home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Mali Fiatov model Panda ovih dana slavi svoju 30-godišnjicu, budući da je prva generacija premijerno prikazana na Salonu automobila u Ženevi 1980. godine.

Tada je Panda u Fiatovoj paleti zauzela mesto između Fiata 126 i 127, dok je za dizajn tog, pre svega, jednostavnog i skromno opremljenog modela bio zaslužan slavni Giorgetto Giugiaro.

Ipak, ovaj mališan je bez obzira na svoju jednostavnost u proizvodnji ostao čak 23 godine, pri čemu je proizvedeno oko 4,5 miliona komada.

U početku je Panda bila dostupna samo u verzijama Panda 30 i Panda 45, kasnije je ponuda naravno proširivana, a pojavila se i Panda sa pogonom na sva četiri točka koja je napravljena u saradnji sa Steyr-Daimler-Puchom AG.

Uspeh nije izostao, pa je milionita Panda ugledala svetlost dana 1984. godine (u avgustu 1988. sledi 2-milioniti primerak), 1990. je došla električna verzija Panda Elletra, dok je kraj za prvu generaciju Pande usledio u maju 2003. godine. Te 2003. na scenu stupa druga generacija koja se proizvodi u Fiatovoj fabrici u Poljskoj. 

Ovde treba pomenuti da se Panda proizvodila i sa znakom španskog Seata, prvo kao Seat Panda, a kasnije, nešto izmenjena, i kao Seat Marbella.

Alfa Romeo Montreal se u serijskoj verziji pojavio na ženevskom Salonu automobila 1970. godine (kao koncept tri godine ranije na Expu 67 u kanadskom Montrealu), i to sa 2,6 litarskim V8 motorom od 147kW/200KS i 235 Nm (u paru sa ZF petostepenim menjačem).

Po fabričkim podacima, najveća brzina je iznosila 220 km/h, a ubrzanje do 100 km/h je trajalo 7,4 sekunde.

Proizvodnja je inače završena 1977. godine, i to posle 3.917 primeraka (po nekim podacima 3.925).

VIDEO : The Marseille Contract (1974) Montreal vs Porsche 911 

Citroen SM je zvanično predstavljen 11. marta 1970. godine i u proizvodnji je ostao do 1975.

Sem dizajnom, pažnju je privlačio i Maseratijevim V6 motorom (Citroen je naime 1968. godine kupio Maserati), a do kraja proizvodnje napravljeno je 12.920 primeraka.

Treba reći da je SM zauzeo treće mesto na izboru za Evropski auto godine 1971 (ali je ipak dobio titulu Motor Trend Car of the Year 1972.) i da je sa 220 km/h bio jedan od nabržih automobila sa prednjim pogonom tog vremena (s tim što su nezavisni testovi pokazali da može i do 235 km/h).

U specijalnim "presidentielle" modelima (kabriolet sa četiri vrata, napravljeni u firmi Henri Chapron) su se inače vozili i brojni francuski predsednici. 



čitanja : 4730



Komentari

Ali su ovo bila dobra vremena! Ko bi se danas zadovoljio ovakvom Pandom?

Autor Ese 12 Mar 2010, 23:08

Ja prvi! Za grad ne postoji bolje vozilo! Mrtav sam ozbiljan. Delovi kostaju isto kao i za Juga a daleko je izdrzljiviji auto

Autor Jonie 12 Mar 2010, 23:25

Nakaza od auta, koja se u EU prodavala do skoro... Yugo je za ovo bio luksuz.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 01:53

@Predrag
ti em sto se apsolutno ne razumes u automobile ne znas ni da citas pazljivo! Lepo ti pise da se proizvodila do 2003. sto nije "do skoro"...
Jeste ruzna ali je u ono vreme bila simpatican i zahvalan gradski automobil. Da nije tako ne bi se proizvodila cak 23 godine u skoro 5 miliona primeraka!
A za tvoju informaciju sto se tice Yuga, Panda i Yugo dele zajednicku platformu i motore, bazirane na starom Fiatu 127! Tako da je nas nesretni Yugo ustvari domaca varijanta Pande, koji nikada nije unapredjivan (osim naziva) za razliku od Pande...

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 09:46

P.S. podseti se malo kako su izgledale Skode pre tridesetak godina...:)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 10:20

@Carobnjak

S' obzirom na to kakva je kanta taj "auto", može se reći da je pravljen do skoro. Yugo i to čudo nisu pravljeni na istoj "platformi" (taj pojam se tada nije koristio u te svrhe), jer ni oslanjanje nije isto (pre svega zadnje). Raspitaj se malo!

Čak ni tvoja bolesna zaljubljenost u Fiata, ne može da opravda njegove pojedine potpuno idiotske modele (Panda - stara, Multipla...) Oni bi slobodno mogli da se proglase za najružnije automobile ikada.

Škoda je nastala 1925 godine od fabrike Laurin i Klement ( koja je 1905 napravila svoj prvi automobil), i do 1991. (kada je potpisan ugovor sa VW) je pravila solidne automobile i nikada nakazne.

Danas Škoda ne može da se poredi sa Fiatom, pošto su njeni automobili daleko kvalitetniji, pouzdaniji, savremeniji...
Od 1994 kada se pojavila Felicia, Škoda nija imala nijedan promašaj, a Fiatove ne mogu ni da nabrojim. Poslednji u nizu je Stilo, koji je toliko dobar da su ga iz EU "izbacili" u "razvijene" zemlje poput naše.

Stilo karavan ima onu divnu ručku kao zamrzivač sandučar :)))

Autor Predrag 13 Mar 2010, 12:36

@ carobnjak

Unapređena posle 23 godine, potpun novim modelom, na čijoj platformi će naredne 23 godine da prave "nove" modele.

Panda sa ravnim staklima, spoljnim šarkama, sa polovičnom komandnom tablom, polovičnim oblogama vrata, krova i stubova... je katastrofa od "auta" i tada i sada.

Yugo je od samog nastanka bio luksuz za to smeće. A da je Panda toliko dobra, kao što tvrdiš, prodavala bi se u SAD, zajedno sa ostalim čudima koje je Fiat krajem 80-ih pravio. Ali nije, pošto nije mogla da zadovolji odgovarajuće standarde, za razliku od Yuga.

Prodata je u n4 miliona primeraka, jer su je kupovali bedni Poljaci. A u Italiji se prodavala kao domaći automobil, debelo zaštićen carinom. Slično je bilo i u Španiji....

Autor Predrag 13 Mar 2010, 12:53

@Predrag
ti koji do juce nisi znao koji model spada u koju klasu, nisi kompetentan da pises o istoriji auromobila i nemoj da se pravis pametan jer NE znas!
Amerikanci nikada nisu voleli male automobile i to im je skoro doslo glave, a i malo evropskih modela se uopste i nudilo na americkom trzistu izuzev Audi/BMW/Mercedes...
Znam ja odlicno sta je Skoda, da je nije preuzeo VW danas bi bila samo istorija...

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 14:27

P.S.
Kako mislis izbacili su Stilo?!? Pa to je model koji je prestao da se proizvodi jer je stigao naslednik Bravo, odsluzio je svojih 6 godina ( 2001-2007.godine)
I dalje se proizvodi i prodaje u Juznoj Americi...

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 14:30

P.S.2
evo procitaj na cijoj osnovi je pravljen Yugo, citaj i placi...:)))

http://en.wikipedia.org/wiki/Zastava_Koral

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 14:36

P.S 3
i na kraju mi odgovori zasto se tvoja famozna Skoda takodje NE prodaje u Americi?

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 14:54

@Predrag i @Carobnjak
Vas dvojica ste 'besmrtni'...Sajt bi bez vas propao,kao i skoda bez Predraga (to se zove lojalnost brendu).Ja se secam starih skoda,sa motorom pozadi. Kako li se zvase ona sa uspravnim svetlima pozadi,kao kod starog moskvica.To je, na neki nacin, bio 'zmaj'. Secam se i 127-ice,imao je limariju do moga ...Nisam znao da deli platformu sa jugom. Cudno,lada niva ima isti razmak osovina (220),a nije im rodjak.

Autor Moron 13 Mar 2010, 17:34

@Moron
pozdrav! :)
Eto, Predrag se toliko pali na moje komentare pa ne mogu da mu ih uskratim... ali decko zaista nema pojma, kao sto sam vec ranije napisao-barem se trudi!

P.S. nadam se da cu od administratora dobiti nagradu, oskar popularnosti ili nesto slicno, mnogo bi mi znacilo...:)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 17:52

@Carobnjak
Ah,ako ta nagrada na sajtu postoji,tada je Tvoja i Pedjina (od nene na poklon imate knjigu u kojoj pise da se geralna radi na svakih 3.000 radnih casova). Predrag evidentno zna dosta,ali mislim da je nekad prekomerno subjektivan.Ja razumem da moras da volis svoja kola (ili ces osecati kako ti rastu magarece usi),ali covek ipak mora sacuvati zdrav razum (sto ne znaci da ga ja imam).
P.S.slazem se,novi superb karavan je sjajan

Autor Moron 13 Mar 2010, 18:28

@Moron
haha, hvala puno! Ja bih titulu a knjigu pokloni Predragu, njemu ce vise trebati... :)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 18:38

@ carobnjak

Fiat Panda i Yugo nisu napravljeni na istoj osnovi!!!!

Proveri!! Panda nazad ima dva uzdužno postavljena gibnja, a Yugo jedan poprečno (isto kao kod Fiata 127, Ritma, Zastave 101, 128...)

Ona ručka na STILU JE VRHUNAC DIZAJNA I ELEGANCIJE. Oduševljava me svaki put kada je vidim:) hahahahaha

Yugo se prodavao u SAD-a, a Fiat, može da se zadovolji samo Južnom Amerikom. Što južnije to tužnije:)))

Hvala Moron :)) Ja hoću knjigu, titule su prolazne :)

P.S. Kakva wikipedia, valjda ovi u Zastavi bolje znaju šta su kopirali. Ako hoćeš, mogu da ti pošaljem na mail, sve o Zastavi od nastanka pa do kraja 2008. godine.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 19:19

@Predrag
neka hvala, i ono sto znam o Zastavi je bolje da se sto pre zaboravi!
Zajednicka platforma ne znaci da ogibljenje mora biti identicno vec da ima mnogo zajednickih delova, a motori su isti...
Nisi mi odgovorio zasto se Skoda ne prodaje u SAD?

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 19:41

P.S.
Panda i Yugo su sigurno bazirani na Fiatu 127, imas alternativu mozda?
Uhvati tamo nekog majstora pred penzijom u Zastavi da ti kaze istinu... :)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 19:46

@Predrag
Taj "poklon" udzbenik se zove "Odrzavanje vozila" i dobio sam je na poklon daleke 1987. Cak je odobren od strane Ministarstva, mada ne znam kako ...
A gde se sada setiste jos i fiat "ritma"? Iz kog mozga kopate tolike "mrtve"? Sta ste Vas dvojica, metuzalemi? Mozda se secate i mazde 1.800 de luxe ( tek proveravam iz kog ste veka )?
Moram da priznam da te detalje u vezi vesanja zaista ne znam, tako da vi samo nastavitee. Edukativno je za nas ostale ( bez zezanja ).

Autor Moron 13 Mar 2010, 20:01

@Moron
o da, secam se Ritma! Zanimljiv model, alternativa trulim Kadettima i dosadnim Golfovima.
Cak ga je i Seat pravio pod imenom Ronda. Limuzinske verzije su bile Fiat Regata i Seat Malaga. Sve je to u mom mozgu zapisano, nikakav Predrag ne moze da udje... :)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 20:05

@ carobnjak

Samo jedan motor im je zajednički - 903 ccm.

To je Škodina poslovna politika, ali i nema tolike proizvodne kapcitete. Jedva podmiruje i sadašnje potrebe.

Fiat je krajem osamdesetih pokušao i nije uspeo da prođe na tržište SAD-a, a sada na kvarno preko Chrysler-a pokušava nešto da uradi. Oni su bre bedna firma, i želim im što skoriji bankrot, kako ne bi širili te svoje šklopocije po celom svetu.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 20:14

@Predrag
nemoj nikome da zelis zlo da ti se ne vrati! Zar ni to jos nisi naucio u zivotu?

SKODA=steta kupiti ovako dobar auto ( slogan iz osamdesetih...)

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 20:26

@ Carobnjak

Ritmo sa okruglim farovima i okruglim kvakama. Yugo ima njegovo zadnje oslanjanje, a sve je to preuzeto sa Fiata 128.

Vozio sam se u Ritmu Cabrio. Moram da priznam da je bio zanimljiv za ono vreme.

Voleo sam ja Fiata, ali sam ga zamrzeo od kada Zastave zbog njega više nema. Što se mene tiče, Fiat više ne postoji, a može da se izvuče jedino ako modeli koje bude pravio u Kragujevcu, nastave Zastavinu tradiciju.

Škoda, Seat i Dacia su pravi primeri za ono, što je svaki normalan čovek u ovoj zemlji očekivao od ugovora između Fiata i Zastave. Ne odobravam gašenje nijednog brenda!!!!!!!

Autor Predrag 13 Mar 2010, 20:32

@ carobnjak

Na zlo odgovaram zlom, a na dobro još boljim.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 20:35

P.S.
Fiat ima milione obozavalaca i kupaca sirom sveta. Ne vidim razlog zbog cega ti to toliko smeta? Ukusi su razliciti, ti volis Skodu ja je ne volim, pa sta? Ali nikada nisam rekao da je losa, niti sam te vredjao! Ostavi ljude na miru da uzivaju u onome sto vole i budi srecan da si i ti nasao u cemu ces uzivati... nemoj biti toliko ogranicen i tvrdoglav. Pozdrav

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 20:35

@ carobnjak

Vređaš ti mene: te ne znam segmente automobila, te ne znam njihovu istoriju, pravim se pametan, nisam kompetentan, ne razumem se u automobile, nemam pojma, pa još sam i tvrdoglav i ograničen....

P.S. Sve vreme pokušavaš da me isprovociraš, kako bih se spustio na tvoj nivo, ali ja to sigurno neću uraditi. Srdačan Pozdrav od

Predraga Bralovića dipl. mas ing. za motorna vozila.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 20:49

@predrag i 'merlin'
Sad jos i regata? Mozda '100 s.i.e'?
Nego,citah da su sadasnji pasat i prethodni golf uradjeni na istoj platformi. Kako kada imaju veliku razliku medjuosovinskog rastojanja?

Autor Moron 13 Mar 2010, 20:59

@ Moron

Objasniću ti na primeru. Istu platformu dele: Ibiza, Polo i Fabia, a to znači da imaju isti sistem za oslanjanje, upravljanje, kočenje, (najčešće)iste motore, isti sistem za prenos snage, noseću konstrukciju... tj. sve mehaničke, elektronske i mehatronske komponente su im gotovo identične. Razlikuje im se samo izgled karoserije enterijera.

To znači da Passat i prethodni Golf ne mogu da dele istu platformu, ako nemaju isto međuosovinsko rastojanje. Mogu da imaju iste pojedine sisteme, ali to nikako ne predstavlja istu platformu.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 21:57

@Predrag
Vidis, to isto i ja mislim, da novi pasat i golf 5 ne mogu imati istu "platformu". Ali, u Ato bildu, pre 2-3 broja, je pisala "istorija" svih pasata i za poslednji pasat napisase bas to sto sam i pitao ( da ima istu platformu ), tako da sam ( blago receno ) bio sav "smunjen" ...
A lepo je kada "masinac" i voli masine ( kao ti ), jer to ne mora da bude ( i cesto nije ) pravilo. Ja sam hteo da budem masinac, ali ...

Autor Moron 13 Mar 2010, 22:33

@ Moron

Nikada nije kasno...:)))) Poznajem par ljudi, koji su upisali Mašinski fakultet sa skoro 30 godina, i bili su jedni od najboljih studenata u generaciji.

Auto Bild prevode sa nemačkog ljudi koji verovatno nisu toliko stručni, tako da tu često mogu da se pročitaju raznorazni nestručni (majstorski-žargonski) izrazi: vešanje, lamela, korpa, šoferšajbna, štopaljka... I pored toga, Auto Bild smatram za odličan izvor informacija o automobilima.

Autor Predrag 13 Mar 2010, 22:54

@Predrag
posto si nas stvarno impresionirao svojim znanjem, ostaje mi da ti pozelim angazman u Skodinoj fabrici na primer...

Ono za nepoznavanje klasa stoji crno na belo na ovom blogu i to potpisujem ali nigde nisam napisao da ne poznajes tehniku, naprotiv...

A da sam hteo da te isprovociram, priznajem, cisto da vidim gde si...

Nemoj biti uveren da si na nivou visem od drugih, treba da si skromniji za svoje godine posto ti je karijera tek na pocetku( u prethodnim postovima si napisao da jos studiras a sad si vec ing. ?!? )

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 23:27

P.S. Ritmo od '85. nije imao okrugle kvake!

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 23:29

@Moron
Passat B6 i Golf 5 dele istu platformu pod nazivom PQ46

http://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Passat

Medjuosovisko rastojanje ne mora biti isto! Dobar primer je Dacia Logan i Logan MPV.
Ipak Predrag ne zna sve...:)))

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 23:33

P.S MCV, pardon...
Brojke su 2630 i 2905 mm.

Autor carobnjak 13 Mar 2010, 23:48

@ carobnjak

Mislio sam na to da se spustim na nivo, u smislu da i ja počnem da vređam. Trudim se da to uvek izbegnem, bez obzira na provokacije.

Pod zajedničkom platformom se podrazumeva ono što sam gore napisao, a normalno je da vozila jednog proizvođača, imaju brojne zajedničke sisteme. Čim se nešto izmeni od gore navedenih sistema, onda to ne može biti ista (identična) platforma.

Inače tu praksu imaju gotovo svi proizvođači, kako bi što manje vremena i novca potrošili na razvoj novih sklopova, podsklopova, sistema, podsistema, komponenti, a i zašto menjati ono što je dobro.

Ne slažem se sa time što piše u Wikipedii.

Ja sam se vozio u ovom sa okruglim:)

P.S. Tu sam te čekao. hahaha Dobro čitaš sve što pišem:)))
Imam diplomu inženjera mašinstva za motorna vozila, a trenutno sam drugi semestar prve godine diplomskih (master) studija. Još 5-i semestar, master rad i verovatno doktorske studije. Ali, kako kažu, prvo skoči pa kaži hop :)))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 00:07

Imao je FIAT svoje "svetle" dizajnerske trenutke poput PEGLICE i PZejca, ali se ispostavilo da su ta vozila prilicno izdrzljiva a sada postaju i sve popularnija medju mladima jer si upadljiviji u PEGLI-KABRIO nego u AUDIJU.

Po meni je STILO kojeg prozivate prilicno pristojan automobil ali mi je nepoznanica njegova pouzdanost. Vidim da ovde ima poznavalaca, pa izvol'te izneti svoje misljenje.

Autor ChedomirADELAIDE 14 Mar 2010, 00:12

@Predrag
Ne mozes ti da se ne slazes sa onima koji su ga pravili! Kako ti nije jasno da ima neko ko je iznad tebe po znanju i iskustvu?!?
Mozes da izneses svoje misljenje ali cinjenice ne mozes menjati, shvati to!

Jedno pitanje: gde mislis da iskoristis svoju diplomu?

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 00:13

@ChedomirADELAIDE
poznajem barem 10 ljudi koji voze Stilo i svi su prezadovoljni! Unutra ima jako puno prostora, uglavnom bogata oprema, motori su izdrzljivi. Omiljeno vozilo medju taksistima ( karavan), neki su presli i 300 000 km bez vecih problema!

Najcesci su problemi oko elektronike, kao recimo senzor za suvozacki airbag, ali se moze voziti i bez toga :))) Meni se svidja jedino verzija sa 3 vrata, bas mocno izgleda! Onaj sa 5 vrata kao da je potpuno drugi automobil...

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 00:19

@ carobnjak

Zbog privrede koja "cveta", upisaću doktorske studije, kako bih, ako se u međuvremenu stvari ne promene, ostao na fakultetu (već mi je ponuđeno).

Više verujem svojim profesorima (iskusniji, pametniji) i knjigama, neko wikipedii. Pravi primer iste platforme (pored onog koji sam već naveo): C1, 107, Aygo.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 00:26

Ne znam ko gore rece "jadni poljaci", oni su i takvi sa PEGLAMA prelazili pola Evrope i dolazili kod nas na more(dok ga je bilo kod "nas") a mi se sad "trzamo" da odemo do susednog sela.

ja upravo i ciljam na karavana, a ta rucka za otvaranje gepeka kao na zamrzivacu mi se cini upotrebljivijom nego na nekom Pezou gde gurnes prst u "nulu" i onda grebes po prljavim vratima ne bi li ih digao.

Autor ChedomirADELAIDE 14 Mar 2010, 00:32

@Predrag
znaci samo da ne radis...:)))
Nisi razmisljao o inostranstvu?

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 00:34

P.S. tvoji profesori bas nemaju puno veze sa inzinjerima iz VW-a a wikipedia citira izvor direktno iz VW-a!

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 00:38

@ChedomirADELAIDE
jel ima kod vas u Australiji novi Bravo ?

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 00:39

Voleo bih da ostanem u zemlji. Kada sam upisivao fakultet, najveća motivacija mi je bila želja da jednoga dana, svojim stečenim znanjem, pružim doprinos razvoju domaće automobilske industrije. Ali, izgleda da od toga neće biti ništa...:(((

Autor Predrag 14 Mar 2010, 00:45

@carobnjak

Ne, nema Bravo, ima PUNTO(grande), 500 i komercijalna vozila

Alfin program je zastupljen a o exkluzivi od Ferarija, Maseratija ne treba divaniti,ima ih "dovoljno".

Bravo nisam video. Zato je sada Skoda usla u agresivnu kampanju ovde i vidjam ih dosta ovuda(ovo shvatiti relativno) posebno u karavan verzijama a ima i prilican broj (opet shvatiti relativno) i STILA upravo u karavan verziji

Autor ChedomirADELAIDE 14 Mar 2010, 00:52

@ carobnjak

Čime se ti baviš?

Autor Predrag 14 Mar 2010, 00:52

Ako budem nastavio da komentarišem Fiate, carobnjak će me pretvoriti u žabu. Jeste da pričam svašta (istinito) na račun Fiata, ali ne bih baš da počnem i da krekećem :)))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 00:58

@ChedomirADELAIDE
meni je novi Bravo najlepsi u klasi, nazalost i kod nas ih ima vrlo malo posto ga uvoznik apsolutno nije reklamirao od kako se pojavio niti ga je izlozio na sajmu :(((

Mozes ga pogledati na ovom sajtu , jako su dobre fotke:

http://www.fiat.rs/code/navigate.php?Id=20&action=gallery&model_id=2

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:00

@Predrag
pa ja ustvari nisam carobnjak nego lekar :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:02

P.S. tako da jedino mogu da ti pomognem a ne da te pretvorim u zabu, osim ako bas zelis! :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:04

@ carobnjak

hehehe...I moji su lekari, pa su me naterali da upišem medicinu, koju sam studirao godinu dana, a onda sam, iako sam bio sam protiv svih, prešao na Mašinski fakultet. Da sam ostao na medicini, verovatno da bih sada bio u anatomskoj sali sa kadaverima (u crnoj kesi, na stolu):))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 01:10

@ carobnjak

Hoćeš možda da kažeš da si plastični hirurg!?!

Autor Predrag 14 Mar 2010, 01:13

vas dvojica niste normalni

Autor ChedomirADELAIDE 14 Mar 2010, 01:14

@ carobnjak

Greška. Tada bi bio bar zastupnik za Fiate u Srbiji :))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 01:15

@Predrag
ne nisam hirurg, bavim se mnogo lepsom i normalnijom granom, ako tako mogu da kazem...
Upisao si nesto sto ne volis, pa kakav si mi ti to karakter?

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:17

@ChedomirADELAIDE
mozes slobodno da nam se pridruzis, ali prethodno pogledaj link za Bravo :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:19

@ carobnjak

Moji imaju ordinaciju, pa su uporno želeli da ih ja nasledim. Ostatak porodice i svi kućni prijatelji su mi ispirali mozak, kako treba da upišem medicinu. Na kraju su mi dve nedelje pred prijemni, u kuću doveli dve profesorke (iz hemije i iz biologije), koje su me na silu spremale za prijemni. "Upao" sam na budžet, dao sve kolokvijume i humanu genetiku, a onda sam početkom juna doneo ispisnicu. Moji su hteli da se šlogiraju, ali to je bio jedini način, da upišem ono što volim. Sada me maksimalno podržavaju.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 01:34

@ carobnjak

Za jednog lekara moram da priznam da me fascinira tvoje poznavanje automobilske industrije. Još ako dobro voziš i ne lupaš kola, onda sam zabezeknut :))

Moji voze Floridu, jer bi bila prava šteta da lupaju neka skuplja kola (u proseku jednom mesečno).

Autor Predrag 14 Mar 2010, 01:42

@Predrag
hvala! Automobilizam pratim oko 25 godina, sada je mnogo lakse zahvaljujuci internetu, ranije su samo casopisi bili izvor. Secam se da sam kao klinac novac za uzinu trosio na casopis. Bili su to slovenacki Automagazin, kasnije je dosao hrvatski Autoklub, pa nasi Automobil i Auto koji su bili smesnog kvaliteta tj. papira, a onda ozbiljniji Vrele gume i Top speed, ponekad sam kupovao nemacki Auto motor und sport i italijanski Gente motori i Quattro ruote. Kad se setim, bila su mnogo lepsa vremena... Kada stigne novi model na trziste i prvi put ga vidim uzivo ja ga odmah prepoznajem i vec znam sve tehnicke podatke...
Zeleo sam da se bavim automobilima tj. dizajnom ali sam odustao jer ne postoji skola za to kod nas, a u Svajcarskoj je jako skupa. Tako da je pobedila medicina a automobilizam mi je hobi, sto i nije tako lose... :)

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:58

P.S. stil voznje nema veze sa profesijom.
Ja vozim brzo i sigurno, sportski. Najvise me nervira kada se neko vuce i ne zna da vozi, ludim od takvih!

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:59

@ carobnjak

Moji se uglavnom druže sa lekarima, pa sam na osnovu toga zaključio da ih najčešće ništa ne zanima osim medicine, i da ne znaju da voze (svima su kola zapuštena, izlupana...)

Sada mi je neprijatno, pošto sam se prepucavao sa nekim ko je stariji od mene. Počeću i da persiram.

P.S.1 Koja grana medicine?

P.S.2 I ja vozim brzo i sigurno... i isto ludim od...

Autor Predrag 14 Mar 2010, 02:08

@Predrag
vecina lekara je takva, druze se samo medjusobno i samo o medicini. Jednostavno profesija je teska i ne mozes pobeci od sebe, non-stop te smaraju sa pitanjima i traze savete iako ih se nece pridrzavati itd. Nemoguce je kad odradis 8 sati sa pacijentima da se potpuno iskljucis, oni su uvek tu, savest radi... Mislim da nisam u toj grupi posto me pored medicine i automobila zanima i muzika, film, arhitektura, turizam itd. ali ne u ovoj meri.
Ne treba da ti je neprijatno niti da persiras, ne patim ja od toga...
Interna medicina je u pitanju za sada a kardiologija velika zelja...

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 02:40

@ carobnjak

Sumnjao sam ja da se radi o nekom starijem čarobnjaku, zbog pismenosti, koja nije svojstvena današnjoj omladini (nažalost). Ispostavilo se, da su moje sumnje opravdane :))

Imao sam skoro posla sa jednim internistom u VMC-u. Svađao se zbog mene sa regrutnom komisijom.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 02:56

čarbnjak hej hej zdravo brate! kako je šta ima? Fijat bravo! haha, sećam se da njega voliš

Predraže, zdravo i tebi!
Ej rekao si ovo ,,Istu platformu dele: Ibiza, Polo i Fabia, " Ali ja koliko znam i Audi A1 deli platformu sa Polom.
To znači da ima neke mehaničke sisteme koje si naveo zajedničke sa njima zar ne?

Autor MasterHaosis 14 Mar 2010, 03:15

@Predrag, @Carobnjak
I, sta bi na kraju za onu platformu pasata/golfa? Ista ili nije ista? Kao tehnickom laiku, blize mi je mozgu ono sto Predrag veli, a opet ... Kao vrhunac po ovom pitanju, "internista" pominje i ona dva logana ( razlicitih medjuosovninskh rastojanja ), sto me jos vise zbunjuje.
Novo pitanje - da li je bolji sistem sa plivajucim ili klasicnim zamajcem i zasto? Citao sam zasto je navodno "neophodan" plivajuci ( zbog velikog obr. momenta ), ali nemaju ga kamioni, zar ne? Sa druge strane, citah i da se sve vise napusta plivajuci zamajac.
Mislim, tako danas hvale "downsize" motore ( TSI, TCE ... ), a sutra ce i njih da "pljuju"?

Autor Moron 14 Mar 2010, 08:14

@Predrag
Davno sma video da te "odusveljava" 206-ica. Carobnjak je probao da te "urazumi" sa ciframa prodatih kola...
Sada vidim da te "odusevljava" ni dugme za otvaranje gepeka na 407-ici ( a ne volis ni "rucku frizidera" na stilu ).
Ima neki pezo i fijat koji kod tebe moze da prodje?

Autor Moron 14 Mar 2010, 08:18

@Carobnjak
Zar ti nije lepsi grande punto od brava? Meni je grande punto prelep, a bravo ( kao njegova losa kopija ) ima tolike mrtve uglove, posebno pozadi ( ona soferka nije siroka ni jedan metar, a C stubovi su siroki kao "Frenki" sipovi ) da ga nikada kupio ne bih ( osim ako bih uvek vozio samo napred ).

Autor Moron 14 Mar 2010, 08:24

Moron, to bre care! Umešaj se, ubaci i ti rafalno postove zaredom. Nego izgleda da njih dvojice nam sada, oni imaju određen termin kada se pojavljuju ovde. Rade ljudi pa zato. Sad je zatišije pred buru.

Autor MasterHaosis 14 Mar 2010, 12:58

@MasterHaosis
gde si care! Tu sam ja, upravo spreman za paljbu! :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 13:20

@Moron
svako ima pravo na svoj ukus i za mene je Bravo nesto najlepse sto je ikada izaslo u C segmentu! Grande Punto/Evo ne izgleda lose ali je senka naspram Bravo-a. Sto je najvaznije Bravo je potpuno originalan i ne mozes ga pomesati sa nekim drugim, sto je u danasnjem dizajnu jako tesko!
Sto se preglednosi unazad tice, ne postoji nijedan savremeni hatchback koji je pregledan! Zato imas velike retrovizore i parking senzore i problem resen...
Inace je Bravo u jednoj anketi proglasen da ima najlepsi i eksterijer i enterijer u klasi! To sam nedavno nasao na jednom forumu, nemoj da mislis da je to uticalo na mene, ja ga oobozavam i zelim jos od 2007. !
:)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 13:28

P.S. link za VW platformu ti je gore!

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 13:34

@Carobnjak
U pravu si za ukuse. Sto vele,niko nije umesio pogacu za cela sveta... Citah davno clanak na temu mrtvih uglova i apsolutni 'pobednici' su bili bravo i neki terenac(mozda audi), sa zbirom mrtvih uglova od oko 100 stepeni. Lepota je lepota,ali ja prednost dajem prakticnosti.Jer,kada jednom,vozeci unazad,'okines' nekog klinca,koga video zbog dizajna zadnjeg dela, na robiju nece dizajner,vec ti. Zato-prakticnost...

Autor Moron 14 Mar 2010, 14:15

@Moron
samo da se ja njega docepam...

Za ona tehnicka pitanja je nadlezan Predrag, ja znam svoje granice :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 14:19

@ Moron

"Plivajući" zamajac ima iste osnovne funkcije kao i klasičan zamajac (akumulacija energije). Razlika u odnosu na klasični zamajac je u tome, što je pridodata i funkcija obezbeđenja od raznoraznih ugaonih oscilacija (koje se javljaju kao posledica neravnomernosti obrtnog momenta motora), kao i funkcija upijanja udarnih opterećenja. Ove dodatne funkcije (pre svega prvu!) kod klasičnog zamajca obavlja frikcioni disk, u koji su ugrađeni opružni elementi, koji deluju u tangencijalnom pravcu, tako što smanjuju torzionu (uvojnu) krutost, a samim tim obezbeđuju i apsorpciju pomenutih prinudnih oscilacija kolenastog vratila motora.

Prema tome, pojednostavljena je funkcija frikcionog diska, a zamajac je dobio dodatne funkcije, tako da je veoma pouzdan frikcioni disk (koji otkazuje gotovo uvek usled istrošenja frikcionih obloga), sada još pouzdaniji, a zamajac je postao "kvarljiv" deo usled usložnjavanja njegove funkcije.
Frikcioni disk koji se i ranije menjao na pr. na 80.000 km, i dalje se menja na toliko, a u potrošni materijal je uvršten i zamajac (mada njegova zamena nije nepoznanica vlasnicima Lada i drugih vozila, kod kojih je izrađen od lošeg materijala i/ili je poddimenzionisana spojnica).

Pomenuta udarna opterećenja se javljaju pri "potpisivanju", a kod motora sa vecim obrtnim momentom i pri naglom ubrzanju sa nižeg broja obrtaja (kod TSI, TDI i ostalih motora sa turbinom, max. obrtni moment se javlja i pri 1500 o/min).

Pozitivno kod plivajuceg zamajca je to, što je pridodata i funkcija upijanja udarnih opterećenja, a samim tim povećana je i masa zamajca. Što je veća masa zamajca, ravnomerniji je i prenos parametara snage od motora, ka sistemu za prenos snage, ali prevelika masa zamajca negativno utiče na "start" motora, pa je potreban snažniji elektropokretač (alnaser) i akumulator.

P.S.1 Plivajući zamajac povećava komfor (to kod kamiona nije toliko bitno), ali istovremeno smanjuje pouzdanost vozila i povećava troškove održavanja (e ovo je već bitno:)). Zato ga kod njih i nema.

P.S.2 TSI motori, kao i ostali motori sa turbinom, imaju kraći radni vek nego atmosferski (zavisi od materijala, načina vožnje, održavanja...), međutim performanse su im daleko bolje, a i retko ko danas (u normalnim zemljama) vozi kola do "iznemoglosti", već ih menja posle 2,3,4 godine.

P.S.3 Vrlo sam subjektivan po pitanju Pežoa, Citroena i Fiata pa ne mogu realno da odgovorim na tvoje pitanje. Moji su vozili Pežoa, i poučen njihovim iskustvom, rekao sa da ga nikada u životu neću kupiti.
Sve tri firme, a posebno prve dve, previše žrtvuju upotrebljivost i funkcionalnost svojih vozila, zarad dizajna. Zbog toga i smatram da su ta kola uglavnom za ljude koji se baš i ne razumeju mnogo u automobile. Sa druge strane, svi tri navedene firme (posebno prve dve) imaju zaista odlične motore (posebno dizel), mada ni Fiat uopšte ne zaostaje po tom pitanju.
Njihov problem predstavlja loša pouzdanost ostalih sistema (elektronike, oslanjanja, upravljanja, sistema za prenos snage (menjački prenosnik, homokinetički zglobovi koji se kod PCM grupacije menjaju zajedno sa poluvratilima...))...

Autor Predrag 14 Mar 2010, 14:25

@MasterHaosis

Da, i audi A1 deli istu platformu, tako da i za njega važi sve što sam gore naveo na tu temu. I Audi je VW grupa, ali on je premium brand i na njemu se upotrebljavaju savremeniji materijali (lakši a obezbeđuju veću krutost karoserije itd.), pa je samim tim i skuplji od ostalih firmi iz VW grupacije.

P.S. Pozdrav svima. Pišem večeras, pošto moram da učim.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 14:37

@Predrag
slazem se uglavnom sa napred navedenim osim sa P.S.3!
Fiat ne da zaostaje u konstrukciji modernih motora nego je jedan od vodecih!
Prvi turbodizel sa direktnim ubrizgavanjem napravio je Fiat jos 1988.godine za model Croma 1.9 turbo d.id (Audi 1989.!).
Medju prvima je poceo da ugradjuje common-rail dizel motore ( VW grupa poslednja!).
Takodje medju prvima predstavlja down-sizing benzinske motore T-jet uporedo sa Opelom i VW-om.
Nedavno je predstavio motore sa multi-air tehnologijom koja je jedinstvena u svetu.
Uskoro ce izaci 2-cilindricni benzinac od 900cm3 sa i bez turbo punjaca koji ce biti vrhunac tehnike za male automobile...
Iz prilozenog se vidi da ne da zaostaje nego je Fiat medju VODECIMA u savremenoj tehnologiji!

P.S zaboravio sam jos da napomenem da je prvi model sa kompletno robotizovanom proizvodnjom bio upravo Fiat i to model Tipo jos 1988.godine...

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 15:10

@Carobnjak

Moram da priznam da je ispravka za P.S.3 potpuno tačna, (sve do poslednjeg pasusa), ali ja to ne mogu da napišem :)))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 15:30

@Carobnjak

I da, zaboravih. Kompletno robotizovana proizvodnja nije moguća. Dosta stvari mora ručno da se obavlja, a naročito pri montaži.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 15:33

@Predrag
zato sam ja ovde :)))

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 15:33

P.S secam se da su ga tako reklamirali. E sad, sta se pod tim podrazumeva , ne znam...

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 15:35

P.S. evo gde pise za Tipo:

Production was at the Cassino factory, with the assembly line significantly rebuilt and automated for the Tipo, with over 403 robots in the Tipo bodyshop (welding, holding, fastening, priming, painting, testing) alone, monitored by 49 video cameras. The plant also contains 1720 AGVs (Automatically guided vehicles) !

http://www.carsfromitaly.net/fiat/index.html

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 15:49

P.S. a evo sta pise za moj Punto: :)))

The Punto has proved to be a popular car and its mass appeal has led it to being the best-selling car in Europe for some years, whilst in early 2003 the 5,000,000th Punto was produced (including the earlier version).

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 15:54

@Carobnjak

Naravno, svi smo mi "advokati" za određene firme. Ja za Škodu i Zastavu, ti za Fiat i...?

I ja bih bio u tvom taboru, da Zastava još uvek postoji i da je Fiat "uzdigao" brand Zastava na neki viši nivo. Tada bih bio njegov najveći fan 100%.
Pošto je na neki način Fiat odgovoran za gašenje Zastave, ja jednostavno ne mogu da ga cenim, poštujem, volim...

Ne podržavam gašenje nijednog brenda (ne samo u automobilskoj industriji, već uopšte), jer sve što su ljudi godinama radili za jedan brand (kakav god da je bio), tim postupkpm pada u vodu. To mo je stvarno užasno!!!

Ubeđen sam u to (nemoj me razuveravati ako grešim), da bi i ti više voleo da je Zastava opstala kao brand, i da je Fiat od nje napravio nešto slično kao i VW od Škode ili Seata, ili Reno od Dacia-e (mada mi se više sviđaju prva dva primera:))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 16:25

@Predrag
ne znam za Zastavu, meni se svidjaju italijanska vozila, posebno Alfa i ne igra mi ulogu to sto se pravu i u Srbiji jer smatram da je nase trziste ionako corsokak...

Malo mi je cudno tvoje razmisljanje da na Fiat kao dokazanu svetsku marku gledas samo iz ugla propale Zastave ?!?
Treba malo da izadjes iz tih okvira jer smo samo MI krivi sto nam tako lose ide, nikako Fiat!

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 16:31

@Predrag
Hvala na poduci za plivajuci zamajac, znas kako kazu - Nije znanje znati, vec znanje dati.
Nego, reci mi, koliko iznosi zivotni vek plivajuceg zamajca - mereno u zivotnim vekovima "frikcionog diska"? Da li se takav zamajac ( zbog "zamaranja" opruga ) menja svaki put kada i frikcioni disk, svaki drugi put ili kako? Da znam sta me ceka jednog dana ...
Nisam znao za te dodatne funkcije plivajuceeg zamajca, mislio sam samo da je nekom "moronu" palo na pamet da opruge sa frikcionog diska prebaci na zamajac i da je "to to"
A koji model PSA grupacije su ti vozili roditelji, kada ti se tako ogadio sve iz te porodice? Sve se menja Predraze. Mejoj biti tako krut. Moj cale je "pre Hrista" imao volvo 244 DL, koji je po gradu znao da potrosi i 20-25 litara, ali to nije razlog da ja i danas mislim da nova kola te marke jos uvek trose kao kamioni ... Uostalom, nekada su fijati "rdjali" do besvesti ( verovatno nijedan 131 nije ni doziveo da vidi "argentu" i sl. ), a danas su po tom pitanju ok, kao i svi ostali ( koji su galvanizirani ).
A Carobnjak je u pravu da je fijat bio prvi i sa CR dizel motorima i sa "down size" benzincima. Sto ne znaci da su najbolji. Sve je to manje vise danas isto, obicna konfekcija. Kako god izaberes, izabrani "frizer" ce lepo da te "osisa", taman toliko da ti posle toga magarece usi dodju bolje do izrazaja.

Autor Moron 14 Mar 2010, 17:34

@Moron

"Plivajući" zamajac se projektuje tako da "izdrži" min. 150.000 km, ali njegov radni vek, zavisi pre svega od uslova rada, tj. od načina vožnje. "Najopasnije" je pokretanja vozila iz mesta, sa povišenim brojem obrtaja (tzv. "potpisivanje"), a zatim i sva nagla ubrzanja u nižim stepenima prenosa (naročito prvom). Pri normalnoj vožnji, "plivajući" zamajac, može da traje isto koliko i motor.

P.S. Imali su Pežo 106 1.5D. Pošto ne primećujem da se Pežo posebno popravio u pogledu pouzdanosti, niti je odustao od žrtvovanja funkcionalnosti i upotrebljivosti zarad dizajna, još uvek ga ne posmatram kao "ozbiljnu" firmu. Isto važi i za Citroen. Fiat ne smem više da spominjem :)))

Autor Predrag 14 Mar 2010, 18:54

Iscitaio sam svih 85 komentara!!! Svaka Vam cast obojici(Predrag i carobnjak)!!! Samo moram da demantujem carobnjaka- Fiat bravo je izlozen na sajmu u Beogradu 2007 ili 2008 ne secam se tacno sada,ali sam ga tamo video(okretao se na bini)!!! A posle tog sajma se vise nije pojavljivao sem na ulici i nije mi poznato kako je ponosni vlasnik dosao do njega! Sto se tice Zastave i meni je krivo sto Fiat nije sledio primer VW-a i Renault-a!!

Autor ALEKSANDAR BG 14 Mar 2010, 19:11

@Predrag
Pa,ako je tako,tog 'plivaca' ipak nije izmislio 'moron'. Ja ionako odavno krecem kao penzos,tako da mi je sada lakse,pogotovo sto imam vozilo iz tebi omrazene 'porodice', za koju su ti vezane prve automobilske traume...

Autor Moron 14 Mar 2010, 19:21

@ALEKSANDAR BG
a sta ti to mene demantujes?!?
Napisao sam da nije bio izlozen ove godine kao ni prosle ali u Novom Sadu! Nigde nisam spominjao 2008. a 2007. je tek predstavljen u Zenevi pa u Bg nije ni stigao...

P.S. hvala na strpljenju i postovanju sto nas citas... :)

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 19:31

@ALEKSANDAR BG

HVALA na pažnji, strpljenju, poštovanju, razumevanju...:)))). Lepo je kada znamo da ne pišemo za džabe.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 20:19

čarobnjak, to kralju samo nastavi!
I ti Predraže. Nego, kako je onda A1 duži od Pola, jel je to zbog karoserije, platforma nema veze sa time zar ne?

Autor MasterHaosis 14 Mar 2010, 20:54

@MasterHaosis

Da, duži je zbog karoserije.

Autor Predrag 14 Mar 2010, 21:15

@Predrag
Par tehnickih pitanja, ako moze ...
1. Pre 20-ak godina sam cuo da je za atmos. benz. motor "najzdravije" ( i najjekonomicnije ) voziti ga na obrtajima koji su na "sredini" izmedju obrtaja na kojima se postize max. obrt. moment i onih na kojim se postize najveca snaga. Glupost? Ili samo "nekad bilo"?
2. Kako je moguce da kod ( nekih ) turbo motora "kriva" maks. obrtnog momenta bude "ravna linija" u vecem rasponu obrtaja ( npr. od 1.500 do 4.000 i sl. )?
3. Kako je moguce da nekim turbo motorima "kriva" snage cak bude ravna linija na maksimumu ( da je npr. max. snaga konstantna od 4-5000 )? To videh kod motora neke skode, mozda superb-a
4. Ima li neki sajt sa dijagramima snage i momenta za sva vozila?
Toliko. Ne zuri sa odgovorima i hvala. Pozdrav

Autor Moron 14 Mar 2010, 22:13

@ChedomirADELAIDE
meni je novi Bravo najlepsi u klasi, nazalost i kod nas ih ima vrlo malo posto ga uvoznik apsolutno nije reklamirao od kako se pojavio niti ga je izlozio na sajmu :(((

Mozes ga pogledati na ovom sajtu , jako su dobre fotke:

http://www.fiat.rs/code/navigate.php?Id=20&action=gallery&model_id=2
Autor carobnjak 14 Mar 2010, 01:00 Pogledaj sta si napisao!!! Fiat bravo se pojavio jednom na salonu u Beogradu,a u tvom komentaru stoji da ga uopste nije bio na sajmu!!! Samo sam na to hteo da ukazem! A stvareno steta,jer je po meni jedan od najlepsih u klasi!!! Isto tako,pvaj punto evo kida sto se tice dizajna unutrasnjosti,ali i spoljasnjosti!!!

Autor ALEKSANDAR BG 14 Mar 2010, 22:23

@Predrag
Pa cemu drugo sluzi ovaj deo za komentare!!!?? Ja posebno volim ovakve teme gde se nasiroko diskutuje o automobilima i kada se neko "prepucava"! :) Samo tako nastavite,sjajni ste !!!

Autor ALEKSANDAR BG 14 Mar 2010, 22:25

@ALEKSANDAR BG
nisi me razumeo, tj. mozda sam se nejasno izrazio. Poslednji deo recenice "niti ga je izlozio na sajmu" se odnosi na ovogodisnji sajam u BG, a ono za reklamiranje stoji, mnogi nisu ni culi za novi Bravo...:(((

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 22:44

Da je auto izasao krajem 2009-e,onaj komentar koji si uputio Chedomiru bi bio apsolutno na mestu! Sada si se ispravio! ;)

Autor ALEKSANDAR BG 14 Mar 2010, 23:31

@ALEKSANDAR BG
najveci fazon je sto se Bravo nalazi na spisku izlozenih modela u sajamskom vodicu!?!
Kakav bezobrazluk...:(((

Autor carobnjak 14 Mar 2010, 23:34

@Moron

Za sada ću ti u potpunosti odgovoriti samo na prvo i četvrto pitanje, pošto za preostala dva, treba malo da se "konsultujem" sa knjigigama iz MOTORA SUS (ja sam na smeru za MOTORNA VOZILA, a MOTORI SUS su poseban smer).

1)Minimum potrošnje se kod atmosferskih OTO (benzinskih) motora, ostvaruje pri 80-85% maksimalnog opterećenja, zbog toga što je pri punom opterećenju (punom otvoru leptira), sistem za obrazovanje smeše regulisan tako da daje bogatu smešu (više goriva nego vazduha), sa kojom se ostvaruje maksimalna snaga, dok je na delimičnim opterećenjima smeša blago siromašna (sa viškom vazduha) zbog ekonomičnosti. Odnosno, odgovor na prvo pitanje je DA!
4)Sajt sa spoljnim brzinskim karakteristikama motora je: www.rri.se

2)i3)Sve zavisi od vrste i geometrije turbine. Taj efekat se obezbeđuje primenom turbine promenljive geometrije ili primenom mehaničkog natpunjenja (kompresora) u kombinaciji sa "klasičnom" turbinom (na pr. 1.4 TSI). Mehanički kompresor obezbeđuje povećanje obrtnog momenta u nižim režimima, a turbina u višim režimima. Mehanički kompresor dobija pogon od kolenastog vratila motora (postoji određeni prenosni odnos, na pr. 1:5),i u funkciji je od samog startovanja motora, a za pokretanje turbine je neophodan određeni pritisak izduvnih gasova , koji se postiže tek pri nešto višim obrtajima. Tako da kod TSI motora dva različita komprespra rade u "tandemu", čime je izbegnuta "turbo rupa". Pošto je kod TSI motora primenjeno direktno ubrizgavanje goriva, pritisak gasova nastalih sagorevanjem smeše benzina i vazduha je veoma visok (oko 22 bar-a). Taj pritisak se održava konstantnim, što obezbeđuje i konstantan obrtni moment.

P.S. KOD OTO (BENZINSKIH) MOTORA SE POD DIREKTNIM UBRIZGAVANJEM PODRAZUMEVA SAMO!!!! SLUČAJ KADA SE GORIVO DIREKTNO UBRIZGAVA U CILINDRE A NE U USISNU GRANU (SPI-Single Point Injection) ILI NJENE VODOVE U OBLASTI USISNOG VENTILA (MPI-Multi Point Injection)!!!!

Kod dizel motora, ubrizgavanje goriva se UVEK vrši direktno u cilindre (komoru za sagorevanje)!!!

Ovo pišem, zbog toga što u svim emisijama i časopisima slušam kako je MPI direktno ubrizgavanje goriva. To nije istina!!!

Autor Predrag 15 Mar 2010, 00:20

@Predrag
Hvala.
Nego, ono sto si rekao pod 1, odnosi se na sve OTO atmosferske motore ( GDI, MPI, SPI ) ili samo na stare modele sa karburatorom ( jer sam tu i cuo u jeku ere karburatora )?
A sta je sa turbo dizel motorima, koji je nacelno njihov najjekonomicniji rezim rada?
I jos nesto o plivajucim zamajcima? Cuo sam da ljudi rade svasta ( samo da bi prosli jeftinije ), pa i da ih "zavare" kada se "umore" ( pa im onda posle pukne, recimo, menjac ). Ako disk takvog zamajca nije istrosen ( vec su samo opruge "umorne" ), zar ne postoji neka mogucnost reparacije ( zamene samo opruga )? Koliko znam, kod "reparacije" klasicnih "lamela" menjaju se i te opruge na disku, tako da ne vidim razlog zasto to ne moze da se uradi kod plivajucih zamajaca... Ne kazem da bih ja to uradio sa mojim zamajcem jednog dana, ali me nacelno interesuje.

Autor Moron 15 Mar 2010, 11:32

@ Moron

Odnosi se na sve atmosferske Oto motore. Kod dizela se minimum potrošnje ostvaruje pri 70-75% maksimalnog opterećenja (maksimalnog položaja regulacionog organa).

Sve to važi i za turbo motore, stim što turbina kod OTO motora pre svega povećava snagu, a ekonomičnost ostaje praktično ista ili se u manjoj meri povećava. Kod DIZEL motora, turbina povećava snagu i smanjuje potrošnju, jer se povećava koeficijent viška vazduha.

Inače, OTO motor radi ili sa stehiometrijskom smešom (jednakom količinom goriva i vazduha), a dizel UVEK radi sa siromašnom smešom.

Autor Predrag 15 Mar 2010, 13:02

@ Moron

I da, zaboravih. Plivajući zamajac može da se reparira (remontuje), u slučaju da disk nije istrošen.

Autor Predrag 15 Mar 2010, 13:25

@Predrag
Evo odlican tekst o tvom neprezaljenom Yugu:

Yugo – uspon i pad najgoreg auta

http://www.b92.net/automobili/aktuelno.php?yyyy=2010&mm=03&nav_id=417777

Autor carobnjak 15 Mar 2010, 15:44

@ Carobnjak

Čitao sam. Moj utisak ne mogu da pokvare takvi tekstovi. Dovoljno dobro znam šta je Yugo (koje su mu prednosti, a koje mane), a još bolje znam šta je od Yuga moglo da bude.

Autor Predrag 15 Mar 2010, 17:27

@Predrag
pa to svi znamo...:)

Autor carobnjak 15 Mar 2010, 17:42

@Predrag
Hvala za sve i za sajt www.rri.se. Mada i nisam odusevljen onim sto sam video ...

Autor Moron 15 Mar 2010, 17:46

@ Moron

Ne znam za bolji :((

I meni kada je bila potrebna spoljna brzinska karakteristika za Pežoov motior (1.1i 60 ks), nisam mogao da je nađem, pa sam morao da idem u Zastavu, što meni naravno nikada nije predstavljalo nikakav problem, naprotiv :))

Autor Predrag 15 Mar 2010, 18:04

@Predrag
Nisam znao da onoliko snage i momenta "nestane" od motora do tocka. Postenije bi bilo da proizvodjaci daju podatak o snazi sa tocka.
A sto negde na dijagramu imaju po dve krivulje za snagu i moment ( jedna pravilnog oblika, a druga mestimicno malo "istrzana" )? Ona istrzana i manje vrednosti je "sa tocka"? Moram priznati da im one slike dijagramaa i nisu bas ciste ( neke su malo kao mutne i ne mogu da procitaam sta pise )

Autor Moron 15 Mar 2010, 18:33

@ Moron

Bitne su samo:

Zelena kriva - kriva obrtnog momenta motora
Crvena kriva - kriva snage motora

koje odgovaraju vrednostima na kolenastom vratilu (tzv. efektivnom obrtnom momentu i efektivnoj snazi).

Označavaju da je ispitivanje izvršeno po ISO standardu.

Ne gledaj sive krive.

Dinamika vozila, ne zavisi samo od spoljne brzinske karakteristike pogonskog agregata, već i od izbora prenosnih odnosa u menjačkom prenosniku, glavnom prenosniku, od mase vozila, aerodinamike, dinamičkog poluprečnika točka, visine težišta.... Izmenom samo jednog od navedenih parametara, utiče se na performanse vozila.

To što ti pitaš bi podrazumevalo, prikaz velikog broja dijagrama iz vučnog proračuna, koji većina ljudi ne bi razumela. Ako bi se na jednom vozilu, samo promenio na pr. dinamički poluprečnik točka, odmah se dobijaju drugačije performanse. Zamisli samo takav katalog (brošuru).Ovako je mnogo lakše.

Autor Predrag 15 Mar 2010, 19:23

Lele Predraže, pa ti si lord za ova objašnjavanja iz automobilskih mehanizama!

Autor MasterHaosis 16 Mar 2010, 03:10

@MasterHaosis

Hvala, hvala :)))

Autor Predrag 16 Mar 2010, 12:23