Ove godine je naglo rastuća potražnja za električnim automobilima gotovo zaustavljena. Prodaja ili registracija električnih vozila je nastavila da raste u Evropi, SAD-u i na mnogim drugim tržištima, ali po osetno nižim stopama nego 2022. i 2023. godine. S druge strane munjeviti rast prodaje električnih automobila u Kini se nastavlja.
Dok udeo vozila s utičnicom, odnosno baterijskih i plug-in hibridnih automobila među prodatim novim automobilima u Kini ove godine iznosi 40 posto, u Evropi je on 22 posto, a u SAD-u samo 9,9 posto. Šta se dešava u industriji i zašto zapadni potrošači ne reaguju pozitivno na sve širu i konkurentniju ponudu električnih vozila? Koji su glavni problemi?
1. Cena
To je glavni razlog zašto mnogi ljudi u Evropi i SAD-u ne kupuju električna vozila. Jednostavno su preskupi u poređenju s automobilima s unutrašnjim sagorevanjem. Uprkos stalnim naporima proizvođača da ponude pristupačne modele i uprkos velikodušnim državnim podsticajima u nekim razvijenim privredama, današnja stvarnost je daleko od obećavajuće. Podsticaji su ukinuti na velikim tržištima poput Nemačke, što je dovelo do pada prodajnih brojki.
Prema podacima JATO Dynamicsa prosečna prodajna cena električnog automobila u septembru 2024. bila je viša od cene automobila s motorom s unutrašnjim sagorevanjem za 32 posto u Evropi i 18 posto u SAD-u. S druge strane u Kini su eklektični auti mnogo jeftiniji, s ponudom mnogo modela koje prosečan kupac može da si priušti, navodi Jutarnji.hr.
2. Gubitak vrednosti
Budući da su elektrifikovana vozila relativno nova u industriji, još uvek postoje mnogi mitovi i sumnje u njihovu pouzdanost. Takođe postoji zabrinutost oko životnog ciklusa baterija, koje u proseku čine 28 posto troškova čitavog auta, te značajan nedostatak polovnih automobila koji bi ljudima poslužili kao primer onoga što mogu da očekuju. Gubitak kapaciteta baterije veoma utiče na pad vrednosti polovnih električnih auta koji gube vrednost mnogo brže od "klasičnih".
3. Infrastruktura
Iako se infrastruktura za punjenje poboljšava u Evropi, SAD-u i mnogim drugim državama, još uvek je razlog odbijanja električnih auta za mnoge potencijalne kupce. Prema podacima ACEA-e, krajem prošle godine u Evropskoj uniji bilo je ukupno 630.000 javnih punjača.
Trenutno je u Evropi 13 električnih automobila po javnom punjaču. U slučaju SAD-a, odnos se povećava na gotovo 29 vozila. Radi se o velikom broju vozila po punjaču što može biti problematično za vreme turističkih sezona, ali i u svakodnevnom životu. Kupce takođe odbijaju komplikovani načini punjenja, razne aplikacije i/ili potrebne kartice, a problem je i činjenica da su mnogi punjači često pokvareni ili privremeno van upotrebe. Naravno, veliki problem je i dugo vreme punjenja, a mnogi punjači često nisu u stanju da isporuče svoju nazivnu snagu što to vreme dodatno produžava.
4. Domet i punjenje
Punjenje goriva u motor s unutrašnjim sagorevanjem nije radnja koju obavljamo previše rado. Ali proces je krajnje jednostavan. Morate pronaći benzinsku stanicu, ugasiti auto i sačekati nekoliko minuta dok se rezervoar ne napuni. Sve može da traje oko pet, deset minuta, zavisno od gužve na benzinskoj stanici. Zamislite sada da na benzinskoj stanici gubite 20, 30, 45 minuta ili čak nekoliko sati ako je gužva, a nemate alternativu. I onda nakon 200 do 300 kilometara vožnje autoputem to sve morate opet da ponovite zbog malog dometa. To je stvarnost vlasnika električnih automobila i jasno je zašto ljude naviknute na brzo snabdevanje gorivom ovo odbija.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Porsche / Kia