
Preuzeto sa : Novosti.rs
Gasi se najveći balkanski industrijski gigant. Proizvedeno 4,3 miliona vozila. Od 2000. samo u Fabrici automobila bez posla ostalo 9.000 radnika. „Zastavina“ Fabrika automobila odlazi u istoriju, a na njenim temeljima niče kompanija „Fijat automobili Srbija“.
Najveći industrijski kompleks na Balkanu, koji je bio i simbol razvoja SFRJ, 5. januara je, nakon 57 godina rada, faktički prestao da postoji. Formalno-pravno će se ugasiti za dve godine. Do tada - gigant bez radnika.
Na temeljima te fabrike, koja se prostire na 250 hektara i ima oko 800.000 kvadrata proizvodnog prostora, gradi se torinsko-srpska kompanija, koja će, prema najavi čelnika iz Italije, već početkom naredne godine biti najmodernija „Fijatova“ fabrika u svetu.
- Proizvodnja automobila u Kragujevcu ostavila je dubok trag u istoriji srpske i jugoslovenske industrije - rekao je nedavno za „Novosti“ Rodoljub Micić, jedan od najuspešnijih direktora „Zastave“. On je rukovodio fabrikom i 1989. godine, kada je proizvedeno rekordnih 230.570 vozila.
U ovoj fabrici je bilo zaposleno oko 35.000 radnika, a u kooperaciji širom Jugoslavije još oko 130.000. Krajem osamdesetih godina prošlog veka „Zastavini“ čelnici su voleli da se hvale činjenicom da ova fabrika hrani pola miliona Jugoslovena.
Vozila su u Kragujevcu počela da se proizvode 1940. godine, ali je Drugi svetski rat poremetio planove. Tada je za Vojsku Jugoslavije proizvedeno 400 kamiona „ševrolet“. Proizvodnja je nastavljena 1953. godine, kada su sklopljena 162 komada džipa „vilis overland“. Serijska proizvodnja je krenula 1954. godine, proizvodnjom „kampanjole“ i „Fijatovog“ modela automobila „1900“.
Pravi bum u serijskoj proizvodnji kreće 1957, kada počinje montaža „fiće“. Do 1985. godine proizvedeno je 923.487 komada, a prvi model je poklonjen Titu. Sledi proizvodnja „tristaća“ („fijat 1.300“), zatim „fijat 1.800“, ali i nekoliko manjih kamiona. Zbog toga se 1969. izdvaja fabrika „Zastava kamioni“, kao posebna celina. U toj fabrici je, u saradnji sa „Ivekom“, proizvedeno oko 200.000 kamiona. Oko 40.000 je izvezeno širom sveta.

Proizvodnja najtiražnijeg automobila - „keca“, kreće 1971. godine. Sa trake je sišlo 1.273.532 komada. Za razliku od „fiće“, narod ovom modelu nije dodelio etiketu „nacionalno vozilo“. To je tek posle desetak godina uspelo modelu „jugo“, čija je serijska proizvodnja krenula 1980. godine. Od 794.428 proizvedenih automobila, oko 142.000 je prodato na najprobirljivijem svetskom automobilskom tržištu - u SAD. Činjenica je i da je taj automobil proglašen za najgori u severnoj Americi, ali na tom prostoru nisu uspeli da se probiju ni najbolji modeli nekih velikih evropskih automobila.

Usledio je raspad SFRJ, sankcije i na kraju NATO bombardovanje, u kome su uništeni skoro svi vitalni pogoni ove fabrike. U najkraćem mogućem roku su obnovljene linije, ali je „Zastavin“ program zastareo za ino-tržište, a domaće je bilo malo za fabriku tih kapaciteta. Situaciju nije mogao da promeni ni nešto komforniji model „jugo florida“, koji je počeo da se proizvodi 1988. godine, u saradnji sa najboljim italijanskim stručnjacima.

Za oko 14 miliona evra kupljene su licenca i manja poluatomatizovana linija za proizvodnju „punta“, koji se i sada, dok se renovira oko 400.000 kvadrata proizvodnog prostora - montira. To je deseti „Zastavin“ model, koji je proizveden u saradnji sa Italijanima i koji je zbog toga i dobio naziv „zastava 10“. Ovaj „Zastavin“ miraz u torinsko-srpskoj kompaniji se od pre dve godine proizvodi pod „Fijatovom“ oznakom „188 klasik“. Do sada je proizvedeno oko 37.000 tih automobila.

Probna produkcija novog modela, koji će se, kako je najavljeno, proizvoditi u 196.000 primeraka godišnje, kreće krajem ove godine. A, sa drugim novim modelom, koji bi trebalo da krene početkom naredne godine, sa traka će silaziti i do 300.000 vozila.
Počeci sredinom 19. veka
Ukazom kneza Aleksandra Karađorđevića, od 29. marta 1851. godine, u Kragujevcu je počeo da se razvija Industrijski centar Srbije, kako bi se izbegla stalna prismotra obaveštajnih službi Austrije i Turske. Već 27. oktobra 1853. godine izlivena su prve četiri bronzane topovske cevi sa srpskim grbom. Usledila je proizvodnja i drugog oružja, ali pre svega čuvene puške „kokinke“, koja je proizvedena u 100.000 primeraka i koja je smatrana najboljom na svetu.
Od 1. januara 1946. godine fabrika menja ime u „Crvena zastava“. Na tim temeljima nastaje i Fabrika automobila. Rođendanom Fabrike automobila „Zastava“ smatra se 26. avgust 1953. godine. Tada je u fabrici raspisan referendum da se dobit usmeri u razvoj automobilske industrije. Više od 96 odsto zaposlenih je podržalo predlog i nakon toga je raspisan referendum za izbor najpovoljnijeg ponuđača i najkvalitetnijeg vozila. Na konkursu je učestvovalo osam uglednih proizvođača automobila, među kojima su bili - „Reno“ iz Francuske, „Fijat“ iz Italije, „Rover“ i „Ostin“ iz Engleske, „Vilis“ iz SAD...
Prosperitet "Doline gladi"
Obustavljanjem ozbiljne proizvodnje u „Zastavi“ grad je dobio naziv - „dolina gladi“. Procenjuje se da je oko 15.000 radnika u grupi ostalo bez posla. Većina se nije snašla. Efekti ponovnog dolaska „Fijata“ se još ne osećaju u punoj meri. Otvorene su velike svetske trgovine, i manje fabrike, ali se broj nezaposlenih Kragujevčana bitnije nije smanjio. Na evidenciji ih je oko 25.000.
- Prve prave efekte ćemo osetiti kada krene serijska proizvodnja novog modela - kaže Veroljub Stevanović, gradonačelnik Kragujevca. - To će se desiti već krajem ove godine, kada će i mnogi „Fijatovi“ kooperanti iz Italije otvoriti nove pogone. Očekujem da taj projekat uposli više hiljada radnika i da grad, koji se i bez toga dobro razvijao poslednjih godina, postane pravi centar prosperiteta u Srbiji.
Opstanak najveće fabrike
Grupa „Zastava vozila“ je i u SR Jugoslaviji bila najveći industrijski konglomerat. U njenom sastavu je funkcionisalo 47 preduzeća, 432 kooperanta, od čega 220 direktno zavisnih. Na spisku se nalazilo oko 32.000 radnika, od čega 7.500 u preduzećima van grada. Najveći broj zaposlenih je primao simbolične prinadležnosti i bili su retko radno angažovani. Na taj način se čuvao socijalni mir. Bilo kako bilo, ti radnici su nakon raspada SFRJ i sankcija osvojili proizvodnju 1.407 pozicija koje su se proizvodile u bivšim republikama. Tek oko 403 pozicije za automobile su i dalje nabavljane iz inostranstva, a 123 za kamione. Broj proizvedenih automobila od 1991. godine pao je sa oko 30.000 na tek oko 4.500 početkom dvehiljadite. Trenutno u „Fabrici automobila“ radi oko 1.100 radnika, a u ostalim preduzećima bivše grupe tek nekoliko hiljada.
* * * * * *
PENZIONER ŽIVORAD STEVANOVIĆ (67) SKORO 35 GODINA RADIO U „ZASTAVI“
BILO JE I POSLA I PARA
Krajem 1969. godine sam počeo da radim u „Zastavi“. Fabrika se tada razvijala neverovatnim tempom. Dnevno je stizala nova oprema, mašine, kretali novi modeli... Italijani su nam već početkom osamdesetih govorili da je naša fabrika modernija od njihove. Naši radnici su se obučavali u najrazvijenijim industrijskim zemljama sveta. Svuda su bili zapaženi kao vrsni majstori. Prava industrijska ekspanzija. Nažalost, posmatrao sam i kako se fabrika polako gasi. I, opet nada. U rekordno kratkom roku smo krenuli sa automatizovanim sklapanjem „zastave 10“ („punta“).
Ovo je siže 35-godišnjeg rada u fabrici sada već penzionera - Živorada Stevanovića (67).
- Sećam se kolega iz Italije kada je naš prvi proizvod, „jugo“, krenuo put Amerike - kaže Stevanović. - Imao sam utisak da nam zavide, iako su radili u jednoj od najvećih svetskih fabrika. Saradnja sa njima je uvek bila na visokom nivou, a i druženje nakon posla. Sličnog smo mentaliteta, pilo se, kako smo to voleli da kažemo - po srpski. Para dovoljno i za porodicu i za kafanu, ali i za odmor. „Zastavini“ radnici nisu letovali kraće od 15 dana. Uglavnom Jadran i Ohrid, ali i Grčka, Češka i Poljska. Velike pare smo ostavili u tim državama. Imalo se. Usledio je raspad SFRJ, sankcije, bombardovanje... Kada su se Italijani, nakon 20 godina, ponovo vratili - nisu mogli da veruju da, kako su nam rekli - „funkcionišemo“.
Autor : M. ĐošovićFoto : Novosti i arhiva Autoblog.rs
Yugo je imao jedini uspeh jer se pravio u četiri zemlje SFRJ, SRJ, SCG i RS !!!
Ima 1 jako važna rečenica, dobro obratite pažnju!!!
,,Za oko 14 miliona evra kupljene su licenca i manja poluatomatizovana linija za proizvodnju punta''
Što znači da SRBIJA ima pravo da otvori pogon za proizvodnju Punta i bez Italijana!!!!!!!!
Prosto i jednostavno, licenca je vlasništvo Zastave. A oni neka u fabrici u KG-u proizvode sami za sebe!
ETO NPR. FABRIKA NAMENSKIH VOZILA U SOMBORU može da krene u proizvodnju punta, a pare neka pribave od TAJKUNA, taman da vrate državi pokradeno
Bolje da nisam ni dolazio da pročitam vesti. Samo sam se iznervirao.
@Dejan L
Kada sam bio na praksi u Zastavi, direktoru instituta za automobile sam rekao upravo ovu tvoju rečenicu:
"Prosto i jednostavno, licenca je vlasništvo Zastave. A oni neka u fabrici u KG-u proizvode sami za sebe!
ETO NPR. FABRIKA NAMENSKIH VOZILA U SOMBORU može da krene u proizvodnju Yuga, Floride i Zastave 10, a pare neka pribave od TAJKUNA, taman da vrate državi pokradeno"
Taj dan je na sastanku svih direktora predložio tako nešto, i svi su sa oduševljenjem prihvatili. Kada sam narednog dana bio u pogonu "Karoserija", svi radnici su pričali o tome... Međutim, jedno su želje i dobra volja radnika, a drugo su zle namere, bahatost i nezainteresovanost državnog rukovodstva...
@ Predrag
Ta licenca je vlasništvo države. Zašto je ne iskoriste! Ako kupim licencu za nešto, imam pun pravni osnov da to i proizvodim. I niko mi ne može zabraniti.
Zamisli Merima Kruševac kupi licencu za deterdžent fairy, a ne proizvodi ga, jednostavno DRŽAVA ( DINKIĆ ) NEĆE I NE ŽELI.
Što smo onda koji ***** kupovali licencu?
Dejan L
Zaboravio sam da ti uputim veliki pozdrav!
Slažem se sa tobom u potpunosti. Lepo sada neka presele tog Punta u Sombor (pošto su mašine za proizvodnju Yuga i Floride prodate ili uništene), i neka mu vrate ime na Z10.
@carobnjak
Veeeliki pozdrav za Čakija! :)
Fabia je u mojim rukama od 24.12.2010. Za sada je zaista odlična! Ide ekstra, tiša je od stare, bolje koči (napred ima diskove prečnika 288 mm, a stara je imala 256 mm!)... ma sve joj je bolje :))
Za prvih 500 km prosek potrošnje po BG-u mi je 8,8 l/100 km, što nije loš rezultat, s obzirom na nerazrađenost i ovu hladnoću. Nisam stigao da pređem više, pošto spremam poslednjih 5 ispita...
Prvih dana su me zavitlavala 5-a vrata (nisu htela svaki put da se otključaju). Sada je situacija nešto bolja...
P.S. Odoh da učim :(
Kontam da nije bas u interesu nasima da se zameraju Italijanima, to jest plase ih se.
Zbog toga nista od proizvodnje Punta van Kragujevca.
@ Predrag
Ništa strašno, sećaš se da smo sa 1. fabijom prešli 124.000, najveći kvar je bio poneka sijalica, levi kraj spone i 1 bez razloga bravica prtljažnika, samo 1 se to desilo. I da dodam zaadnji lonac smo menjali pred samu prodaju. Na ovoj novoj sve radi kao švajcarski sat, keva ne izlazi iz nje, prosek je oko 8L/100km jbg gradska vožnja. I tebi veliki pozdrav. I ja učim ko konj, zapeo mi 1 ispit vezan za evro integracije... Nelogičnost bez kraja pa u krug
ISPADA DA SAM JUTROS POGODIO ŠTA JE SA LICENCOM
http://www.novosti.rs/vesti/naslovna/aktuelno.69.html:314355-Punto-hoce-deset-drzava
IZMEŠTAJU TRAKU
POLUAUTOMATIZOVANA proizvodna linija, na kojoj se sada proizvodi “punto”, a koju je “Zastava” za 14,6 miliona evra kupila od firme “Komau”, biće izmeštena na neki drugi prostor (Sombor, Beograd), a na tom mestu biće instalirana najmodernija traka, sa koje će godišnje moći da silazi više od 200.000 automobila.