
Riselshajm. Pun naziv novog Opelovog motora je 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo, a svoju svetsku premijeru će proslaviti u novoj Opel Astri, na Međunarodnom salonu automobila u Frankfurtu (IAA) u septembru.
Četvorocilindarska turbo jedinica sa centralnim direktnim ubrizgavanjem goriva će biti dostupna u dve verzije kada je izlazna snaga u pitanju: 92 kW/125 ks i 110 kW/150 ks. Ova kombinacija povezuje novi, u potpunosti od aluminijuma napravljen motor sa nedavno uvedenim 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbom, poznatim iz Opel ADAMa i nove Corse. Zapravo, novi 1,4 litarski, četvorocilindarski motor je „veći brat“ jednolitarske, trocilindarske jedinice, koja je nagrađivana od strane medija, nakon svoje premijere u ADAM ROCKSu i novoj generaciji Corse. Oba motora su članovi takozvane porodice malih motora, a reč je o grupi visokotehnoloških agregata sa tri ili četiri cilindra, zapremine ispod 1,6 litara. Oni su ključni igrači u najvećoj motornoj ofanzivi u Opelovoj istoriji, koja podrazumeva uvođenje 17 novih agregata između 2014. i 2018.

Najbolji u klasi: Opelov novi četvorocilindraš prede kao mače
Tokom razvojne faze 1.4 turba, mnogo pažnje je posvećeno dinamičkom odzivu i visokim performansama, uz smanjenje potrošnje goriva. Motor isporučuje maksimalni obrtni moment od 245 Nm već na niskim obrtajima. Maksimalna pogonska sila je dostupna između 2.000 i 3.500 o/min, što predstavlja izvanrednu krivu, odnosno raspon obrtnog momenta. Savršeni uslovi za zadovoljstvo u vožnji u kombinaciji sa efikasnošću su zadovoljeni. Po preliminarnim podacima, moćni turbo sa start/stop sistemom troši tek 4,9 l benzina na 100 pređenih kilometara u kombinovanom ciklusu (114 g/km CO2). Dakle, ovaj 1,4 litarski turbo motor, koji zamenjuje dvolitarske benzinske jedinice, čak ih i nadmašuje po svim parametrima vezanim za performanse. Inženjeri su još jednom posebnu pažnju posvetili niskom stepenu buke i vibracija tokom razvoja 1,4 litarskog turba, baš kao što su to uradili prethodno sa jednolitarskom, trocilindarskom jedinicom. Tokom konstruisanja bloka motora, na umu se imala redukcija rezonance, tako da je karter ulja podeljen u dva dela, spoj glave motora sa izduvnom granom je zvučno izolovan, a posebno je dizajniran i poklopac bregaste osovine koji apsorbuje zvuk. Pored toga, ventili sistema ubrizgavanja pod visokim pritiskom su razdvojeni a pogonski lanac bregaste osovine je podešen u cilju što tišeg rada.
„Naš novi 1,4 litarski, četvorocilindarski turbo motor sa centralnim direktnim ubrizgavanjem goriva je deo novoformirane porodice malih benzinskih motora. On otelotvoruje sledeće atribute: moćan, efikasan i kultivisan. Nova jedinica, u potpunosti napravljena od aluminijuma, ne samo što je ekološki podobna, već postavlja nove standarde kada je reč o komforu u vožnji“, kaže Kristijan Miler (Christian Müller), potpredsednik GM-ovog pogonskog inženjeringa za Evropu.
Lakoća bitisanja: novi stepen efikasnosti
Zahvaljujući svojoj naprednoj konstrukciji, novi 1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo doprinosi manjoj sveukupnoj masi automobila. Samo aluminijumski blok motora teži deset kilograma manje u odnosu na blok aktuelne 1,4 litarske turbo jedinice, koja je napravljena od livenog gvožđa, što ga čini idealnim spojem sa novom, visokoefikasnom Opel Astrom. Apropo efikasnosti, upravo na ovom planu novi agregat pokazuje svoje tehničke prednosti: da bi motor bio što lakši, kolenasto vratilo je šuplje izliveno, uljnu pumpu odlikuje izuzetno nizak stepen trenja, a pored toga ona funkcioniše u dva nivoa pritiska. Čitav motor je dizajniran za upotrebu ulja niskog stepena trenja, viskoziteta 5W-30. Sve ove mere obezbeđuju ostvarivanje najviših standarda kada je efikasnost u pitanju.
Dok su Opelove trocilindarske jedinice tipični predstavnici trenda smanjenja zapremine motora (manji, lakši, efikasniji), Opelovi inženjeri u slučaju 1,4 litarskog četvorocilindarskog turba govore o „pravoj zapremini“, odnosno savršenom balansu efikasnosti između visokog i niskog stepena opterećenja motora.
Motor iz Szentgotthárda označava jedno značajno dostignuće
1.4 ECOTEC Direct Injection Turbo se proizvodi u Opel Flex Plant fabrici u Sentgotardu (Szentgotthárd). On je već sada odgovoran za obeležavanje jednog velikog događaja u fabrici u Mađarskoj. Upravo je 8.000.000. agregat napustio proizvodnu liniju u Sentgotardu, a naravno, reč je o aluminijumskoj, četvorocilindarskoj jedinici, koja će svoju premijeru imati u novoj Astri u septembru.
„Mi imamo fleksibilnu fabriku motora svetske klase u Mađarskoj, a ona igra ključnu ulogu u našoj proizvodnoj strategiji. Čestitke i veliko hvala za čitav tim, 8.000.000 agregata je nešto na čega treba biti veoma ponosan i ja sam siguran da ćemo ovde u budućnosti proslaviti još veće rezultate“, rekao je Peter Kristijan Kispert (Peter Christian Küspert), potpredsednik Prodaje i postprodaje Opel grupe, koji je prisustvovao slavlju zajedno sa Markom Šifom (Marc Schiff), izvršnim direktorom Opel/Vahuxhallove proizvodnje u Evropi, članovima Vlade Mađarske i predstavnicima lokalnih vlasti.
PR saopštenje - Opel
"Po preliminarnim podacima, moćni turbo sa start/stop sistemom troši tek 4,9 l benzina na 100 pređenih kilometara u kombinovanom ciklusu (114 g/km CO2)."
Primera radi, sada skoro već stari 308 1.2 e-THP sa 130 ks i 230 Nm ( i 3 cilindra ) emituje 107 gr. CO2.
Da li je "tajna" ( i "tajna" čega uopšte? ) u cilindru manje?
Doduše, nije tajna da je za proizvodjača jeftiniji motor sa cilindrom manje i da mu to omogućuje ekstra profit. I da svi proizvodjači marketinški zamazuju oči kupcima i hvale te "falične" motore da su kao "bolji".
"A propos" trocilindrasa, ljudi u komentarima npr. pisu (disclaimer: ekspert nisam):
"Jedna stvar koji trocilindras nikada nece imati je primarna izbalansiranost , jer posle svih balanskih osovina , podesavanja zamajaca i remenica , motor se ivek trese na neku stranu (npr Ford je uspeo da 'uvijanje' motora , odnosno konusnu rotaciju prebaci u translaciju levo-desno , sto se ne oseca jer su nosaci motora i menjaca takvi da ne prenose takav vid vibracije) . Cetvorocilindras , koje pokretao mnogo vozila - od originalnog Fiat 600 koji je imao 600cc do vecih motora od 3000 kubika ; i svi oni su imali savrsen primarni balans , jer 2 klipa koja idu dole u paru imaju 2 klipa koja idu gore i vibracije se poniste . Naravno , savrsenu sekundarnu izbalansiranost imaju linijski setocilindrasi po kojima je BMW bio cuven i nisu imali skoro nikakve vibracije , ali oni su druga prica . Moj sadasnji auto ima 999cc i 4 klipa i nikad ih se ne bi odrekao , jer ovi malecki tubrbo troklipci imaju i snagu i pouzdanost i nisku potrosnju na papiru , u praksi trose znacajno vise ."
Prvo naprave auto sa svim mogucim dizajn elementima koji su trenutno aktuelni=zbrka. I sad takav auto bez ikakvog identiteta promovisu kampanjama bez identiteta. " Vidite nas motor, nas motor je dobar". Na to niko nece da se primi.
Sta je falilo jos malo pa premium strategiji?
Nije mi jasna politika GM-a. Negdje nude 1.5 turbo koji je dio iste obitelji motora kao i ovaj 1.4, a negdje ne. Koji je razlog za to?
I gdje se onda tu u priču uklapa 1.6 turbo?
3 cilindra se grozim mo čini se kako se to sve više gura. Jednostavno manje gubitaka nego 4 sa istom kubikažom plus se super uklapaju u priču modularnosti. Samo Forf koji to sve skupa naviše gura sa 1.0 EcoBustom ta priča toliko ne drži vodu jer nije modularan.
Sa altruističko ekološke pozicije proizvodjača, lako je uočiti nelukrativne pobude za proizvodnju 3-cilindričnih motora.
Jer, sa, recimo, 300.000 klipova možeš da "sastaviš" 100.000 motora sa 3 cilindra. Ili 75.000 motora sa 4 cilindra.
Očito je zašto se zagovaraju 3-cilindrični motori. I zašto dobijaju nagrade kao "motori godine".