home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

U samo 15 meseci, američki proizvođač automobila „Dženeral motors” (GM) je prošao put od podnošenja zahteva za zaštitu od poverilaca (1. juna 2009), što je bio najveći industrijski bankrot u istoriji SAD, pa sve do ovonedeljne objave plana za sprovođenje inicijalne javne ponude (IPO) akcija, kojom će kompanija prikupiti svež kapital.

Kompanija GM je 12. avgusta saopštila da je u tri meseca zaključno sa junom ostvarila neto profit od 1,3 milijarde dolara, što je drugi kvartalni profit zaredom i najveći od 2004. godine, preneo je londonski list „Ikonomist”.

GM je takođe objavio da je obezbedio revolving kreditnu liniju od pet milijardi dolara i da će izvršni direktor kompanije Ed Vitaker uskoro otići sa te pozicije, koju je preuzeo ne tako davno, u decembru 2009.

Bankari koji rade na inicijalnoj javnoj ponudi GM-a su strahovali da 68-godišnji Vitaker neće moći da ostane na čelnoj poziciji duže vreme. Zameniće ga još jedan nekadašnji rukovodilac iz sektora telekomunikacija, Den Akerson.

Javna ponuda akcija će, kako navode analitičari, rešiti neke probleme.

Prvo, očekuje se da će njome biti prikupljeno 12 do 16 milijardi dolara, što će omogućiti kompaniji da vrati deo pomoći od 50 milijardi dolara dobijenih od američke i kanadske države.

Prodaja akcija će, osim toga, smanjiti udeo države u vlasništvu GM-a, koji trenutno iznosi 61 odsto. U toj firmi su nestrpljivi da se reše nadimka „Gavernment motors” (vladina fabrika), za kojeg veruju da im smanjuje prodaju vozila.

I na kraju, IPO će pomoći predsedniku SAD Baraku Obami, koji želi da dokaže glasačima da je spas GM-a i njegovog manjeg rivala, „Krajslera”, prošao bolje nego što je iko očekivao. Spas preduzeća od bankrota na račun poreskih obveznika i dalje nema podršku građana, a izbori za Kongres se održavaju za samo dva i po meseca.

Nemoguće je znati šta bi se desilo da je bio dopušten bankrot GM-a i „Krajslera”. Međutim, njihovi rivali, uključujući „Ford”, koji je uz pomoć sopstvenih snaga uspeo da se izvuče iz krize, plašili su se da bi propast GM-a za sobom povukla i veoma integrisanu mrežu proizvođača auto-delova u SAD, što bi ugrozilo čitavu američku autoindustriju.

Neki kritičari optužuju Obamu da je prerano proglasio pobedu. Anemičan oporavak tržišta automobila u SAD u odnosu na lanjski minimum od samo deset miliona prodatih vozila možda neće moći da se održi.

Nada da bi ove godine prodaja mogla da poraste na 12 miliona izgleda previše optimistična i realnije je da će biti prodato 11 do 11,5 miliona vozila.

Prodaja od 16 do 17 miliona godišnje, koja je ranije bila normalna, sada izgleda kao daleka prošlost. Sudbina auto-giganata iz Detroita se čini čak u većoj meri povezana sa opštim stanjem privrede nego što je to slučaj sa rivalima iz ostatka sveta.

Autor : Tanjug.rs



čitanja : 871



Komentari

Ekstra samo se "zastava" ne dize.

Autor diplomski 23 Avg 2010, 16:58