
Japanska "Tojota" i nemački "Dajmler" planiraju širu saradnju na polju "gorivih ćelija" (fuel cell) za električne automobile, piše "Fajnenšel tajms Dojčland", pozivajući se na neidentifikovane izvore koji tvrde da bi partnerstvo moglo da se realizuje u formi zajedničkog preduzeća.
Portparol "Tojote" rekao je da kompanija "nema nikakav novi
ugovor o saradnji da bi ga sada saopštila," dok "Dajmler",
proizvođač "Mercedes-Benc" automobila, još nije komentarisao pisanje
nemačkog lista.
Mnogi veliki proizvođači angažovani su na razvoju vodoničnih "gorivih
ćelija" kao potpuno ekološki prilagođenoj alternativi današnjim motorima
sa unutrašnjim sagorevanjem, budući da jedino emituju vodenu paru i obezbeđuju
mogućnost duge vožnje, za razliku od električnih vozila koji se pokreću na
baterije.
Najveći problem, međutim, jesu visoki troškovi izrade "gorivih
ćelija" koje koriste platinu i druge skupe metale za proizvodnju
električne energije. Velike auto-kuće, kao što su "Dajmler",
"Tojota", "Ford", "Honda", "Nisan" i
"Hjundaji" prostigle su prošle godine dogovor da zajedno rade na
mogućoj promoći širenja upotrebe sistema "gorive ćelije" od 2015.
godine.
"Dajmler" je do sada uložio 1,23 milijarde u razvoj tehnolgije
"gorive ćelije" od kada je započeo taj program 1994. godine, dok
"Tojota" taj sistem razvoja od 1992. godine.
Prvi naredni korak na putu ka potpuno ekološkom automobilu, posle
"Tojotine" robne marke "Prijus", je hibridno vozilo koje
koristi gorive ćelije umesto benzinskog motora na unutrašnje
sagorevanjem. Gorivne ćelije obezbeđuju energiju putem procesa suprotnog
elektrolizi. Naime, u njima se elektrohemijskim procesom iz goriva bogatih
vodonikom, obično prirodnog gasa ili metanola, izdvaja vodonik, koji u
kombinaciji sa kiseonikom proizvodi električnu energiju i vodu. Gorivo se,
umesto da sagoreva, efikasnim elektrohemijskim procesom pretvara u električnu energiju.
Autor : Tanjug.rs
Foto : Mercedes