Raste broj kupaca vozila koji odustaju od daljeg uplaćivanja lizinga

Preuzeto sa: Novosti.rs
Raste broj kupaca vozila koji odustaju od daljeg uplaćivanja lizinga. Broj raskinutih ugovora sa lizing kućama deset puta veći nego prethodne godine
Sve veći broj oglasa lizing kuća, koje nude povoljne automobile “vraćene sa lizinga” sa popustima i do 30 odsto, jasan su znak da sve više naših građana, pritisnutih besparicom, ostaju bez svojih vozila.
Firme koje se bave “preuzimanjem vozila od korisnika lizinga” tvrde da je broj raskinutih ugovora skoro deset puta veći nego lane. Prosečan broj vraćenih vozila sa lizinga kretao u 2010. oko 10 mesečno, a danas se skoro svake nedelje vrati toliko automobila.
Zvanično dostupne informacije, međutim, nisu tako alarmantne, iako u Asocijaciji lizing kompanija Srbije ističu da ne poseduju podatke na nivou cele industrije.
- Cilj i zadatak ALCS je da zaštiti krajnje korisnike kroz obezbeđivanje međunarodno usvojenih standarda u poslovanju lizing kuća - navode u ovoj Asocijaciji. - Kroz protokol sa Agencijom za privredne registre koji smo potpisali, informacije će biti izdavane kvartalno i biti dostupne po pravilima APR-a, a sadržajno će obuhvatiti statistike o finansijskom i operativnom lizingu, broju ugovora, broju novih prodatih automobila, broju polovnih automobila, proizvodnji, te će se kretanje tržišta pratiti na pravi način i transparentno.
Sagovornik “Novosti”, Vladan J. iz Zemuna, koji je iznenada ostao bez posla, ističe da je bio prinuđen da vrati svoj automobil uzet na lizing:
- Kada više nisam mogao da plaćam rate, ali i “kasko” osiguranje za moj automobil, vratio sam ga posle 22 od ugovorom predviđenih 60 meseci. Sada se znojim i čekam da vidim koliko će lizing kuća uspeti da izvuče prodajom, jer ostatak moram ja da nadoknadim.
Većina lizing kuća prvo pošalje jednu pa drugu opomenu, a zatim daje rok, od najčešće osam dana, da korisnik vozila uplati ceo dug. Ako to ne učini, ugovor se smatra poništenim. Tada na scenu najčešće stupa neka od “specijalizovanih firmi” koja nudi “vansudsko poravnanje”, a zatim, ako se ne postigne dogovor, dolazi nadležni sud.
PROCEDURA
Za prvih devet meseci ove godine, prema dostupnim podacima, skoro polovina od 24.000 prodatih automobila u Srbiji je nabavljena na lizing, jer je procedura znatno jednostavnija, kamate niže od kredita, rate se plaćaju po srednjem kursu NBS, manje je učešće...
Mislim da je kod nas ceo koncept lizinga jednostavno pogresan! Sve je preskupo i nerealno, kako u odnosu na nase plate, tako i u odnosu na okruzenje.
Evo jednog fenomenalnog teskta koji sam pronasao na "fejsu" pre nekog vremena:
Kazu da u savremenom (zapadnom) svetu vise nije bitno vlasnistvo vec mogucnost koriscenja.
Neko ko ima redovne i solidne prihode mozda samo zeli da stalno koristi nova auto, jer ceni svoje vreme i ne zeli da sedi u servisu svaki cas...
Evo moje matematike za Kia Sportage koji kosta 20.000 eura:
Spreman sam da platim za Sportage 3000 eura i da ga vozim cetiri godine. Napolju je optimum tri, posle cega se auto menja, ali mislim da je kod nas i cetiri godine "puna kapa"!
Dakle, za cetiri godine, autu ce se vrednost prepoloviti.
Ja znaci placam 3000 eura na pocetku.
Svaki mesec placam 145 eura plus neku realnu kamatu od 5-6%.
48 meseci x 145 eura rata = 6960 + 3000ucesa = 9960€
Posle cetiri godine, auto vracam sa ugovorenom maksimalnom kilometrazom.
Tako provereni i redovno servisirani auto vredi vise od uvezenog sa nekog placa bez porekla, pa se prodaje mesto za 10.000€, za 11500€ nekome ko zeli vlasnistvo i da ga vozi narednih 15 godina.....
U ovom slucaju, prodavac zaradjuje na prodaji auta, na kamati i kasnije na toj maloj marzi po kojoj prodaje pouzdan i realno koriscen auto.
Sve dok se i kod nas ne primeni ovaj nacin prodaje, nece biti neke solidne prodaje!
Znam sta ce sada neko reci, kupi auto pa ga prodaj posle cetiri godine.
E pa "nece da moze", zbog glupavih propisa narodne banke o opterecenju plate. Rata na 4 godine je u tom slucaju 500 eura, za sta je potrebna prosecna plata od 2000 eura sa potrosackm korpom a zaista jako mali broj ljudi ima toliku platu!