
Od 2012. do 2016. u Srbiji je prijavljen uvoz "delova i sklopova za industrijsku montažu putničkih vozila" iz Italije i Poljske, koji je za 1,6 milijardi evra veći od izvoza ovih istih delova u Srbiju, prema evidenciji iz te dve zemlje
Podaci o vrednosti po kojima Fijat i eventualno neki njegovi dobavljači, iz Italije i Poljske uvoze opremu u Srbiju i podaci iz te dve države o izvozu tih istih delova u Srbiju, ne slažu se za čak 1,6 milijardi evra, pokazuje analiza ekonomiste Dragovana Milićevića, bivšeg državnog sekretara u Ministarstvu trgovine.
Uprošćeno, to bi potencijalno moglo da znači da kada Fijat uveze neki deo u Srbiju, on ovde prijavi da ga je platio po višoj ceni od stvarno plaćene. O razlozima bi se moglo samo spekulisati, ali činjenica je da je u praksama poreskih uprava poznato da globalne kompanije ovakve mehanizme ponekad koriste kako bi iz zemalja u razvoju, poput Srbije, iznosile profite u svoje matične zemlje na zapadu, tako što na ovdašnjim tržištima prikazuju manju zaradu "pumpajući" rashode, o čemu je nedavno bilo reči na skupu šefova poreskih uprava regiona. Kada se dokaže, ovo je kažnjiv prekršaj.
U slučaju Fijata, država Srbija je vlasnik jedne trećine kragujevačke fabrike. Nije poznato da li je država do sada ijednom dobila svoj deo profita koji ova fabrika ostvaruje.
Milićevićevi podaci pokazuju da su u periodu od 2012. do 2016. odstupanja u prijavljenim iznosima uvoza delova za montažu automobila u Srbiju bila oko 1,6 milijardi evra i prema mišljenju stručnjaka dobar deo toga mogao bi se odnositi na transferne cene kompanije FCA Srbija koja je jedina fabrika u Srbiji koja sklapa automobile.
Naime, podaci internet baze podataka trademap.org koja funkcioniše u sastavu Međunarodnog trgovinskog centra koji su osnovali Svetska trgovinska organizacija i UNCTAD pokazuju velike razlike između podataka o uvozu delova za automobile u Srbiju iz Italije i podataka "u ogledalu" o izvozu istih proizvoda iz Italije u Srbiju. Prema Milićevićevoj analizi, zasnovanoj na podacima iz ove baze, u Srbiju je u 2016. iz Italije uvezeno 300,7 miliona evra proizvoda sa tarifnim brojem 8708 koja označava delove i sklopove za industrijsku montažu putničkih vozila. Istovremeno, podaci o izvozu Italije u Srbiju proizvoda sa istim tarifnim brojem pokazuju iznos od 164,7 miliona evra.
Ako se pogledaju podaci za ostale godine unazad razlike su još veće. U 2015. godini razlika je bila preko 200 miliona evra, u 2014. preko 260 miliona evra, a u 2013. i više od 310 miliona evra. Deo ovih razlika se može pripisati carinama i porezima, pošto podaci trademap.org njih ne obuhvataju, ali svakako ne mogu objasniti dvostruko veće vrednosti uvoza Srbije iz Italije u odnosu na izvoz istih proizvoda iz Italije u Srbiju. Značajno neslaganje podataka o uvozu ovih proizvoda se pojavljuje i u razmeni sa Poljskom. Tako na trademap.org stoji da je prošlogodišnji uvoz Srbije iz Poljske (proizvoda sa tarifnom šifrom 8708) iznosio 200 miliona evra, a podaci o izvozu tih proizvoda iz Poljske u Srbiju iznosi svega 73 miliona evra. Kao i u slučaju Italije, kako se ide prema 2013. godini sve su veće razlike u podacima. Tako velika odstupanja se javljaju od 2012. godine i kada se saberu dostižu 1,6 milijardi evra. Stručnjaci ovo vezuju za proizvodnju Fijata u Srbiji i njegov uvoz delova iz fabrika u Italiji, Fiat group Italy i Poljskoj, Fiat auto Poland, a sumnjaju i da postoji efekat tzv. transfernih cena.
Milićević dodaje i da je udeo troškova materijala u FCA Srbija jako visok što ukazuje da bi cene delova u nabavci mogle biti više od tržišnih.
"Izrazito visoko učešće troškova materijala u prihodu od 84 odsto je posledica troškova nabavke inputa sa jedne strane, odnosno transferne cene i sa druge u prodaji fakturisanje sa manjom tržišnom cenom. Na bazi podataka iz trademap.org moguće je izvući relevantan zaključak. Pažnju privlači i struktura izvoznog prihoda koji je isključivo prihod prema zavisnim i matičnim društvima", napominje ovaj ekonomista dodajući da kada se uporede podaci o uvozu delova iz tarifnog broja 8708-delovi i sklopovi za industrijsku montažu putničkih vozila do 2.500 kubika prema podacima o uvozu Srbije i podacima o izvozu navedenih zemalja jedino je kod Italije i Poljske vidljivo neslaganje dok su kod razmene sa drugim zemljama razlike zanemarljive i mogu se pripisati razlikama u metodologiji.
"Evidentno neslaganje uvoza iz ove dve zemlje govori da je u prošloj godini za gotovo 250 miliona evra uvećan rashod poslovanja. Ovakva situacija je bila presudna i prethodnih godina i to je cena prisustva velikih kompanija u maloj i slabašnoj državi. Fenomen transfernih cena i iznošenje dobiti preko istih je uobičajna praksa", kaže Milićević dodajući da bi motiv za povećanje rashoda moglo biti što manji profit u Srbiji kako bi se opravdale visoke subvencije.
Do zaključenja broja od kompanije FCA Srbija nismo dobili komentar, odnosno odgovor na pitanje postavljeno u petak, kao ni od Poreske uprave koja je zadužena za kontrolu transfernih cena.
Ekonomista Milan Kovačević objašnjava da se delovi za montažu automobila uvoze iz Italije u Srbiju, a onda se gotovi proizvodi izvoze ponovo u Italiju.
"Oni mogu tu da podešavaju cene koliko hoće, mada ne tvrdim da to i rade. Loše je i što naša vlada nema pojma šta se radi u toj kompaniji. Direktor je Italijan i on potpisuje sve papire. U Nadzornom odboru od sedam članova dva su naša i samim tim nemaju nikakav uticaj na odluke. Tako da mi ni ne znamo šta se dešava sa transfernim cenama. Recimo u 2016. godini prodaja je smanjena za pet odato, a iznos za zarade 10 odsto. Bog zna šta je dogovoreno i šta se događa u toj kompaniji", napominje Kovačević dodajući da je prošlogodišnji iznos subvencija bio veći od dobiti kompanije što efektivno znači da poreski obveznici prave profit Fijatu.
On ističe da se transferne cene ozbiljno shvataju u svetu, ali da se kod nas na tome slabo radi.
"Trebalo bi videti pošto Fijat iz torina kupuje delove iz sveta, pa to uporediti sa cenama po kojima ih kupuje fabrika iz Kragujevca. Mi imamo propise Ministarstva finansija po kojima kompanije moraju da pošalju izveštaj, ali je pitanje da li to iko kontroliše", upozorava Milan Kovačević.
S druge strane Radovan Kovačević, profesor na Ekonomskom fakultetu u Beogradu ističe da kod praćenja izvoza i uvoza postoje metodološki problemi i da su razlike u podacima o uvozu iz Italije postojale još za vreme SFRJ.
"Podaci se razlikuju, ali mislim da je to stvar metodološke prirode i ne može se izvući zaključak o transfernim cenama. Inače, preduzeća su u obavezi da iskažu transferne cene koje imaju u razmeni sa povezanim licima i one to i rade. I kod nas i u regionu mislim da se dobit izvlači više kroz pozajmice sa višim kamatnim stopama od tržišnih", kaže Kovačević dodajući da su podaci o uvozu generalno precizniji od podataka o izvozu s obzirom da izvoznik ne zna gde će roba na kraju završiti, dok uvoznik zna odakle je došla.
Nevladina organizacija Global finanšl integriti (GFI) koja je svojevremeno izračunala da je iz Srbije u prvoj deceniji 21. veka otišlo više od pet milijardi evra objašnjava da je pogrešno fakturisanje robe u spoljnoj trgovini često korišteno za pomeranje novca tamo gde kompanijama više odgovara. Prema podacima GFI od 2004. do 2013. godine iz Srbije se godišnje odlije oko tri milijarde dolara nezvaničnim finansijskim tokovima.
Šta su transferne cene
Transferne cene se javljaju kada kompanije kupuju ili prodaju robu ili usluge svojim svojim povezanim licima. Naime od osamdesetih godina prošlog veka pokrenuta ozbiljna globalna kampanja za kontrolisanje transfernih cena s obzirom da su multinacionalne kompanije preko njih selile kapital u poreske rajeve i tako izbegavale plaćanje poreza na dobit ili carina. Tada je pod okriljem OECD pokrenut projekat BEPS unutar kog sarađuje više od 100 poreskih jurisdikcija i koji je bio i osnov za donošenje pravila o transfernim cenama Srbije.
Izvor: Danas.rs
Foto: arhiva / Tanjug
Sindikati traže uklanjanje Fijatovog znaka
Kako prenosi FoNet, Savez samostalnih sindikata Kragujevca zatražio je danas da se, zbog nepoštovanja zakona Srbije i lošeg odnosa prema radnicima u fabrici Fiat Krajsler automobili (FCA) u Kragujevcu, ukloni znak te italijanske kompanije na ulazu u grad.
Na ulasku u Kragujevac je 6. maja 2012. postavljen znak kompanije FCA, koji simbolizuje višedecenijske veze utomobilskog giganta i Kragujevca.
Skulptura autorskog tima Agencije Alfa projekt visoka je 10 metara i široka 13 metara.
Umesto tog znaka, sindikat smatra da treba postaviti znak posvećen nekadašnjoj fabrici Zastava automobili i njenom najpopularnijem vozilu - "Fići", koji se 30 godina proizvodio u Kragujevcu.
Tokom tri decenije je sa montažnih linija sišlo 923.487 "fića".
U saopštenju sindikata se navodi da su Kragujevčani "trpeli nelogičnosti odluke o izgradnji znaka kompanije koja je tek došla u Srbiju, pod privilegovanim okolnostima".
Zbog odbijanja FCA da pregovara sa Štrajkačkim odborom, čime krši Zakon o štrajku, a državni organi im tolerišu takvo ponašanje, kao i nepoštovanja radnika u Kragujevcu, koji rade za manje zarade od svih radnika u Fijatovim fabrikama u svetu, sindikat je pokrenuo inicijativu za uklanjanje znaka.
Fabrika Zastava automobili i legendarni "Fića" zaslužuju to mesto, jer su najzasluženiji za razvoj grada, saopštio je Savez samostalnih sindikata Kragujevca.
Obelodaniti ugovor sa Fijatom
Udruženi sindikati Sloga su danas zatražili od predsednika Vlade Srbije Ane Brnabić da obelodani ugovor sa italijanskim proizvođačem automobila Fijatom, u čijoj fabrici u Kragujevcu radnici štrajkuju 11 dana. Štrajk u Fijatu je posledica lošeg i, po radnike i državu, štetnog ugovora, koji se i dalje čuva kao državna tajna, budući da Srbija italijanskom gigantu godinama izdvaja subvencije, oslobađa ga brojnih poreza i daje mu jeftinu radnu snagu, saopštila je Sloga. To što Ana Brnabić apeluje na prekid štrajka kako bi se selo za pregovarački sto, pomalo liči na nameru da se sva krivica mogućeg odlaska Fijata iz Srbije prebaci na radnike zbog štrajka, navodi se u saopštenju.
Dodaje se da radnici samo traže početak ispunjenja obećanja o boljem životu. Zato apelujemo da Ana Brnabić bude odgovorna prema radnicima Fijata, da obelodani ugovor, kako bi javnost konačno saznala istinu, i time otkloni sve veće sumnje da se Fijat sprema na odlazak iz Srbije zbog isteka ugovora, saopštila je Sloga.
Izvor: FoNet
Nema prevare koju Fiat ovde nije sproveo.
Mahinacije i mutljavina, samo da ne plati ništa Srbiji.
Radnicima 30 hiljada plate, od dela para što je uzeo od Srbije.
Pa gde to ima, samo u banana Srbiji.
„... delova i sklopova za industrijsku M-O-N-T-A-Ž-U putničkih vozila“.
„Transferne cene se javljaju kada kompanije kupuju ili prodaju robu ili usluge svojim svojim povezanim licima“.
„... kada Fijat uveze neki deo u Srbiju, on ovde prijavi da ga je platio po višoj ceni od stvarno plaćene“.
„... globalne kompanije ovakve mehanizme ponekad koriste kako bi iz zemalja u razvoju, poput Srbije, iznosile profite u svoje matične zemlje na zapadu“.
„Nije poznato da li je država do sada ijednom dobila svoj deo profita koji ova fabrika ostvaruje“.
„Loše je i što naša vlada nema pojma šta se radi u toj kompaniji. Direktor je Italijan i on potpisuje sve papire. U Nadzornom odboru od sedam članova dva su naša i samim tim nemaju nikakav uticaj na odluke. Tako da mi ni ne znamo šta se dešava sa transfernim cenama. Recimo u 2016. godini prodaja je smanjena za pet odato, a iznos za zarade 10 odsto. Bog zna šta je dogovoreno i šta se događa u toj kompaniji“.
„Trebalo bi videti pošto Fijat iz torina kupuje delove iz sveta, pa to uporediti sa cenama po kojima ih kupuje fabrika iz Kragujevca“.
Hvala @ auto. Naravno, malo ko je preneo ovu vest.
Da se ukloni znak Fiata u gradu zato što im Fiat ne da nekoliko hiljada dinara veću platu?
Hahaha, vic dana. Mora da su očajni kad im tako nešto pada na pamet. Znak je postavio grad a ne sindikalci. Vidi se da su amateri.
@ B.M.
Lako ćemo za znak.
A za 1,6 milijardi evra?
Nadam se da si primetio i da „Nije poznato da li je država do sada ijednom dobila svoj deo profita koji ova fabrika ostvaruje“.
Zar nisi baš ti govorio da je poznato da država Srbija redovno dobija 33% profita?
Fiat mars napolje. Samo stetu imamo od Fiata. Fiat ionako sece usi krpi .upe. Sta ce nam takvi.
CaMIRO
Pitanjem "transfernih cena" bi trebalo da se pozabavi poreska uprava. Ali, takav (nelegalan) način izvlačenja dobiti, nije izražen samo u slučaju FAS-a, već i kod ogromne većine "domaćih uvoznika" drugih auto brendova (onih koji su u vlasništvu stranih osnivača), gde ti domaći uvoznici kola ne uvoze ( ne kupuju) direktno od ino proizvodjača kola, već ih kupuju "od" ( "preko" ) svog ino osnivača, po realno većim cenema od tržišnih, tj. onih koje bi mogli da ostvare direktnom kupovinim od ino proizvodjača ( i po kojim cenama ih kupuje njihov osnivač ). Tako najveći deo profita (razlike u ceni) ostaje u zemlji osnivača domaćeg uvoznika, a naša država ostaje bez bitnog dela poreza na dobit i PDV-a.
I sve se to zna. I toleriše "utaja poreza". Svima.
@moron
Onda nemoj da se pravimo da „Fijat“ ima veliki uticaj na srpsku ekonomiju.
Vučić večeras izjavi da radnici primaju 42.000 sa svim dodacima, što uopšte nije malo za naše prilike.
Zbog njih i komponentaši ostadoše bez posla. Još 1500 radnika u Kragujevcu. Neverovatno za jedan grad gde nema posla ni za lek. Kolektivno ludilo.
CaMIRO
Slažem se da izvoz 500L nema veliki uticaj, odnosno, da je smešna razlika izmedju "fakturisane" vrednosti ukupnog uvoza komponenti i "fakturisane" vrednosti izvoza 500L.
Vucic laze kao pas.Cim zine odmah slaze,neka ode u Kragujevac pa nek kaze radnicima "sta vi hocete,imate platu 42.000rsd" pa ne bi zivu glavu izvukao iz Kragujevca kao sto je izvukao iz Srebrenice 2015 godine...Lazovcina patoloska.
Koliko li je naša nekadašnja Agencija za privatizaciju samo raskinula ugovora o privatizaciji firmi sa razloga što je kupac kapitala, koji je imao obavezu investiranja, investiciju vršio uvozom opreme po "naduvanim cenama". A ovde praktično imaš crno na belo ne samo da je neko (kupujući sam od sebe ) naduvao cene uvoznih komponenti, već i da je "falširao papire".
Falsifikat k'o vrata.
I nikome ništa ...