Preporučuju se rezervoari od 30-40 litara i kontrola plinskih uređaja barem jednom godišnje. Najbolji i najpoznatiji proizvođači plinske opreme su "Lovato", "BRC", "Landirenzo", "WST", "Coprim".
Posedujem Lagunu 1600 ccm/16v 2002. god. sa ugradjenim fabrickim uredjajem na plin Vialli presao sam preko 20.000 km i veoma sam zadovoljan, sad mi se javilo jace zujanje pumpe za plin mada radi pa me interesuje dali je do pumpe i dali takvih pumpi ima na trzistu u Srbiji i gde ... pozdrav
U 'ZASTAVU 55" ugradjen mi je LANDIRENZO uredjaj 27.3.'07.g,i do sad sam presao preko 27000km sa tim uredjajem pa mogu reci da imam iskustva u vezi plina.I ja sam bio veliki protivnik ugradnje TNG uredjaja sve dok nisam saslusao ljude koji su ugradili plin i koji voze duze vreme na plin.Savete sam,mahom,primao od mehanicara koji su sami ili kod drugih ugradjivali plin.Licno,veoma sam zadovoljan sa uredjajem i do sad nisam imao nikakvih problema,redovno odrzavanje se podrazumeva.Sto se motora tice,zaista je tako kako navode u 'BLICU'.Jedino gde se gubi snaga je pri polasku iz mesta(odnos TNG/B),vec u drugom stepenu prenosa te razlike se gube.Stoga iskreno preporucujem ljudima koji zele da ugrade plin da to sto pre urade,jer svaki dan voznje na plinu(u odnosu na benzin)je usteda za kucni budzet.