
To je najmoćniji serijski Porsche svih vremena - a istovremeno svestraniji nego ikad: dinamičan na putu, samouveren van puta i udoban na dugim putovanjima.

Cayenne je bio prvi model kojim je Porsche preneo legendu brenda sportskih automobila u potpuno novi tržišni segment. Ovaj sportski svestrani automobil postao je svetski uspeh odmah od svoje svetske premijere u septembru 2002. godine. Sada, nova era počinje sa potpuno električnim modelom.

„Cayenne Electric pokazuje performanse u potpuno novoj dimenziji, sa inovativnim tehnologijama koje smo razvili u motosportu. Postavlja nove standarde u SUV segmentu - u pogledu voznih karakteristika, kao i punjenja“, kaže Oliver Blum, predsednik Izvršnog odbora Porsche AG. „Izuzetne električne performanse susreću se sa veoma realnom svakodnevnom upotrebljivošću. Odlična udobnost na dugim relacijama kombinuje se sa beskompromisnim terenskim sposobnostima.“

Sa oko 36 procenata svojih sportskih automobila prodatih širom sveta koji su elektrifikovani, Porsche je jedan od proizvođača automobila koji se najbrže transformišu u 2025. godini. Cayenne Electric je sledeća prekretnica u ovoj priči o uspehu i dopunjuje postojeću ponudu modela Cayenne sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i plag-in hibridnih modela u duhu potpuno fleksibilnog izbora Porsche pogonskih sklopova.

Potpuno električna porodica Cayenna se inicijalno sastoji od dva modela: Cayenne Electric i Cayenne Turbo Electric - oba sa pogonom na sva četiri točka i stoga opremljena elektronskim sistemom Porsche Traction Management (ePTM).
Cayenne Turbo ubrzava od 0 do 100 km/h za 2,5 sekunde, od 0 do 200 km/h za 7,4 sekunde i dostiže maksimalnu brzinu od 260 km/h. Ove snažne električne performanse omogućene su novorazvijenim pogonskim sistemom koji razvija do 850 kW (1.156 KS) i do 1.500 Nm obrtnog momenta kada je aktiviran Launch Control. Varijanta Turbo ima direktno hlađenje elektromotora uljem na zadnjoj osovini kako bi se osigurala visoka kontinuirana snaga i efikasnost. Ovo je inovacija iz motosporta.
U normalnom režimu vožnje dostupno je do 630 kW (857 KS). Pomoću funkcije Push-to-Pass, dodatnih 130 kW (176 KS) može se aktivirati na 10 sekundi pritiskom na dugme.
Osnovni model Cayenne ima 300 kW (408 KS) u normalnom radu i 325 kW (442 KS) i 835 Nm obrtnog momenta sa sistemom Launch Control. Ubrzava od 0 do 100 km/h za 4,8 sekundi, na putu do maksimalne brzine od 230 km/h.
Cayenne Electric takođe nudi vodeće brojke rekuperacije energije, dostižući nivoe Formule E sa do 600 kW rekuperativne snage. U svakodnevnom životu, oko 97% svih operacija kočenja može se obaviti isključivo elektromotorima. Za Cayenne Turbo su dostupne i kočnice Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), kao opcija.

Porsche Cayenne Electric duguje veliki deo svoje svestranosti svojoj šasiji. Adaptivno vazdušno vešanje sa Porsche Active Suspension Managementom (PASM) je standardno ugrađeno u oba modela. Turbo takođe ima zadnji diferencijal sa ograničenim proklizavanjem Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus). Oba modela mogu biti opremljena upravljanjem zadnje osovine, koje usmerava zadnje točkove do pet stepeni. Pored toga, za vodeći model je po prvi put dostupan i Porsche Active Ride. Aktivni sistem vešanja, poznat iz Porsche sportskih limuzina, a nedavno korišćen na Cayennu, gotovo u potpunosti kompenzuje pokrete karoserije i obezbeđuje izuzetnu stabilnost, dinamiku i udobnost.

U srcu potpuno električnih modela Cayenne je novorazvijena baterija od 113 kWh, koja ima dvostrano hlađenje za optimalno upravljanje temperaturom. Ovo rezultira kombinovanim WLTP dometom do 642 km za Cayenne Electric i do 623 km za Turbo. Zahvaljujući tehnologiji od 800 volti, Cayenne se puni DC strujom snage do 390 kW - a pod određenim uslovima čak i do 400 kW. SoC (Stanje napunjenosti) može se povećati sa 10 na 80 procenata za manje od 16 minuta, a energija za domet od 325 km (Cayenne) ili 315 km (Cayenne Turbo) može se dodati u roku od 10 minuta.

Robusne performanse punjenja bile su primarni fokus tokom razvoja novog Cayenna. Cayenne Electric je takođe prvi Porsche koji opciono podržava induktivno punjenje, što je sistem koji puni snagom do 11 kW. Sve što je potrebno za Porsche Wireless Charging jeste da korisnik parkira iznad podne ploče. Proces punjenja zatim počinje automatski.
Cayenne Electric kombinuje prepoznatljive proporcije brenda Porsche sa jasno razvijenim dizajnerskim jezikom. „Novi Cayenne je nesumnjivo Porsche i nesumnjivo Cayenne. Nadogradili smo se na proverene dizajnerske karakteristike i sačuvali ono što ovaj SUV čini jedinstvenim. Rezultat je moderan dizajnerski koncept koji nosi Cayenne u budućnost“, kaže Mihael Mauer, šef stila Porschea.
Najvažnije karakteristike uključuju nisku haubu sa tankim Matrix LED farovima. Ona naglašavaju širinu vozila i kombinuju sve funkcije osvetljenja u jedan modul. Snažno konturisana krila su takođe veoma tipična za druge Porsche dizajne, kao i „flyline“ - kultna blago nagnuta linija krova.

Bočni izgled karakterišu vrata bez okvira i upečatljiv nabor na površini vrata. Bočni pragovi imaju izrazito trodimenzionalni dizajn i ofarbani su u vulkansko sivu metalik boju, a na Cayennu Turbo u visoko sjajnu crnu. Dvobojni koncept naglašava sportske proporcije automobila. Specifični ukrasi lukova točkova za model naglašavaju njegov terenski karakter. Upečatljivi detalji na zadnjem delu, poput svetlosne trake sa prepoznatljivim 3D izgledom i animiranom grafikom, kao i osvetljeni natpis Porsche, ističu moderni dizajnerski jezik. Cayenne Turbo ima brojne kontrastne elemente u ekskluzivnoj Turbonite boji. To uključuje Porsche grbove, prednje strane aluminijumskih felni i ukrase bočnih prozora. Delikatni akcenti u Turbonite boji ističu svetlosnu traku i Porsche natpis.
Za kupce sa posebnim zahtevima u pogledu ugla prilaza i robusnosti, tu je Off-Road paket. Njegov prednji deo sa modifikovanom geometrijom pomaže u bezbednom kretanju po grubim zemljanim putevima, posebno strmim usponima ili spustovima i teškom terenu.
Zahvaljujući koeficijentu otpora od 0,25, novi Porsche Cayenne Electric je jedan od najaerodinamičnijih SUV vozila u svojoj klasi, nudeći prednosti u pogledu dometa i potrošnje energije. Porsche Active Aerodynamics (PAA) sistem precizno prilagođava aerodinamička svojstva automobila odgovarajućoj situaciji vožnje i brzini i, uz efikasnu strategiju kontrole, doprinosi i dinamici vožnje koja se očekuje od brenda sa dodatnom potisnom silom. Aktivni aerodinamički elementi uključuju pokretne zaklopce za hlađenje vazduha u nosu, adaptivni krovni spojler i inovativne, aktivne aerodinamske lopatice na zadnjem delu Turba. One produžavaju bočne ivice i poboljšavaju karakteristike protoka, što dovodi do povećanja dometa, posebno pri većim brzinama. Ostale aerodinamičke mere uključuju vazdušne zavese u prednjem delu karoserije, gotovo potpuno zatvoren donji deo karoserije, posebne aerodinamske točkove i difuzor na zadnjem delu.
Novi Porsche Cayenne Electric je 55 milimetara duži od modela sa motorom sa unutrašnjim sagorevanjem. Novi SUV je dugačak 4.985 mm, širok 1.980 mm i visok 1.674 mm. Razlika je najveća u međuosovinskim rastojanjima (3.023 mm), gde povećanje od skoro 13 cm znači više prostora za noge pozadi i udobnosti za putnike na zadnjim sedištima nego ikada ranije. Sistem zadnjih sedišta je standardno električno podesiv i nudi fleksibilne opcije podešavanja od udobnog do teretnog položaja. Kapacitet prtljažnika je od 781 do 1.588 litara, plus prednji prtljažnik od 90 litara. Upotrebljivost novog automobila je takođe naglašena njegovom vučnom snagom do 3,5 tona, u zavisnosti od opreme.
Novo predstavljeni režimi raspoloženja pretvaraju unutrašnjost u prostor za iskustvo koji se prilagođava raspoloženju i situaciji. U zavisnosti od izabranog programa, menjaju se položaj sedenja, raspoloženje osvetljenja, klima uređaj, zvučni profil i izgled displeja. Klizni panoramski krov sa promenljivom kontrolom svetla pruža izuzetan osećaj prostora. Još jedna prednost je novo grejanje panela: ono ne samo da greje sedišta, već i velike površine kontaktnih površina kao što su nasloni za ruke i paneli vrata. Raspon udobnosti dopunjuje prošireno ambijentalno osvetljenje, uključujući komunikaciono svetlo - animiranu svetlosnu traku koja pozdravlja putnike kada uđu u automobil i vizualizuje različita stanja vozila, kao što je proces punjenja.
Nikada ranije Cayenne nije bio tako sveobuhvatno i individualno prilagodljiv kao novi potpuno električni model. Kupci mogu birati između 13 standardnih boja, devet dizajna točkova od 20 do 22 inča, 12 kombinacija enterijera, kao i do pet paketa enterijera i do pet paketa akcenta. Zahvaljujući Porsche Exclusive Manufaktur, proširenoj paleti boja eksterijera i Sonderwunsch programu, kupci takođe mogu personalizovati svoj Cayenne prema svojim ličnim željama, od mnoštva opcija pa sve do potpuno jedinstvenog modela.
Program satova izrađenih po meri kompanije Porsche Design proširen je i sada obuhvata i ponudu SUV modela. To znači da kupci Cayenna sada mogu da naruče i sat od Porscheovog švajcarskog proizvođača satova, koji je prilagođen njihovom vozilu do poslednjeg detalja.

U oblasti digitalizacije, Porsche Cayenne Electric podiže iskustvo vožnje na novi nivo. U srcu novorazvijenog Porsche Driver Experiencea je Flow Display - elegantno zakrivljeni OLED panel koji se besprekorno stapa sa centralnom konzolom i omogućava jasno razdvajanje između područja za prikaz i kontrole. Dopunjuje ga potpuno digitalna instrument tabla sa OLED tehnologijom od 14,25 inča i opcioni displej za suvozača od 14,9 inča. Zajedno, rezultat je najveća površina za prikaz ikada pronađena u Porscheu. Po prvi put u Cayennu, dostupan je i head-up displej sa AR tehnologijom, koji vizuelno predstavlja površinu za prikaz od 87 inča 10 metara ispred vozila. Svi displeji su besprekorno ugrađeni u arhitekturu enterijera. Nasuprot tome, dugmad i kontrole za posebno često korišćene funkcije, kao što su klima uređaj i jačina zvuka, su analogni. Pored toga, razvijen je oslonac za ruku koji omogućava vozaču da ergonomski upravlja digitalnim i analognim elementima - čak i u posebno dinamičnim situacijama vožnje.
Nova Porsche digitalna interakcija je digitalna filozofija rada i dizajnerski jezik koji proširuje Porsche vozačko iskustvo i usmeren je ka individualizaciji i brzom pristupu funkcijama. Vidžeti omogućavaju pristup željenim funkcijama, dok aplikacija Teme prilagođava šemu boja svih displeja. Brojne aplikacije trećih strana mogu se direktno integrisati u vozilo putem Porsche App Centra. Raznovrsne funkcije strimovanja i igranja podižu digitalno iskustvo na novi nivo. Novi Voice Pilot takođe doprinosi tome. Zahvaljujući veštačkoj inteligenciji, razume složene, međusobno povezane upite, prepoznaje kontekst i reaguje kao pravi partner u razgovoru. Omogućava intuitivno upravljanje navigacijom i pristup opsežnom onlajn znanju. Sa Porsche digitalnim ključem, pametni telefon i pametni sat postaju ključevi vozila koji se mogu digitalno deliti sa do sedam drugih korisnika.
Novi Cayenne Electric sada dopunjuje postojeći izbor tipova pogona, koji će nastaviti da se paralelno nude širom sveta. „Inspirisanje kupaca je naš glavni prioritet u Porscheu. Elektrifikacijom Cayenna dostižemo novi nivo performansi koji postavlja standarde za budućnost. Istovremeno, nastavićemo da razvijamo Cayenne sa efikasnim sistemima SUS pogona i hibridnim sistemima pogona i u narednoj deceniji“, kaže Matijas Beker, član Upravnog odbora za prodaju i marketing. „Ova strategija se odnosi i na ceo Porscheov portfolio modela: u svakom segmentu u kojem smo zastupljeni, kupci će u budućnosti imati izbor između potpuno električnih i pogonskih sklopova sa SUS motorom.“
Potpuno električni modeli Cayenna su već dostupni za naručivanje. Cene sa PDV-om i opremom specifičnom za zemlju počinju od 105.200 evra za Cayenne i 165.500 evra za Cayenne Turbo u Nemačkoj.
Priredio: Ivan Mitić – Autoblog.rs
VIDEO: Porsche Cayenne Turbo Electric vs Porsche 918 Spyder