home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA GALERIJA
Stellantis

Nakon meseci pregovaranja i kompleksnih promena, grupe "Fijat Krajsler automobili" i "Pežo-Sitroen", danas postaju jedinstvena velika automobilska grupa pod imenom "Stelantis". U utorak, 19. januara, na onlajn konferenciji za štampu, grupa će proslaviti ovaj izuzetno važan događaj za istoriju automobilske industrije, prenosi RTS.

"Stelantis", od latinskog "stello", osvetljen zvezdama, ime je koje su dve automobilske grupe "Fijat Krajsler automobili" (FCA) i Pežo-Sitroen (PSA) izabrale ne bi li na jasan i jednostavan način rezimirali ambiciozno spajanje legendarnih marki automobila sa snažnim korporativnim kulturama koje su udruživanjem pokrenule proces stvaranja jednog od novih lidera u narednoj eri mobilnosti.

"Latinsko poreklo imena odaju počast dugoj i važnoj istoriji dve osnivačke kompanije dok evokacija astronomije podseća na duh optimizma, energije i inovacije koja je baza ovog ujedinjenja koje će promeniti automobilski sektor", može se pročitati u udruženoj izjavi za štampu obe automobilske kuće.

Sa više od osam miliona prodatih automobila, 400.000 zaposlenih i zaradom od preko 180 milijardi evra, "Stelantis" postaje četvrti najveći proizvođač automobila na svetu nakon "Volksvagena", "Tojote" i grupe "Reno - Nisan - Micubiši".

Sedište novog automobilskog kolosala je u Holandiji na čelu sa Karlosom Tavaresom, Džon Elkanom koji će obavljati funkciju predsednika i Robertom Pežoom kao podpredsednikom. Majk Manli koji je trenutno na čelu grupe FCA biće zadužen za američko tržište. Povodom ujedinjenja Džon Elkan, predsednik FCA je izjavio da je "ovo samo još jedan hrabar korak napred na našem putu".

Cilj "Stelantisa" i podela 50/50, mada prednjače Francuzi

Cilj "Stelantisa" je da ujedine know-how i resurse ne bi li na taj način našli zajednička rešenja za ekološki orjentisanu mobilnost u narednim decenijama. Naime, upravo budućnost kretanja i način korišćenja automobila, autonomno kretanje vozila i prelazak na hibridne i električne automobile 14 marki koje su deo dve grupe jeste ono na čemu će "Stelantis" intenzivno raditi.

Marke koje ujedinjuje su međusobno vrlo različite poput "Džipa", "Alfa Romea", "Maseratija", "Fijata", "Pežoa", "Sitroena", "Opela" i koje neće promeniti ime. Naime "Stelantis" predstavlja grupu sa podelom 50/50 i ime će se koristiti samo na nivou Grupe, te ga nijedan automobil neće nositi, a iako će "Stelantis" imati sopstveni logo to neće ni na jedan način uticati na imena i postojeći logo na automobilima.

Snaga ove grupe ogleda se u činjenici da poseduje razne tipove automobila od siti-kar preko premijum modela, sportskih automobila kao i džipova, komercijalnih lakih automobila kao i onih za prevoz osoba i stvari.

Glavni akcionari grupe su "Exor", iza koga stoji porodica Anjeli, na čelu sa Džonom Elkanom koji je unuk slavnog Đani Anjelija i koji je bio glavni akcionar u FCA i koja će imati 14,4 odsto kvota "Stelantisa", zatim familija "Pežo" preko dve kompanije EPF i FFP sa 7,2 odsto, BPI (Banque Publique d'Investissement) tj. Investiciona banka francuske Vlade sa 6,2 odsto i na kraju kineska automobilska kuća "Dongfeng".

Inače, kinesko tržište je jedan od ciljeva "Stelantisa".

Ukoliko se uzme u obzir i činjenica da je Karlos Tavares bio predsednik PSA, a sada će biti na čelu čitave grupe. Italijani, ali i ostatak sveta, imaju utisak da ipak na ovaj način prednjače Francuzi.

Šta će biti sa fabrikama?

Iako su italijanski sindikati izrazili zabrinutost da će nastanak nove grupe dovesti do promena te možda i gubitka posla određenog broja zaposlenih u Italiji, u obaveštenju koje je izdala Grupa pre nekoliko dana, kako prenose mediji, može se pročitati da nijedna fabrika neće biti zatvorena. Naime, Grupa garantuje da ovo ujedinjenje neće dovesti do zatvaranja fabrika kao posledica stvaranja "Stelantisa".

Italijanski ministar za ekonomski razvoj Stefano Patuaneli i francuski ministar ekonomije Bruno le Mer izdali su zajedničko saopštenje u kome su izjavili da će "obe vlade, kako italijanska tako i francuska, obratiti veliku pažnju na ulogu koju će imati Stelantis kada je u pitanju zaposlenost u Italiji i Francuskoj".

Ipak, italijanski sindikati su izrazili i zabrinutost i zbog činjenice da je francuska vlada akcionar sa 6,2 odsto učešća u "Stelantisu", dok je italijanska vlada izabrala da ne bude deo toga.

"Iako ova operacija ujedinjenja FCA i PSA jeste od nacionalnog interesa sa industrijske tačke gledišta kao i one koja se odnosi na zaposlenost", izjavio je za dnevni list Republika, zamenik ministra ekonomije Antonio Misijani.

Ekonomist piše da je jedan od ciljeva Tavaresa koji će biti na čelu Grupe taj da osveži "Fijat" koji je jedan od najslabijih karika. Tavares je vrlo cenjen i smatra se za jednog od najboljih menadžera u svetskoj automobilskoj industriji upravo iz razloga što je u stanju da oporavi marke kojima lošije ide poput "Opela" koji je 2017. kupljen od strane PSA kada je bio u dubokoj krizi.

Danas, posle vrlo kratkog vremena "Opel" je ponovo marka koja ostvaruje profit ali u toj operaciji je Tavares dao otkaz trećini rukovodilaca kompanije.

Vol strit džornal je istakao lošu proizvodnju fabrika FCA od kojih se mnoge nalaze baš u Italiji kao jedan od najvećih problema sa kojima će se suočiti "Stelantis". Opet, kao što smo rekli i FCA i PSA su garantovali da neće zatvoriti ni jednu fabriku.

Šta kažu eksperti?

Italijanski list Korijere dela Sera je zatražio mišljenja dva eksperta automobilske industrije, profesora Fabijana Skivardija sa Luis univerziteta gde predaje ekonomiju, te Tedoro Lija iz Automotive & Mobility lead u Accenture Europe. U analizi za dnevni list oba eksperta su se složila da je ovo ujedinjenje bilo potrebno i neminovno.

"Ove dve kompanije nisu slabe čak i ako ih pojedinačno posmatramo. No, ujedinjene će znati kako na najbolji način da se suoče sa globalnim izazovima sa kojima će se susresti u bliskoj budućnosti. Vrednost ove operacije ogleda se u tome što ćemo biti svedoci velikih investicija: novca ali i transformacija rada kompanija uz nove talente i njihov način poslovanja".

Teodoro Lijo dodaje: "Još jedan pozitivan efekat je taj što će na ovaj način Evropa i samim tim i Italija ponovo da budu u centru svetske automobilske scene, jer podsetimo se da je prihod grupe FCA stizao najviše iz Severne Amerike, dok je u Evropi bio slab i za kratko vreme to bi postalo problem.

Sada je došlo do ravnoteže i Stelantis postaje globalni igrač, ne italijanski, američki kao ni francuski".

Profesor Skivardi odgovara i na pitanja o budućnosti fabrika: "Moguće je da će grupa doći do zaključka da ima previše fabrika i baš u tome jeste i izazov za čitavu zemlju ne bi li učinila sve da italijanske fabrike postanu kvalitetnije i efikasnije što bi osiguralo njigov opstanak kao i zadržavanje radnih mesta.

No, ako Italija ne bude znala kako da pruži pomoć onima koji rade u fabrikama lako je pomisliti da će jedna multinacionalna kompanija čiji je cilj da ima što bolju produktivnu mrežu odbaciti sve one koji nisu na visini zadatka."

Na pitanje koje su novinari pre nekoliko meseci postavili Karlosu Tavaresu u vezi sa tim da li je 14 marki automobila previše, on je odgovorio da svaki od njih ima svoju istoriju i nešto što ih čini posebnima.

Međutim, desila se epidemija te velika kriza u svim sektorima, pa i u automobilskom i određeni eksperti insistiraju na tome da će Grupa u budućnosti morati da donese odluke o investicijama koje će biti potrebno koncentrisati samo na određeni broj marki naročito kada se radi o luksuznim automobilima.

Sa druge strane, oni takođe podsećaju na to da "Fijat" ima određene fabrike koje vrlo slabo posluju. Stopa aktivnosti sedam fabrika u Italiji je manja od 60 odsto dok je što se fabrike u Kragujevcu tiče još niža. Naime, fabrika koja proizvodi 500L rezultira kao jedna od onih koje najmanje posluju.

I mada su FCA i PSA pre zaključenja ugovora o ujedinjenju garantovale da se neće zatvoriti nijedna fabrika pred Tavarisom je veliki posao. Čak i ako bi smanjenje prodaje dovelo do krize koja bi mogla da opravda teške odluke, Italija je garantovala pozajmicu od 6,3 milijarde evra FCA tražeći od njih da garantuju da neće biti otpuštanja ljudi.

Bernard Žulijen sa Univerziteta u Bordou je izjavio: "Ovo je odlično obavljen posao, ali ne vidim kako će Karlos Tavares uspeti da održi svoja obećanja i neće dotaći nijednu marku i nijednu fabriku".

Da li će opstati fabrika u Kragujevcu?

Poznati "Fijat 500L" koji se proizvodi u "Fijat-Krajslerovoj" fabrici u Kragujevcu izaći će iz proizvodnje do kraja 2021. godine.

Fiat 500L

Proizvodnja ovog modela započeta je 2012. godine, a već neko vreme prodaja ove marke je u blagom padu u čitavom svetu. Naime, ovakva vrsta automobila je nešto što klijenti sve manje traže orijentišući se na crossovere i SUV. U Sjedinjenim Američkim Državama ovaj automobil se ne prodaje od kraja 2020. godine kao ni "Fijat 124 Spajder".

Za sada se još uvek ne zna šta će se desiti sa proizvodnjom u Kragujevcu obzirom na predviđanje da će "Fijat 500L" prestati da se prodaje u ostatku sveta do kraja 2021 Ono o čemu se već duže vreme priča jeste da će se proizvoditi novi model koji će najverovatnije biti SUV, baš kako zahteva internacionalna klijentela.

Oliver Fransoa, broj jedan za "Fijat" izjavio je da će narednih godina "Fijat 500X" i "500L" biti zamenjene jednim modelom koji će biti baš SUV nešto veći od "Fijata 500X", ali sa dizajnom koji će biti sličniji crossover-u. Ovaj misteriozni model o kome se još uvek jako malo zna bi mogao da počne da se proizvodi od 2022. pod imenom Fijat 500XL.

U Kragujevcu je 2019. godine proizvedeno 40.000 automobila, 20.000 manje nego u 2018. godini, dok je trenutno iskorišćeno samo 10 odsto kapaciteta srpske fabrike.

FCA je definisao najnoviju etapu plana 2018-2022. u kojoj je predviđena investicija od 45 milijardi evra, od čega devet milijardi ide na inovacije u oblasti električnih automobila, te 170 evra fabrici u Poljskoj u kojoj će se proizvoditi deo hibridnih i električnih kola.

Kragujevac je i dalje misterija iako se sve češće priča o SUV-u koji bi trebalo da se proizvodi baš u toj fabrici, no i dalje nema zvaničnih informacija koje se očekuju u toku godine od "Stelantisa".

Izvor: Rts.rs

Foto: arhiva Autoblog.rs

Sindikat u Kragujevcu od spajanja FCA i PSA očekuje povećanje proizvodnje i plata

U Samostalnom sindikatu fabrike „Fijat Krajsler automobili Srbija“ (FCA), u kojoj se proizvodi „fiat 500L“, očekuju boljitak i pozitivne promene zbog spajanja grupacija FCA i Pežo-Sitroen-Opel (PSA).

Za agenciju Beta je predsednik sindikata FCA u Kragujevcu, Saša Djordjević, izjavio da spajanje dve velike setske kompanije u jednu još veću, takodje multinacionalnu, znači širenje tržišta za plasman proizvoda na više kontinenata.

„Radnici fabrike u Kragujevcu koja će biti deo te multinacionalne kompanije, očekuju povećanje proizvodnje, dolazak novog modela, veću uposlenost i veće plate“, rekao je Djordjević. Po njegovim rečima, spajanje bi trebalo da donese i dolazak novih kooperanata i otvaranje fabrika u Kragujevcu, kao i drugde u Srbiji. On je rekao, medjutim, da za sve novo treba vremena, da je spajanje dugotrajan proces. Sledi i promena naziva kompanije što će, kako smatra, takodje potrajati.

Izvor: Beta.rs



čitanja : 970



Komentari