home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Dacia – marka od koje niko ne očekuje luksuz i performanse od kojih boli glava. Oni koji tako nešto traže, od rumunske marke okreću glavu. Samo, u rumunsku marku širom otvorenih očiju gledaju oni koji su zapravo mnogo zahtevniji kupci.

U Daciu netremice gledaju oni koji za razumno malo novca očekuju, pa zamalo, nerazumno mnogo. Tek takvi negde u podsvesti očekuju i udobnost i prostor i opremu i pouzdanost i malu potrošnju i trajnost i… a ne žele ili ne mogu da plate više. Upravo takve “nezgodne” kupce “naciljao” je Renault kada je kupio posustalu rumunsku “Crvenu Zastavu” i ponudio im svoje rešenje za njihove želje.

Sandero je model koji je nastao, kako nam je rečeno, sada već davne 2007., kada je Logan, prva Dacia pod Renault patronatom, zaradio dovoljno para da pogura novi model. Ko bi rekao da je od tada prošlo 10 godina. Sa nama na svetskoj premijeri na Hvaru bio je čak i James May iz Top Geara, koji su tada planirali neku sprdnju sa Daciom po Hrvatskoj, samo srećom nije realizovana, inače bi rumunski bedž završio na dnu neke septičke jame.

Kompletan članak pročitajte na sajtu Dmotion.rs



čitanja : 1227



Komentari

"Uvek sam za Daciu tvrdio da nije jeftina..."

Autor moron 27 Maj 2017, 17:28

Renault je uradio odlican posao sa Daciom. Od do juce malog brenda "izvaljao" je veliku kompaniju koja je sada pokretacka snaga Renaulta. To sve može da se ponovi i na našem primeru, samo treba "gurati se u pravom pravcu". Nažalost, takva vizija kod nas ne postoji. Zato u našoj auto-industriji vlada sve veca neizvesnost umesto da budemo kao Dacia i Škoda koji danas beleže sve bolje i bolje rezultate i to taman kada pomisliš da nakon kapaciteta od milion automobila godišnje (slucaj Škode) nema dalje, ono naredne godine prodaja Škodinih automobila prede i tu brojku. Što se tice same Dacie, situacija nije ništa manje spektakularna uzmemo li u obzir da je Dacia 2005 imala prodaju od 28420 automobila. Da, dobro ste procitali, 28420 automobila. Naša Zastava (koja vec godinama ne postoji kao proizvodac automobila) je 2008 imala prodaju od 12500 automobila. Prošle godine Dacia je prodala 412284 automobila. Iz ovog se jasno vidi da od male Zastave se mogla napraviti veoma ozbiljna firma (i to duplo jaca nego u "zlatno doba" iz kraja 80-ih) i to sa nekoliko modela, kao i prodajom od nekoliko stotina hiljada automobila na godišnjem nivou. Umesto toga, mi smo se okrenuli ka FIAT-u koji menja ugovor. Nije ni cudo zašto je ugovor tajan pošto na taj nacin ostavlja se mogucnost za razne malverzacije od kojih je jedna i mogucnost naknadnog menjanja ugovora pošto ugovor sa FIAT-om je tako sklopljen da nije bilo ni potrebno potpisivati ugovor sa istim pošto dok je sve tajno, mogu da rade šta hoce. Mogu da nas i opljackaju, to je tajna. Možemo da finansiramo i italijansku mafiju, to je tajna. FIAT može da radi u Srbiji šta god hoce jer to je tajna jer je takav ugovor nacinjen sa istim. Strašno!

FIAT nas "strašno ogranicava". Onaj postojeci model koji se sklapa u Kragujevcu ne beleži blistave rezultate. Prošle godine je bila prodaja od preko 80000 automobila, a pre koju godinu oko 117000 što znaci da FIAT, iako je država dala ogromne pare kroz subvencije za tu firmu, beleži sve lošije rezultate. Za našu auto-industriju je bilo bolje rešenje da se krenulo sa pocetnim kapitalom od 50 miliona evra pa iz zarade da se finansira proširenje. Dosad bi dogurali sa nekoliko modela. Ovako, država je dala ogromne pare FIAT-u i samim tim "ubila" perspektivnost razvoja. Sada je ocigledno da FIAT nece moci da stigne do 117000, a kamoli do 150, 200 ili 300 hiljada automobila godišnje na koliko je (navodno) projektovana fabrika. Ugovor sa FIAT-om istice naredne godine. Ja se najiskrenije nadam da država nece produžiti ugovor sa istima, vec da ce naci nekog barem imalo ozbiljnijeg od FIAT-a, ako ništa, jer ovo što radi FIAT sa nama prevazilazi sve granice perverzije, a ako bude, neka uslovi FIAT da pokrene Zastava brend. Ukoliko odbiju, neka lepo odu kako su i došli (sa jednim evrom), a država neka nade, sa sve savremenom fabrikom, najnovijim robotima i obucenim mladim radnicima, nekog novog investitorom koji bi "uskocio" i pokrenuo ono što nismo ni trebali napuštati u prvom planu, vec samo dotadašnje zastarele modele pošto sam koncept jeftinog i pouzdanog automobila ne da se ispostavilo da nema prolaz, vec se ispostavilo da je potražnja za "takvim" automobilima sve veca i veca. Sada ucenici (Škoda i Dacia) "guraju" ucitelje (Volkswagen i Renault). Ne treba neki teški napor vec samo da se spoji 2 i 2 da se vidi u kom pravcu u buducnosti treba "upregnuti" našu auto-industriju. Sa ili bez FIAT-a, ovo je sasvim izvesno i u našem slucaju. Kada bi FIAT za promenu slušao druge i njima bi bilo bolje. Ovako kako je sada u FIAT-ovoj fabrici u Kragujevcu, samo je pitanje dana kada ce fabrika prestati da radi. Eno citam vest da je zmija ujela jednog radnika u krugu FIAT-ove fabrike. Tacno se vidi da fabrika je ogromna tj. da joj nedostaje ljudstva, a kojeg nema usljed smanjene potražnje pa samim tim i kapaciteti fabrike su sada ogromni kada je u pitanju neiskorištenost istih, a i pre, kada je proizvodnja bila na 117000 automobila, to je manje od dve trecine neiskorištenosti kapaciteta. Postavlja se pitanje, za koga je država finansirala da se izgradi tolika fabrika kada FIAT sada proizvodi više od 80000 automobila (što je oko 3/4 neiskorištenog kapaciteta) kada FIAT kaže da nema novih modela, a Zastavu nece da pokrenu, dok drugi partneri nece da dodu u fabriku dok se ne reši ova petljanija sa FIAT-om. Izgubismo 9, a naredne godine ce 10 godina, a da pritom i postojeci nivo proizvodnje je upitan. Za to vreme mogli smo da preporodimo Zastavu. Ipak, pocinjem da sticem utisak da je bilo bolje kada smo radili jeftine automobile nego sada kada radimo skupe, a koje je sve teže prodati. Zastava je imala rekordnu prodaju od preko 220000 automobila dok FIAT u Kragujevcu radi preko 80000 automobila, a i maksimum je oko duplo manji nego Zastavin maksimum. Ja da sam FIAT, ja bih ugasio proizvodnju onog akvarijuma jer ono nije "prodly made in Serbia" vec bruka za Srbiju. I to veca i od Zastavinog Yuga. Kod Yuga se barem znalo šta ljudi kupuju, da kupuju jeftini automobil i zbog toga prodaja je išla odlicno. Sada, prodaja ide sve lošije, a i opet imamo problem loše reputacije (na americkom tržištu), dok u Evropi, da nije Italije i još po kojeg velikog evropskog tržišta, FIAT 500l bi bio promašaj od modela. Ovo su sve najbolji pokazatelji da smo skroz promašili model privatizacije naše domace auto-industrije. Upravo je Dacia najbliži pokazatelj tome, a Škoda najbolji kojim pravcem smo trebali ici. Ja se samo nadam da cemo se jednog dana dozvati pameti jer ne mogu automobilske kompanije da se cerupaju na nacin na koji je svojevremeno uradeno sa Zastavom nakon dolaska FIAT-a u Srbiju. To nije neka tašna-mašna firma pa da može da se ugasi i pokrene neka druga. Rec je o kompaniji koja je radila decenijama i koja je bila godinama i decenijama deo života mnogih ljudi i to ne samo u Srbiji i ex-yu prostoru, vec i u Americi, Kanadi, Kini itd. To se nije smelo ugasiti. Modernizacija postojeceg Zastave je kljucna rec koja je bila potrebna u tom trenutku, a ne gašenje iste. Tu se pogrešilo i to, vidi se iz ovog primera, kardinalno. Da je tada (2008) Zastava poreustrojena kao proizvodac modernih jeftinih automobila, a ne ugašena, mi bismo danas bili u mnogo boljem položaju nego sada. Za godinu dana i par meseci, kada istice robovlasnicki i zatamnjeni ugovor sa FIAT-om, ponovo nam se pruža prekretnicka prilika da ispravimo onu grešku koja je nacinjena prema Zastavi sada te davne 2008 kada je pocelo ono što nas najviše opterecuje danas. Ja nemam ama baš ništa protiv FIAT-a, ali isto tako ne suzdržavam se reci da su promašili celi fudbal, možda ne iz svoje vizure (pošto FIAT-u ako jedan model ide loše, i nije neka šteta), ali zato za nas koji smo decenijama gradili imidž zasebne firme (Zastava), sve ispod toga nije ono što smo ocekivali kada je FIAT tek došao u Kragujevac. Pricalo se tada da je FIAT spasilac i da je to posao stoleca. Danas, sasvim je jasno da je FIAT postao grobar Srbije, a da je posao sa istim propast stoleca. Možda FIAT toliko i nije kriv za našu nesrecu koliko je država tada "skinula gace" iz ocaja jer navodno "niko drugi nije hteo da dode u Kragujevac osim FIAT-a". To je postala omiljena fraza onih koji i dan danas misle da niko sem FIAT-a nece doci, a vidimo i sami da u okruženju svi oni proizvodaci automobila, koji su bili zainteresovani za Zastavu, su otvorili pogone fabrika u zemljama oko nas dok neki ovde još tvrde kako niko sem FIAT-a nece. I više je nego ocigledno da neko tada a ni sada nje ništa bolje po tom pitanju, nije dorastao "zadatku" kao što je pronalazak adekvatnog investitora sa dugorocnijim planovima od FIAT-ovih s obzirom da 10 godina u auto-industriji ne znaci ništa. Dolazi vreme za privatizaciju Zastave. Treba nam ono što je vec videno sa Škodom, dakle ne desetogodišnji (i pritom izuzetno rizican) ugovor vec partner koji ce imati višedecenijske planove. Samo tako možemo prosperirati. Za to nisu potrebni veliki novci (nisu potrebni nikakvi jer velike i ozbiljne kompanije, ako su i same ozbiljne, doci ce sa svojim novcem, a ne da im država daje novac, a da, što je još gore, nije ih cvrsto obavezala da u datom, što kracem roku, ako je moguce, vrati uložen novac.

Autor Zastava 27 Maj 2017, 18:56

mslim da svi znaju da je najjeftinije, obično najskuplje.... tj malo dobijaš za svoj novac.... obično kad malo više dodaš...bitno više dobiješ....

Autor s mile 27 Maj 2017, 19:01

Zastavina fabrika automobila je svojevremeno krenula od manje proizvodnje da bi vremenom krajem 80-ih dosegla produkcijski nivo od 220000 automobila godišnje dok kod FIAT-a, kad je došao u Kragujevac 2008, dobili su fabriku, subvencije, olakšice i druge vidove pomoći. Sada imamo situaciju da uprkos velikoj pomoči FCAS posustaje.

Autor Zastava 27 Maj 2017, 20:20