
U Americi je "jugo" ikona osamdesetih godina prošlog veka, kao što su to "džordanke" ili Majkl Džekson. Ima ga u knjigama, filmovima, serijama, pa čak i u pop pesmama.

Još 2000. godine, skoro deset godina nakon što je nestao sa američkog tržišta, slušaoci radio-emisije "Priče o automobilima" proglasili su ga najgorim automobilom milenijuma.

Ovako objašnjava fenomen najpoznatijeg četvorotočkaša "Zastave" Amerikanac Džejson Vujić, pisac knjige "Jugo - uspon i pad najgoreg automobila u istoriji": "Te 1985. bilo je malo jeftinih automobila, američkih, japanskih ili bilo kojih drugih. A po ceni od 3.990 dolara, 'jugo' je bio najjeftiniji novi automobil u Americi, jeftiniji za najmanje 1.000 dolara od prvog sledećeg. Stoga su ljudi pohrlili da ga kupe. Zavladala je prava histerija za 'jugom'. Redovi u nekim prodajnim salonima protezali su se više desetina metara. Ali onda je 1986. 'Konzjumers riport', izuzetno uticajan časopis koji testira potrošačku robu, objavio da je bolje kupiti dobar polovan automobil nego 'jugo'. Skoro istog trenutka, isti nacionalni mediji koji su sa divljenjem izveštavali o 'jugu', počeli su da ga ismevaju. Komičari su zbijali šale. I kad je 'Jugo Amerika' bankrotirala, a automobil povučen sa tržišta 1992, 'jugo' se i dalje u Americi pamtio kao najgori. Mit je takav. S pravom ili ne, to je mišljenje Amerikanaca", ispričao je ovaj Amerikanac srpskog porekla za "Blic".
On se ne slaže sa tim.
"Po mom mišljenju, 'jugo' nije najgori automobil u istoriji. To je bio jeftin, svrsishodan derivat 'Fijata' iz sedamdesetih, koji je služio da vas preveze od tačke A do tačke B. I ja sam vozio 'jugo' od Sombora do Prištine i nazad, i nisam imao nikakvih problema sa automobilom", rekao je on.

On kaže da "jugo" nije bio izrazito socijalistički automobil, već spoj dva automobila "Fijata" za koji je, kako kaže, "Zastava" dobila mašineriju i nacrte od italijanskog proizvođača.

"U istočnoj Evropi, socijalističkim zemljama bili su potrebni jeftini autmobili. Stoga su te države, umesto da uvoze automobile iz Zapadne Evrope, odlučile da ih same proizvode. Ali za to im je bila potrebna tehnologija. 'Fijat' je 'Zastavi' dao staru tehnologiju. Tako je 'jugo', kada je stigao u Ameriku, već bio zastareo verovatno 10 do 15 godina. A potrošači u Americi su očekivali, bez obzira na cenu, da imaju: radio, automatski menjač, automatske brave i klilma-uređaj. Po ceni od 3.990 dolara, mogli ste se nadati osnovnom prevoznom sredstvu, što je jugo i bio, ali Amerikanci su želeli više od toga".

"Jugo" u Americi
U Americi je od 1985. do 1992. prodato 150.000 "jugića", a samo za jedan dan, auto-kuće su prodale 1.050 modela. U SAD ih je trenutno manje od 100 registrovanih.
Ko je sve pevao o "jugiću"
Ledženderi Džim Ruiz grug – "Moj prokleti jugo"
Left ving fašist – "Volim jugo"
Aulmjuzik – "I'll Stay Yugo"
Pol Šenkin – "U jugu"
Izvor: Mondo.rs
Foto: arhiva Autoblog.rs
Vicevi u Americi
Čemu služi jugo? Da se deca njime igraju.
Kako da udvostručite vrednost juga. Napunite rezervoar.
Kako da jugo ide brže. Šlepujte ga.
Zašto vozači juga odlaze u raj? Zato što su pakao već prošli.
Koja je najveća želja vlasnika juga? Da kupi automobil.
Zašto vozači juga nikad ne nose auto-karte? Nikad neće stići tako daleko da bi zalutali.
Zašto jugo ima grejače zadnjeg stakla? Da vam se ne bi smrzle ruke dok ga gurate po zimi.
Kako prepoznati sportski model juga? Na kuki ima tenisku lopticu.
Koliko tinejdžera može da stane u jugo? Niko ne zna: nijedan ne želi da ga vide u njemu.
Šta se raspada brže od juga? Zemlja u kojoj se proizvodi.
*vicevi su iz Vujićeve knjige
Dobar ili loš, stvar je ukusa i toga što se od njega očekivalo. S obzirom da je u startu pozicioniran kao low cost automobil, u tom segmentu se pookazao odličnim i doslovce nije imao konkurenciju što je očigledno zasmetalo mnogim vlasnicima i proizvođačima skupocenih pre svega američkih automobila koji su u Yugu videli pretnju za svoj biznis. No međutim to je samo povećalo popularnost Yugu kojeg su uspeli da uklone (likvidiraju) sa američkog tržišta, ali zato njegov duh i jačinu nisu, čak naprotiv Yugo kao brend i pijam je sve jači iz godine u godinu tako da nebi bio iznenađen kada bi i Yugo vaskrsao u nekom lepšem boljem i skupljem izdanju po uzoru na automobile FIAT 500, Mini Moris i Volkswagen Bubu čije prve generacije su igrale istu ulogu kao Yugo, a danas je isti slučaj kada je produkcijski volumen koji je čak i veći nego prilikom lansiranja prve serije, tu je zatim i dizajn koji je takođe u istom duhu, čak i atraktivniji nego prethodni modeli uz cijenu i kvaitet koji odudaraju od prethodnika .
Dok drugi "hvataju" potrošački svet na stara vremena, mi i dalje bežimo od svega što ima veze sa prošlošću a upravo bi nam to moglo da bude adut kao Guča i koje smo se do pre nekoliko godina stideliž, a danas je ona svrstana u red najznačajnijih manifestacija za posetiti i adut koji danas čak (neuporedivo) popularniji negoli u vremenu kada je nastajao. Retro je danas In što bi se reklo jezikom profesionalaca u modnoj industriji. Staro ime, stari dizajnerski duh ukombinovan sa novom definicijom kvaliteta i cene bi mogao da bude pravi hit veći i od vremena kada je Yugo prvi put nastajao.
P.S. Ogromna negativna popularnost može lako da se pretvori u ogromnu pozitivnu popularnost, jer popularnost je popularnost, a Yugo je jedini brend po kome je ovaj deo sveta postao toliko popularan da mi koji živimo ovde čini mi se da nismo ni svesni da je Yugo postao sinonim ne samo za automobil već i za stil (jednostavan). Tu leži ogroman potencijal pošto Yugo je danas kultna legenda što uz promenu imidža može da se pretvori u istu takvu prodaju kada je u pitanju broj prodatih jedinica. Think about it. :)
To da je i negativna reklama dobra reklama ne vazi kod automobila. kad ga jednom ocrne ne opra se nikako.
Jasno je da se Yugo dobro prodavao, i da je bio jeftin i da je bio puko prevozno sredstvo, Amerima kojima je standard i ovako bio visok, sto je bilo odlicno, ali kao i uvek to nekom smeta...
Kljucan i najbitniji deo ovog teksta:
"...Ali onda je 1986. 'Konzjumers riport', izuzetno uticajan časopis koji testira potrošačku robu, objavio da je bolje kupiti dobar polovan automobil nego 'jugo'. Skoro istog trenutka, isti nacionalni mediji koji su sa divljenjem izveštavali o 'jugu', počeli su da ga ismevaju..."
I naravno, kao i uvek, ljudi se prikljuce kritici, jer u principu iz "iskustva" to znaju, i nije im to nametnuto misljenje... ne, ne...
RE: B.M.
Ne bih se složio. I japanci nekada davno su bili predmet raznih opaski. Danas, oni (Amerikanci) koji su nekada sa čuđenjem gledali na japansku konkurenciju sada više veruju u npr. Toyotu Prius negoli u neko drugo slično vozilo američke proizvodnje.
Ni FIAT se sve do prije koju godinu nije nešto posebno istakao na američkom tržištu već tek kada je J Lo ušla u novi FIAT 500 i Čarli Šin u "naš" 500L. :D