home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA
Lutka za crash test

Napokon kraj opasnoj diskriminaciji?!

Kada su pokrenuti crash testovi početkom sedamdesetih godina prošlog veka, nije se mnogo razmišljalo o anatomiji. Kreirana je standardizovana lutka teška 78 kilograma i visoka 1,75 metara, što su bile mere prosečnog čoveka. O ženama se nije preterano razmišljalo, sve donedavno.

U parametrima crash testova dobijani su rezultati koji su krojeni po muškoj fizionomiji. Za žene je korišćena samo manja lutka od muške: s 48 kilograma i 1,49 metara visine. Međutim, ova lutka predstavlja samo pet posto žena za volanom i više podseća na 12-godišnjakinju.

Švedska inženjerka Astrid Linder i njen tim su sada dizajnirali žensku lutku koja predstavlja prosečnu ženu. S visinom od 1,62 metra i težinom od 62 kilograma ova lutka je u proseku ženske populacije. Ovo je preko potrebno jer žene takođe obavljaju polovinu svih putovanja automobilom i sklonije su povredama u sličnim nesrećama, rekla je Linder, koja je inače direktorka drumske bezbednosti u Švedskom nacionalnom institutu za puteve i saobraćaj i vodi istraživanje o ženskoj lutki u Linköpingu, navodi Revija HAK.

U laboratoriji njen tim nekoliko puta dnevno simulira saobraćajne nesreće i njihove posledice. Senzori u lutki daju podatke koji mogu da spasu život, mereći precizne fizičke sile koje deluju na svaki deo tela u nesreći. Tim beleži podatke uključujući brzinu udarca, silu, otklon, obrtni moment tela i stope kočenja. Oni takođe posmatraju što se dešava s biomehanikom lutke pri malim udarima pozadi. Kad žena doživi saobraćajnu nesreću, postoji do tri puta veća verovatnoća da će doživeti povredu vrata usled sudara pozadi od muškarca, prema podacima američke vlade. Mada trzajna povreda obično nije smrtonosna, može da izazove telesne nedostatke, od kojih neki mogu da budu trajni.

Linder veruje da njeno istraživanje može da pomogne u oblikovanju načina na koji će se automobili označavati u budućnosti te ističe ključne razlike između muškaraca i žena. U proseku, žene su manje i lakše od muškaraca te imaju različitu konstituciju mišića, a sve to utiče na povrede u sudarima, pogotovo ako su bezbednosne karakteristike vozila krojene po ‘muškim’ lutkama. Pre nego što ženska lutka može da se koristi u testovima sudara, prvo moraju da je sertifikuju nadležna tela.

Izvor: Revijahak.hr



čitanja : 612



Komentari