Jugom starim 26 godina bez problema od severa na jug SAD

Kragujevačkim "jugom" iz 1989. godine prevalili su put dug 1.435 kilometara od Bojsija u Ajdahu na sevrezapadu Amerike, sve do Los Anđelesa i kažu da je u 90 odsto slučajeva sarađivao.
Kako piše Tanjug, ekipa popularnog američkog vebsajta Edmunds.com, dva američka momka, testirala su "jugo", automobil kragujevačke Zastave, koji je krajem 80-tih izvožen u SAD.
Na pijaci polovnih automobila u Bojsiju su za 950 dolara kupili belog "jugića" (Yugo GVL), prenebregnuvši upozoronje da vozilo ima određenih problema i da im ne preporučuju dugačak put do Los Anđelesa.
"Put do Los Anđelesa je dug u tim kolima. Daćemo vam flašu rakije. Može vam zatrebati", bile su reči kojima su ih ispratili.
Sve je, međutim, prošlo u najboljem redu.
Tokom vožje su testirali i maksimalnu brzinu koju automobil može da razvije i uverili se da je 140 kilometara na sat (km/h) moguća misija, doduše na blagoj nizbrdici. Na ravnom putu brzinometar je pokazao 138 km/h.
Sticajem okolnosti, test-ekipa je upoznala i suprugu bivšeg vlasnika tog automila, vlasnicu obližnje prodavnice "Bosnia Expreš" koja prodaje hranu i piće sa područja Balkana. U toj prodavnici su kupili "koktu" i "krem bananicu", tako da su tokom puta imali kompletan doživljaj balkanskih brendova.
Izvor: Tanjug.rs
Foto i video Edmunds.com
Pa sta?
I Jugo ako je dobro odrzavan moze da pravi koliko hoces kilometara.
Nikada nisam bio ljubitelj Juga ali ovo je bezvez.
Zasto ne pokazu kako izgleda dobar, nov auto za $3999?
Ne mogu jer ne postoji.
u vreme kada je yugo kostao $4,000 u americi je postojao i chevrolet chevette (u sustini mehanicki opel kadett) za $500 vise. daleko bolji auto.
Ne treba revidirati istoriju. Vozio sam „ševroleta ševet“, toliko je „daleko bolji“ auto od „Juga“ da je „Dženeral Motors“ 1985.god. morao uvoziti japanskog „suzuki svifta“ trocilindraša kako bi imao pravog konkurenta „Zastavinom“ automobilu (vozio sam i njega - „ševrolet sprint“, simpatičan autić).
Kao prvo, 1986.god. „Ševet“ je koštao $5.645, što je čitavih 41% ili $1.646 (ne $500) više od „Juga“. Iduće godine, dobrim delom i zbog uspeha „Juga“ i „hjundaija eksel“, GM mu je smanjio cenu na $4.995, odnosno 24% ili $1.000 više od „Juga“.
Što se tiče opreme koja se podrazumevala pod tim cenama, morao bih malo detaljnije da pogledam ali sam prilično siguran da je „Jugo“ imao prednost.
„Ševet“ lansiran je čitavih deset godina pre nego što se pojavio „Jugo“. Za razliku od Juga, imao je pogon na zadnjim točkovima, što je u malom automobilu nepovoljno uticalo na prostor i potrošnju. Za 0-100 trebalo mu je čitavih 15,7 sekundi („Jugo“: 13,9). Dok možete da nađete iznenađujući dobre procene ležanja (ride & handling) „Jugića“ iz tog vremena, isto nećete naći za „Ševeta“.
Bez obzira na *daleko* veći broj dilera, daleko poznatijem imenom i razvijenijom prodajnom mrežom, „Ševet“ je 1987.god. u Americi prodat u sličnom broju kao i „Jugo“, oko 45.000 ...
... što sve govori o njegovom atraktivnošću.
http://auto.howstuffworks.com/chevrolet-chevette5.htm
slazem se da ne treba revidirati istoriju i sad hvaliti yuga, koji i kad je bio nov je bio decenijama star. za chevette je dovoljno sto je imao japanske (isuzu) motore - taj detalj sam mu daje ogromnu prednost nad yugom. uz to da dodam da je chevette na brzinu zavrsen zbog naftne krize iz 1970tih godina i da je do sredine 1980tih godina bio poprilicno zastareo. tad je naftna kriza zavrsila, a ljudi su se okrecali sve vecim i mocnijim autima.
ako i zanemarimo chevette - pocetkom 1980tih u americi je i fiesta kostala oko $3,700. sam podatak da si sa fiestom dobivao zaista novi auto (a ne nasminkan 10-15 godina star fiat) je vredan tih $700 ekstra
Čini mi se da grešiš u vezi „Ševeta“. Njegovi benzinski motori - 1,4 i 1,6 - bili su poreklom „Opel“. Ukoliko me pamćenje služi, čak su proizvedeni u Brazilu.
Samo je njegov *dizel* motor bio poreklom „Isuzu“ - odličan motor, ali dizel „Ševet“ je u veoma malim brojevima prodat i sa cenom od $5.850 1985.god. nije „Jugiću“ bio konkurent.
„Fijesta“ je prodata u Americi samo tri godine, od 1978 do 1980. Nije ispravno korisiti cenu od $4.105 iz poslednje, 1980.god. pa poređivati sa „Jugom“ od 1985. Valjda znaš kolika je bila inflacija. Recimo, „ševrolet sajtejšon“ (Citation) koštao je $5.289 u 1980. ali $6.940 (+31%) 1985.god.
O praksi autoindustrije da za nove modele koristi prethodnu mehaniku ne treba trošiti reči i svakako ne treba kriviti „Zastavu“ (npr. „fijat ritmo“ odnosno „fijat strada“).
Svakako je „Fijat“ 1969. kada je lansirana 128-ica bio daleko ispred svojih konkurenata - toliko da je za tu „Fijestu“ koju pominješ, trebalo punih sedam godina da mu iskopira layout.
Činjenica je da je „Jugo“ 1985.god. bio moderniji ali i znatno jeftiniji auto od „Ševeta“, i svakako amerikanac od njega nikako nije mogao da bude „daleko bolji“.
Jugic na slici deluje solidno ocuvan, iako mi se nikad nije svidjao taj auto jer mi je ujak '83. poginuo, na zadnjem sedistu Juga 45. Jeste da je bio kriv vozac, ali opet mi ostaje odbojnost prema Jugu. Sa druge strane, ne moze se osporiti da je bio dosta zanimljiva ponuda u momentu kad je izasao. To sto se u istom obliku proizvodio narednih 28 godina, je druga prica.
CaMIRO
Bravo care za iskrenost.
Ali, dzaba mu pricas, njemu i americko go.no najlepse smrdi! Ma kakvi, skoro pa mirise, a sva neamericka smrde!
Nisu ni Turci bili mutavi, znali su oni od koga treba da prave janjicare.
@CaMIRO,
ako je verovati netu, oba benzinca u chevette su bili isuzu motori iz takozvane g porodice.
no, nebitno je sve to, ono sta mi je zanimljivo je sto svi pljuju yuga cak i na domacem trzistu. a sad odjednom ne samo sto je yugo bio odlicna kupovina vec je bio i odlicna kupovina na najmocnijem americkom trzistu. yugo se u americi solidno prodavao u pocetku jer je bio jeftin. nije trebalo dugo da prodje da ljudi shvate da je i polovan chevy, ford, honda ili toyota (pa cak i hyundai pony) bolja kupovina nego nov yugo. ne treba hvaliti yugo samo zato sto je domaci auto. i chevette je bio generalnom los auto, ali opet daleko ispred yuga, sto jos vise govori koliko je yugo ustvari bio los.
Ne pljuju svi „Juga“, sve do kraja proizvodnje bio je svakog meseca među tri najprodavanijih auta u Srbiji.
„Ševet“ sigurno nije bio „daleko bolji“ od njega. Naveo sam pristojan broj razloga, mogu i više, ali već ima ono što treba oboriti ukoliko ostaješ pri toj konstataciji.
Kompanija „Yugo America“ imala je niz problema nevezanih za kvalitet proizvoda. Nije bila sama, tu su i „Pežo“, „AMC-Renault“, „Alfa Romeo“, itd.
Nije toliko bitno temi, ali po GM-u su benzinski motori u „Ševetu“ bili poreklom „Opel“ -
https://history.gmheritagecenter.com/wiki/index.php/1975,_Chevrolet_Turns_to_Opel_for_the_New_Fuel-Saving_Chevette
„GMB produced 4-cylinder OHC Chevette engines at the San Jose dos Campos plant. The engine had its roots in an Opel design“ ...
@CaMIRO,
ne pljuju svi yuga? isken da budem, ti si prvi koga sam cuo da ga je pohvalio. do sada jedine "pohvale" koje sam cuo na racun yuga su bile "pa jeftin je i delovi su jeftini".
kazes da si mi naveo pristojan broj razloga zasto chevette nije bio bolji nego yugo. mozda ja nesto propustam, ali sa izuzetkom cene koji su to razlozi? spomenuo si jos jedino zadnju vucu, zbog cega je ostecen prostor enterijera - istina, ali chevette je bio za skoro 700 mm duzi nego yugo (i dolazio je i kao sedan) tako da je imao i prostraniji enterijer. spomenuo si koliko je fiat 128 bio moderan auto kad je predstavljen. i to je istina, ali to ne znaci da je i yugo bio moderan sa tom istom mehanikom 20 godina kasnije. spomenuo si i ubrzanje do 100 km/h i "ride & handling". vozio sam oba auta i dok je chevette zaista trom po ubrzanju (ocekivano, jer je i veci od yuga), zaista ne vidim po cemu je yugov "ride & handling" bio bolji. yugo je mozda bio solidan auto kad se usporedi sa proizvodima iz istocne evrope. ali ovde pricamo o konkurentu koji je koristio platformu opela i japanske (ili nemacke, nebitno) motore. i yugo je nadmasio takav auto sa 15-20 godina starom fiat platformom i mehanikom?
Zamenjujemo teze. Rekao sam da je „Jugo“ bio moderniji od „Ševeta“, što je nadam se nesporno. Sada tražiš da kažem da je „Jugo“ u 1985.god. bio moderan? Ponavljam, zavisi kako gledaš. Šta bi mi ti preporučio u toj klasi kao „moderan“ auto?
Ponovo, zamenjujemo teze. Ti si napisao da je „Ševet“ bio „daleko bolji“ od „Juga“, mislim da sam izneo dovoljno da bi ta teorija bila pod ozbiljnom sumnjom.
Sada tražiš da dokazujem da je „Jugo“ *nadmašio* „Ševeta“?!
Iskreno, ne bi ni to bilo teško, i ne samo zbog cene i opreme (koju ignorišeš ali koja igra itekako veliku ulogu u tom segmentu). Ma da bih morao malo da prelistam staru štampu. Ima niz citata iz recimo britanskog „Autocar“-a, iz tog vremena, gde imaju pozitivnu ocenu ležanja „Juga“ (imajući u vidu težinu i cenu odnosno cilj automobila, složio bih se).
A što se tiče „Ševeta“, valjda sam možeš da nađeš koliko su ga pljuvali. Baš ništa kod tog auta nije bilo kako treba sem možda izdržljivost.
Upravo su „Ševet“ i „J car“ poslali GM kod Japanaca, kako bi kapiturirali odnosno uveli mala automobila pod imenom „Geo“. To je bio ograman udarac - prosto sramota - za ponosnog američkog proizvođača.
„Motor Trend“ je napisao, kada je „Jugo“ napustio Ameriku,
„It's a shame. America needs a car like the Yugo“.
Sasvim sigurno nisam prvi čovek koji je pohvalio „Juga“. Poznavao sam ljubitelja i u Americi i u Britaniji, koji veze nemaju sa Srbijom (dakle, ne hvale iz patriotskih razloga). Na netu imaš komentare vlasnika, samo treba da nađem adresu. Mislim da ćeš se iznenaditi.
A što se tiče Srbije, 4.000 evra je ovde ozbiljan novac. U poslednjih deset godina koliko imam statistiku za srpsko tržište, najveći broj kupaca novih automobila se opredelilo za upravo „Juga“ ili rođaka odnosno „Stojadina“. „Zastava“ je samo na beogradskom sajmu 2006, 2007 i 2008.god. prodala po 1.000 komada i to bez naročito povoljnih uslova koja su kasnije nuđene za kupovinu „Punta“.
Reći će neko, „cena“. Da, ali niko nema da daje 4.000 evra na smeće.
Neću biti ni poslednji čovek koji je pohvali „Juga“.
http://www.pressonline.rs/info/politika/133756/narod-trazi-juga.html
Citiram, „Apsolutno sam ubeđen da bi nastala prava jagma kada bi „Zastava" sutra ubacila u prodaju nekoliko hiljada „jugića" uz kredit na pet godina“.
Vidim da se i dalje vežeš za taj „Opelov“ motor - po čemu je 63 KS od 1,6 litara za pohvalu i kako je taj motor bolji od Lampredijev 1,1?
Zaboravih još nešto - „Ševet“ se nikada u Americi, ni kao (kasnije) „pontijak T1000“, nije prodavao kao sedan.
Isključivo 3 i 5 vrata.
u americi se broj vrata gleda drugacije jer se "vrata" gepeka ne racunaju u vrata. tako da sam mislio na verziju sa 4 vrata kad sam rekao da je bio dostupan kao sedan.
ta klasa je u americi generalno bila izuzetno slaba. vecina proizvodjaca su na brzinu sklapali sve i svasta kad je udarila naftna kriza (prvo '73, zatim i '79) jer su ocekivali da ce potrajati. medju, vec do ranih 1980tih godina se situacija promenila - gorivo je postalo jeftino, a niko vise i nije hteo male automobile. zato chevrolet i nije menjao chevette toliko dugo. chevette jeste bio pljuvan, tu nema nista sporno, ali opet na bilo kojoj listi najgorih auta ikada proizvedenih yugo je uglavnom prvi - ako nije prvi onda je u top 3 sigurno. nadje se i chevette na toj listi, ali ne toliko cesto i retko kad u vrhu.
nisam upucen koju bolju opremu je yugo imao u poredjenju sa chevettom.
to sto si sve napisao za yugo u srbiji, verujem ti da je istina, ali ovde je ipak rec o americkom trzistu gde cak i najgori auti su bili daleko bolji od yuga. onaj i ko je kupovao yugo u americi je to radio samo zbog cene, ali cak ni ta cena nije vise mogla da privlaci kupce koji su shvatili da je polovan ford ili toyoa bolja kupovina nego novi yugo. chevette je bio los auto za voznju, ali 'ebem ga nije mu barem trebala generalka svakih 80,000 km. verovao ili ne, jedno vreme sam se bio zagrejao da kupim yugo u americi cisto iz zabave. vecina njih u oglasima koji su u voznom stanju nemaju vise od 30,000-40,000 km na satu, sto je izgleda neka granica posle koje se vise ne isplati ni yugo popravljati. a sto se tice chevetta, poznavao sam nekoliko ljudi dok sam isao u srednju skolu koji su ga imali (zato i znam po nesto u njemu jer sam ga i vozio i cesto se vozio u njemu). jeste da je trom i spor, ali brate tisi je od yuga, daleko komotniji i vlasnicima je retko kad zadavao brige.
Mi smo valjda entuzijasti odnosno poznavaoci automobila, tako da se ne treba držati nekih lista koje je neko pravio za „Forbes“ ili šta već kako bi privukao oglase ponavljanjem floskula.
„Jugo“ je bio poznat upravo što je bio najjeftiniji auto na Američkom tržištu.
Najjeftiniji.
Dakle, novo za jeftinije nisi mogao da dobiješ.
Izgledao je jednostavan, odnosno jeftin. Kampanja (katastrofalna) je bila „Everybody needs a Yugo sometime“.
Zašto ti ovo pišem? Zato što je upravo kontradiktorno američkom snu, gde treba stalno da ideš napred, čak uzimati kredit kako bi što krupnije koračio. „Jugo“ je bio dijametralno suprotan toj ideji.
Drugo, često su ga označavali kao „product from the Iron Curtain“, što naravno nije tačno ali svakako bode oči u vreme kada su još uvek učili decu u školi kako da se sakriju ispod stola u slučaju nuklearnog napada (pitaj Amerikanca koji je do osamdesetih pohađao školu, znam sigurno za Midwest).
Kada sastaviš cenu i imidž kao komunistički (čitaj: Sovijetski) proizvod, dobiješ očekivan rezultat.
Kada sam 2010.god. prvi put vozio „Trabanta“, iznenadio sam se, a brzo sam shvatio zašto. Ima naravno nedostataka ali uopšte nije toliko loš koliko je pisala zapadna medija ... a sve što sam znao o njemu bilo je od iste!
„Ševet“ da je posebno tiši od „Jugića“, iznenadilo bi me. Sigurno nije udobniji, kamoli „daleko“.
„Jugo“ se naravno kupovao zbog cene, ali je li hoćeš da kažeš da je neko kupio „Ševeta“ iz ljubavi? „Ševet“ se kupovao jer je bio jeftin, zbog velikog broja dilera i zato što je predstavljen kao američki proizvod.
Sam „MotorWeek“ je tako objašnjavao njegovu popularnost:
https://www.youtube.com/watch?v=oMsXLYFU0pU
Poznavao sam čoveka u Mičigenu koji je 2005.god. imao novog „forda f-150“ i „Jugića“. Upravo sam ga zbog „Jugića“ i upoznao, morao sam da pitam o čemu se radi. 250.000 milja, kupljen novi, redovno održavan, vozio se i dalje posebno zbog tadašnji skok u cenama goriva.
U Nju Džerziju sam stao kod „Subaru“ dilera koji je još 2000.god. imao staru reklamu za „Juga“. Rekao, zbog nostalgije. Pričao mi je kako ih je prodavao 1985.god. pa sve do 1991. Jednom dođe „Jugo“ na pauku, izlazi žena, kaže da je kupila pre tri godine a sada neće da upali. Kada su ispustili ulje, bilo je očigledno da nikada nije ulje ni zamenila. Odgvorila je da nije kupila auto od $4k da bi trošila pare na servis. Istog dana izvadi kreditnu karticu i kupi novog.
Obično se ne bavim ovakvim pričama. Preferiram činjenice bazirane na citatima i na konkretnoj, proverenoj informaciji ... ali vidim da si krenuo u tom pravcu, imam takvih priča koliko hoćeš.
daleko od toga da je neko kupovao chevette iz ljubavi, ali je ocigledno da su ljudi bili spremni dati $1000 vise za njega nego za yugo iz mnogo razloga osim onog da je to bilo zato sto je chevrolet domaca firma (iako chevette uopste nije bio domaci auto, samo je oznaka na njemu bila americka), a za yuga su smatrali da je komunisticki auto. osim sto je bio trom i spor, chevette uopste nije imao manu. za udobnost, mislim da je bio daleko ispred yuga, dovoljno je samo da vidis sedista u chevette koja su kao fotelja. zavrsna izrada takodje solidna. mehanika izuzetno kvalitetna, posebno ako znas kako klinci u srednjoj skoli odrzavaju svoje aute.
hajde da zakljucimo ovako - chevette je bio bolji onoliko koliko je bio skuplji od yuga. moze?
Taj Chevette je u stvari u Evropi bio Opel Kadett C, klasa iznad Yuga (sa Zastavom 101/128, Golfom, Escortom itd,) ne razumem sto ih uopste uporedjujete?
Poređujemo prodaju „Ševeta“ kao proizvod najprodavanijeg brenda u Americi u to vreme (tzv. USA-1), sa verovatno najvećom marketinškom kampanjom i najvećim brojem dilera (morao bih da proverim) ...
... i prodaju „Jugića“ kao potpuno nov brend, sumnjivog porekla sa malim brojim dilera?
Zaista?
Samo zamisli koliki je uspeh što je „Jugo“ već u svojoj drugoj godini došao do broja prodatih „Ševeta“?
Koliki je uspeh naterati GM-a da 1984.god. (dakle posle druge naftne krize) uvozi trocilindričnog „Suzukija“ iz Japana i stavlja svoj brend na haubi?
Što se tiče sedišta:
1985. Chevrolet Chevette
http://images.copart.com/website/data/pix/20100803/18080780_5X.JPG
1985. Yugo GV
https://c1.staticflickr.com/9/8371/8488151026_36b90a2fb2.jpg
Nisam mogao na brzinu da nađem bolje slike, ali ne vidim o kojoj vizuelnoj razlici govoriš.
Sećam se dobro koliko je „Ševet“ bio neudoban, ma da ne isključujem mogućnost da sam vozio onu gadnu „Skuter“ (Scooter) verziju ili tako neku baznu.
Ako ti je lakše, ja bih rado posedovao „Ševeta“, čisto radi nostalgije. Voleo sam i „J-Car“, posebno „Kavalier Z24“ iz krajnih osamdesetih.
Veruj ili ne, video sam jednog zapuštenog „Ševeta“ u Beogradu pre godinu dana.
Da, ni ja nisam mogao da verujem.
@carobnjak
Sem cene, koje se itekako mogu uporediti u korist „Juga“, treba voziti to da bi shvatio.
Dok je „Ševet“ stigao u Ameriku, doživeo je niz niskih udaraca. Ne bih mogao sada da izlistam sve, ali sam jednom detaljno o tome čitao. GM Detroit je u to vreme mrzeo kupce malih automobila, pa je bilo bukvalno kao da im je išao napraviti „penalty box“.
Hoćete mali auto? *Evo* vam mali auto!
Bio sam dete kad je Kadett C bio medju najtrazenijim vozilima u Evropi pa i u SFRJ. Cesto sam imao priliku da se vozim u njemu i ne secam se da je bio neudoban, tj.da mu je bilo sta falilo, za razliku od Yuga!
@carobnjak
To što ti je iz mutnog dečijeg sećanja, da ne komentarišem ... ali svakako poređivanje evropski „Kadet C“ i američki „Ševet“ je kao poređivanje „opel vektru“ i „saturna l seriju“.
Čak i američki „fokus“ prve generacije, na izgledu isti, se razlikovao od evropskog (i to po kvalitetu plastike, između ostalog).
Ponavljam, GM je u to vreme verovao da sve treba menjati za „posebno“ američko tržište. Bob Lutz je negde posle 2001.god. rekao, „Saturns have differed from their European counterparts in very silly ways“.
Tu dodaj da GM Detroit-u nije bilo u interesu da naprave pristojan mali auto, jer su više zarađivali na većim.
Možeš misliti kako je ispalo.
Samo da dodam, GM nije bio jedini koji je ovo praktovao. npr. „Ford“ sa „Eskortom“ pa kasnije i „Fokusom“.
Jedan od problema je što američki kupac nije hteo da daje toliko para na mali auto, koliko je evropski kupac. Bar je Detroit tako računao.
To sam i mislio da ces reci, da je americka verzija Kadetta bila gora a Yuga bolja... :)))
Decije pamcenje je najjace, odrzava se do smrti! :)
Ako smem da pitam gde si ziveo krajem sedamdesetih/pocetkom osamdesetih?
Inace taj Chevette, odnosno GM T-car je bio jedan od najpopularnijih i najrasprostranjenijih modela sedamdesetih.
Evo gde se sve proidavao i pod kojim nazivima:
https://en.wikipedia.org/wiki/GM_T_platform_%281973%29
"World Car of the seventies is the General Motors so-called T-car, developed in Germany"
http://mjs.home.xs4all.nl/WorldCar70s.html
Da, to taj auto. Pisao sam još davno o „T-Car“-u, imam čitavu arhivu testova.
Što se tiče gde sam živeo, ima tu mnogo lepih mesta ... Ali još nešto da kažem iz sopstvenog iskustva. Uzeo sam 1979. „101 mediterana“ na restauraciju, sedišta su neverovatno udobna (ista kao u „101 konfort“). Lepša polovina se slaže.
A znam šta je sedište. Navozao sam se mnogo što šta, trenutno imam i „reno 18 turbo“ čija su sedišta u možda top 10, kao i „lanču deltu“ sa „Recaro“ sedištima.
Po ranijim razgovorima znam da mi nećeš verovati, ali ni „Florida“ nije loša u poređenju. Jeste da su tvrda i nema onog mekanog jastuka za glavu kao u „Renou“, ali drže u krivinama i ta tvrdoća za duži put dobro dođe.
Najgora? Možda „Korola“ iz 1989.god., koji je imao drugar u Americi. Bar mi je tako ostalo u sećanju.
Pitao sam jer mi se iz komentara ucinilo da tada nisi ziveo u SFRJ...
Mislis da bi GM toliko ulagao u taj model da je bio los kako ti tvrdis, na prakticno svim kontinentima, osim Afrike?
naravno da gm nije obratio veliku paznju na chevette kao na vece automobile. takav je uvek slucaj bio u americi - dimenzije su te koje formiraju cenu u najvecoj meri. tako je i danas - dzaba recimo fordu sto nudi focus u titanium verziji jer niko nece da da $27,000 za focusa bez obzira koliko on bogato bio opremljen, to je teritorija taurusa koji je za 2 klase veci auto. zato vecina prodatih focusa na ulicama su uglavnom osnovni SE modeli. i koja je korist onda da se vise investira u razvoj malog auta? hoce li se prodavati bolje ako bude bolje uradjen? naravno da nece - evo i danas u subkompakt klasi nissan versa je kralj po prodaji iako je ubedljivo najgori novi auto u klasi, a prodaje se odlicno jer je jeftina. niko nece da potrosi dodatnih $2,000 za daleko bolju fiestu jer oba auta su iz iste klase, oba dolaze iz kompanija u radnickoj klasi i zasto bi platio $2,000 za fiestu? zato sto ima kvalitetniju plastiku enterijera? ne, u americi mali auti se kupuju samo zato sto kupac ne moze da pristi veci, a ne zato sto zeli da vozi manji auto. on ce se zadrzati na tom malom autu mozda par godina dok ne skupi finansije za veci i onda ce ga naravno zameniti i nikad vise nece kupiti drugi manji auto. nema ni najmanjeg razloga da ga kupi.
sto se tice samog americkog trzista, amerikanci su uvek vise voleli udobne automobile nego da obracaju paznju kakvog je kvaliteta plastika. zato su se recimo chryslerovi k-cars odlicno prodavali tokom 1980tih godina, jer su bili udobni kao cadillaci.
a sto se tice samog americkog trzista iz 1980tih godina, svi su ocekivali novu naftnu krizu. svi su ocekivali da ce v8 motori, ponos americke auto industrije, nestati do kraja 1980tih godina - razlog zasto su svi prelazili na turbo motore i dizele. do toga nikad nije doslo, a mnoge kompanije su se brukale ocekujuci novu naftnu krizu (recimo gm's olds 350 dizel ili cadillacov 8-6-4 motor).
ja i dalje stojim iza toga da je chevette daleko bolji auto nego yugo. sa izuzetkom toga sto je spor/trom, on mane gotovo i nema, posebno po kvalitetu mehanike
GM nije tada bio konsolidovan kako je sada. „Voksal“ u engleskoj je radio relativno nezavisno od „Opela“, na primer, i gde su delili stvari opet su duplirali poslove.
Treba imati u vidu da GM nije postala globalna firma u modernom smislu sve do ... pa rekao bih 2006. ili 2007.god. Rik Vagoner je mnogo na tome radio, šteta što mu je nedostajalo vreme da završi posao.
Hoću da kažem, ne treba brkati pojmove. T-Car je bazna platforma koju je svako koristio kako je hteo. „World Car“ nije u 1975.god. bio isti koncept kao što je danas.
Američki „Ševet“ je jedna od najjeftinijih varijanta, više deli sa brazilskom verzijom nego sa nemačkim „Kadetom“. Doveden je u Americi brzinski, nisam ni siguran da je bio planiran već se ispostavilo da bi mogao da bude dobar medijski odgovor na naftnu krizu 1973.god.
Veruj mi, da si pet milja okrenuo u njemu, shvatio bi. Nema tu bilo kakvog osećaja „nemca“.
2001.god. sam video „Kadeta C“ na prodaji kod dilera polovnih automobila u Čikagu. Čini mi se da se čovek zvao Pat Stefaneli. Malo se raspitivao, na kraju se dogovorio da malo provozam auto, a zauzvrat ga ubacim na „eBay“-u, sve sa slikama (g. Stefaneli je imao skoro 80 god.)
Jeste da su prošle godine i da nisam tada direktno upoređivao, ali ništa me kod ponašanja tog auta i opšteg utiska nije podsećalo na „Ševeta“.
@mile antena
Slažem se sa svemu, sem sa konstatacijom oko „Ševeta“ i „Juga“.
Bar radi diskusije, želim ti svu sreću u dokazivanjem da je „Ševet“ bio „daleko bolji“ ... but I fear you've got all your work still ahead of you.
Ok, ja sam i govorio o Kadettu C koji je za to vreme bio odlican autic.
A sta je GM tada bio i da li je postojao u tom obliku, nije mi poznato. Samo sam naveo u kojim je sve oblicima taj model postojao...
Ne mogu da verujem ... našao sam čoveka!
http://www.manta.com/c/mm5n78f/pat-s-motor-sales
Možda je imao nešto manje od 80 godina. Simpatičan lik.
Ako je neko u Čikagu i treba mu polovan auto ...
P.S. na wiki pise da General Motors Corporation postoji od 1908. a od 2009. je General Motors Company...
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Motors
Bez obzira koliki animozitet imali prena Jugu i bez obzira što je nastao na Fiatu 127 sa početka 70-ih , opet je konstrukcijski bio savremeniji auto od "Ševija" ,ma koliko to čudno zvučalo , od ovijesa , motora preko iskoristivosti prostora u odnosu na dužinu.
Najozbiljnija mana Juga je njegova izrada ali ni "Ševi" tu nije za primjer.
E sad je drugi par opanaka kad se auto kupuje na metar...