
Na semaforu crveno znači stani, a zeleno idi. Transportni inženjeri na Državnom univerzitetu Severne Karoline sada predlažu belo svetlo, koje bi omogućilo autonomnim vozilima da poboljšaju protok saobraćaja – i daju ljudskim vozačima do znanja šta se dešava. U kompjuterski simulacijama, novi pristup značajno poboljšava vreme putovanja kroz rakrsnice i smanjuje potrošnju goriva.
Crvena svetla će i dalje značiti stop. Zelena svetla će i dalje značiti da vozite, a bela svetla će reći ljudskim vozačima da jednostavno slede autonomni automobil ispred sebe. Koncept bele faze počiva na činjenici da je moguće da autonomna vozila bežično komuniciraju međusobno i s kompjuterom koji kontroliše saobraćajni signal. Kada se dovoljno autonomnih vozila približi raskrsnici, to bi aktiviralo belo svetlo.
U ovom scenariju, semafor bi radio normalno kada je procenat samovozećih automobila na raskrsnici nizak, ali kada se taj broj poveća, belo svetlo signalizira vozačima (ljudima) koji se nađu u koloni da su sistem preuzela autonomna vozila i da jednostavno slede auto ispred sebe. Autori rada kažu da svetlost ne mora da bude bela i da može da bude bilo koje boje, prenosi Revija HAK.
Naučnici su testirali ovaj sistem pomoću mikroskopskih simulatora saobraćaja. Kada se radilo s raskrsnicom s belom fazom, gužve u saobraćaju su se smanjile za 3 posto kada je bilo samo 10 posto autonomnih vozila, ali taj je broj skočio na 10,7 posto kada je bilo 30 posto autonomnih vozila.
Autori studije tvrde da bi neki kratkoročni pilot programi belog svetla mogli da počnu u kontrolisanom okruženju, kao što su luke, u kojima bi privredna vozila, za koja je verovatnije da će biti autonomna, mogla da saobraćaju brzo i efikasno.
Izvor: Revijahak.hr
Foto: Arhiva / ilustracija