home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

Novi modeli čekaju bolje vreme

Kolektivni godišnji odmor za zaposlene u kompaniji Fijat automobili Srbija (FAS) počinje u ponedeljak i trajaće do 25. avgusta, tako da će i srpski radnici imati tradicionalni „feragosto“, koji u italijanskim kompanijama uglavnom traje tokom avgusta.

Zaposleni će se ove godine umesto uobičajene tri, odmarati četiri nedelje, a prema nezvaničnim informacijama, razlog je u poslednje vreme neredovno snabdevanje pojedinim delovima za ugradnju u automobile. Kako je reč o kašnjenjima dobavljača iz Italije, iznova je otvoreno pitanje: zašto među kooperantima Fijata ima svega nekoliko, a ne mnogo više domaćih preduzeća. Tim pre što nekada u Srbiji (i bivšoj SFRJ) gotovo da nije bilo većeg mesta u kojem Zastavina fabrika automobila nije imala pogon, kooperanta, poslovnog partnera ili pak servisno-prodajni objekat.

Minulih godina je u tom kontekstu neretko pominjana nekadašnja Zastavina fabrika „21. oktobar“, koja je proizvodila elektro i delove od plastike ne samo za kragujevačku fabriku, nego i za rusku i poljsku automobilsku industriju. U poslednje vreme u delu „21. oktobra“ proizvode se delovi za belu tehniku slovenačkog „Gorenja“, dok većina pogona te fabrike već godinama zvrji prazna umesto da se u njima, primerice, izrađuju delovi za Fijatove, kao nekada za Zastavine automobile. A „21. oktobar“ nije jedina fabrika koja bi na taj način mogla da se uposli, o čemu bi država morala da vodi više računa.

Nešto duži odmor zaposlenih u FAS-u otvara i pitanje proizvodnje još jednog modela u kragujevačkoj fabrici, što je Fijatova ugovorna obaveza, na koju, nažalost, država ne može da se pozove, jer ni ona nije ispunila svoje obaveze iz tog ugovora, pre svega one vezane za izgradnju auto-puta do Koridora 10, obilaznice oko Kragujevca i modernizaciju železničke pruge od Lapova do Kraljeva.

Uprkos tome, Vlada Srbije bi morala da započne pregovore sa menadžmentom Fijata da ta kompanija proizvodnju bar jednog od više najavljenih novih modela započne u kragujevačkim pogonima. Korist bi bila obostrana jer država bi najvećim delom uposlila kapacitete fabrike u Kragujevcu, projektovane za proizvodnju 300.000 automobila godišnje, od čijeg bi izvoza ostvarivala devizni prihod od oko tri milijarde evra, uposlila bi još nekoliko hiljada radnika ne samo u FAS-u, nego i kod dobavljačkih firmi, dok bi Fijat novi model u Srbiji proizvodio jeftinije nego u Italiji, Poljskoj, Brazilu...

Zastoj

Iz Vlade Srbije početkom maja su stizale najave da bi premijer Aleksandar Vučić trebalo da u Torinu počne pregovore o novom modelu za kragujevačku fabriku. Dva meseca docnije iz Vlade nema više nikakvih informacija o toj Vučićevoj inicijativi.

Izvor: Danas.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs / Tanjug.rs



čitanja : 1564



Komentari

Feragosto u drzavnoj administraciji traje jos od cetrdeset osme samo za razliku od italijanskog avgustovskog ovaj nas, obuhvata celu godinu.

Autor vojvoda 25 Jul 2014, 16:02

B.M bi verovatno rekao da treba da idu na odmor jer su ga zaslužili!
Ali, izgleda da pada interesovanje za 500L, pa proizvodnja mora da stane.
I sad će opt da kaže B.M. to je zbog Koridora 10!
A u stvari, odlaskom na odmor, smanjuju gubitke FAS-a.
Nek se ljudi bar lepo odmore, šta reći :))

Autor roker 25 Jul 2014, 16:19

@roker

Sedi 1!

Autor Sinbad 25 Jul 2014, 16:49

Resenje ovog problem se krije u zacrnjenom delu ugovora sa Fiajtom ali to vise niko ne moze da procita... :)))

@roker
odmor u avgustu ti je obicaj za sve italijanske firme i radnike, pa tako i FAS!
Ista prica ti je bila i prosle godine, zaboravio si? :)

Mnogo veci problem je sto ce i neke domace firme uskoro na FERAGOSTO, al dozivotni...

Autor carobnjak 25 Jul 2014, 19:06

Otišli su (na odmor), a u Rusiju 500L bez carine izvezli nisu. :)

Što se mene tiče, ne moraju se ni vraćati sa fer guštanja. :D

FIAT puno košta građame Stbije, valjda će Vučić naterati ih da objave ugovor sa vladom Srbije o investiranju u fabriku automobila. Obećao je nedavno i još ništa. Da bar znam pod kojim uslovima smo ostali bez svojeg proizvođača automobila, kao i bez čitave domaće indusztije autodelova pošto nijedan komponentaš Zastavin ne radi za FAS i svi su zbog tog veoma štetnog ugovora gurnuti u gubitak svih poslova (propast).

FAS = više štete nego koristi.

Otpušteno je nekoliko desetina hiljada ljudi da bi se zaposlilo 3000 ljudi na mestima farbara i zavarivača gotovih delova.

Kriminalno!

Autor Zastava 25 Jul 2014, 20:24

Svaka cast, dosad je proizvedeno i izvezeno vise nego prosle godine u isto vreme. A ovo ostalo su u pravu, Fiat nece vise da ulaze jer drzava nije uradila svoje. Zato i nema politicara da posecuju Fiat.

Autor B.M. 25 Jul 2014, 21:02

Sve je Ok ,šta je sa vama
Novi model će biti 2015 godine..
500 X se predstavlja tek uoktobru na sajmu u parizu ( čini mi se),a u Fasu će se možda prozvoditi 500 sa 4 vrata...Mada da sam ja Fiat zbog ovih nevernih toma ne bih ni došao u Srbiju,kada su mogli u Rumuniju ili bilo gdje drugdje..ma Srbima ne treba dat ništa da rade

Autor ilija 25 Jul 2014, 21:29

B.M.
Šta to nije država uradila za FAS? Nije napravila koridor 10??? Ili treba da im da još jedno 200 mil € ???
Ne, nego Fiat nije napravio valjan automobil, pa se teško prodaje!
Uglavnom oljuštili su Srbiju.
Fiat nastupa kao i svaka kapitalistčka firma. Dobili su sve za džabe, a sad će da nam lupaju i klejmove zbog nepoštovanja ugovora. Onog zatamljenog ugovora...
U ovoj zemlji više nema ko ni valjan ugovor da sačini. Razbiše nas pravnici stranih kompanija. Plaćanja po osnovu klejmova su veći od bilo kakve dobiti.

Autor roker 25 Jul 2014, 22:06

ilija
Kakve neverne Tome???
Pa jel bilo i zvanično objavljen gubitak FAS u prošloj godini od 48 miliona € ???
Pa to je više od cene svih objekata srušenih i upropašćenih u poplavi???
Pa jel Fiat gori od poplave za ovu zemlju???

Autor roker 25 Jul 2014, 22:27

Drzava je prevarila Fiat i to svi znaju. Daj Boze da ne ode iz Srbije, vec ukidaju neka sponzorstva.

Autor B.M. 25 Jul 2014, 22:45

@roker
Prouci malo ekonomiju pa pisi o gubitcima. Prijatelju brukas se ovde u elementarnom neznanju osnova ekonomije. Ti bi sa ovakvim znanjem pao i prvi razred srednje ekonomske. Najveca srpska muka je sto se mesaju svuda pa i tamo gde im uopste nije mesto. Srbi po forumima su najbolji selektori fudbalske reprezentacije Srbije, a ona propala nacisto! Bavi se ti tvojim poslovima a u ekonomiju se ne uplici jer nista ne znas o njoj.

Autor Sinbad 25 Jul 2014, 22:59

U vreme krize kada je iskoriscenost kapaciteta fabrike evropskih proizvodjaca pala ispod nivoa rentabilnosti mi smo ovde otvorili fabriku, a sada ce Italijani da prave ovde jos jedan model, a fabrike u Italiji jedva rade (bio je podatak koliko je mala iskoriscenost fabrika Fiat-a) jer Fiat-u pa i njegovim markama prodaja ne ide bas nesto (uglavnom pada ili je dostigla istorijski minumum pa sada raste da se neko ne javi da demantuje) a Italijanski radnici imaju sve manje posla a oni ce da ga ustupe nama... ma oce to... ako i bude tako sve cemo mi da (pre)platimo jer je onaj superministar ekonomije sve to nama lepo spakovao mada i ostatak tadasnje Vlade jer znali su sta potpisuju...
Naravno radi se u KG, zaposljavaju se ljudi u FAS, naravno, dobrim delom politicki puleni, ostali preko nekih sumnjivih agencija i tako...
P.S. Izvezli su oni dosta, samo nisu sve prodali, da im nije domaceg Italijanskog trzista tesko da bi bilo icega...

Autor Orlo 25 Jul 2014, 23:00

roker
Ne, ne, nije bilo baš tako. Tj, jesmo "pukli", ali zato jer je država na subvencije prošle godine dala oko 53 miliona eura, a država je na ime dobiti FAS-a "ostvarila" 5 miliona, pa smo "u konačnom saldu" kao država "izgoreli" za prošlu godinu za tih 48 miliona.
Dakle, FAS je u 2013. poslovao uspešno. Ali ne i majka Srbija u konačnom zbiru ...

Autor moron 25 Jul 2014, 23:12

moron
To sam i mislio, Fiat je na dobitku a mi na gubitku 48 mil €, od preduzeća FAS.

Sinbad
Ti si ekonimista?? E zahvaljujući takvim ekonomistima, Srbija i jeste tu gde jeste. Razumeš ti da je Fiat u prošloj godini izvukao iz Srbije 48 mil € ??

B.M.
A kakva je to sponzorstva Fiat dao u Srbiji?? To može biti samo u tragovima na lokalu, da skinu sa vrata lokačnu samoupravu. Srbija je sponzor Fiatu. U prošloj godini 48 mil € sponzorstva. To je ispravna rečenica...

Autor roker 25 Jul 2014, 23:52

@auto
zar nije u julu mesecu trebala biti premijera novog modela Fiat 500X?

Autor carobnjak 26 Jul 2014, 00:46

@ carobnjak u 00:46, tako su preneli pojedini mediji, ali od toga nije bilo ništa i nije bilo objašnjenja. Poslednje vesti kažu da će se 500X pojaviti na sajmu u Parizu.

Autor auto 26 Jul 2014, 01:18

@auto
verovatno odlozeno zbog poplava u Srbiji... :)

Autor carobnjak 26 Jul 2014, 01:38

Fijat i bilo ko iz Srbije moze da povuce svoj novac uz placanje poreza na dobit od 15%. Tako je svuda u svetu i ne vidim tu nikakav problem. U konsolidovanom zavrsnom racunu, se gleda dobit - ulaganje. Posto je ulaganje vece od dobiti, normalno je da se prikazuje gubitak, sve dok se ne isplati ulozeno, i tako ce biti jos nekoliko godina. Samo se u trgovini drogom pare vracaju za godinu-dve. U legalnim biznisima je rok za vracanje ulozenog i vise od 10 godina. Drugo. Ako je, kako kazes Fiat imao gubitak, znaci da nije bilo dobiti, sto znaci nije bilo ni tih 48 miliona € da se iznese iz zemlje. Da je to uradjeno na crno, to bi bilo pranje para, za sta su na zapadu kazne ogromne! Sam sebi protivurecis! Bez ljutnje, ali stvarno pojma nemas o cemu pricas!

Autor Sinbad 26 Jul 2014, 01:56

Fiat vec proizvodi dva automobila, 500L i 500L Living, tako da ne znam o kakvom se to trecem vozilu prica.

Autor Fordovac 26 Jul 2014, 03:37

Niti se Fiatu zuri s novim modelom, niti se Srbiji zuri s ispunjavanjem obaveza. A sto se tice 500X, zbog slicnosti sa 500L, logicno je da bude u Kragujevcu, ali je Fiat zbog problema s talijanskim sindikatima odlucio da modernizuje fabriku u Malfiju, gde bi radio ovaj i dva veca modela. Znaci veci su problem italijanski sindikati nego Fiat, jos kad je dosao kod nas, oni su se bunili kako im uzimamo posao. Sto se tice spozorstva, dovoljno je reci da Kragujevac pre Fiata nije imao vaterpolo ni kosarku. A ni fudbal, vecno druga liga.

Autor B.M. 26 Jul 2014, 07:11

Sinbad
Ne radi se tu o ulaganju u Fiat od strane srbije.
Tih 48 mil € je prošlogodišnja subvencija Fiatu od sreane Srbije, u raznim porama, od plata radnicima, preko prevoza.... Znači NIJE ULAGANJE!
Zašto Srbija ne subvencioniše domaće firme, poljoprivrenike, nefo stranu kompaniju?
Nisam ja protiv Fiata, nego nema smisla da izrabljuje jednu malu i nemoćnu zemlju na kolenima - Srbiju, a da niko ne reaguje!
Od početka pričam isto. Još od uništenja Zastave.

Autor roker 26 Jul 2014, 10:36

I ja bi Fiat zamolio da ne počinje proizvodnju 500X u Srbiji, jer je to gora varijanta od 500L.
Ako može da krenu sa Puntom Evo, Pandom... Ostalo bi im se rado zahvalio, jer to niko ne kupuje!
Neka TO čudo (što počinje sa 500) prave u Italliji, a nama nek daju nešto što vredi i traži se na tržištu...

Autor roker 26 Jul 2014, 11:42

@roker
Subvencije su podsticaji. Srbija nije ulozila ni jedan evro zivih para a kamo li 48 miliona €, nego je "oprostila" fiskalne obaveze u daleko manjem iznosu od tog koji navodis. Posto Srbija nema pare koje bi ulagala u FAS, da bi parirala ulaganju Fijata, Srbija je FAS-u
oprostila poreze. Taj iznos su Italijani priznali kao novcani ulog, tako da je Srbija tako zadrzala procenat svog vlasnistva u FAS-u. Pricate gluposti koje plasiraju politikantski stranacki lazovi u predizborne svrhe a vi se nanjihove zvake primate a da prvo ne stavite prst na celo. Fijat na primer ulozi 100 miliona € u na primer razvoj varijante "500 Living" a Srbija treba da pljune 30 miliona €, srazmerno svom udelu u vlasnistvu. Posto Srbija nema te pare, Srbija daje oprost poreza u datom iznosu i tako cuva svoj udeo u firmi. Jel sad malo jasnije?

Autor Sinbad 26 Jul 2014, 17:43

Sinbad
Nije tačno! Srbija ima deo vlasništva nad fAS, a ne nad nekim modelom Fiata! FAS nema veze sa razvojem automobila! Tamo se ne razvijaju automobili, šamo se šrafe, lepe i farbaju!
48 mil € je čist gubitak Srbije!
Sa njim ništa nije dobila, već je samo sponzorisala ili subvencionisala Fiat!
Jel sad malo jasnije?

Autor roker 26 Jul 2014, 22:55

Radnici ne rade za srafove nego za platu. Razvoj potpuno novog modela kosta nekoliko stotina miliona eura. Razvoj novih varijanti tog modela takodje kosta. Posto zavisimo od prodaje tog modela ne mozemo reci da nas to ne zanima. Veca su Fiatova ulaganja u 500L nego nasa u FAS i treba da smo srecni sto uopste radimo taj auto. Sto se tice subvencija, daju ih i druge drzave, i sve su vece jer je investitora sve manje.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 07:09

Razvoj modela 500L kostao je oko pola milijardi eura, jer se radi o potpuno novom modelu. U FASu treba da se radi jos jedan novi model, pa racunajte. Znaci Fiat je mnogo vise ulozio nego sto je dobio od svih subvencija. Cim pocnu s jos jednim modelom mi smo na konju, u tome se svi slazu.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 07:31

B.M.
Kakvu ti priču pričaš?
Ima li ona bilo kakvu ekonomsku osnovicu za našu državu?
Šta imamo mi što Fiat razvija neki model?
Zašto da Srbija plaća plate rednika??
Razvoj nekoga modela bez motora košta 200-300 mil €. Da bi se investicija otplatila treba prodati bar 300 000 komada automobila tipa 500L
Je li Srbija kriva, što Fiat ne ume da napravi automobil koji ne ide na tržištu?
Jedva prodaju 100 000 komada po godini, a već iduće godine računaj da 500L neče ići nikako na tržištu.
Znaš li ti da je Fiat čisto kapitalistička firma, a ne Crveni Krst, kako ga ti zamišljaš.
48 mil € Srbiju je u prošloj godini koštala epizoda sa FAS, pri čemu ni dinara nije poraslo učešće Srbije u firmi, nema bilo kakvu dobit.
Za tih 48 mil€ moglo je se dati plata za 13 000 radnika, a fiat zapošljava samo 3 000!
Pa ko je ovde lud??? Do kada više prosipanje onga što nemamo. Ko je sebi dao za pravo da puni džepove kapitalistima??

Autor roker 27 Jul 2014, 11:44

Da je posao s Fiatom los, prvi bi Vucio objavio i tome ocrnio demokrate. Sto bi krio ugovor ako ga on nije potpisivao? Nego Srbija nije ispostovala ugovor, to je najlogicnije objasnjenje. Nema autoputa, obilaznice ni modernizacije pruge. 500L iz Kragujevaca vuku dizel lokomotive brzinom 30km na sat i dobro je da uopste stignu do Bara.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 13:13

@roker
100 hiljada prodatih uopste nije cifra za potcenjivanje!
Uostalom, ko proda vise u tom segmentu???

P.S. na stranu FAS i zacrnjeni ugovor, izlapela tema odavno...

Autor carobnjak 27 Jul 2014, 13:36

B.M.
Ti opet daješ neke fiktivne odgovore. Da je Vučić..... itd.
Ama čoveče, ekonomska strana kaže - prošle godine Srbija je pukla 48 mil €!
Pa kako Vučić da "pljuje" po FAS, kao on trenutno pokušava d anapravi takvih X biznisa, sa sličnim fazonima. Kako kad mu je to jedina vest sa kojom se qurči da je FAS najveći izvoznik??? A ne kaže da je i najveći uvoznik i da nas ta zanimacija košta 48 mil €??
Isto tako ne kaže da je ER Srbija u teškom gubitku, da košta državu xxxx....

Ma sve će ovo "narod pozlatiti", lepo je nekada opisao Laza Lazarević.

Autor roker 27 Jul 2014, 13:38

Vucic daje pare iz budzeta i gleda ustedeti svaki dinar. Smanjuje plate i penzije, a krije ugovor da bi placao milione Fiatu? Nema logike.
Sto ne objavi i ponisti ugovor kad smo u pravu? Nego nismo.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 14:49

B.M.
Fiat je kapitalistička kompanija koja se ne može prevariti.
I najmanji nedostatak po ugovoru će debelo naplatiti kroz klejmove. I to što ti pominješ Koridor 10 je odličan način naplate neispunjenja uovora, bez obzira što ne utiče na njihovo poslovanje. Crni delovi ugovora su vezani za to. Zato Srbija i plaća ovolike sume. Mi nemamo stručnih ljudi koji mogu da sačine valjan ugovor, koji miogu da se bore sa stranim investitirima koji plaćaj skupe advokatske kancelarije koje su prekaljene u pljačkanju remalja u razvoju. Nemoj ni da sanjaš raskid ugovora. To bi nas koštalo ko zna koliko.
Nije samo Fiat kompanija koja nas šiša. Ima tu primera mnogo, posebno u građevini. Bila Alpina, pa Strabag, pa sad AZVIRT. Re Srbija je najnoviji primer. Ubiše nas....
Zato ti stalno repliciram. Sa strancima nemamo iskustvo, prisutna j ei korupcija pri sklapanju nepovoljnih ugovora. Zato idu konstantni medijiski fantazija izveštaji o Fiatu, Er Srbija i sl kompanijama....

Autor roker 27 Jul 2014, 15:45

@ roker, kakav Koridor 10, radi se o putu od Kragujevca do Batocine, duzine 25km, koji se gradi vec 10 godina. Vec postoji put, samo ga treba prosiriti na jos dve trake. Ako je fabrika projektovana na 300.000 automobila, logicno da jos treba dobra infrakstruktura a to je obaveza drzave. A nasa drzava je prevarila mnoge invetitore koji su dosli i odmah otisli odavde, ne vidim sto nebi i Fiat.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 18:28

Na pr japanska Takata je trebalo da pocne proizvodnju vazusnih jastuka kod nas, a onda dodje Radulovic i ukine subvencije. Sreca da dok je trajala rekonstrukcija FASa nismo menjali vlast, inace bi i Itlijani otisli. Tadic i Dinkic su stalno dolazili u FAS i pruzali podrsku, Vucic nijednom. Zna da drzava duguje Fiatu a nema para u budzetu. zato i ne dolazi.

Autor B.M. 27 Jul 2014, 18:59

Roker, za kog uvoznika radis kad te toliko boli FAS? Rusi ti sneska? E moj ti.

Autor Sinbad 29 Jul 2014, 00:24