home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Demokrate u američkom Kongresu dogovorile su se, navodno, sa Belom kućom o neophodnoj kreditnoj pomoći za automobilsku industriju SAD u vrednosti od 15 do 17 milijardi dolara, izjavili su agenciji Rojters dva kongresna savetnika.

Time će, kako su danas objavile svetske agencije, američka automobilska industrija, koja se nalazi u velikoj finansijskoj krizi, dobiti maksimalno polovinu od 34 milijarde dolara koje je  zatražila na ime pomoći ove sedmice.
Šefovi velikih američkih auto-giganata "Dženeral Motorsa" (GM), "Krajslera" i "Forda" u Kongresu su vodili, kako se ocenjuje, "teške razgovore" o spasavanju automobilske industrije SAD, naglašavajući da bez zajma od 34 milijarde dolara kompanijama preti propast, pri čemu bi bez posla ostalo tri miliona radnika.

Da bi se izborili za državnu finansijsku pomoć generalni direktori tih kompanija su u američkom Kongresu obećali da će se u proizvodnji automobila više usmeriti na smanjivanje potrošnje pogonskih goriva i redukciju proizvodnih troškova.
Mnogi kongresmeni su, medjutim, bili veoma skeptični u vezi sa mogućnošću preživljavanja ovih automobilskih giganata ukazujući da te kompanije ni ranije nisu bile sposobne da u dovoljnoj meri smanje troškove i prilagode se novim zahtevima potrošača.
Da bi pokazali kako već "štede" direktori "Forda", GM i "Krajslera su, ostavili svoje poslovne avione u Detroitu, da bi u Vašington doputovali svojim hibridnim automobilima, sa manjom potrošnjom goriva, obećavajući da će se fokusirati na proizvodnju kola manje potrošnje i da će nastojati da smanje troškove na svim nivoima.
Kada su prošlog meseca čelnici GM, "Krajslera" i "Forda" uzaludno molili Kongres za pomoć, tražeći prvobitno finansijsku pozajmicu od ukupno 25 milijardi dolara, tada im je, izmedju ostalog, zamereno i to što su u Vašington stigli odvojeno, privatnim avionima.
Kongresmeni su tada odložili glasanje o pomoći automobilskoj industriji pozivajući te kompanije da predlože pouzdane poslovne planove o tome kako nameravaju da obezbede dugoročnije preživljavanje.
Tako je Bela kuća potvrdila svoj stav prema kome automobilska industrija mora pre dobijanja državne pomoći da dokaže da može da preživi i dalje posluje.
Tražnja za automobilima u SAD naglo pada zbog recesije i otežanog pristupa kreditima zbog posledica finansijske krize.
U novembru je, recimo, prodaja automobila u toj zemlji, računajući i vozila strane proizvodnje, pala za čak 36,7 procenata u odnosu na isti mesec prošle godine.
Predsednik SAD Džordž Buš je juče prvi put javno priznao da su SAD u recesiji.
"Podaci o nezaposlenosti odražavju činjenicu da je naša ekonomija u recesiji", rekao je Buš reporterima neposredno pošto je ministarstvo rada juče saopštilo da je u novembru u SAD ukinuto 533.000 radnih mesta, najviše od 1974. godine.
Buš je, takodje, zatražio od Kongresa da pomogne onim proizvodjačima automobila koji mogu da prevazidju sadašnju globalnu ekonomsku krizu.
Lobirajući proteklih dana za dobijanje državne pomoći pred kongresmenima, izvršni direktori GM-a i "Krajslera" najavili su da će ići toliko daleko u prihvatanju svih dobronamernih sugestija da bi mogli da razmotre čak i inicijativu o ponovnom pokretanju pregovora o udruživanju, ako to bude jedan od uslova za dobijanje hitne pomoći od američke vlade.
"Spreman sam da taj predlog ozbiljno razmotrim", rekao je izvršni direktor GM Rik Vagoner u četvrtak, pred senatskim komitetom nadležnim za banke, dodajući da su pregovori o udruživanju dve kompanije propali početkom ove godine zbog straha GM-a da neće imati dovoljno novca za udruživanje sa "Krajslerom", preneo je Rojters.
Izvršni direktor "Krajslera" Robert Nardeli istakao je da bi njegov prvi zadatak bio da krene u udruživanje sa GM, ali samo ako će to spasiti "Krajsler" i njegova radnike, dok je generalni direktor te kompanije Džim Pres upozorio da bi Amerika, u slučaju da propadne auto-industrija, iz recesije mogla da sklizne u depresiju.
"Cena stečaja ili nestanka američke industrije automobila bila bi daleko veća od zajma na nekoliko godina, koji bi omogućio da se u proizvodnju ubrizga neophodni kapital", kazao je Pres, prenele su agencije.
Ti direktori su još ranije obećali da će, ako im država pomogne, raditi za platu od jednog dolara godišnje.
Direktor "Forda" za komunikacije Mark Trubi napominje da se tu ne radi o demagogiji već da ukidanje bonusa za sve zaposlene predstavlja "uštedu prilično značajne sume novca."
"Što se tiče odluke generalnog direktora da radi za dolar godišnje ako dobijemo pozajmicu od vlade, to je poruka da je došlo vreme za kolektivno žrtvovanje. želimo da pokažemo da svako treba da podnese deo tereta u ovom izuzetno teškom ekonomskom razdoblju", kazao je Trubi.
I to nije sve. GM je najavio zatvaranje devet fabrika i otpuštanje još 30 hiljada radnika, dok će "Ford" prodati sve avione kojima kompanija raspolaže.
Spremnost na žrtvu u ovim teškim ekonomskim vremenima iskazali su i sindikati, izvestio je Bi-Bi-Si, navodeći da su sindikalci odustali od nekih ključnih beneficija, poput prava otpuštenih radnika da primaju 90 odsto plate, a spremni su da ponovo pregovaraju o kolektivnim ugovorima.

Autor : Tanjug.co.yu



čitanja : 960



Komentari