
Preuzeto sa : Novosti.rs
Ovim rečima, za „Novosti“, Đovani de Filipis, čelnik kompanije „Fijat automobili Srbija“, objašnjava prve krupnije korake na izgradnji torinsko-srpske fabrike automobila i dodaje da će do kraja ove godine u fabriku biti uloženo 940 miliona evra.
* Da li se sada sa sigurnošću može reći da će novi model automobila biti na tržištu krajem ove godine? Do sada je bilo najavljivano da će drugi model krenuti godinu nakon toga?
- U četvrtom kvartalu ove godine biće ponuđena oba modela (sa pet i sedam sedišta). Sigurni smo da će po kvalitetu i ceni biti konkurentni na svetskom tržištu u svojoj klasi. Računamo da ćemo odmah započeti izvoz 95 odsto proizvodnje.
* Saznali smo da se u nekim pogonima kapaciteti projektuju za proizvodnju i do 500.000 vozila?
- Trenutni plan nam je da napravimo fabriku u kojoj će se proizvoditi 200.000 vozila. Ali, moram priznati da se fabrika projektuje tako da lako može da se prilagodi daleko većoj proizvodnji, od recimo 300.000 automobila godišnje - bez problema.
* Šta se tačno trenutno radi u fabrici i koji prostor je prioritet u opremanju novim tehnologijama?
- Trenutno rekonstruišemo 400.000 kvadrata poslovnog prostora, što je zahtevan posao. U brojnim situacijama bilo je lakše izgraditi potpuno nove objekte. Hale su građene tokom pedesetih i sedamdesetih godina i treba ih prilagoditi najsavremenijem principu proizvodnje u svetu. Danas pravimo modernu fabriku, koja može da se takmiči s najsavremenijim fabrikama grupacije. A, jedan od prvih i skupljih poslova jeste rekonstrukcija „lakirnice“. Taj posao započećemo za tri meseca.
* Kada će biti uposleni novi radnici?
- Iz meseca u mesec mi ćemo upošljavasti nove ljude, i do 2012. godine na platnom spisku će biti bar 2.433 radnika. I to ide svojim tokom. Nama je trenutno najveći problem kako da poboljšamo veštine i stručnost da bismo postigli standarde internacionalnog nivoa. Pre dve godine smo zatekli ljude voljne da rade, ali kod kojih je u tehničkom smislu primetan nivo stagnacije od dvadesetak godina. Organizujemo stručne treninge kako bismo to prevazišli i obučili ljude kao da taj period nikada nije ni postojao.
* Trenutno na spisku imate 150 dobavljača iz Srbije. Ko su oni i šta rade?
- Pored izvođača radova, tu su i mnogobrojni dobavljači. Teško ih je sve nabrojati. Kada kažete da su nas srpske firme, recimo, snabdevale kontejnerima i paletama, stiče se utisak da to nisu veliki poslovi, ali reč je o višemilionskim ugovorima u evrima.
* Kakva je situacija sa dobavljačima rezervnih delova i kada stižu vaši kooperanti?
- Ako realno pogledamo, do pre tri-četiri godine nije postojala nijedna srpska kompanija koja je mogla da se takmiči na internacionalnom nivou. Sada je situacija mnogo bolja. Većina njih će se priključiti kao dobavljači našim internacionalnim firmama koje će se do kraja godine graditi na prostoru kasarne u Grošnici. Ta lokacija nam odgovara, jer je na samo nekoliko stotina metara od fabričkog kruga. Taj „Suplijers park“ može da računa na početku sa šest-sedam firmi, kako italijanskih, tako i iz drugih zemalja.
* „Punto“, izvoz i smanjene subvencije?
- Sa tim vozilom smo dostigli 30 odsto celokupne prodaje automobila u Srbiji. „Punto“ je i dalje najisplativije vozilo na tržištu. Ustalili smo izvoz na tržištu severne Afrike i istočne Evrope. Bitno nam je da širimo servisnu i prodajnu mrežu, koju ćemo koristiti i kod izvoza novih modela, počev od novog „Krajslerovog“ modela „frimont“.
- Nismo zabrinuti zbog smanjenih vladinih subvencija. Dogovorili smo se o smanjenju kamate za kredite na sedam godina - na 4,25 odsto. Pored toga, produžili smo garanciju sa dve na tri godine, i jedini u Srbiji nudimo „pomoć na putu“. Posle dve decenije, Srbija zahvaljujući tom modelu ponovo beleži nešto veći izvoz automobila, ali mi to tumačimo kao uvod u ono što će se dogoditi sa izvoznim bilansom Srbije zahvaljujući novim modelima.
Ma divno, kupljene masine od 400 mil. u Japanu, dovezene ovde ovde (a mogu i da se iznesu), i to je kao "ulaganje 400 mil. u Srbiju"...
Jesam stoka svaka mi cast.
2000 i nesto radnika??trenutno u Prokuplju u fabrici 'Leoni' do sad zaposljeno oko 900 radnika,a bice zaposljeno jos 700,inace fabrika radi kablove i ne znam sta jos za BMW ;)
@mun
Kakvo iznosenje starih masina????
Fabrika Lola iz Zeleznika prodavala je prese Gorenju. Gorenje je kao rezervni deo imao kompletne prese za slucaj da se neka pokvari. Pokvarene su demontirali a na njihovo mesto stavljali nove. Filozofija Gorenja je bila da radni dan ima 24 sata. Svaki zastoj znaci manji broj otpresaka koji se ne mogu naknadno uraditi.
Preseljenje proizvodnje u savremenom svetu znaci gasenje starog pogona i kupovinu novih masina za novi pogon.
Martine,
Sam cina unosa masina za 400 mil. u Srbiju nije isto kao kad neko zaista ulozi 400 mil u Srbiju, kako npr kad ovde kupe robe i usluge za taj novac,
Da li ti je to jasno?
Osim toga @dusan ti dobro kaze, ako je stvarno u Prokuplju 900, as ovde uz svu pompu 2000 onda je neko ovde lud
Hit ce biti Giulietta na sajmu u Bg?!?
Onda sigurno dolazim! :)))