Polovnjak: Škoda Fabia

Kako piše Mojauto, i vrapci na grani znaju da su današnje „škode“ zapravo zamaskirani i jeftiniji „folksvageni“. Da li je niska cena samo posledica proizvodnje u Češkoj ili je na „škodama“ još nešto zakinuto, utvrđujemo na primeru „škode fabije karavan
Retko koji brend kupci novih i polovnih automobila cene kao „Škodu“. Od nekadašnjeg brenda za izbegavanje, na čiji kvalitet su se zbijale brojne šale, češki proizvođač je, otkada ga je početkom 90-ih godina prošlog veka preuzeo „Folksvagen“, postao jedan od najpoželjnijih. Kako i ne bi kada nudi proverenu VW mehaniku po nižoj ceni. Tako svi znaju da je „oktavija“ u stvari jeftiniji i praktičniji „golf“, a „fabija“ je zapravo „polo“, takođe sa naglaskom na ono praktičniji. Naime, „fabija“ prve generacije je, za razliku od „folksvagen pola“ nudila širok izbor karoserijskih varijanti. Osnovu je činila klasična „hečbek“ forma sa petora vrata, a osim nje tu su bili i veoma popularni karavan kao i limuzinska varijanta. Najtraženija je svakako bila petovrata verzija, a ovde predstavljeni karavan je bio posebno popularan kao službeno vozilo, ali i kod porodičnih ljudi. Prtljažnik od 426, odnosno svih 1.225 litara sa oborenom zadnjom klupom nemaju ni mnogi karavani više klase, a kada se na sve to doda činjenica da „fabija“ nudi dovoljno mesta za četiri odrasla putnika, jasno je otkud ta popularnost.

„Fabija karavan“ je predstavljena 2000. godine, 12 meseci posle premijere hečbek varijante ovog modela. Ponudu motora činili su 1,4 litarski benzinci od 60, 68, 75 i 100 KS, kao i dvolitraš od 115 konjskih snaga. Što se tiče dizela ponudu su činili 1.9 SDI sa 68 i 1.9 TDI sa 100 KS. Prilikom redizajna 2004. „fabija“ je dobila izmenjen prednji kraj sa ravnim farovima, drugačiju instrument-tablu i nove motore. Prvenstveno 1,2-litarski trocilindraš u verzijama sa 54 i 64 konjske snage, motor koji je zamenio osnovni 1.4, a sa njim predstavljen je i dizel trocilindraš zapremine 1,4 litra u verzijama sa 70 i 80 konjskih snaga.
Generalno, preporuka od benzinaca ide 1,4 litarskoj varijanti sa 75 ili 100 KS, pri čemu je slabija verzija jeftinija za održavanje, a kod dizela najpouzdanijim se pokazao atmosferski 1.9 SDI agregat mada i 1.9 TDI ili 1.4 TDI zaslužuju uslovnu preporuku uz obavezu da se proveri protokomer, stepen kompresije, stanje turbine, EGR ventila i plivajućeg zamajca (kod 1.9 TDI). Tu je posebno problematičan protokomer koji često strada.
Izbegavajte benzinac od 1,2 litra jer osim što nije previše ekonomičan, zahteva kvalitetno gorivo i pedantno održavanje, a u protivnom može se desiti da čak i prezupči. Kod ovog motora nešto češće dolazi do otkaza bobine, mada se ta pojava beleži i kod ostalih „Škodinih“ benzinaca. Tu je i 1.4 MPI benzinac sa 60 i 68 KS koji nije previše ekonomičan i ima problema sa pumpom vode. Preporučeni benzinac od 1.4 litra sa 75 i 100 KS nema tih problema ali usled lošeg goriva može doći do zagušenja EGR ventila, a može se zaprljati i klapna gasa kao i dizne. U sva tri slučaja problem se efikasno rešava čišćenjem a tek u težim uslovima mora se zameniti EGR ventil.
Što se ostalih problema tiče, treba reći da se kod „fabije“ set kvačila ubrzano troši pa bi sa prethodnim vlasnikom trebalo proveriti da li ga je već menjao kako biste unapred znali da li vas čeka ovaj trošak. Takođe, ni ležajevi točka nisu previše izdržljivi i po iskustvima nekih servisera neretko traju svega 70-80 hiljada kilometara. Od mehanike najčešće stradaju silent (prigušujući) blokovi na prednjoj viljuški kao i poprečni stabilizatori, a u retkim slučajevima i gumice balans štangle. Sreću vlasnika kvari i poneka sitnica kao što su otkaz mikroprekidača brave vrata. U tim slučajevima dešava se da se vrata sama zaključavaju i otključavaju što ume i te kako da nervira, a osim brave vrata dešava se da otkaže i brava prtljažnika.
Od elektronike povremeno strada senzor spoljne temperature pa to ometa rad klima-uređaja. Još jedan tipičan problem je i otkaz mehanizma elektropodizača stakala koji pogađa i „fabiju“. Izduvni sistem kod varijanti sa početka proizvodnje nije bio trajan – najviše tri do četiri godine, a to se popravilo kod modela nakon redizajna 2004. Ipak, originalni izduvni sistem na polovnim „fabijama“ prve generacije je retkost. Mali servisi se rade na svakih 10.000 km, a veliki na 60.000 km. Izuzetak su 1.2 HTP, 1.4 MPI i 1.4 TDI koji imaju lanac.
Škoda Fabia 1.4 16V
Motor 4-cilindrični, benzin * Zapremina 1.390 kubika * Snaga 75 KS * Maksimalni obrtni moment 126 Nm * Pogon na prednjim točkovima * Menjač 5-stepeni, manuelni * Dimenzije 4.222/1.646/1.452 mm * Međuosovinsko rastojanje 2.462 mm * Prtljažnik 426-1.225 litara * Rezervoar 45 litara * Pneumatici 185/60 R14 * Emisija CO2 - 156 g/km * Potrošnja 6,6 litara * Maksimalna brzina 170 km/h * Ubrzanje za 13,3 sek.
Preuzeto sa: Mojauto.rs
"Takođe, ni ležajevi točka nisu previše izdržljivi i po iskustvima nekih servisera neretko traju svega 70-80 hiljada kilometara. "
Ako na dvostruko skupljem Qashqaiu i lezajevi kao i silent blokovi trajno propadnu na istoj tolikoj kolometrazi, ima prava to da propadne i na Fabiji.
Da li treba posebno napomenuti da su silent blokovi za Qashqaia tacno 10 puta skuplji od Skodinih?
Da je "mojauto" postao zuta kurir stampa i da su poceli da lupetaju potvrdjuje i ovo sto su napisali:
"Izuzetak su 1.2 HTP, 1.4 MPI i 1.4 TDI koji imaju lanac."
Pitanje:
Koji to 1.4 TDI ima lanac?
Autor vojvoda 14 Feb 2016, 21:35
Imaju lanac, čudi me da ne znaš to.
1.4TDI je skraćeni 1.9 i ima identičan razvod kao i on,dakle zupčasti remen
" i vrapci na grani znaju da su današnje „škode“ zapravo zamaskirani i jeftiniji „folksvageni“. Da li je niska cena samo posledica proizvodnje u Češkoj ili je na „škodama“ još nešto zakinuto"
Ima li bolje definicije za Skodu?
@carobnjak
A sta mislis o tome kad Skoda kao polovnjak ima vecu cijenu od ekvivalentnog VW? Ne znam da li je u Srbiji tako, ali cist kretenizam.
Kad sam ja to isto napisao pre 4-5 godina, ispadoh los covek na blogu!?!
Od sada samo citiram druge! :)
Autor carobnjak 15 Feb 2016, 01:40
Ovdje je Škoda Superb prve generacije skuplja od Pasata B5, Oktavija je tu negdje sa Golfom, možda i nešto skuplja.
Još kad nekome pokušaš da objasniš da Oktavija nije limuzina, bolje da si sa cjepanicom popričao.
Tragikomedija...