Plin jeftiniji od benzina dva i po puta

Preuzeto sa : Blic.rs
Nakon drastičnog skoka cena benzina i dizela u samo mesec dana, sve više se mogu čuti komentari da ćemo tek nakon otvaranja tržišta naftnim derivatima moći da imamo jeftinije gorivo, srazmerno cenama nafte na svetskom tržištu. Da bi otvaranje tržišta moglo da spusti cenu goriva, ali i da je učini mnogo manje nestabilnom, primer je tečni naftni gas, koji ne podleže uredbi o formiranju cena, već se formira tržišno.
Cena mu, doduše, zavisi od cene nafte, ali je u poslednjih mesec dana, za razliku od ostalih derivata, čak pala za oko dinar.
U našoj zemlji trenutno oko 30 odsto vozača koristi gas, a
ušteda se kreće od 40 do 60 procenata u odnosu na benzin. Od ukupnog prometa u
Srbiji, NIS proizvodi oko 30 odsto, a uvozi polovinu od ukupnog uvoza gasa, dok
ostatak uvoza pokrivaju privatnici jer nema ograničenja o tome ko može da ga
uvozi.
Ovaj derivat ne potpada pod uredbu Vlade koja reguliše cene naftnih derivata.
Naftni gas u stvari spada u ostale derivate, a ne u osnovne. Akciza za njega
iznosi 13 dinara po litru.
Božo Stanišić iz privatne naftne kompanije „Petrobart Avia” kaže da je logično
da su tamo gde je tržište otvoreno cene niže. Na pitanje kako to da ovaj
derivat ne podleže uredbi o cenama goriva, on objašnjava:
- Auto-gas je klasičan primer slobodnog tržišta. Kada je ova uredba donošena,
gas nije bio toliko u upotrebi kod nas, pa nije ni obuhvaćen uredbom. Tek
kasnije je počeo više da se koristi, jer su oni koji su koristili benzin
uglavnom prelazili na gas - ističe Stanišić.
On dodaje da će možda i ovaj derivat u narednom periodu imati trend rasta, ali
da ne treba očekivati velike skokove.
Cena plina, doduše, nije pratila ni velike padove cene nafte krajem prošle i
početkom ove godine, ali od marta stagnira i kreće se u visini od 40 dinara po
litru. I pored toga, u Bugarskoj, Bosni, pa čak i Sloveniji TNG je jeftiniji
nego u Srbiji, ali razlike nisu tako velike kao kod ostalih goriva.
Auto-gas je inače kod nas promovisan kao ekološko gorivo, a godišnja potrošnja
se kreće od 250.000 do 300.000 tona godišnje.
Stručnjaci kažu da se cene u Srbiji razlikuju, ali ne previše, za dva do tri
dinara po litru.
Nebojša Atanacković, predsednik UO „Nafta”, kaže da tržište i treba da dovede
do toga da proizvod bude jeftiniji i što kvalitetniji.
- Ipak, konkurencija kod nas nije preterano velika, a ne postoji ni adekvatna
kontrola kvaliteta, pa je i ovaj derivat kao i ostali u Srbiji prilično
nekvalitetan - napominje Atanacković.
Šverc izvestan
Stručnjaci tvrde da se zbog razlike u cenama goriva sve veći broj građana koji žive u pograničnim delovima Srbije odlučuju da veće količine goriva kupuju u okolnim zemljama i preprodaju ih u Srbiji.
Cena pada
(period - cena)
28. 4. - 39,90
8. 5. - 40,90
15. 5. - 40,00
6. 6. - 40,00
Napomena: Cene su u dinarima za litar
Cene u
okruženju
Bugarska 0,35
Slovenija 0,39
Rumunija 0,46
Mađarska 0,53
Bosna 0,30
Srbija 0,42
Napomena: Cene su u evrima za litar
Tečni gas
Prednosti
-jeftinija eksploatacija
-produžava vek motora
-manje zagađuje životnu sredinu
Mane
- smanjenje prtljažnog prostora
- automobil ide malo sporije
- manje autogas pumpi u odnosu na standardne
Autor: Bojana Stamenković