
Za potrebe studije, istraživači sa Univerziteta Duke su koristili model koji analizira puni opseg klimatskog uticaja vozila, uključujući emisije iz proizvodnje goriva, proizvodnje baterija, sklapanja vozila i korišćenja.
Njihovi rezultati su pokazali da električna vozila na baterije u stvari proizvode 30 posto više emisija CO2 u prve dve godine. To znači da je početni uticaj na klimu pri kupovini novog električnog vozila u stvari veći nego kod automobila pokretanih motorima s unutrašnjim sagorevanjem. Međutim, situacija se menja nakon treće godine. Prema stručnjacima, tokom tipičnog životnog veka od 18 godina, električna vozila rezultiraju značajnim smanjenjem ukupnih emisija CO2, navodi Jutarnji.hr.
"Vozila s unutrašnjim sagorevanjem u dužem periodu uzrokuju 2 do 3 puta veću štetu od električnih kada se uzmu u obzir klimatski uticaji i kvalitet vazduha," rekao je dr. Drew Shindell.
Električni auti ne ispuštaju CO2 ni druge štetne gasove tokom vožnje. Međutim, mnogi ekološki osvešćeni vlasnici ne uzimaju u obzir emisije tokom čitavog životnog ciklusa proizvodnje.
Električni modeli koriste litijum u svojim baterijama, a taj proces vađenja troši ogromne količine energije te može dovesti do opasnog zagađenja vode ako se ne provodi sigurno. Obrada litijuma i proizvodnja baterija takođe je izuzetno energetski zahtevan proces koji dovodi do dodatnog zagađenja.
Glavni autor dr. Pankaj Sadavarte sa Univerziteta Northern Arizona rekao je za Dailymail: "Otkrili smo da vađenje litijuma i proizvodnja baterija čine otprilike 50 posto ukupnih emisija CO2 po vozilu u prvoj godini."
Autori takođe napominju da studija nije uključila troškove na kraju životnog veka za baterijska električna vozila ni za vozila s ununutrašnjim sagorevanjem, poput recikliranja baterija ili otpisivanja automobila.
Prethodne studije pokazale su da proizvodnja električnog automobila stvara do 70 posto više emisija od ekvivalentnog benzinca. To znači da električni automobili moraju prići desetine hiljada kilometara pre nego što nadoknade veliki početni minus.
Dodatno, električne automobile treba puniti električnom energijom koja se često proizvodi sagorevanjem uglja - još jednog velikog izvora zagađenja vazduha. Takođe, neke studije sugerišu da električni auti tehnički ‘nisu bez emisija‘.
Istraživači sa Univerziteta Southampton su otkrili da kočione pločice koje se obično koriste u električnim autima proizvode emisije koje su toksičnije od izduvnih gasova dizelaša. Ove čestice su 30 puta manje od prečnika ljudske dlake i mogu da prodru duboko u najosetljivija tkiva pluća. Iako ove čestice stvaraju i vozila s unutrašnjim sagorevanjem, budući da su električni modeli teži, skloni su da proizvode više zagađenja prilikom kočenja.
O istoj temi nedavno se oglasio i prvi čovek Toyote Akio Toyoda koji tvrdi da električni auti zagađuju tri puta više od hibrida.
Izvor: Jutarnji.hr
Foto: Arhiva Autoblog.rs / Xpeng