
Preuzeto sa : Novosti.rs
Pozitivni utisci u beležnici italijanskih reportera tokom posete Kragujevcu. Konstatuju da je kupovina srpske “Zastave” bila svadbeni poklon bez premca
Dok su sindikati dizali glas protiv premeštanja proizvodnje dva “Fijatova” modela u Srbiju, novinari čuvenih italijanskih listova obilazili su Kragujevac tragajući za odgovorom - po čemu je on privlačniji od Torina. Zaključak je skoro identičan - uslove koje su “Fijatu” ponudili Vlada Srbije i grad Kragujevac, uz prosečnu platu, poresku politiku i sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom - jedinstvena su prilika.
A “svadbeni poklon”, kako ga nazivaju italijanski novinari čini - 67 hektara zemljišta, plus rezervisanih 70 hektara, do 10.000 evra za svakog novozaposlenog, što je ukupno 25 miliona evra. Deset godina oslobođeni taksi i garantovana infrastruktura.
Naši zvaničnici su im objasnili - Srbija je to učinila i za “Ju-Es stil”, “Mišelin” i “Filip Moris” - investiramo u ono što se vraća - poslovima.
Da bi preko Beograda do ruskog tržišta stigli uz jedan odsto carine, novinari upozoravaju italijanske poslodavce da proizvod mora biti srpski - sačinjen od više od 50 odsto srpskih sirovina. U suprotnom - staće “pre mosta”, kojim bi kažu, sve kompanije krenule ka Rusiji.
Kragujevac je neke od njih i iznenadio. Uz napomenu da u tom gradu Emir Kusturica gradi veliki bioskop, Novak Đoković gradi terene, stigla je i “Jura”, što je znak da se komapnije sa Dalekog istoka sele na - Balkan.
“Korijere dela sera” nije zaobišla ni radnika “Fabrike automobila Srbija”. Ovaj 47-godišnjak je 24 godine radio u “Zastavi”, a danas u novom preduzeću. Žali se, međutim, na previše pritiska, rad u dve smene od po osam sati, uz dve pauze od po deset minuta i pola sata za ručak. Primaju, kaže 30.000 dinara, a 400 evra će dobijati kada budu proizvodili 120 automobila dnevno. Nastavnici, s druge strane, podseća, zarađuju i 500 evra.
Veroljub Stevanović, gradonačelnik Kragujevca
Kragujevac je rastao sa tom fabrikom i njen preporod, a dolazak “Fijata” to jeste, znači preporod i za grad, pa čak i za celu Srbiju. Nije to samo automobilska industrija. Zbog dolaska “Fijata”, u grad su stigli i najveći trgovinski lanci. Promet nekretnina raste, otvara se bolja perspektiva za Univerzitet. Prosto, sve se menja nabolje. Bili smo na stalnoj vezi sa partnerima iz Italije i nijednog trenutka nismo sumnjali u projekat.
Nebojša Zdravković, koordinator “Fijatovih“ projekata u Kragujevcu
Prava slika dolaska “Fijata” videće se tek za dve godine - kaže Nebojša Zdravković, zamenik gradonačelnika i koordinator “Fijatovih” projekata u Kragujevcu. - Ovo što se vidi su tek naznake. Zamislite samo grad iz koga dnevno krene 400 šlepera sa automobilima. Svi ti ljudi će kraće, ili duže boraviti u Kragujevcu. Verujem da će se grad u svakom smislu promeniti nabolje, i uz Beograd, biti najznačajniji grad u Srbiji.
JELOVNIK
Restorani prilagođavaju svoj jelovnik. Sada se skoro desetak restorana specijalizovalo za italijansku kuhinju. Čini to i najpopularniji hotel - “Zelengora”. Vlasnik restorana “Kastel” kaže da su stručnjaci iz Torina, koji borave u Kragujevcu, vrlo zahvalni gosti. Jednom naruče italijanska jela, a drugi put domaću kuhinju. Kažu da je domaća malo jaka, ali im se sviđa.
ŠKOLOVANJE
ItalijanskiI jezik je sve popularniji. Svi profesori tog jezika su uposleni.
I škole menjaju svoj program. Politehnička škola je uvela dva nova smera u
dogovoru sa Italijanima. Direktor Siniša Kojić kaže za “Novosti” da je to i
ranije bila škola koja je obučavala kadrove za “Zastavu” i da će to i dalje
činiti. Italijani na jesen otvaraju i svoju akademiju, gde će obučavati
postojeće radnike, ali i učiti nove.
Sve je mnogo lepo samo da radimo i cutimo i primamo po najvise kao sto se u tekstu i kaze 30.000 dinara, a sta hocemo mi vise za nas je to odlicno. Samo napred
Polako, mi spadamo u veoma lose podrucje za investicije, nazalost. Kada se vide lepi rezultati iz Kragujevca, to ce da digne cenu Srbije, tek posle toga se moze pricati o visim platama, jer cemo tada predstavljati stabilno i cenjeno podrucje za biznis.
Najvise sto bi Srbija mogla da ucini za uspeh Fiata jeste - devalvacija dinara. Umesto sto se trose desetine miliona evra na besmislene subvencije Fiatu, treba naprosto pustiti da dinar jos padne i da se na taj nacin popravi konkurentnost ekonomije Srbije.
Umesto toga, drzava daje Fiatu nepotrebne subvencije iz dzepa gradjana Srbije i jos trosi milijarde evra dragocenih deviznih rezervi na besmislenu i uzaludnu odbranu kursa dinara koji se ionako ne moze odbraniti. Nazalost Dinkic & Co. ce grebati rukama i nogama da onemoguce dalji pad dinara bar do narednih izbora - do poslednjeg evra (i dolara) deviznih rezervi.
PS Srbija nema sporazum o slobodnoj trgovini sa Rusijom, tj. ima ali se on ne odnosi na automobile.
Jos malo pa cete shvatiti da sam bio u pravu, da ce sve ovo preporoditi nasu privredu!
Razmisljam da se preselim u Kragujevac...:)))
Sažeto, "dolina gladnih" postaje Bavarska!
Kao u bajci.
Ima li kod nas bajki?
Za sada imamo samo basne, gde su političri glavni likovi.
Fiat nije preporodio propalu Italiju a nas će preporoditi. Tamo su plate višestruko veće pa i pored toga Fiat je jedan od glavnih krivaca kraha Italijanske privrede.
Sve je ovo da izvinete Dinkićeva zajebancija.
Danas reče dolaze stranci da izgrade Staru Planinu.
Narode opasulji se!
Jedino je tačno da je Srbija opet nešto džabe dala a rezultat će biti standardan:
Udarac golim dupetom u ledinu!
U KG vec dolaze dodjosi s raznih strana, i ko zeli doci bolje sto pre, dok su povoljne cena nekretnina.
Ali vidi kako gradski oci prakticno razmisljaju; "svakoga dana po 400 slepera" kojima ce sigurno naplacivati parking, putarinu, a tek kazne. Sta kazu, kad vec ne mnozemo Fiatu naplatiti takse, onda cemo onima koji dolaze po njegova auta. Uzgred, ako nemate KG tablice dvostruki oprez. Bar bi trebali znati kako je najveca korist od dolaska Fijata podizanje fabrike na mnogo visi tehnoloski nivo, obuka radnika i stvaranje buducnih strucnjaka u KGu. A ne putarine, takse, kazne, ili talijanska kuhinja. Dobro nisu pomenuli kako ce i prostitutke imati vise posla.
@Dule, autoindustrija je jedan od vaznih stubova ekonomije, jer povlaci razvoj i dr. industrijskih grana.. Zastava kad je pocinjala sa autoindustrijom u YU, takodje je bilo skeptika u smislu sta ce nama autoindustrija, Sr.tj./ Sumadija je podrucje za poljoprivredu i sl.
Danas tako niko ne razmislja, politicari i drzave se grabe o fabrike automobila.
Boki
Isto je tako pričala i moja učiteljica u zabavištu.
Međutim istina je drugačija. Ovde se radi o "muvačinama" u stilu "držite lopova". Poklanjati državnu imovinu, nekom ko je tu istu fabriku i doveo do propasti sa svojim "lomovima" a ispod žita se rade mutne radnje.
Samo vi budite naivni i "blejite" za fiatom.
Tu će ti čarobnjak pomoći u potpunosti!
PS
Bolje da su našli partnera za prerađivačku industriju mesa, voća i povrća, koje su u u potpunosti stale. Primer je Budimaka, Juhor, itd, a koje su bile stub privrede u unutrašnjosti Srbije.
E, sad izvozimo sirove proizvode (maline,šljive, borovnice, kupine, breskve i ko znašta sve, pri tom drugi prave profit a treba da uvozimo gotove lotove automobila, za koje treba šrafciger da ih sastavi, bez i jednog domaćeg dela!
Ljudi pa mi ne umemo ni ekser više da napravimo, pa ćemo sad fiat da dignemo, koji je uništio sve gde je mogao da dohvati.
Fiat će pojesti i ovo malo kredita što preostade. Što ne uložiše pare u industriju hrane, koja se gasi zbog masovnog lopovluka onih glavnih likova iz "basni".
Cuti Dule i budi srecan sto smo uopste prodali Zastavu, koja jos od 91e jedva prezivljava na infuziji, a Italjani su kupili konja koji je bio na izdisaju. U Zastavi ne valja skoro nista od poda do plafona, a tehnologija izrade automobila na nivou kao i Yugo.. Cenu fabrike i cenu rada odredjuje trziste, prodavala se Zastava godinama, i da je nisu uzeli Italijani morali bismo je zatvoriti. Lako je naci investitora od nekoliko miliona eura, al naci nekog koji ce uloziti stotine miliona u tu ruinu od fabrike stvarno je bilo tesko.
Slazem se da je bilo i muvanja , ali sve je bolje nego propast. Radio sam ranije u Zastavi i da sam na mestu italijana nikad je nebi uzeo , jer tu nije vise pitanje sta ne valja nego sta valja u njoj za proizvodnju modernog automobila.
Lakirnica mora komplet nova(pogodjena u Nato bombardovanju, a ionako je zastarela), zatim nove masine i alati za Preseraj i Karoseriju, Montazu, Kontrolu, Energanu(postavljen kamen temeljac, 70 mil. eura)
Uglavnom sve mora novo jer je tehnoloska zaostalost preko 20god. Vec su troskove podigli sa 700 na 800 mil eura, a bice i veci. Razlog sto su dosli u KG je najverovatnije jeftina i strucna radna snaga, jer pogodnosti bi dobili i u drugim drzavama.
Boki
Samo si pogrešio u tome što je nismo prodali ni poklonili, nego platili da je uzmu.
Prave uslove iz ugovora ne zna niko osim Mlađena Dinkića i njegovih satrapa, što nose zastavice na reveru.
Nemojte se zanositi sa glupostima. To je još jedna G17 šema, ali +.
U pravi si Dule, vec dve godine renoviraju Zastavu, a posle ce jos godinu dana ubacivati nove masine. A plus grade energanu, tj. posebno snabdevanje, struje, pare i gasa i pritiska. Nisu tu cista posla. kao da se spremaju da prave Enterprise.
FabricioItaliano AutomobileTorino
Ma, Fijat, bre.
Vidite kako Rusi dobro udomiše Ladu.
A mi poklanjamo i plaćamo. Oni zaračunali dugove u akcije, a mi dugove zastave plaćamo.
Zato će se pojaviti tehnološko čudo FIAT.
Pa još ako ugrade Multi - Dual - Trial - air, olakšaće posao mehaničarima.
Prosto će se bacati glave motora i kupovati nove, po ceni 30% od nabavne cene vozila.
Jer ako servo volana košta 1500€, glava će biti najmanje 3000€. Još nisu savladali ni one mehaničke. Živeli auto otpadi!
Slazem se, koliko je para spucano u Zastavu ne smemo se zadovoljiti nekim prosecnim autom.
Evo sta pise automotoportal.hr
Uskoro će tako Kragujevac postati rodno mjesto Alfe Romeo Giulia, nasljednika Chryslerova modela Sebring te novih Dodge i Chrysler limuzina koje će prema dogovoru s Chryslerom izrađivati Talijanski auto gigant.
p.s Preteruju, ali treci model bi trebalo da bude za trziste SAD.