Najprodavaniji automobili u Srbiji za prvih 11 meseci 2008. godine
Preuzeto sa : Blic.rs
Za jedanaest meseci 2008. godine, na domaćem tržištu je isporučeno blizu 53.000 novih automobila. Najprodavaniji su domaći automobili, a zatim slede „opeli”, „folksvageni”, „škode”, „dačije” itd. Prodaja deset najtraženijih modela je do decembra dostigla skoro 40 odsto ukupnih ovogodišnjih isporuka novih vozila na srpskom tržištu.
Prema ostvarenim rezultatima, prvih pet marki po prodaji – „zastava”,
„opel”, „folksvagen”, „škoda” i „dačija” su do kraja novembra zajedno osvojili
gotovo polovinu domaćeg tržišta. U isto vreme prošle godine, učešće ovih marki
bilo je i veće, a „krivac” za pad učešća ove „grupe” na tržištu u 2008. je
„Zastava”, koja je isporučila skoro 30 odsto manje automobila nego lane. Do
leta je prodaja novih vozila bila takva da se s pravom očekivalo da ova godina
bude rekordna. Ipak, usporavanje je počelo odmah posle prvih izjava o smanjenju
carinske stope, pa je od avgusta do novembra isporučeno oko 16.500 automobila,
što je, otprilike, na nivou onoga što je realizovano u istom periodu 2006, a
taj rezultat je prošle godine bio znatno bolji. Kada govorimo o klasama, blizu
70 odsto svih isporučenih novih automobila u 2008. godini čine modeli malih
automobila, nižoj i nižoj srednjoj klasi. Zbog toga i nije iznenađenje da je
deset najtraženijih modela upravo iz ovih klasa.
Reč je o tri automobila iz domaće proizvodnje - „koralu”, „skali” i „desetki”,
o dva „opela” - „astri klasik” i „korsi”, dva „folksvagena” - „polu” i „golfu”,
„ševroletu spark”, „dačiji logan” i „škoda fabiji II”. Prodaja ovih deset
modela od januara do novembra čini skoro 40 odsto ukupne ovogodišnje prodaje
novih vozila na srpskom tržištu. Ostvareni rezultat pokazuje kolika je
popularnost ovih automobila među kupcima, a to se još bolje može shvatiti ako
se zna da je kod nas u ponudi oko 300 različitih modela. Razlozi za popularnost
nekog vozila su brojni. Ipak, zna se da na opredeljenje kupaca u Srbiji, pri
kupovini novog automobila, utiče pre svega cena, odnosno finansijske
mogućnosti, a zatim i drugi faktori, poput specifičnih potreba kupaca, uslovi
eksploatacije, troškovi održavanja vozila i drugo. Imajući u vidu takav
redosled, onda i ne čudi što je najprodavaniji ujedno i najjeftiniji model -
„koral”, a da najskuplji u ovoj grupi - „golf” zauzima deseto mesto. Zanimljivo
je da su domaća „desetka” i „astra klasik”, prema ostvarenom rezultatu, imale
relativno sličnu prodaju i da se to isto može reći i za „skalu” i „dačiju
logan”.
Evo i zvaničnog redosleda deset najprodavanijih automobila na srpskom tržištu u
2008. godini. Napominjemo da se cene i tehnički podaci odnose na najjeftinije
varijante modela.
„Zastava
koral 1.1 In”
Ovaj model je za 11 meseci imao 4.027 kupaca, što mu je obezbedilo lidersku
poziciju. Teško da ima nekoga ko ne zna sve o „koralu”, ali reći ćemo da ima
motor zapremine 1.116 kubnih centimetara, sa 55 KS. Najveća brzina mu je 145 km/h,
ubrzanje 0–100 km/h je 16,7 sekundi, a prosečna potrošnja 5,9 litara na 100
pređenih kilometara. Iako je nedavno prestao da se proizvodi, popularni „jugić”
se i dalje može kupiti, i to po ceni od 438.984 dinara, sa PDV-om. Cena je, uz
niske troškove održavanja, i glavni adut ovog automobila, a završna obrada,
udobnost i bezbednost odavno su prevaziđeni. Prtljažnik je skromnih dimenzija
(145 l), a većina vozača ga dodatno smanjuje bocom za tečni naftni gas.
„Zastava
10”
Otkada se pojavila, popularnost joj nije jenjavala, istina sve do novembra
ove godine, kada je zabeležen najmanji broj kupaca. Ipak, ove godine je prodato
3.356 „desetki”. I njoj je veliki adut cena (8.494 evra, sa PDV-om), ali i
solidan kvalitet. Reč je o praktičnom i prostranom gradskom automobilu, skromne
potrošnje, ali i performansi. Ima motor zapremine 1.242 kubna centimetra, snage
60 „konja”, najveća brzina joj je 155 km/h, a 0-100 km/h stiže za 14,3 sekunde.
Prosečno troši 5,7 litara na 100 pređenih kilometara. Od naredne godine dobija
staro ime - „punto”, ali i malo višu cenu. Tako će onaj ko požuri i kupi
„desetku”, uštedeti malo novca.
„Opel
astra klasik 1.4”
Bila je pravi ovogodišnji hit i zato ne čudi što je do decembra imala 3.256
kupaca. Cenu od 10.895 evra ne opterećuju carinski troškovi, ali će se od
naredne godine, zbog odluke „Dženeral motorsa” da odustane od ulaganja u
Srbiju, na „astru klasik” ponovo plaćati carina. Tako će svako ko ovaj
automobil kupi do kraja godine, uštedeti najmanje 1.000 evra i pri tom dobiti dodatnu
opremu vrednu 520 evra. Najprodavanija „astra klasik 1.4” ima motor snage 90
„konja”, ostvaruje najveću brzinu od 182 km/h, a 0-100 km/h stiže za 13,7
sekundi. Prosečna potrošnja joj je šest litara, a ima relativno solidnu
zapreminu prtljažnika od 370 litara.
„Zastava
skala 55”
Posle gotovo četiri decenije, prestala je da se proizvodi, ali se, kao i
„jugo”, manja količina ovih vozila još može naći kod prodavaca. Za 11 meseci
ove godine prodate su 1.794 „skale”. Iako je tehnički potpuno zastareo automobil,
nudi prostraniju unutrašnjost i malo veći prtljažnik od popularnog „jugića”, a
pri tom je od njega malo jeftiniji. Cena mu je 419.903 dinara, sa PDV-om. Motor
snage 55 „konja” omogućuje ovom automobilu maksimalnu brzinu od 135 km/h.
Potrošnja mu je 6,7 litara na 100 pređenih kilometara, a 0-100 km/h ubrzava za
20 sekundi.
„Dačija
logan 1.4”
Iako mu je, dolaskom „dačije sandero” popularnost znatno opala, „logan” je
i dalje jedan od najprodavanijih automobila kod nas, o čemu svedoči i podatak
da je ove godine do decembra imao 1.788 kupaca. Odlikuje ga prostrana
unutrašnjost i najveći prtljažnik u klasi (510 litara), a standardna oprema mu
je prilično skromna. Osim benzinske verzije od 1,4 litra, u ponudi su još dva
benzinska i dva dizel-agregata. Ovaj model sa benzinskim motorom (75 KS), 0-100
km/h stiže za 13 sekundi, ostvaruje najveću brzinu od 162 km/h, a prosečno
troši 6,8 litara na 100 pređenih kilometara. Cena mu je 7.555 evra, sa PDV-om.
„Škoda
fabija 1.2”
Prva generacija „fabije” je godinama bila najprodavaniji uvozni automobil,
a i aktuelni model se na tom polju sasvim solidno kotira. Ove godine je stigla
do 1.676 kupaca, a to je zasluga, pre svega, umerene cene (10.054 evra, sa
PDV-om), prostrane unutrašnjosti sa solidnim prtljažnikom, zapremine 300
litara, i proverene „Folksvagenove” tehnike. „Fabija 1.2” ima 60 KS, ubrzava do
100 km/h za 16,5 sekundi, ostvaruje najveću brzinu od 155 km/h i prosečno troši
5,9 litara na 100 kilometara. Dakle, iako je najjeftiniji, skromni trocilindraš
se ne može pohvaliti posebno dobrim performansama, pa se većina kupaca odlučuje
za snažniju verziju, sa 70 KS.
„Opel
korsa 1.0”
Treća generacija ovog modela, koji je do decembra na našem tržištu imao
1.186 kupaca, više se nego solidno kotira i kod nas i u Evropi. Zasluga za to
pripada, pre svega, atraktivnom izgledu, solidnoj standardnoj opremi,
štedljivim motorima i, naravno, ceni (10.970 evra, sa PDV-om). Osnovni
trocilindrični benzinac, zapremine od jednog litra, snage 60 KS, odlikuje
skromna potrošnja od 5,6 litara na 100 kilometara, ubrzanje od 18,2 sekunde do
100 km/h i najveća brzina od 152 km/h. Zbog toga se kupci, ipak, radije
odlučuju za snažniji motor, od 1,2 litra i 80 KS.
„Folksvagen
polo 1.2”
Iako je već zašao u godine i uskoro očekuje naslednika, aktuelni
„folksvagen polo” je na našem tržištu još veoma tražen. Za 11 meseci je imao
1.144 kupca. Po performansama, ponudi prostora i standardnoj opremi više se ne
može porediti sa konkurencijom, ali, zahvaljujući „Folksvagenovom” znaku, dobro
drži cenu kao polovan i lako se prodaje. Cena mu je više nego konkurentna -
9.997 evra, sa PDV-om. Varijanta koju smo naveli, ima motor snage 60 „konja”,
koji omogućuje ovom automobilu maksimalnu brzinu od 157 km/h, ubrzanje od 0 do
100 km/h za 16,5 sekundi i prosečnu potrošnju od 5,8 litara na 100 kilometara.
„Ševrolet
spark 0.8”
Ako izuzmemo „jugo” i „stojadina”, čija je proizvodnja nedavno prestala,
„spark” je trenutno najjeftiniji automobil na našem tržištu - 7.960 evra, sa
PDV-om. Samo taj podatak ga čini veoma zanimljivim za većinu kupaca kod nas, a
na to treba dodati i solidan unutrašnji prostor i štedljiv motor, snage 52
„konja”, koji ovom automobilu omogućuje da ostvari prosečnu potrošnju od samo
5,2 litra na 100 pređenih kilometara. Najveća brzina mu je 145 km/h, a od 0 do
100 km/h ubrzava za 18,2 sekunde. U minuse mu se može upisati skromna serijska
oprema i mali prtljažnik, zapremine 170 litara.
„Folksvagen
golf 1.4”
Iako ima mnogo automobila koji za uložene pare nude mnogo više,
„Folksvagenov” „golf” je i dalje san većine srpskih vozača. Za 920 kupaca koji
su ga ove godine pazarili, više nije san, već stvarnost. U prilog mu ide
jednostavan, vanvremenski dizajn, koji nikad ne zastareva, robusna mehanika i
širok izbor dizel i benzinskih motora, a, sa druge strane, tu je visoka cena
(za datu varijantu 17.034 evra sa PDV-om) i tendencija da često bude
„pozajmljen”. Aktuelni model, pete generacije, može da bude zanimljiv, jer se
naredne godine očekuje nova, šesta generacija, pa uvoznik po nižim cenama
rasprodaje preostale zalihe „petice”. Inače, „golf 1.4” ima motor snage 80
„konja”, ubrzava od 0 do 100 km/h za 14,7 sekundi, postiže maksimalnu brzinu od
168 km/h, a prosečna potrošnja mu je 6,9 litara.
Vodeći po prodaji u klasama
Tri najprodavanija modela na našem tržištu su istovremeno i lideri u prodaji u svojim klasama. Reč je o „koralu”, koji je imao ubedljivo najviše kupaca u klasi malih automobila, zatim o „desetki”, koja je najtraženija među modelima niže klase i „Opelovoj” „astri klasik”, čija je prodaja 2,7 puta veća od sledećeg konkurenta („dačije logan”) u nižoj srednjoj klasi. Lider u srednjoj klasi je „honda akord”, koja je za 11 meseci ove godine imala 23 odsto više kupaca od drugoplasiranog „folksvagen pasata”, a prvo mesto po prodaji u višoj srednjoj klasi pripalo je „audiju A6”. Visoka klasa bi na našem tržištu mogla da se posmatra kroz podelu između najtraženijeg „mercedesa” S klase i svih ostalih zajedno, jer je ovaj automobil u tom odnosu imao skoro duplo više kupaca. Kod kupea i sportskih automobila, vodi se mrtva trka između dva atraktivna modela -BMW-a serije 3 kupe i „audija A5”. Oba konkurenta su imala po 33 kupca za 11 meseci ove godine i ostao je samo decembar za sticanje prednosti. S obzirom na prodaju u poslednja dva meseca, kada je vodeći u klasi kabrioleta - „Folksvagenov” „eos” imao jednog kupca, a prvi konkurent – „opel astra tvin top” nijednog, realno je da „eos” zadrži osvojenu poziciju. Kod terenaca nema nikakve dileme. Prednost „lade nive” nad ostalim automobilima iz ove klase je tolika da je, recimo, drugi po prodaji _ „Tojotin” RAV 4 imao četiri puta manje kupaca. U segmentu lakih komercijalnih vozila, „Folksvagenov” „kedi furgon” već dve godine nikome ne prepušta lidersko mesto i ono se, naročito ove godine, i ne dovodi u pitanje. I „Dačijin” „logan MCV”, za sada, nema pravog konkurenta u klasi vanova, s obzirom na to da je, posle 11 meseci ove godine, prvi naredni konkurent – „Škodin” „rumster”, imao upola manje kupaca.
Autor : S.P.
Foto : Zastava