Time će, kako su danas objavile svetske agencije, američka automobilska
industrija, koja se nalazi u velikoj finansijskoj krizi, dobiti maksimalno
polovinu od 34 milijarde dolara koje je zatražila na ime pomoći ove
sedmice.
Šefovi velikih američkih auto-giganata "Dženeral Motorsa" (GM),
"Krajslera" i "Forda" u Kongresu su vodili, kako se
ocenjuje, "teške razgovore" o spasavanju automobilske industrije SAD,
naglašavajući da bez zajma od 34 milijarde dolara kompanijama preti propast,
pri čemu bi bez posla ostalo tri miliona radnika.
Da bi se izborili za državnu finansijsku pomoć generalni direktori tih
kompanija su u američkom Kongresu obećali da će se u proizvodnji automobila
više usmeriti na smanjivanje potrošnje pogonskih goriva i redukciju proizvodnih
troškova.
Mnogi kongresmeni su, medjutim, bili veoma skeptični u vezi sa mogućnošću
preživljavanja ovih automobilskih giganata ukazujući da te kompanije ni ranije
nisu bile sposobne da u dovoljnoj meri smanje troškove i prilagode se novim
zahtevima potrošača.
Da bi pokazali kako već "štede" direktori "Forda", GM i
"Krajslera su, ostavili svoje poslovne avione u Detroitu, da bi u
Vašington doputovali svojim hibridnim automobilima, sa manjom potrošnjom
goriva, obećavajući da će se fokusirati na proizvodnju kola manje potrošnje i
da će nastojati da smanje troškove na svim nivoima.
Kada su prošlog meseca čelnici GM, "Krajslera" i "Forda"
uzaludno molili Kongres za pomoć, tražeći prvobitno finansijsku pozajmicu od
ukupno 25 milijardi dolara, tada im je, izmedju ostalog, zamereno i to što su u
Vašington stigli odvojeno, privatnim avionima.
Kongresmeni su tada odložili glasanje o pomoći automobilskoj industriji
pozivajući te kompanije da predlože pouzdane poslovne planove o tome kako
nameravaju da obezbede dugoročnije preživljavanje.
Tako je Bela kuća potvrdila svoj stav prema kome automobilska industrija mora
pre dobijanja državne pomoći da dokaže da može da preživi i dalje posluje.
Tražnja za automobilima u SAD naglo pada zbog recesije i otežanog pristupa
kreditima zbog posledica finansijske krize.
U novembru je, recimo, prodaja automobila u toj zemlji, računajući i vozila
strane proizvodnje, pala za čak 36,7 procenata u odnosu na isti mesec prošle
godine.
Predsednik SAD Džordž Buš je juče prvi put javno priznao da su SAD u recesiji.
"Podaci o nezaposlenosti odražavju činjenicu da je naša ekonomija u
recesiji", rekao je Buš reporterima neposredno pošto je ministarstvo rada
juče saopštilo da je u novembru u SAD ukinuto 533.000 radnih mesta, najviše od
1974. godine.
Buš je, takodje, zatražio od Kongresa da pomogne onim proizvodjačima automobila
koji mogu da prevazidju sadašnju globalnu ekonomsku krizu.
Lobirajući proteklih dana za dobijanje državne pomoći pred kongresmenima,
izvršni direktori GM-a i "Krajslera" najavili su da će ići toliko
daleko u prihvatanju svih dobronamernih sugestija da bi mogli da razmotre čak i
inicijativu o ponovnom pokretanju pregovora o udruživanju, ako to bude jedan od
uslova za dobijanje hitne pomoći od američke vlade.
"Spreman sam da taj predlog ozbiljno razmotrim", rekao je izvršni
direktor GM Rik Vagoner u četvrtak, pred senatskim komitetom nadležnim za
banke, dodajući da su pregovori o udruživanju dve kompanije propali početkom
ove godine zbog straha GM-a da neće imati dovoljno novca za udruživanje sa
"Krajslerom", preneo je Rojters.
Izvršni direktor "Krajslera" Robert Nardeli istakao je da bi njegov
prvi zadatak bio da krene u udruživanje sa GM, ali samo ako će to spasiti
"Krajsler" i njegova radnike, dok je generalni direktor te kompanije Džim Pres upozorio da bi Amerika, u slučaju da propadne auto-industrija,
iz recesije mogla da sklizne u depresiju.
"Cena stečaja ili nestanka američke industrije automobila bila bi daleko
veća od zajma na nekoliko godina, koji bi omogućio da se u proizvodnju ubrizga
neophodni kapital", kazao je Pres, prenele su agencije.
Ti direktori su još ranije obećali da će, ako im država pomogne, raditi za platu
od jednog dolara godišnje.
Direktor "Forda" za komunikacije Mark Trubi napominje da se tu ne
radi o demagogiji već da ukidanje bonusa za sve zaposlene predstavlja
"uštedu prilično značajne sume novca."
"Što se tiče odluke generalnog direktora da radi za dolar godišnje ako
dobijemo pozajmicu od vlade, to je poruka da je došlo vreme za kolektivno
žrtvovanje. želimo da pokažemo da svako treba da podnese deo tereta u ovom
izuzetno teškom ekonomskom razdoblju", kazao je Trubi.
I to nije sve. GM je najavio zatvaranje devet fabrika i otpuštanje još 30
hiljada radnika, dok će "Ford" prodati sve avione kojima kompanija
raspolaže.
Spremnost na žrtvu u ovim teškim ekonomskim vremenima iskazali su i sindikati,
izvestio je Bi-Bi-Si, navodeći da su sindikalci odustali od nekih ključnih
beneficija, poput prava otpuštenih radnika da primaju 90 odsto plate, a spremni
su da ponovo pregovaraju o kolektivnim ugovorima.
Autor : Tanjug.co.yu