Posle osam godina povećana prodaja novih auta u Srbiji

U auto-kućama odahnuli jer su u prvih 11 meseci 2015. građani Srbije kupili 1.500 automobila više nego prethodne godine. Od 2008. konstantno beležen pad prometa. Najprodavaniji modeli srpske fabrike "Fijat" iz Kragujevca
Kako pišu "Novosti", prodaja novih automobila u Srbiji polako vraća i osmeh na lica uvoznika. U novembru ove godine, pokazuju najnoviji podaci koje je objavila Srpska asocijacija uvoznika novih automobila, dostigla je 1.915 vozila što je znatno više nego u istom mesecu prošle godine kada je kupcima isporučeno 1.371 vozilo. I prošli oktobar sa 1.991 prodatim vozilom bio je bolji od onog iz 2014. kada je kupljeno 1.437 novih automobila.
Statistika kaže da je u proteklih 11 meseci u Srbiji prodato 19.729 novih automobila što je nešto više od prodaje u istom periodu lane kada je do ključeva novih vozila došlo 18.297 automobila.
- Ovaj rezultat je već sada bolji nego u celoj prošloj godini - kaže dr Milan Vukasović, predsednik Srpske asocijacije uvoznika novih automobila - ako decembrski rezultat bude bar hiljadu vozila imaćemo godišnji rast od 5-6 odsto. To je prvo svetlo na kraju tunela od 2008. godine i prvi godišnji rast.
Podsećamo, sada već davne 2008. godine u Srbiji je u prvih 11 meseci prodato 53.325 novih vozila.
U novembru te godine kupljeno je 3.669 novih automobila što je tada ocenjeno kao "zabrinjavajući podatak" budući da je prosečna mesečna prodaja u prvih 10 meseci bila oko 5.000 vozila. Nastupila je kriza koja je nekako kod nas najduže "parkirana". U Hrvatskoj, koja ima skoro upola manji broj stanovnika, a i dva puta veću zaduženost građana od naših sugrađana (doduše imaju i veće plate) broj prodatih novih vozila u prvih 11 meseci premašio 33.000.
- Naš narod se dosta plaši da uzme kredit ili lizing za novi auto, a ruku na srce kod nas su oni najnepristupačniji računajući sve zemlje u regionu - kaže dr Milan Vukasović. - Kod nas je dobiti auto na kredit veoma teško. Komplikovana je procedura i previsoke su kamate.
Srpska asocijacija uvoznika je i državnim organima više puta predlagala brojne mere koje bi pospešile prodaju ali sve zasad ide veoma teško i sporo.
Uvoznici su smanjili marže na minimum, ne kriju da žive od postprodaje, nude brojne pogodnosti i čini se sve da je potrebno još samo malo razumevanja od nadležnih organa da i srpske vozače "ogreje sunce".
Najprodavaniji brend u ovih 11 meseci u Srbiji je "fijat" i to lidersko mesto je sačuvano i u novembru kada je FCA Srbija prodala 373 "fijata". Kompanija "Auto Čačak" nastavlja sa dobrim rezultatima prodaje "škode", a cifra od 270 vozila koja su našla put do kupca u pretposlednjem mesecu ove godine, pokazuje kontinuitet u poslovanju uvoznika popularnog brenda.
Više od 100 automobila u novembru prodali su još i "folksvagen" - 187, "opel" - 166, "ford" - 152, "dačija " - 110, "hjundai" -110!
Luksuz bez krize
Za prodavce luksuznih automobila nema zime ni u novembru. I dalje svi ispunjavaju "pretkrizne kvote", prodaju vozila kao i pre krize. Tako je u prošlom mesecu kupljeno 16 "poršea", a i dileri luksuznog američkog brenda "džip" nisu nezadovoljni, jer su se 23 kupca odlučila da kupe neki od njihovih modela.
Izvor: Novosti.rs
"Stara" vremena možemo samo da sanjamo pošto najverovatnije više nikada nećemo moći da prodamo onoliko koliko smo proizvodili pre krize. Više je razloga za to, niži domaći standard, sve veća kriza u svetu, nedostupni krediti, sve više ljudi nemaju posla, a i oni koji rade i to je neizvesno. Još kada na to sve dodamo i jedan od najbitnijih, ako ne pojedinačno i najbitniji razlog - nedostatak domaće pristupačne motorizacije ( gašenje firme "Zastava Automobili"), shvatićete da te brojke su samo bajka.
Onaj ko je gasio "Zastava Automobile" odabrao je najgore vreme (2008) tj. vreme kada je era jeftinih automobila započela da bi danas bila u punom usponu i još dalje će taj segment automobilskog tržišta da napreduje. Danas, sve Evropi se svodi na jeftine automobile i "Švabe". Mi svi za "Švabe" imamo para, ali za polovne. Od zemlje koja je do kojih nekoliko godina imala proizvodnju maltene najjeftinijih automobila na svetu do zemlje koja se više ne "zadovoljava" ni Yugom od 4000 evra već polovnim automobilima iz uvoza sumnjive kilometraže! Od zemlje sa svojom industrijom postali smo šrafciger industrija i zemlja uvoza leševa koji svugde u normalnom svetu idu pod presu!
Bez jeftine male domaće motorizacije nema ni automobilske revolucije. Bez "Zastava Automobila" nema ni velikih brojki. To je karika koja nedostaje. Neko je zaboravio firmu koja je zaslužna za motorizaciju ove zemlje. Zato i jesmo tu gde jesmo. Nigde i zadovaljamo se malom porastu. Dajte nam Zastavu nazad! Jesu li Rusi, Česi i Rumuni nešto pametniji od nas? Nisu, samo nije im napamet padalo ono što je našim muzikalnim političarima ekonomistima palo na pamet. Bez povratka Zastave nema napretka!
@ Zastava
Tito je umro prijatelju, a socijalizam je nestao pre 30 godina! Probudi se prijatelju!
RE: Sinbad
Kad si me već povukao za jezik na sasvim drugu temu, odgovoriću ti.
Prijatelju, promašio si celu poentu ove priče. Ovde nije poenta nikakva ideologija. Zastava nema nikakve veze sa socijalizmom ni sa bilo kojom drugom ideologijom. Ako ćemo tako, treba reći da je Zastava nastala još u doba Kraljevine Jugoslavije kao proizvođač kamiona za Amerikance da bi kasnije posle rata radila kamione za FIAT (koji dolazi iz tada levičarski orijentisane i još uvek demokratske prozapadne Italije), a kasnije i automobile. Yugo je proizvođen na italijanskoj platformi sa mašinama iz Nemačke, a proizvodni proces su nadgledali Amerikanci i Italijani, dok je trećina proizvodnje išla u demokratski SAD. Posle pada socijalizma Zastava je bila simbol opozicije tako da ako ćemo po ideološkoj osnovi, Zastava je više simbol demokratije nego socijalizma. I da je simbol socijalizma, dali je treba ugasiti? Ne. Ni Rusi, Česi i Rumuni nisu to uradili, samo mi. Problem u ovoj zemlji je taj što se sve gleda kroz prizmu ideologije i politike. Zato i jesmo u džumbusu jer svako misli da istorija počinje od njega, no to je već politika.
Osim toga, od 2001 pa do danas (i sada), "Zastava Automobili" su akcionarsko društvo sa nekoliko procenata vlasništva koje je već u privatnom vlasništvu tako da to je još jedan dodatan razlog zašto je priča o socijalizmu u kontekstu Zastave promašena priča.
Ako je socijalizam umro, trebali i čitava ekonomija da umre? Ne, već treba se ići na privatizaciju, nikako na gašenje. I to je bolje rešenje ili čak najbolje (sve zavisi kome Zastava bude otišla u ruke), nego da nemamo industriju.
Zašto neko ne razmišlja o drugim državnim firmama na taj način već samo o Zastavi?
Pa kad bi tako razmišljali nebi imali ni Štark, ni Tigar, ni PKB jer sve su to fabrike nastale u doba socijalizma ili postale prepoznatljive u doba socijalizma. Mislim da industriju ne treba vezivati ni za jednu ideologiju jer to je koska koju su neki ubacili u narod sa ciljem da bi narodu bezbolno oduzeli industriju. Nažalost, naseli smo jedim delom na to. Pošto sve što je nastalo ili postalo važno u socijalizmu nazivamo avetom prošlosti iako sve te firne više liče dolaze iz industrija koje su tipčnije za zapad negoli na istok i iako socijalizam u nekadašnjoj Jugoslaviji nije io ništa drugo nego čist kapitalizam sa državnom supervizijom (radnici su iz svog džepa, uspomoć zapadnih kredita dizali fabrike i kupovali mašine sa zapada).
Počinjem da stečem utisak da su drugovi bili veći kapitalisti nego što ćemo mi, današnji kvazikapitalisti ikada ili u dogledno vreme biti.
Osim toga, oni koji su vozili Zastavu nisu je kupili da bi se divili socijalizmu ili kasnije Dinkiću već da bi kupili povoljan automobil. To se zove tržište, a ne neznam ti šta.
LP.