home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Nemački proizvođač automobila ipak neće otvoriti fabriku u Hrvatskoj, iako je takva mogućnost najavljena. Hrvatska ima daleko najmanje subvencije, cena rada je visoka s obzirom na znanje, a iskustvo gotovo nikakvo, zaključuje Jutarnji list.

Prvi april je ove godine došao ranije. Sa hrvatskim građanima se već 21. marta našalio Ian Robertson, član uprave BMW-a, kada je, govoreći za jedne slovačke poslovne novine o mogućem širenju na istok Evrope i nabrajajući zemlje u kojima će se možda graditi fabriku, naveo i Hrvatsku.

Doduše, Hrvatsku je pomenuo tek na kraju podužeg nabrajanja, posle Slovačke, Češke, Mađarske i Slovenije. Ali, i to je bilo sasvim dovoljno da zagolica maštu, a neki su otišli i korak dalje – ne samo da su informaciju uzeli zdravo za gotovo, nego su i predvideli da je reč o ulaganju od milijardu evra, koje će zaposliti hiljade.

A onda je usledio hladan tuš. Primetivši da je priča otišla predaleko, PR služba nemačke kompanije je sastavila 30. marta obaveštenje u kome je saopšteno da BMW nema nameru da gradi bilo kakvu fabriku u istočnoj Evropi.

Bar ne zasad… Ali, i pre nego što se BMW zvanično oglasio, svako razuman mogao je da shvati da od posla neće biti ništa, bar ne u Hrvatskoj, navodi Jutarnji.

Dovoljno je iz reči Iana Robertsona bilo videti ko je Hrvatskoj, bar u teoriji, konkurencija. Za početak, Slovačka – država koja je u 2012. bila prva u svetu po proizvodnji automobila na 1.000 stanovnika. Naime, Slovačka ima 5,4 miliona stanovnika, a prošle godine su proizveli čak 925.000 automobila. Zašto su tako uspešni? Do preporoda je došlo krajem 2006, kada je Kia počela proizvodnju u Žilini, u pogonima u koje je uložila milijardu evra.

I već u prvom naletu zaposlila 10.000 ljudi u tom planinskom kraju. Ipak, da bi sve to bilo moguće, Slovačka se obavezala da osigura potrebno zemljište, a reč je o čak 166 hektara, što je zahtevalo razvlašćivanje hiljade vlasnika.

Slovačka vlada, predvođena tadašnjim premijerom Robertom Ficom, taj posao je napravila brzopotezno, osiguravši pritom i svu potrebnu infrastrukturu. A da bi Ceed i Sportage što brže stizali u prodajne salone, čak je dovukla i železničku prugu u krug fabrike.

Osim toga, još 225 miliona evra Slovačka je osigurala Korejcima kroz razne poreske olakšice, a 135 miliona evra dodala je da bi Kia zaposlila 700 radnika više (ugovorom iz 2004. planirano je zapošljavanje samo 2.400 ljudi). Ne čudi zato što su Robert Fico i Mong-koo Chung, prvi čovek Kije, zajedno proslavljali kada je fabrika otvorena, a i danas su kućni prijatelji…

Ali, zašto je to toliko važno za priču? Pa, dovoljno je podsetiti se havarije koju je IKEA prošla pošto je svojim novcem kupila zemljište u Rugvici, istočno od Zagreba. Samo građevinsku dozvolu čekali su dve godine, a još nije završeno ni izmeštanje naplatnih kućica na autoputu Zagreb – Lipovac, posao vredan 110 milona kuna (oko 15 miliona evra) koji prema ugovoru treba da obavi HAC. Mada se zna da će se zaposliti 250 ljudi, a biće posla i za domaću industriju…

A što je sa Mađarskom? Hrvatski severni komšija takođe odlično privlači ulaganja, a kada govorimo o autoindustriji, teško s njima mogu biti u istoj grupi. Poslednji slučaj koji govori tome je fabrika Mercedesa u Kečkemetu. Ukupno je uloženo 800 miliona evra, posao je dobilo 2.500 radnika i 10.000 dobavljača, a proizvodiće 120.000 automobila godišnje, uglavnom A i B klasu.

Problem je u tragičnoj impotenciji kada treba privući ulagače, samo je Audi u Mađarsku uložio više od četiri milijarde evra otkada je 1993. otvoren pogon u Đeru, a bolje sutra ne vidi se ni kada se počnete igrati sa kalkulatorom za državne subvencije na stranici Agencije za investicije i konkurentnost, zaključuje Jutarnji list.

Izvor: Jutanji list / Capital.ba

Foto: arhiva Autoblog.rs / BMW



čitanja : 1156



Komentari

Valda ce ljudi poceti shvatati da je Srbija napravila koliki-toliki pomak sa Fiatom.

Autor nsx 14 Apr 2013, 18:38

Dosli bi kod nas, mi dajemo sakom i kapom, ali sta, ALI nemamo putnu infrastrukturu.

Autor NemanjaBB 14 Apr 2013, 18:52

@NemanjaBB
Pa polako. Ako nastavimo da radimo kako treba sa Fiatom imacemo para i za nove putne pravce i pruge. Ne moze sve poreko noci. Bitno je da smo poceli.

Autor nsx 14 Apr 2013, 22:17

Nije BMW nikakav svetac koji dolazi samo na blagosiljanu zemlju, vec je kopanija koja trazi da izvuce sto vise novca sa sto manje ulaganja.

Vrlo je jasno da je Kina sledece veliko odrediste, a ne Evropa.

Autor Fordovac 14 Apr 2013, 23:56