
Nevolje automobilske industrije, koje su u Japanu izazvali zemljotres i cunami, pogoršaće se.
Narednih sedmica, kupci širom sveta imaće teškoće da nađu model koji žele,
hiljadama fabričkih radnika verovatno će biti rečeno da ostanu kod kuće, a
kompanije kao "Tojota" (Toyota), "Honda" i druge, izgubiće
milijarde dolara prihoda.
Sedamnaset dana posle prirodne katastofe, zalihe ključnih auto delova - od
komjuterskih čipova do pigmenta za boje - smanjuju se brzo pošto se japanske
fabrike koje ih prave muče da obnove rad.
Pošto se delovi i oprema šalju sporim brodovima, pravi pad tek treba da se oseti
u fabrikama u SAD, Evropi i Aziji. Do toga će, kažu danas analitičari, doći
sredinom aprila.
"Ovo je najveći udar u istoriji automobilske industrije", izjavio je
Kođi Endo, direktor tokijskog istraživačkog instituta Japan.
Veliki deo japanske automobilske industrije - druge najveće na svetu - ne radi.
Malo je fabrika koje su teže oštećene u zemljotresu, ali zbog prekida u
snabdevanju vodom i strujom niko ne zna kad će produkcija krenuti punom parom.
Neki analitičari pominju kraj leta.
Kupci automobila uskoro će se suočiti s višim cenama i manjim izborom. Neke
boje će biti teško naći zato što su fabrike pigmenta za boje u Japanu oštećene
i ne rade.
Američki "Ford" je već naložio prodavcima da prestanu da naručuju
"smoking crne" modele F-150 pikapa i džipova "ekspidišn
nevigejtor" (Expedition Navigator). Takođe, napušta i neke nijanse
crvenog.
"Krajzler" (Chrysler) je svojim dilerima rekao da privremeno
ograničava porudzbine vozila u 10 boja.
Japanski fabrikanti, koji su obustavili rad većine pogona u zemlji, sada su
zabrinuti da će stati i produkcija u inostranstvu. "Tojota" i
"Honda" najavljuju prekid rad u fabrikama u Severnoj Ametici.
"Honda" kaže da će do prekida doći posle 1. aprila. Mada većinu auto
delova "Honda" proizvodi u SAD, neki i dalje dolaze iz Japana.
Banka Goldman Saks procenjuje da zatvaranje pogona košta japanske proizvođače
automobila 200 miliona dolara na dan, što je na kraju prošle sedmice bilo 2,8
milijarde dolara. U poređenju, "Tojota" je zaradila 2,3 milijarde
dolara za celu 2010. godinu.
Mnogo zavisi od toga koliko rezervnih delova ima na zalihama - koje su
najverovatnije veoma niske. Japanski proizvođači su do perfekcije doveli sistem
u kome delovi dolaze u fabrike istog dana kada se ugrađuju. Sada u pogone stižu
delovi koji su ukrcani na brodove pre par nedelja.
Analitičari predviđaju da će trećina dnevne produkcije automobila u svetu biti
skresana zbog lomova u lancu snabdevanja. To znači da pet miliona vozila širom
sveta neće biti napravljeno od 72 miliona planiranih za 2011.
Primer sa ilustraciju lanca snabdevanja pruža radio aparat u kolima, napravljen
od stotina delova. Skala je možda iz Japana, dok žice i kola dolaze iz Južne
Koreje. Plastična dugmad mogu da budu iz Kine a metalna kutija koja sve to drži
stiže iz Indije.
Autor : Beta.rs