
Ljubitelji BMW-a oduvek maštaju o tome da fabrika iz Minhena napravi ultimativnu verziju Serije 7, odnosno model M7. Malo je poznato da je automobil koji se mirne duše može smatrati za M7 debitovao još 1984. godine za tržište Južne Afrike sa oznakom 745i SA. Reč je o najmoćnijoj verziji prve generacije Serije 7 (E23), de facto BMW-u M7 po svemu osim oznake na prtljažniku.

Do njegove pojave, vrh ponude BMW-a E23 je bio 745i, koji je lansiran 1979. godine, dve godine nakon premijere prve „Sedmice“. Oznaka ne otkriva mnogo, jer nije u pitanju motor od 4,5 litara, već 3,2-litarski turbo sa šest cilindara i 252 KS. Prva generacija Serije 7 je, za razliku od svojih naslednika, imala isključivo redne šestocilindarske motore.

U to vreme, BMW je u svojoj fabrici u Južnoj Africi proizvodio više modela sa volanima na desnoj strani karoserije. Među njima je bio E23, popularan među imućnom klijentelom, ali i BMW 333i (E30), tamošnja alternativa za M3. Serija 7 je, zapravo, isporučivana iz Nemačke u kompletima za montažu i sklapana u Južnoj Africi. U slučaju modela 745i, pojavio se problem. Zbog položaja turbo punjača i specifičnih izduvnih grana, nije bilo moguće napraviti verziju sa volanom na desnoj strani.

BMW nije želeo da prodaje standardni 745i u Južnoj Africi, jer je procenjeno da bi „pogrešna“ strana volana bila odbojna za većinu potencijalnih kupaca. Zato su kreirali ekskluzivnu verziju za proizvodnju i prodaju na tom tržištu – BMW 745i SA. Motor sa oznakom M88/3 je preuzet od M divizije i potiče iz supersportskog modela M1.

Pored ove egzotične „Sedmice“, pokretao je modele M5 (E28) i M635CSi. 3,5-litarski „M Power“ redni šestocilindraš ima dve bregaste osovine, četiri ventila po cilindru i Bosch Motronic sistem ubrizgavanja. Sa 290 konjskih snaga pri 6500 o/min, BMW 745i SA iz mesta do 100 km/h ubrzava za sedam sekundi i postiže maksimalnu brzinu od 241 km/h. Polovinom 80-ih, to su bile vanserijske performanse za luksuznu limuzinu visoke klase.
Izmene u odnosu na standardni BMW 745i se nisu zaustavile samo na motoru - ugrađeno je tvrđe oslanjanje i samoblokirajući diferencijal, a kočioni sistem je preuzet iz modela M5. Tu su i specijalni 16-inčni BBS Mahle točkovi sa BMW M logom. Od ukupno 278 proizvedenih primeraka ovog rariteta (između 1984. i 1987. godine), samo 17 ima manuelni Getrag menjač sa pet stepeni prenosa. Kod svih ostalih, za prenos snage na zadnje točkove je zadužen četvorostepeni ZF automatik.

U poređenju sa današnjim, agresivno dizajniranim modelima M divizije, BMW 745i SA predstavlja drugu krajnost. Ova limuzina je nepretenciozni, elegantni „sleeper“ čak i za standarde svog vremena. Na početku proizvodnje nije bilo čak ni „M Power“ oznake na poklopcu motora, koja je uvedena nešto kasnije. Osim BBS točkova, neki primerci se prepoznaju i po „M“ amblemu na maski hladnjaka. Prosečnog posmatrača gotovo ništa ne može navesti na zaključak da ovaj egzotični model ispod haube krije rasni M88/3 motor, ali i da ima specifičan „problem“. Zbog ograničenosti na jedno tržište, zvanično nije „kršten“ onako kako zaslužuje: BMW M7.
Foto: BMW