
Digitalni dokument postaje obavezan, a pružaće brojne podatke o automobilu
O digitalnim pasošima se govori već neko vreme, a sada, sudeći po informacijama britanskog Autocara, zaista postaju stvarnost. Biće obavezni za sva električna vozila koja će se naći u prodaji na teritoriji EU od februara 2027. godine.
Radi se o digitalnom dokumentu vezanom za VIN broj i QR kod, čijim skeniranjem će biti otkriveni detaljni podaci o automobilu, poput izvora sirovina za izradu dotičnog automobila, ali i informacije vezane za eksploataciju vozila poput stanja i kapaciteta baterije.
Kako piše Index.hr, to je deo nove EU regulative vezane uz baterije (EU Battery Regulation), koja zahteva od proizvođača baterija ili vozila (zavisno o tome ko je proizveo bateriju) da otkriju emisije ugljenika iz proizvodnje i postepeno uključe veće udele recikliranih materijala u periodu do 2035. godine, kada će EU zabraniti prodaju novih SUS automobila.
Tzv. pasoš za baterije će pratiti put baterije od vađenja sirovine, preko prerade i proizvodnje ćelija, do recikliranja ili korišćenja za druge svrhe nakon veka trajanja u automobilima. Veća transparentnost prepoznaće legalne lance snabdevanja, ali i otkriti više informacija o nastanku samih baterija. Tu je posebno osetljiva tema rudnika iz kojih se vade retki metali za proizvodnju baterija u kojima neretko u krajnje teškim uslovima rade i deca.
"Mnogi proizvođači ne poznaju lanac snabdevanja i često se dobavljači menjaju oko tri ili četiri puta godišnje, na bazi ugovora koji se, posebno u odeljku srednjeg nivoa, menjaju na bazi nižih troškova", rekla je Ellen Carey, odgovorna za spoljašnje poslove kompanije Circulor, koja je specijalizovana za vidljivost lanca snabdevanja i izradu pasoša za baterije.
Carey je za Autocar otkrila da će pasoši koštati između 7 i 13 evra po bateriji. Pasoši će nositi informacije o poreklu kobalta, litijuma, nikla i kalaja, uključujući geolokaciju izvora (rudnika), masi i načinu procesuiranja.
Pritom će proizvođači imati mogućnost potpunog pregleda svih informacija u pasošu, dok će za druge dostupne informacije biti limitirane. "Ne mogu svi videti iste podatke", rekla je Carey. "Automobilski proizvođač može videti sve. Kupac automobila dobija uvid u opšte informacije, možda neke informacije o lancu snabdevanja i svakako stanje kapaciteta i 'zdravstveno' stanje baterije", zaključila je Carey.
Izvor: Index.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Volkswagen