
Šestostruki reli šampion sveta, 36. godišnji Francuz Sebastien Ožie, sasvim je blizu prve ovogodišnje pobede u aktuelnom relu prvenstvu sveta, naravno prvi put za volanom sjajne „tojote jaris WRC“, koja ima turbo benzinski agregat od 1,6 litra i jačinu blizu 400 KS, uz masu od nekih 1250 kg.
Kako takav automobil napreduje pod punim gasom najbolje je videti „u živo“, čuti raspucani zvuk motora kojim se do „stotke“ stiže za samo 4 sekunde.
Sem snage, u reli šampionatu sveta, neophodno je u timu imati i prave inženjere koji će na idealan način obaviti podešavanje automobila, prave virtuoze svoje branše, spremne da uz konsultaciju sa vozačem dodju do najbolje visine vozila, do najoptimalnijeg izbora pneumatika, do mekšeg ili tvrdjeg ogibljenja, do naj amortizera. Kada se sve navedeno pravilno shvati i valjano razmotri vrlo brzo se dolazi do saznanja da je vrhunski reli, i auto sport uopšte, prava nauka.
A kada odabrani pilot dobije u ruke jedan takav stroj, kao što su danas vrhunska „tojota“, „hjundai“ ili „ford“ na red dolaze dugotrajni i najprofesionalniji testovi – narodski rečeno, treniranje, učenje i dostizanje brzinskih limita. Automobilski sport je neobično skup a reli je na samom vhu, skuplji je daleko od brdskih i kružnih auto trka.
Na ovim našim prostorima, ili ako hoćete, na prostorima nekadašnje Jugoslavije imali smo zaista perfektne vozače relija, ali, niko od njih nije uspeo da se takmiči u nekom vrhunskom svetskom reli automobilu i to u elitnoj kategoriji, tako da i dan danas možemo samo nagadjati šta bi bilo, da su najbolje automobile imali recimo Jovica Paliković, Goran Štrok, Brane Kizmič, Andrej Vidic, Bata Nad, Miodrag Miki Živanović, ili još neki od starih i priznatih majstora relija.
Reli je najpopularnija i najatraktivnija disciplina automobilskog sporta, medjutim, baš zbog enormno visokih troškova nedostupan je mnogima. Gro mladih ljudi se ipak bavi relijem ali, to je kod nas na amaterskom nivou i u nižim kategorijama. WRC je bio i ostao nešto nedodirljivo.
Kod nas je godinama najpriznatiji i najugledniji Srbija reli (nekadašnji YU reli), a dosta davno gosti su nam bili i vozači kakve mi u Srbiji nikada nismo imali, kao što su Mauricio Verini, Rafaelo Pinto, Donatela Tominc, Atila Ferjanc, Klaus Rusling….. Baš je Srbija reli bio primamljiv za odlične reli majstore iz Bugarske, kao što su recimo Dimitar Iliev i Krum Dončev, ali, ni oni nikada nisu imali priliku da se ogledaju na WRC relijima u elitnoj klasi. Učestvovali su na reli šampionatu sveta, bili su solidni u slabijim i svojim kategorijama, sa vozilima slabije snage, medjutim nikada nisu uspeli da se domognu ni podijuma u svojim klasama.
Posle ovog odlaska u prošlost vratimo se sada u Meksiko, gde sve pršti od snage najboljih reli automobila današnjice, i od pravih reli umetnika, bez obzira da li je reč o šest puta svetskom prvaku, 36. godišnjem Francuzu Sebastienu Ožieu ili o neverovatnom klinci iz Finske, 19. godišnjem Kaleu Rovanperi, koji je još sa nekih deset godina počeo da uči kako se vozi na reliju…. i skoro nikada nije imao nepremostivih finansijskih izazova.
Ožie je baš blizu pobede. Kada se eliminišu moguće greške i tehnička oštećenja, sjajni Seb će uz pun gas obezbediti i šesti trijumf u Meksiku. Ako se pitate da li će taktizirati jer ima prednost od velikih 28,3 sekundi…..odgovor je NE, jer ni jedan od vozača iz TOP 10 nije školovan za taktiziranje, već za vožnju do maksimuma i skoro uvek pod velikim rizikom. Svako od njih će vam reći da je maksimalan gas rešenje svih problema.
Kada su prosečne brzine u pitanju, možemo vam reći da su bile veće i na prvom i na drugom ovogodišnjem WRC reliju. Na reliju Monte Karlo se vozilo u proseku najviše 106 km/h, na Švedskom reliju je najveći prosek dostizao baš velikih 135.4 km/h, dok je u Meksiku na makadamu, i pri rezredjenom vazduhu najveći prosek iznosio 105 km/h.
Ožiea prati mladi 25. godišnji Finac,Temu Suninen koji u WRC-u nema pobedu u generalnom a najveći uspeh su mu dva podijuma. Sada je na domak trećeg postolja i drugog mesta, ali mora biti brz kao ptica jer ga prati neverovatno naoštreni Estonac, 32. godišnji Ot Tanak, koji posle dva relija ima samo 20 bodova a znate da je minule godine postao reli šampion sveta. Tanak je na ovom reliju bio brz kao i Ožie, ali, ukočio ga je kiks na početku (na ispitu broj 4), kada je udario zadnji deo „tojote“ i izgubio čak 45 sekundi….da nije toga bilo bio bi vodeći. Iza Tanaka je takodje odlični, 31. godišnji Britanac Elfin Evans, prvi u šampionatu i pobednik na Švedskom reliju, a na petoj poziciji je sa znatnim kašnjenjem mladi Kale Rovanpera….
Tieri Nojvil zaostaje previše….zauzima tek 17. mesto u generalnom poretku..
U kategoriji WRC 2 potpuno ubedljiv je Švedjanin Pontus Tidemand, ispred Rusa Griazina.
Do kraja relija Meksiko preostalo je još 7 brzinskih ispita. U nedelju u 18.18, po našem vremenu, počinje poslednji ispit, poznati POWER STAGE.
Poredak posle 17 (od ukupno 24) brzinska ispita:
1. Ožie – „tojota“
2. Suninen – „ford“………. + 28.1 sek.
3. Tanak – „hjundai“……… +31.2
4. Evans – „tojota“……… + 58.6
5. Rovanpera – „tojota“……… + 1.47.1 min.
Djordje Djenić / Mojsvetbrzine.rs