
Preuzeto sa: Politika.rs
Sve je više zagovornika ukidanja non-stop upaljenih kratkih svetala tokom vožnje u Srbiji jer je „poboljšana uočljivost” rešena u međuvremenu – drugim merama
Postojeća odredba Zakona o bezbednosti u saobraćaju koja propisuje obavezno upaljena kratka, dnevna ili svetla za maglu tokom vožnje danju, uskoro bi mogla da bude promenjena. Kako za „Politiku” kaže Stojadin Jovanović, direktor Agencije za bezbednost saobraćaja, ukoliko većina nadležnih za problematiku bezbednosti saobraćaja bude za promenu ove odredbe zakona, predstojećim izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti u saobraćaju koji bi u parlamentu mogao da se nađe u narednih nekoliko meseci, ona bi bila ukinuta, tačnije – redefinisana. Izmenama bi se, najverovatnije, odredilo da su upaljena svetla na vozilu samo „ostave” tokom dnevne vožnje kao obavezna u uslovima smanjene vidljivosti. Tako je to, uostalom, regulisano u najvećem broju evropskih država.
– Već postoji inicijativa za promenu te zakonske odredbe. Siguran sam da ćemo u sledećem postupku izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja razmatrati ovo pitanje i u zavisnosti od toga predložiti parlamentu odgovarajuću izmenu. Procedura je krenula i nadam se da će u narednih nekoliko meseci, dok svi nadležni organi daju svoje predloge i mišljenja, biti doneta adekvatna odluka uzimajući u obzir i iskustva drugih zemalja. Različita su mišljenja pa ćemo videti koje će preovladati – kaže Jovanović.
On dodaje da je suština uvođenje obaveze upaljenih svetala tokom dnevne vožnje bila u tome da se poboljša uočljivost tih vozila na putu. To je, kako navodi, bila i doskorašnja praksa u najvećem broju evropskih država.
– U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju. Suština ukidanja obaveznih svetala tokom dnevne vožnje bila bi i ta što veliki broj vozila tehnički nije prilagođen da im svetla budu non-stop upaljena i sijalice im često pregorevaju. Sa druge strane, zagovornici ove inicijative navode razlog globalnog zagrevanja i zaštite životne okoline – objašnjava direktor Agencije za bezbednost saobraćaja.
Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, drugačijeg je mišljenja. On smatra da su apsolutno potrebna upaljena svetla na vozilima tokom celog dana, zimi i leti.
– Ona ne služe samo da bismo mi videli druge, već da bi i drugi videli nas. Brojne situacije ukazuju na to zbog čega je bitno da nas drugi blagovremeno uoče, recimo kada se vozač koji nam ide u susret odlučuje na preticanje. Ukoliko svetla nisu upaljena možda nas neće opaziti, naročito ako je reč o sivom metalik automobilu, koji se utapa u okolinu. To su teško uočljiva vozila. Takođe, vozila kojima su upaljena svetla tokom celog dana lakše su uočljiva i za pešake, naročite sa starije i slabovide osobe. Postoje mnoga naselja u Srbiji gde nema pešačkih prelaza, gde pešaci smeju da pređu kolovoz tek kada propuste sva vozila, pa su svetla bitna da bi oni blagovremeno mogli da ih uoče – objašnjava Okanović.
On dodaje da je polemiku – dnevna svetla da ili ne – propisom rešila Evropska unija.
– Donet je propis da sva vozila proizvedena u EU od februara 2011. godine moraju da imaju dnevna svetla. To može da bude LED svetlo, kao što je u slučaju skupocenih vozila, ali može da bude i druga vrsta običnih sijalica na jeftinijim modelima. Dnevno svetlo je zapravo pravo kompromisno rešenje, ono je jače od pozicionog, a slabije od oborenog svetla. Manja je potrošnja, uključuje se prilikom startovanja automobila i njegova namena je da vozilo bude uočljivo za okolinu – napominje Okanović.
On kaže da argumenti protiv uključenih svetala tokom dnevne vožnje – ne stoje.
– Tačno je da automobil troši više i da više zagađuje okolinu, ali to se isto dešava kada uključite radio i u mnogo većem procentu kada uključite klimu. Bitniji je ljudski život u saobraćaju, nego nešto veća potrošnja goriva – ocenjuje Okanović.
On upozorava da vozači, koji se odluče da sami ugrađuju LED svetla, moraju da imaju atest.
– Na ulicama se viđaju vozila, kojima su ugrađena sumnjiva i neproverena LED svetla, koja lepo izgledaju ali nemaju odgovarajuću funkciju. Ta vozila nisu uočljiva od drugih učesnika u saobraćaju sa najmanje razdaljine od 300 metara. Ona zbog toga mogu da budu isključena iz saobraćaja i upućena na vanredni tehnički pregled uz prekršajnu prijavu zato što nisu izvršili atest pre ugradnje – kaže Okanović.
Gde su obavezna svetla?
Tokom godine obavezno je da se upale dnevna svetla u BiH, Češkoj, Crnoj Gori, Danskoj, Estoniji, Islandu, Letoniji, Makedoniji, Norveškoj, Poljskoj, Rumuniji, Slovačkoj, Sloveniji i Švedskoj. Na auto-putevima i putevima izvan naselja, dnevna svetla obavezna su u Finskoj, Italiji, Mađarskoj, Portugalu i Rusiji, a preporučljiva na putevima u Nemačkoj i Švajcarskoj. U Grčkoj su tokom dana zabranjena, a u Francuskoj obavezna za motocikle.
Obaveza paljenja svetala samo u razdoblju zimskog računanja vremena pravda se ekološkim razlozima (smanjenje ukupne potrošnje, a time i manja emisija ugljen-dioksida), a saobraćajni stručnjaci smatraju da je svakako bolje imati upaljena svetla tokom svake vožnje, jer i sunčanim danima doprinose većoj sigurnosti saobraćaja te time smanjenju mogućih nesreća. Dnevna svetla su posebna svetla predviđena za vožnju danju, a za sada postoje uglavnom na automobilima više klase (pale se automatski čim se upali vozilo) i razlikuju se od kratkih svetala.
Autor: Danijela Vukosavljević
E mashala! Najgluplja novina u aktuelnom zakonu, pored ogranicenja gradske voznje na 50 km/h!
Чаробњак
Што, баш је одвратна брзина од 50. Ни тамо ни вамо, много за трећу, мало за четврту...
Требали су да ограниче на 40 или још боље на 20. Тад сигурно нико не би погинуо...
Samo pogledati spisak zemalja gde su dnevna svetla obavezna i sve je jasno. Onih što su izmislili automobil i put nema nigde u priči dnevnih svetala.
Za brzinu se ne slazem, kineticka energija (citaj: udara) sa 60km/h je 1.44 puta veca od energija sa 50km/h.
Sto se tice svetala, dobro bi bilo da ostane obaveza van grada, a u gradu po zelji (da ne bi morali gasiti svetla po ulasku u grad pa ponovo paliti kad izlazimo)
@ПИТБУЛ™
pa to sam i napisao, procitaj jos jednom!
Nikakav benefit nije ostvaren smanjivanjem brzine na 50km/h!
Najvise zivota (i povreda) odnela je bahata voznja, alkohol i "spavanje" na autoputu!
Срђан
Ма то су њихове приче, а у ствари прави разлог је то да би узимали паре и кажњавали.
зар ти заиста мислиш да ће неко "супер" да прође кад га удари ауто са 50 на сат, а катастрофално ако га удари са 60 ?
Наравно да што је брзина већа, то је опасније. Али зато кажем, нек ограниче брзину на 20 и решен проблем...
Паметније би било да се реши проблем прежења пешака на црвено или ван пешачог. Јер бесмислено је како уопште ауто може да удари пешака. Или као свуда преко да кола обавезно стају на пешачком, возачка култура... До "судара" пешака може да доже само ако неко не поштује пропис, а чешће су то пешаци, јер претрчавају пут.
Уосталом, зар неко заиста верује да људи возе 50 ?
И даље се вози просечно 60 по граду ( минимум ).
До удара пешака долази јер они прелазе улицу ко муве без главе. Колико сам само пута видео како прелазе улицу ни не погледајући , и то онако бахато, као да је нечији туђи живот у питању.
Понављам, ако је питање безбедности, нек се ограничи брзина на 20 или још боље на 10, тад је кинетичка енергија најмања и нико неће настрадати...
@Srdjan
kineticka energija je nula (tj.razlika je nula) ako do udara ne dodje, a tome treba teziti! :)
Dnevna svetla treba ukinuti. Selektivno vreme korišćenja nije moguće za pojedina vozila na kojima se samo dijagnostičkim uređajem može aktivirati ili ugasiti dnevno svetlo.
Nikada dnevno svetlo nije trebalo ni uvoditi. Ljudi su sada naviknuti na opažanje vozila sa njim. Kategorija motorista je jako ugrožena korišćenjem dnevnih svetala na vozilima jer više nisu uočljivi. Nije smanjen broj nezgoda sa uvođenjem dnevnih svetala, što je dokazano u velikom broju zemalja. Naši nemaju ovu statistiku, kao i ništa pametno, naravno.
Чаробњак
Мени је то исто као да кажу да треба смањити ограничење на аутопуту да не би дошло до ударања пешака. :)
Мислим, како уопште може да дође до тога, осим ако поједини пешаци се не понашају као идиоти и претрчавају пут.
Још нисам видео да је неко ударио пешака на пешачкој стази, увек је то на путу, ван пешачког. Е то је проблем који треба да се реши, а не ограничење. У овој земљи се никад не гледа узрок, да се проблем реши у корену, већ само површински.
" ako do udara ne dodje, a tome treba teziti! :)"
Управо.
А ако неко већ хоће да претрчава пут ко мува без главе ( видели смо примере у новинама кад претрчавају аутопут, газелу итд ) таквима се крај унапред зна...
И сад треба смањити ограничење од Газеле до Змаја на 50, да не би неки идиоти претрчавали пут тамо где је то потпуно имбецилно.
@ПИТБУЛ™
siguran sam da "vozaci-puzevi" ne bi imali nista protiv ni da se ogranici na 40km/h!
Kakva bi tek to kineticka energija bila... :)))
Чаробњак
"vozaci-puzevi"
Хахаха, добар термин ! :)
Па управо тако, касније још мало да се смањи, на 30, за сваки случај ! :)
Па онда на 20, па онда сви да пређемо на бицикла. :)
@PITBULL
Ma ajde sto pretrcavaju,nego sto u manjim ulicama uopste ne gledaju da li idu kola!Milion puta sam puko znaci,prelazi bre i uopste ne gleda da li idu kola i kad im zatrubis oni se okrenu i dizu ruke,haha!Tad jos vise poludim...
I treba da se ostavi ovo za farove.
Ne bi me čudilo da izmisle da pešaci nose kacige (zbog kinetičke energije) i kineske LED baterije na glavi da budu uočljiviji.
Propise donose ljudi koji sede u kancelarijama i koji su polupismeni.
Uzgred, najsigurnije je sedeeti na jednom mestu, sa brzinom 0.
@ПИТБУЛ™
mozda bi najbolje bilo da se za takve napravi posebna traka i u gradovima, nesto slicno kao na (polu)autoputu...
Može li neko da mi objasni i da me uveri čemu služe nalepnice registracije na vetrobranskom staklu? Mislim da nemaju nikakvu svrhu i da ih isto treba ukuinuti kao i upaljna svetla danju za vreme letnjeg računanja vremena.
nkn
Душан
Шта у мањим, у булеварима и главним улицама исто тако се понашају !
дуле 12:12
Хахахахахаха, вала баш.
@ПИТБУЛ™
nije losa ideja! Da se raspise tender za najbolju ponudu "oprema atomski mrav" pa da se testira na NAVAKU! :)))
Чаробњак
Хаха,да. Замисли који би то циркус био.
Али пази, ми се зезамо овде, али ако неко из владе гледа ово, помислиће "видиш, добра идеја да се узме лова". И стварно има да донесу такве прописе. :)
@PITBULL
U glavnim ulicama,bulevarima barem bace pogled pa krene trcanje :D u manjim ulicama i ne gledaju da li ide nesto
Душан
Веруј ми и да се у главним улицама и булеварима понашају тако. Не сви наравно, већ такви који се тако понашају.
Они се тако понашају без обзира јесу ли у некој уличици или булевару, јер намеју мозга.
@ ПИТБУЛ™ 03 Sep 2012, 11:49
генерално гледано, потпуно си у праву, најсигурније је да се забране аутомобили и онда нико неће бити ударен од стране истих ... с друге стране, људи који доста времена проводе за воланом, који немају историју саобраћајки и идиотског понашања за воланом (ајде да кажемо "ми"), нису проблем ни када би ограничење у граду било и 80 кмч (и кад пешаци не би прелазили ван прелаза), проблем је у веома бројној групи возача који опасно возе у свакој ситуацији, било да возе споро или брзо... једноставно, та група људи изгледа не перцепира саобраћајну реалност у 3Д, и из обести, која је углавном резултат примитивизма, или из несвесности битности опште усвојених правила понашања у сабраћају генерално, чини такве потезе које ни мејнфрејм компјутери НАТоа не могу да предвиде а камоли остали возачи или пешаци...
Ja sam već navikao na upaljena svetla, i pokazala su se vrlo korisnim na magistralnim putevima.
Ono što je njihov najveći plus je što se ne možemo uzdati u ono "upalite svetla u sumrak", a preko 50% vozača to ne čine. Isto važi i za oblačno vreme, kišu, susnežicu itd.
Dakle - potrebno je ostaviti upaljena svetla dok god se ne disciplinujemo.
@dzigi 03 Sep 2012, 12:57
и ја се слажем, упаљена светла су веома добро решење за старије делове града са мањим улицама које се секу по најлуђим угловима, а на којима ови бахатлије примитивци воле да паркирају возила без обзира што скроз затварају видљивост онима који улазе у раскрсницу, Хеимар и Чубура школски пример... дакле, у пракси се показало да се много лакше уочи аутомобил са упаљеним него без обореног светла.
Ja samo na ovu temu mogu dodati da ko ne može da uoči automobil u po bela dana ne može dobiti lekarsko uverenje da je sposoban da upravlja motornim vozilom i tu diskusija završava. A druga jedna stvar meni svetla u gradu u nekim delovima dana i smetaju kad se svetlost od sunaca prelama i cini odsjaj od automobila svetla tome samo doprinose i upotpunjuju efekat da se automobil manje uocava pogotovo je to slucaj za motocikle. Al kad vidim ko je sve ministar saobraćaja i kako se donose zakoni i amandmani i za čije interese mogu samo konstatovati da je ovo još i super.
Ma po gradu izbaciti, samo na magistralnom i auto putu. Ili eto po godisnjim dobima...
Mislim da svetla treba da ostave. Mnogo je uocivljiji auto. Pre dva- tri meseca sam krenuo u preticanje a da nisam primetio auto( siv),malo boja malo vrucina( ona isparenja sa puta), sreca pa je covek blicnuo inace bio bi bliski susret :)) .Da su mu radila svetla verovatno blh ga uocio. Sto se ogranicenja od 50 tice,najveca glupost sto su mogli da smisle.
Da sam ja vlast ja bi uveo da svi moraju da polažu za kamion, i to neki ozbiljan kamion, a ne kombi registrovan na c kategoriju, i obuka i ispit da se obavljaju sa teretom od bar 5 tona.Ko položi može na ulicu, i bilo bi mnogo manje nesreća, a kinetički vozači verovatno ne bi ni vozili, jer sa tolikim teretom kinetička energija bi bila prevelika za njih.
"U međuvremenu jedan broj država je napustio tu praksu jer se različitim drugim merama, kao što je smanjenje dozvoljene brzine, utiče na bezbednost u saobraćaju."
Ovaj ne da je lupio kad je ovo rekao, nego je odvalio neverovatnu glupost! Pa dokle smanjivanje dozvoljene brzine, i sad kao da je za bicikle?!
Moje misljenje: ostaviti obavezu upaljenih svetala uvek u voznji, a povecati dozvoljenu brzinu.
Uzas. Tolike guzve a oni nam stave ogranicenje 50, pa onda kada mozes, oni ti ne daju da vozis.
Kamera je sve vise, NBG je prenatrpan njima. Neke osmatraju samo, a neke slikaju, ima razlike kako izgledaju.
Dnevna svetla - tragikomicno. Najveca glupost danasnjice.
Ko ne moze preko dana da vidi auto, on nije za van kuce.
Vozaci su navikli da uocavaju vozila sa ukljucenim svetlima i sad opet menjaju zakon. Par puta mi dolazi auto u susret sa iskljucenim farovima i prosto ti u momentu nije jasno sta se desava. I jos jedna stvar...Tako slatko bih pisao kazne za ne ukljucena svetla, jer MANGUP nece da da 1000 dinara da ugradi automatsko ukljucivanje a kada ga zaustave pravi se blesav i kuka da nema za hleb(a plati 5000 kaznu). A o pojasu da ne govorim. To je klasicna bahatost. Kazne po 50 000. Za brzinu se slazem, da je 50 smesno.