
Mazda Motor Corporation ove godine slavi 90-ogodišnjicu osnivanja sumirajući uspehe kompanije u proteklih devet decenija, sa osvrtom na sve trijumfe i dostignuća.
Jedno od njih je svakako Mazdin duh inovativnosti i hrabrost da se uđe u novo, što je ovu kompaniju dovelo do pojedinih revolucionarnih tehnoloških dostignuća tokom proteklih decenija.
Sanjar
izmišlja, genije unapređuje
Ova tvrdnja se nepogrešivo odnosi na Nemca Feliksa Vankela i Keničiija
Jamamotoa iz Mazde. Vankel, koji nikada nije imao vozačku dozvolu niti je
studirao, maštao je o alternativnom i inovativnom motoru. Kada je razvio
koncept, Keniči Jamamoto je bio toliko oduševljen da je Mazda kupila patent
1961. godine. Prvi “Vankel” motor koji je bio isporučen u Hirošimu je, ipak,
toliko vibrirao, da je pravio ogrebotine po unutrašnjosti komore, problem koji
su Jamamoto i njegovi inženjeri rešili boljim zaptivanjem i podmazivanjem. Prva
verzija koja je primenjena 1967. godine (Cosmo Sport) korišćena je kod gotovo
dva miliona Mazdinih vozila, uključujući pobednike trka poput Mazde 787B, koji
je pobedio na Le Manu 1991. godine, ili današnji model RX-8 RENESIS.
“Eureka”
trenutak – vodonik i rotacioni motor
Kada su Mazdini inženjeri po prvi put testirali vodonik u rotacionom motoru
1990. godine, za njih je ovo bilo veliko otkriće. Rotaciona tehnologija Mazde
ima nekoliko prednosti u odnosu na druge motore kada je reč o korišćenju
vodonika. Mešavina vodonika i vazduha je daleko homogenija, a ciklus usisavanja
duži.
Kod rotacionog motora postoje odvojene komore za usisavanje, sagorevanje i izduvavanje. Za korišćenje vodonika je od velikog značaja to što se vodonik ubrizgava u usisnu komoru rotacionog motora pri niskim temperaturama. Ovo ne bi bilo moguće ukoliko bi se koristio tradicionalni motor. U poslednjih 20 godina, Mazda je počela da koristi rotacioni motor sa pogonom na vodonik u serijskoj proizvodnji, koji se danas može naći u Japanu i Evropi kod modela RX-8 Hydrogen RE i Mazde5 Hydrogen RE Hybrid.
Jednostavno
i pametno - DISI benzinski motor + i-Stop
Mazdini inženjeri su bili svesni činjenice da ukoliko mogu da zaustave
benzinski motor uz pomoć kompresije u određenu poziciju, moguće je restartovati
motor na taj način što bi gorivo bilo ubrizgano direktno u cilindar. Ovo je
bilo rođenje Mazdine inovativne tehnologije sa direktnim ubrizgavanjem i i-stop
tehnologije (stop/start sistem). Kada je svetlo na semaforu crveno, sistem
zaustavlja motor i startuje ga automatski na komandu vozača. Inovativnost ovog
sistema bazirana je na preciznom pozicioniranju klipova unutar motora. Motor se
zbog toga ponovo pokreće u rekordnom roku od samo 0,35 sekundi, otprilike dva
puta brže od konvencionalnih sistema.
Revolucija
u materijalima – Mazdina nano-tehnologija i DPF
Plemeniti metali nalaze se na keramičkoj površini katalizatora i na ovaj
način dolazi do katalizacije izduvnih gasova. Na visokim temperaturama, dolazi
do pojave da se molekuli plemenitih metala spajaju, što smanjuje njihovu
mogućnosti pročiščavanja izduvnih gasova. Da bi se ovo sprečilo, bilo je
neophodno koristiti ogromne količine plemenitih metala. Pre nekoliko godina,
Mazdini inženjeri su počeli da koriste nano-tehnologiju koja omogućuje da se
plemeniti metali pojedinačno učvrste na keramičku bazu kako bi između njih
ostalo dovoljno prostora. Na taj način, potrebno je čak 70 odsto manje
plemenitih metala kod Mazdinog novog katalizatora. Kod dizel-motora, Mazda je
napravila filter za sitne čestice čađi (DPF), uz pomoć koga je smanjena
potrošnja goriva i produžen interval zamene filtera.
Povratak
na osnove – tehnologije smanjenja težine
Mazdina “gram strategija”, koja podrazumeva smanjenje težine vozila, je jedno
od najinovativnijih dostignuća, upravo zato što je tako jednostavno – lakša
vozila troše manje goriva. Inženjeri su stvorili potpuno nov softver kako bi
testirali lakše kompononte i njihovu reakciju na stresne uslove. Uz napredne
tehnologije, koristi se čelik sa ultra-visokom elastičnošću koja karoseriju i
vešanje čini lakšim. Čak i kod zvučnika koriste se novi, lakši magneti.
Vraćajući se osnovnim premisama, Mazda je jedan od prvih proizvođača automobila
koji su lakši, jači, imaju manju potrošnju goriva i čistiji su od svojih
prethodnika.