Prodaja automobila u Srbiji

Preuzeto sa : Blic.rs
Srpsko tržište preživelo je tešku godinu u kojoj je prodaja novih automobila bila niža za 30 odsto. Do novembra prodato je oko 40.000 automobila od kojih trećina otpada na „fijat punto” iz kragujevačke fabrike.
Slična situacije je i u okruženju, pa je tako prodaja u Hrvatskoj prepolovljena (41.800 prodatih automobila u prvih 11 meseci).
Šta nam donosi 2010. godina, pitanje je na koje niko ne može
da pruži tačan odgovor. Uvoznici i dileri očekuju kakav-takav oporavak jer je
prošao prvi i najjači talas krize.
- Automobilski sektor se stabilizuje i za narednu godinu očekujemo rast
tržišnog potencijala. Očekujemo i da će novi modeli među brendovima koje
zastupamo dati dodatni zamah prodaji. Takođe, povećana aktivnost finansijskih
institucija umnogome će doprineti rastu prodaje. Značajno je napomenuti da
Srbija ima zastareo vozni park, što se smatra jednim od glavnih uzroka visokog
stepena zagađenja vazduha u našoj zemlji. Shodno tome, očekujemo olakšice od
strane države u smislu smanjenja taksi za vozila sa visokim ekološkim
karakteristikama, što i jeste već uveliko praksa u razvijenijim zemljama u
svetu - izjavila je Aleksandra Nikolić, direktor marketinga i PR-a „Delta
Automoto”.
Kupci takođe očekuju i da će cene automobila nastaviti da padaju.
- Nezapamćeni popusti, kako bi se privukli kupci i rasteretile zalihe, sa
uslovima kupovine povoljnijim nego ikada, teško su održivi. Iako će se i dalje
činiti napori da se smanjivanjem troškova održi konkurentnost cena, popusti i
benefiti u narednoj godini neće moći da budu tako atraktivni kao što su bili su
ove godine - dodala je Aleksandra Nikolić.
Na papiru, cene bi trebalo da budu niže jer će u 2010. godini carina na uvoz
automobila iz EU umesto 10 biti 8,5 odsto. Kada se izračunaju svi troškovi, to
znači da će automobil čija je vrednost recimo 15.000 evra biti jeftiniji za
150-200 evra. Praktično, uštedećete onoliko novca koliko danas „gubite” na
kursnoj razlici, odnosno kada prodajete stranu valutu da bi ste u dinarima
kupili automobil. Pravi pad cena trebalo bi da se oseti 2014. godine za kada je
planirano da se u potpunosti ukine carina za uvoz automobila iz Evropske unije.
Do tada, ušteda od stotinak evra na jeftinijim modelima zavisiće direktno od
samih dilera, koji će kako bi ostali likvidni i kako bi nastavili da otplaćuju
kredite na izgrađene objekte, morati da se dovijaju u privlačenju kupaca.
Takođe, ni banke nisu najavile da će smanjiti kredite, a na osnovu proračuna
ekonomskih stručnjaka u 2010. će se smanjiti kreditna sposobnost građana.
Razloga za brigu jedino nemaju u „Fijatu” koji će nastaviti da uz subvenciju
prodaje kragujevački „punto”. Uvoznici se slažu da je favorizovanje jednog
proizvođača od strane države nanelo veliku štetu ostalim brendovima i neminovno
uslovilo pad prodaje.
Autor : Aleksandar Pijevac