home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Spavanje za volanom

Razvoj sve naprednijih sistema za podršku vozaču se odvija brzo, ali novo švedsko istraživanje otkriva problem: Sistemi vozača više umaraju.

Gotovo sve marke automobila nude različite sisteme koji mogu da upravljaju gasom, kočenjem i upravljanjem na određenim deonicama puta (automatsko kočenje, zadržavanje vozila u saobraćajnoj traci, adaptivni tempomat…). Međutim, potpuno samovozeći automobili su još daleko – vozač mora da bude svestan saobraćaja i spreman da preuzme vožnju.

Proizvođači automobila sisteme za pomoć često prodaju kao udobne i fleksibilne. Oni se prodaju s argumentom da će vožnja biti bezbednija. Međutim, da li je to stvarno istina? Kako piše Revija HAK, u švedskoj studiji koju su sproveli istraživači sa Švedskog instituta za istraživanje puteva i saobraćaja (VTI), ukupno 80 vozača automobila je smelo da vozi između Linköpinga i Gräne u popodnevnim satima i u sitnim satima noći, kada su vozači bili budni 20 sati.

Deonica je vođena delom sa sistemima pomoći na nivou 2, na takozvanoj SAE lestvici (koja ide do 5 – potpuna automatizacija vožnje), a delom potpuno bez sistema pomoći. Istraživači su merili otkucaje srca, veličinu zenica, dužinu treptanja i umor. Zbog bezbednosti na suvozačkom sedištu se nalazio dodatni vozač koji je u vožnji mogao da preuzme vozilo s dvostrukim komandama. To što su vozači bili umorniji kada su vozili noću, nije tako čudno. Ali činjenica je da su se vozači posebno umarali noću kada su vozili s automatizacijom nivoa 2.

Tokom dana sistemi pomoći nisu bitno uticali na umor. Naučnici koji stoje iza studije smatraju da sistem pomoći u automobilima mora da bude bolji u praćenju koliko je vozač umoran. I ova studija pokazuje, tehnologija je dobra, ali ostanite fokusirani. U većini slučajeva biće potrebne korekcija vozača i na njih morate da budete spremni.

Izvor: Revijahak.hr

Foto: arhiva Autoblog.rs



čitanja : 832



Komentari