Ukinuta carina – jeftiniji polovni automobili?

Preuzeto sa: Polovniautomobili.com
Konačno smo dočekali da se ukine carina na uvoz polovnih automobila (i novih), pošto smo nju videli kao glavnog krivca za visoke cene. Pogledajmo da li će i koliku uštedu doneti ukidanje i hoće li zbog toga osetno porasti uvoz polovnjaka.
Objasnimo prvo, suvoparno ali kratko, o čemu je reč: od 1. januara naša zemlja ušla je u 5. godinu primene Prelaznog sporazuma o trgovini i trgovinskim pitanjima, koji predviđa faznu liberalizaciju uvoza robe iz Evropske unije u Srbiju u roku od šest godina i momentalnu liberalizaciju izvoza robe iz Srbije u EU.
Šta to znači za sve one koji planiraju da kupe automobil? Logično je, pošto je carina ukinuta, da vozila budu znatno jeftinija, zar ne? U teoriji da, ali u praksi ne. Krenimo redom.
Od ove godine bez carine mogu da se uvoze putnički automobili proizvedeni u Evropskoj uniji, ali uz dva uslova:
a) sa benzinskim motorom zapremine od 1.000 do 3.000 kubnih centimetara
b) sa dizel motorom zapremine od 1.500 do 2.500 kubnih centimetara
Za sve ostale kubikaže carina je sa prošlogodišnjih 5% smanjena na 2,5%. Od 1. januara 2014. godine i oni će se uvoziti bez carine.
Benzinci |
|
Do 1.000 ccm |
2,5% |
Od 1.000 do 3.000 ccm |
0% |
Preko 3.000 ccm |
2,5% |
Dizelaši |
|
Do 1.500 ccm |
2,5% |
Od 1.500 do 2.500 ccm |
0% |
Preko 2.500 ccm |
2,5% |
Ko kvari računicu?
Gore pomenuti sporazum primenjuje se od 1. januara 2009. godine, kada je carina na uvoz automobila (i druge robe) smanjena sa 20% na 10%. Već sledeće godine carina je pala sa 10% na 7,5%, sledeće na 5%, pa na 2,5% kolika je bila 2012. godine.
Dakle, nema govora o iznenadnom i drastičnom padu troškova uvoza. Na primer, ukoliko uvozite automobil procenjene vrednosti 3.000 evra, prošle godine biste za carinu i PDV dali 630, a ove 540 evra - ušteda bi bila 90 evra.
Međutim, od 1. oktobra prošle godine PDV je povećan sa 18% na 20%. Pošto se PDV plaća na zbir procenjene vrednosti vozila i carine, ove godine ćete za carinu i PDV na isti automobil dati 600 evra – ušteda je 60 evra.
Da ne bismo suviše komplikovali, nećemo se baviti prelaznim periodom, to jest, krajem prošle godine kada se plaćala i carina od 2,5% i PDV od 20%.
Uračunajmo i sve ostale prateće troškove i lako ćemo shvatiti da će ukidanje carine malo koga usrećiti.
Bacimo pogled na nekoliko konkretnih primera:
Osnovica za carinjenje: 2.000 evra |
|||
Godina |
Carina |
PDV |
Ukupno |
2013. |
0% |
20% |
2,400€ |
2012. |
2,5% |
18% |
2,419€ |
2011. |
5% |
18% |
2,478€ |
2010. |
7,5% |
18% |
2,537€ |
2009. |
10% |
18% |
2,596€ |
2008. |
20% |
18% |
2,832€ |
Osnovica za carinjenje: 5.000 evra |
|||
Godina |
Carina |
PDV |
Ukupno |
2013. |
0% |
20% |
6,000€ |
2012. |
2,5% |
18% |
6,047€ |
2011. |
5% |
18% |
6,195€ |
2010. |
7,5% |
18% |
6,342€ |
2009. |
10% |
18% |
6,490€ |
2008. |
20% |
18% |
7,080€ |
Osnovica za carinjenje: 10.000 evra |
|||
Godina |
carina |
PDV |
Ukupno |
2013. |
0% |
20% |
12,000€ |
2012. |
2,5% |
18% |
12,095€ |
2011. |
5% |
18% |
12,390€ |
2010. |
7,5% |
18% |
12,685€ |
2009. |
10% |
18% |
12,980€ |
2008. |
20% |
18% |
14,160€ |
Ne platiš na mostu, platićeš na ćupriji
Na osnovu gornjih tabela vrlo lako možete da vidite koliku uštedu nam je tokom godina donosilo postepeno smanjivanje carine, kao i koliku trenutno donosi.
Međutim, i ta mala ušteda uskoro će biti anulirana, pošto bi tokom ove godine trebalo da počne primena Pravilnika o ispitivanju vozila. Na osnovu ovog pravilnika, polovnjaci iz uvoza će biti predmet posebnog pregleda u organizaciji Agencije za bezbednost saobraćaja.
Još uvek se ne zna koliko će da košta pregled, ali sigurno neće biti jeftin. Na primer, u Hrvatskoj se plaća 90, a u Bosni i Hercegovini 130 evra.
Tako možemo vrlo lako da se nađemo u situaciji da 2013. uvoz polovnih automobila bude čak i skuplji u odnosu na prošlu godinu.
Dvojno državljanstvo
Za sva vozila proizvedena van Evropske unije carina ostaje 12,5 odsto i za sada nema naznaka da će se biti smanjena. Stoga pre kupovine u inostranstvu treba proveriti u kojoj fabrici je automobil proizveden.
„Nacionalnost“ marke danas ne znači mnogo. Na primer, Hyundai i30 se proizvodi u Češkoj, Kia cee_d u Slovačkoj, Toyota Yaris u Francuskoj, Honda Civic, CR-V i Jazz u Velikoj Britaniji. Mitsubishi je proizvodio Colt i Outlander u Holandiji, ali će ubuduće stizati iz Japana ili Tajlanda.
Sa druge strane, neki modeli evropskih proizvođača uvoze se iz zemalja van EU. Novi Renault Clio se proizvodi u Francuskoj i Turskoj, Renault Fluence samo u Turskoj, Peugeot 206 Sedan u Iranu, BMW X5 u SAD i Meksiku, Fiat Linea u Turskoj...
Kako dokazati poreklo?
Da je automobil proizveden u Evropskoj uniji dokazuje se EUR1 dokumentom ili računom prodavca/ kupoprodajnim ugovorom sa izjavom da vozilo potiče iz EU.
Zaštitna klauzula
U Prelaznom sporazumu o trgovini i trgovinskim pitanjima postoji zaštitna klauzula koja predviđa privremeno podizanje carina ukoliko dođe do naglog i prekomernog uvoza bilo kog proizvoda koji bi mogao da ugrozi proizvodnju u Srbiji.
Obzirom na trenutnu ekonomsku situaciju u našoj zemlji, kao i na ponudu kragujevačke fabrike automobila, ovaj scenario je praktično nemoguć.
Pojeftinjenje na auto placevima? Auto placevi već imaju mnogo ocarinjenih automobila, a pošto smo utvrdili da ukidanje carine neće doneti veliku uštedu, ne postoji pritisak od strane vozila koja će tek stići iz inostranstva kako bi njihova cena bila spuštena.
Autor: Tim sajta PolovniAutomobili.com
Aha. Skoro da može da se zamisli na svakom "placu" u Srbiji po jedan "školovani" prodajni savetnik kako danonoćno marljivo ažurira cene, auto po auto, u papirnoj i elektronskoj formi... Nije 12590, nego 12540.. nije 4000, sad je 3940... A gazda vrišti "Aj samo se za.ebi pa obračunaj 3941, letiš s posla momentalno..."
Sviraju.. Vozilo koje je sa carinom od 2,5% do 31.12.12. kostalo bruto 20.000 eura, bez te carine bi od 01.01.13. moglo da kosta ( po tom osnovu ) oko 488 eura manje. Zar je to malo? Dodas jos 'malo' i skoro da imas za metalik boju na jednom CRV-u ili na dva peugeota ...
@Moron
Ali pre 3 meseca je povecan PDV za 2%, plus uveli neku ekolosku taksu, tako da mu se uhvati na isto
Strider
"ranijih" bruto 20.000 : 1.20 ( PDV ) : 1,025 ( carina ) X samo 1,20 ( PDV )= sadašnjih bruto 19.512 + nova eko taksa ( 12.000 po toni ) "jednako" oko 19.670 eura za novo vozilo od 1,5 tona
Dakle, sve uz novu eko taksu ( pri čemu je PDV povećan još u oktobru ), novo vozilo, ranije bruto cene od 20.000, danas realno košta 330 eura manje. Matematički jasno.
I, zašto onda od 01.01.13. nema sniženja cena za sva nova vozila?
@Moron
Carina se racuna na cenu vozila sa fakture + prevoz do granice i naravno pri carinjenju se placa ista + ulazni PDV, koji se kasnije kada se vozilo proda kompezuje sa drzavom kroz izlazni PDV. Da li je bilo povecanja cene kada je povecan PDV? Matematicki gledano cena bruto vozila od 20.000 je kroz ove zavrzlame trebala da bude realno spustena za oko 70-80evra pod uslovom da je vozilo ocarinjeno sa 20% ulaznog pdv i da uvoznik ne kompezuje nepodizanje cene sa povecanjem pdv-a. I naravno, ali ce to tek trebati da se pokaze, uobicajeno je da proizvodjaci daju nove cenovnike od januara jer se menjaju koncepcije proizvodnje, neke dodatne opcije postaju standardi, opcije sa visih nivoa postaju dostupne na nizim itd...obicno povecanje nabavne cene za 1-1.5% linearno na gamu
Milan Nikolić
Povećani PDV se primenjuje od 01.10.12. i on se nije izmenio posle, ali je od 01.01.13, carina snižena ( za "odredjene kategorije" ) sa 2,5% na "nula".
Tema "članka" nije da li su uvoznici posle 01.10.12. povećali cene, već kakve bi cene trebalo da budu od 01.01.13, a u odnosu na one na dan 31.12.12.
Naravno da za ranije ocarinjena vozila cena ne može da se spusti posle 01.01, ali, za ono što se carini ( i uvozi ) posle toga, za "odredjene kategorije" cena bi ( matematički ) trebalo da ide dole.
Ali neće ...
U razloge ne ulazim, jer ocena opravdanosti razloga uvek zavisi samo od toga sa koje strane stola sedimo. Razumem želju dilera da zarade ( time što cenu neće spustiti ), ali i oni treba da razumeju da tako stvaraju loš psiho efekat kod kupaca, koji osećaju da im rastu magareće uši, tako da bi trebalo da se nadje neka "sredina"
@Moron
Delimično ste u pravu. Carina 0% je za vozila koja su fizički ušla u zemlju posle 01.01.2013 (tj oni koji su ušli ranije biće ocarinjeni sa 2.5% - isto je država uradila uradila i kada je bilo sa 20 na 10, merodavan je bio datum ino fakture a ne datum podnošenja zahteva za carinjenje). Samo sam pokušao da ukažem na grešku u matematici koju ste pokazali jer ona na prikazan način uzima i obzir i procenat na maržu i sve ostalo. Dakle samo na matematiku, sve drugo je stvar poyicije oko stola i sa tim Vašim stavom se apsolutno slažem.
Milan Nikolić
Slažem se i ja da nije u redu i da nema smisla da nekoga "pljujem" bez osnova ( tj. iz svog neznanja ). Prihvatam "primedbu" da u mojoj "formuli" ima greška zbog marže ( koju "carinim" ), ali i takva ta formula daje "grubi" prikaz.
Inače, kada sam kupio poslednja kola ( juni 2009. ), carina je bila 10%, PDV 18%, a kola su koštala ( bez dodatne opreme ) 20.270. Danas ta ista kola ( samo uz dodatak S&S sistema ) koštaju 21.370.
Ako je nakada marža bila bruto 2.000, te, ako je i danas ista, to bi značilo sledeće:
(20.270-2.000):1.18(nekad PDv ):1,1(nekad carina)="osnovica"( sa transportom ) X1,20 ( danas PDV )+2.000 (marža)= "danas" 18.890.
Razlika je oko 1.380, stim da onaj danas ima ( kao jedini dodatak ) i S&S sistem. Da li S&S košta 1.380?
Ne, iz cenovnika tog proizvodjača mogu da zaključim da S&S zajedno sa dodatnih 20 "konja" košta 900, tako da sam S&s realno košta oko pola toga, a što bi značilo da marža danas nije 2.000, već je možda oko 2.900. Veća je. Drugim rečima, ja zaključujujem da neko danas uzima značajno veću maržu, mada se svi kunu kako su ih snizili na "istorijski minimum" i da niže ne može. Neki možda i jesu spustili. Ovaj koga pominjem izvesno nije.
Hah, pa ja davno tvrdio da se Pežo 206 sedan proizvodi u Iranu, no mnogi me ubeđivali samo u Turskoj(kod "Sulejmana").
@Moron
(((nabavna cena+prevoz)*carina)+bruto marza)*PDV=prodajna cena. Bruto marza pokriva sve ostale troskove (prevoz od granice/speditere/ban provizije/razne troskove i zaradu uvoznika). Vazna stavka je ulazna cena, jer ona moze da se za potpuno isti model sa opremom razlikuje i do 1500e tokom samo jedne godine (a onda na to dodajte istu matematiku da dobijete prodajnu cenu). To moze da zavisi od uvoznikovog neiskoristenog marketing budžeta, čišćenje lagera nekog drugog importera, avansna isplata povucenih vozila, dogovoren naknadni popust za kupvinu odredjene kolicine vozila, i to zavisi od trzista do trzista. Najbolje je da pogledate cenu sa originalne fakture proizvodjaca, dobili ste je kad ste kupilil vozilo, uvoznik mora da Vam je da po zakonu a obicno je ljudi ostave u mup-u kad registruju vozilo prvi put i da je uporedite sa danasnjom nabavnom cenom (ako imate ko da vam je otkrije a da ne kupite vozilo). Ovako poredjenje kako ste naveli nije bas najsrecnije.
@Đenka
Iran i Turska= veća carina. BTW Peugeot je kao jedan od razloga gubitaka naveo sankcije koje je morao da nametne Iranu pod pritiskom GM kao akcionara.
Milan Nikolić
Da, naravno da danas nemam fakturu proizvodjača.
Ali, ako se primeni tvoja teza da bi na vozilu bruto cene od 20.000 posle 01.01.13. ( zbog ukidanja carine od 2,5%, ali i naplate nove eko takse od 12.000 RSD/toni ), ta bruto cena trebala da se koriguje ( smanji ) za "najviše 70-80" eura, onda ja uz primenu Tvoje formule dolazim do zaključka da "bruto marža" ( sa PDV-om ) čini skoro trećinu prodajne cene ... I