home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Evropski proizvođači automobila vraćaju se sa letnjih odmora spremni da zatvaraju fabrike i otpuštaju radnike kako bi smanjili troškove poslovanja i održali konkurentnost, kao što su činile njihove američke kolege pre tri godine.

Kada su SAD spasile “Dženeral motors” i “Krajsler” od bankrota pod uslovom da zatvore neke fabrike i smanje broj zaposlenih da bi ponovo postali profitabilni, evropske vlade su na krizu reagovale suprotnim pristupom – ponudile su pomoć proizvođačima suočenim sa padom prodaje u nadi da će se brzo oporaviti, bez mere otpuštanja.

Tri godine kasnije, bez naznaka okončanja evropske ekonomske krize koja je oborila prodaju automobila na ključnim mediteranskim tržištima, francuske i italijanske kompanije, zajedno sa evropskim odeljenjem „Forda“ i „Opela“, koji posluje u sastavu „Dženeral motorsa“, nailaze na manji otpor političara i sindikata prema predloženim rezovima u proizvodnji, pod pretnjom da kompanije potpuno propadnu, navodi Rojters.

Vlade, uključujući novoizabrane socijaliste u Parizu, više nemaju novca za pomaganje proizvođačima automobila, a neke sindikalne vođe izračunale su da bi otpuštanja u ovom trenutku možda spasla radna mesta u budućnosti.

Analitičari smatraju da radnici koji se budu našli na udaru neće olako prihvatiti drastične odluke poput zatvaranja fabrika.

Američki konsultant za automobilsku industriju Dejvid Kol kaže da u Evropi već traje veliko restrukturisanje i da su kompanije suočene sa izborom da „žrtvuju bataljon da bi sačuvale diviziju“.

„Svi su zaključili da je ovo pravi trenutak da se izvrše strukturne izmjene. Kada shvate da bi kompanija mogla da nestane i da propadnu sva radna mesta, možda će priznati da je bolje da sada ostane bez 20 odsto zaposlenih“, izjavio je Kol.

Zatvaranje fabrika više nije „tabu tema“ kao u vreme prvog talasa krize 2008. godine, izjavio je Loran Petizon, direktor konsultantske kuće „Aliks partners“ iz Pariza.

Tri godine posle drastičnih rezova koje je zahtevao predsednik SAD Barak Obama, „Dženeral motors“ i „Krajsler“ objavili su izveštaje o velikim zaradama, iako se američko tržište još nije oporavilo do nivoa iz vremena pre krize.

„Dženeral motors“ je ukinuo četiri automobilske marke, zatvorio 14 fabrika u SAD i otpustio 21.000 ljudi. Kompanija je prošle godine ostvarila rekordan profit od 7,6 milijardi dolara, a „Krajsler“ je zaradio 183 miliona dolara sa novim partnerom „Fijatom“, posle sličnog stezanja kaiša.

U Evropi je proizvođačima kao uslov za dobijanje pomoći od država bilo zabranjeno da zatvaraju fabrike, pa su se kompanije sada našle u ćorsokaku.

Grupacija „Pežo Sitroen“, „Reno“ i „Fijat“, zajedno sa „Opelom“ i „Fordom“, ulažu velike napore da ostanu profitabilni, ali to im veoma teško uspeva.

Najveći gubitaš je „Pežo“, koji planira da otpusti 10.000 ljudi u Francuskoj i zatvori jednu fabriku prvi put u poslednje dve decenije.

„Fijat“, koji je stavio katanac na jedno postrojenje u Italiji prošle godine, upozorio je da će zatvoriti još jednu fabriku ako ne bude u stanju da proizvodi vozila koja bi se uspešno izvozila na tržište SAD, prenose agencije.

Izvor: Capital.ba

Foto: arhiva Autoblog.rs / Peugeot



čitanja : 830



Komentari

nek zatvori ovu u kragujevcu da nas spase muka..posto od auta kakve prave nama spasa nema

Autor ivan 04 Sep 2012, 12:42

FAS u Kragujevcu je najbolja fabrika Fiata. Najnovija, najmodernija, slobodna carinska zona, 10god. oslobađanja od poreza, najjeftinija radna snaga, najmanji broj radnika. A predsednik države dolazi na izvolte.

Autor B. M. 04 Sep 2012, 13:03