Američki "Dženeral motors" (GM) konačno je obelodanio deo plana za stabilizaciju evropskih pogona, tvrdeći da neće zatvarati nijednu fabriku "Opela" u Nemačkoj, ali da će u Evropi biti ukinuto oko 9.000 radnih mesta, nešto manje od ranije najavljenih 10.000.
Ostala je, prema izjavama predstavnika GM-a, neizvesna budućnost belgijske fabrike u Antverepenu, sa 2.300 zaposlenih, ali još nisu dobijene garancije ni za dobar deo od oko 50.000 zaposlenih u evropskim filijalama GM-a, kojih samo u Nemačkoj ima 25.000. Novi šef kompanije "GM-Evropa" Nik Rajli je garantovao da će biti očuvane četiri "Opelove" fabrike u Nemačkoj, da nijedan pogon neće biti zatvaran u toj zemlji, ali da će biti otpuštanja.
Rajli je rekao da kompanija sada ulazi u period širokih konsultacija o sudbini "Opela", koje bi trebalo da se okončaju u decembru.
Tek tada GM će biti u stanju da izađe sa pouzdanim informacijama o tome koje će fabrike biti ugrožene zatvaranjem radnih mesta, istakao je Rajli.
On je takođe kazao da će sedište firme "GM-Evropa" biti u Nemačkoj, u fabrici u Riselshajmu.
Pod GM-ovom upravom su i dve "Voksolove" fabrike u Britaniji, u Lutonu i Elesmer Portu, koje zapošljavaju više od 4.000 radnika i čija sudbina još nije izvesna.
Komesar Evropske unije za industriju Ginter Ferhojgen kritikovao je početkom semice neformalna obećanja Britanije, Španije, Belgije i Poljske da će finansijski pomoći GM u pokušaju da spasu radna mesta u fabrikama koje u njihovim zemljama pripadaju evropskoj filijali američke firme.
Prema "Špiglu", grupa "GM-Evropa" dobila je ponudu od 400 miliona evra od Britanije i između 300 i 400 miliona evra od Španije, dok je Poljska najavila poreske olakšice. Belgija je predložila pomoć od 500 miliona evra za GM-ovu fabriku u Antverpenu, pod uslovom da taj pogon nastavi da radi, ali to nije prihvaćeno, tvrdi nemački list.
Ferhojgen je naglasio da želi da se "izbegne licitacija radnim mestima" u evropskim pogonima GM-a.
GM je šokirao evropski auto-sektor kada je, početkom meseca, odustao od odluke da proda evropske filijale konzorcijumu kanadske "Magne" i ruske "Sberbanke". Umesto toga, nekada najveći proizvođač vozila na svetu je odlučio da zadrži "Opel" pod svojim okriljem i da, uz finansijsku pomoć evropskih zemalja, sam obavi restrukturisanje evropskih pogona. GM računa na finansijsku podršku evropskih vlada u iznosu od 3,3 milijarde dolara.
Vlada u Berlinu je podržala prvobitni plan prodaje "Opela" kanadsko-ruskom konzorcijumu i ponudila 4,5 milijarde dolara kredita kao pomoć toj transakciji, kako bi se sprečila masovna otpuštanja radnika.
Autor : Tanjug.rs
Foto : arhiva Autoblog.rs