home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Kako prenosi Politika, tržište automobila u Srbiji izvan je kretanja u pojedinim zapadnim zemljama u kojima je došlo i do dvocifrenog rasta plasmana

Naš vozni park naoko jeste lepši, jer se na drumovima i zakrčenim ulicama sve ređe viđaju „kečevi” ili „jugići”, jer su ih zamenila polovna vozila iz Evrope, ali mi i dalje vozimo automobile koji su u proseku stari 15 godina. Oni su, istina, nešto bezbedniji, ali polovnjak je polovnjak, pogotovo što naši vozači ne posvećuju mnogo pažnje njihovom sve skupljem održavanju.

Mada su pojedina tržišta zapadnih zemalja u Evropi registrovala porast prodaje novih automobila u 2014, čak i do desetak procenata u segmentu najjeftinijih, ali i najskupljih, kod nas se to nije dogodilo. Opet smo zabeležili pad prodaje novih vozila.

Procena predsednika Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova dr Miloša Petrovića, data Politici u vreme Beogradskog sajma i očekivanih dvadesetak hiljada prodatih novih automobila u 2014, ostvarena je, ali uslovno.

– Iako nemamo još uvek konačne podatke, sa reeksportom (prodaja van granica Srbije) „stižemo” do 20.000 vozila. Na izvoz u okolne države „otpada” oko tri hiljade, pa je prava brojka prodaje na tržištu Srbije 16.000 do 17.000 u 2014. Ono što posebno zabrinjava je i pad od 20 procenata u segmentu polovnih vozila (oko 70.000 uvezenih), što ukazuje da 2013. i nije bila tako loša – rekao je dr Milan Vukasović, koordinator Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova za naš list.

Nekada je pad prodaje novih „kompenzovan” uvozom polovnim automobilima, ali sada je na sceni i pad prodaje polovnjaka.

– Oseća se zasićenje tržišta i ako se najavljenim ekonomskim merama ne pojača kupovna snaga stanovništva ne možemo se nadati boljitku. Do drastičnog pada prodaje novih vozila došlo je od 2008. do 2013. godine (sa 60.000 na 20.000), a time i do pada kupovine polovnih vozila. Plasman automobila za sobom „nosi” čitavu prateću industriju: automobilskog malog i velikog biznisa, servisnu, auto-delova, opreme, gde je zaposleno hiljade ljudi. Pojedini regionalni centri kao Vršac, Sombor, Zrenjanin ostali su bez dilerskih centara zbog slabe prodaje i posećenosti. Sreća je samo što smo mi narod koji ne počinje nijedan posao, čak se ni ne ženimo, bez automobila – rekao je na kraju Vukasović.

U poslednjih 15 godina na tržištu Srbije prodato je oko pola miliona vozila. Oko 34.000 prosečno po godini. Iako ne deluje, tržište Srbije ima potencijal od čak 120.000 novih vozila godišnje, rekao nam je svojevremeno dr Petrović.

Sa sedam i po miliona stanovnika naše tržište nije ni malo ni nejako. Stvari, međutim, izgledaju sasvim drugačije kada se uporedimo, recimo, sa rezultatima Češke, u kojoj se godišnje proda oko 170.000 novih vozila ili Austrijom sa 300.000 prodatih novih automobila. Reč je o zemljama sa približno istim brojem stanovnika.

Da bismo obnovili naš dosta star vozni park morali bismo godišnje da kupujemo oko 140.000 novih vozila. Prema lanjskoj prodaji to nije moguće ni za 40 godina, kategorični su stručnjaci. Kako su nam vozila stara u proseku oko 15 godina, s obzirom na našu kupovnu moć i prosečne plate, obnova voznog parka je izgleda za mnoge samo san.

U Srbiji je trenutno registrovano oko dva miliona automobila, a samo u Beogradu ih je nešto više od 500.000.

U Srbiji hit luksuz

Nisu svi prodavci automobila nezadovoljni u Srbiji. I dalje je prodaja luksuznih premijum marki relativno stabilna, a vlasnika nađe oko 1.500 najskupocenijih vozila: „BMW”, „porše”, „audi”, „leksus” kao i „mercedes”.

„Tojota” je šampion rasta među proizvođačima standardnih klasa, jer je u 2014. godini udvostručila prodaju novih automobila. Sa 560 komada u 2013. godini stigla je do 981. Najviše zahvaljujući prodaji „jarisa” i „aurisa” kako nam je rekla Aleksandra Graovac iz „Tojota Srbija”.

Tu su još veoma uspešni modeli „škoda oktavija”, „fabija”, „jeti” a „diše im za vrat” naše čedo „fijat 500L”. „Reno–Nisan grupacija” dobre rezultate postigla je i sa modelima „daster” i „logan” popularnim na našem tržištu, kao i „Kia”, „Hjundai” i „Pežo”.

Izvor: Politika.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs / Sajam.rs / Toyota Srbija



čitanja : 1427



Komentari

Ako je verovati onoj vesti od pre 2-3 dana da je u celoj Evropi u 2014. godini prodato samo 3.453 komada ACCORD-a, onda je 20.000 prodatih vozila (svih brendova) u Srbiji u toj godini skoro pa impozantna cifra na neki način ...

Autor moron 26 Jan 2015, 11:28

@ moron
Prodaja sedan / limuzina opada poslednjih 10 godina, otkada su uvedeni cross-over i "soft" SUV modeli, a mislim da prodaja ni u jednoj zemlji EU nema puno veze sa Srbijom.

Mislim da osim slabog standarda i platežne moći prosečnog Srbina puno veze imaju i same cene, ali i oblici finansiranja i načinn poslovanja banaka.
Cena vozila za srpskog kupca trpi bukvalno sve - odnos dolar euro, odnos jen euro, odnos dinar euro, i to gotovo uvek na štetu kupca. S druge strane, ukinute carine, povećani nameti, opet preko leđa kupca. Bilo bi zanimljivo da neko objavi rast cena u ovlašćenim servisima u kojima kupac mora da popravlja vozilo ukoliko želi da ostane u garanciji.
Nadalje, banke i lizing kuće, čast izuzecima, u najčešćem broju slučajeva privlače vozače reklamama, maltene svesno od njih krijući detaljne uslove. Po njima i u slučaju najmanje docnje u otplati počinje ceđenje kupca do krajnjih granica. Jeste da mi nemamo novca, ali gde se u drugim zemljama trude da izađu u susret kupcu i da mu olakšaju kupovinu, ovde ga vrebaju kao plen koji treba odrati do gole kože.

Autor Nino 26 Jan 2015, 12:15

@Nino.
Nisam ja rekao da je tržište Srbije značajno u svetskim ili evropskim razmerima. Mi smo statistička greška.
Ali je i accord odavno postao statistička greška na tržištu Evrope ( zato mi je i zakazana "sahrana" za februar ). Razlozi koji su doveli do tako slabe njegove prodaje nisu ovde tema.
pozdrav

Autor moron 26 Jan 2015, 14:55

Ovde se smatra uspehom sto je prodato 1500 premijum automobila, pritom vecinom klot verzija A, B klase, Minija, serije 1,3, Audija A3, A 1 i slicno... U zemlji od 7 miliona stanovnika.

Ja verujem da je cak i prosecna prodajna cena tih 1500 manja ili jednaka prosecnoj ceni SVIH prodatih vozila u razvijenom svetu.

Autor Fordovac 26 Jan 2015, 15:55

Nema nama ništa bez nekog jeftinog malog automobila.

Autor Zastava 26 Jan 2015, 17:21

@auto

Ima li podataka za ostale drzave bivse SFRJ? Ako ima, zanimljivo bi bilo smestiti iste u jednu vest.

Autor Damko 26 Jan 2015, 20:45