home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Srpska Drumska strela

7 Okt 2012 - 00:32 Vesti Link

Preuzeto sa: Mondo.rs

Tim studenata "Drumska strela" koji se nedavno vratio sa takmičenja u Italiji, predstavio je na Kartodromu na Adi Huji prvi srpski bolid formule koji su u potpunosti sami konstruisali.

Maketa studenata Mašinskog fakulteta u Beogradu je u julu prošle godine osvojila drugo mesto u Silverstonu na prestižnom takmičenju konstruktora trkačkih automobila "Formula student". Tim "Drumske strele", koji čine: Ranko Stojanović, Miloš Radosavljević, Trifun Milićević, Nenad Lazarević, Nikola Georgijević, Milan Caran, Rade Zečević, Srđan Okanović, Ivan Ivanković i Davorin Šćepović.

Oni su za nepunih devet meseci izradili celo vozilo, što u prvoj godini učestvovanja ne uspe čak 90 odsto timova iako imaju 12 meseci. I ne samo to - njihovo vozilo je na prvom pojavljivanju, uz minimalne korekcije na licu mesta, prošao vrlo rigorozan tehnički pregled, što ne uspeva svakome uprkos uloženom trudu, radu i novcu.

"Nema šale sa tehničkim pregledima, ako sudije procene da vaše vozilo nije za stazu sve pada u vodu. Vozilo se podiže 45 stepeni u odnosu na podlogu, ako iscuri samo jedna kap bilo kog fluida imate još jednu šansu da prođete tehnički pregled, ako ga ne prođete - momentalna diskvalifikacija. Isto sledi i ukoliko nemate dovoljnu sposobnost kočenja automobila", objašnjava Ranko Stojanović, vođa tima.

To što su na oba nadmetanja na kojima su učestvovali, među brojnim univerzitetima širom sveta, bili u gornjoj polovini liste konačnog plasmana dobija na težini i ako uzmemo u obzir da im je budžet za samu formulu i dva putovanja bio ukupno 34 hiljada evra i da su sami finansirali.

"Kada su čuli sa koliko finansijskih sredstava smo raspolagali nisu verovali, jer većini timova samo vozilo košta 60 odsto skuplje nego naš ceo budžet. Određeni timovi imaju i do 30 puta veći budžet nego mi", dodaje Ranko i ističe da se nada da će naredne godine imati veću sumu novca na raspolaganju kako bi stvorili bolje vozilo i plasirali se u prvih pet ili deset.

"Formula je manje više dizajnirana od članova tima i oni su sami proizveli veliki broj delova, samim tim su smanjeni troškovi delova. Ova formula daje najbolje moguće rezultate za najmanju moguću svotu novca koju smo imali u ovom momentu raspoloživu", objašnjavaju studenti koji su prvi put svoj bolid predstavili srpskoj javnosti.

Formula je opremljena motorom sa motocikla Jamaha od 600 ccm, propozicije dozvoljavaju maksimalnu zapreminu od 610 ccm. Prema propozicijama ugrađen je difusor na usisniku za vazduh prečnika 22 mm. Potpuno se nezavisno oslanja na sva četiri točka, a volan mu je 60 odsto statički akerman. Pedale su dizajnirane da budu što lakše i da pritom pruže odgovarajući komfor vozaču. Komande su izrađene od aluminijuma, dok postoje i nosači od čelika. Zapremina agregata je 599 ccm, a tip motora je redni četvoro cilindrični. Snaga je 65 konjskih snaga, a obrtni momenat 45 Nm.

Video možete pogledati na sajtu Mondo.rs



čitanja : 2745



Komentari

Trebali su produziti medjuosovinsko rastojanje, ovako ce se samo okretati...

Autor hh 07 Okt 2012, 00:58

Što reko Moron, Wb je problematičan. Mada za duži Wb možda nisu imali para :))

Autor Mange 07 Okt 2012, 10:01

Međuosovinsko nisu oni birali već je tako po specifikacijama za sve, dakle svi ostali timovi su imali isto međuosovinsko!

Sramota samo što nije bilo više ljudi na Adi Huji, svega 20-ak! Bilo je stvarno lepo videti uvo malo čudo u "akciji"!

Autor Vujke 07 Okt 2012, 11:34

Prerage,
sumnjiv si mi?

Autor Đenka 07 Okt 2012, 12:37

ĐenkE
Bio sam u početku u timu, ali morao sam da odustanem kako bih završio diplomski za master. Mentor se nije složio sa tim da tema odgovara dobijenom zadatku, a da bih mu se kvalitetno posvetio, morao bih da izdvojim vreme jednako onom koje je potrebno za pripremanje diplomskog rada. Pritom, mogao bih da budem član tima još samo 6 meseci nakon diplomiranja, što znači da ne bih dočekao ni prvo takmičenje. Generalno, formula me ne zanima, a da je bilo reči o nekom projektu automobila, to bih već radio dan i noć, a diplomski bi bio najmanja "žrtva".
Takođe, nisam se slagao sa nekim tadašnjim stavovima tima, a da li su ih kasnije promenili to zaista ne znam.
Želim im svu sreću na predstojećim doradama modela i svim takmičenjima.

Autor Predrag 07 Okt 2012, 12:59

P.S. Moram da naglasim da me je vođa tima dugo vrbovao i da je na sve načine pokušavao da me zadrži u timu. Čak mi je nabavio softver i literaturu potrebnu za rad, i zaista se maksimalno trudio oko mene. Međutim, ceo angažman se kosio sa mojim tadašnjim prioritetima, a kako Dekan i katedra nisu podržali ovaj projekat morao sam da se povučem. Kasnije kada su ostvarili prvi uspeh svi su počeli da ih tapšu po ramenu, a kako stvari stoje ja sam izvisio za svoje prioritete...

Autor Predrag 07 Okt 2012, 13:30

haha..gresis..manje rastojane brze se izlazi iz krivine..vidi audi s1..koliko je kratko rastojanje a niko ga nije mogao pobediti..

Autor ivan 08 Okt 2012, 16:46

Bitan je razmak izmedju tockova jedne osovine (da on bude sto veci) kao bi mogla da se postigne veca brzina prolaska kroz krivinu...

Autor Orlo 09 Okt 2012, 12:49

Ne bih se slozio da je prva srpska formula. 70-ih godina je Rakovica iz Beograda imala svoje prototipove formula.

Autor che 29 Nov 2012, 12:35