Prodaja automobila u usponu: U Srbiji za luksuz nema krize

Prodaja putničkih automobila u Srbiji u stalnom je usponu, što potvrđuje podatak da je u prvih 11 meseci prošle godine dostigla brojku od 20.107, čak za 16 odsto više u odnosu na prethodnu, 2016. godinu. Ipak, još je daleko od sada već davne 2008. kada je prodato skoro 60.000 novih automobila.
Čak 70,73 odsto novih vozila je dobilo kupce u Beogradu, a od ostatka čak dve trećine su pazarili žitelji Vojvodine...
Najzanimljivija činjenica za sve analitičare srpskog automobilskog tržišta je podatak o prodaji luksuznih brendova. Od početka 2017. kupljena su čak 2.893 nova automobila koja se ubrajaju u kategoriju takozvanih premijum brendova. Pri tome u ovu cifru ne ulaze skupoceni modeli pojedinih brendova poput "Nisana", "Renoa", "Tojote", koji takođe imaju i veoma skupa vozila.
To je procentualno gledano 14,4 odsto od ukupnog broja prodatih, što je vrlo blizu proseka u bogatim evropskim zemljama (oko 15,5 odsto). Poređenja radi, "Audi" u Srbiji sa 733 prodata automobila u prvih 11 meseci zauzima oko 3,64 odsto a u zemljama EU 5,30 odsto takozvanog market šera (tržišnog učešća).
- Podaci pokazuju da kod nas skoro da nema sredine. Kupuju se ili najjeftiniji automobili ili najskuplji - kaže Dragan Simić, nekadašnji osvajač "Dijamantske kacige", a sada test vozač više specijalizovanih automobilskih redakcija.
On za "Novosti" kaže i da je visok procenat luksuznih automobila u ukupnom broju prodatih vozila posledica i veoma malog tržišta jer, na primer, Slovenci, sa tri puta manje stanovnika - kupuju tri puta više novih vozila od nas.
- Ne zaboravite da su u Beogradu i sedišta mnogih velikih svetskih kompanija. Ima dosta i stranaca, a oni i kupuju vozila koja su za većinu naših vozača samo san.
U ukupnom broju vozila iz premijum segmenta koji su obradovali kupce u Srbiji prednjači "Audi" sa 733 prodata vozila, sledi "Mercedes" sa 676, "BMV" sa 526. Prodat je i jedan "rols-rojs", četiri "bentlija", pet "maseratija", 24 "jaguara", čak 71 "porše"...

Uostalom, poznato je da na našem Sajmu automobila prvo "planu" najskupoceniji automobili, pa je tako i "rols-rojs" koji je učestvovao na Sajmu prvi put posle mnogo godina, i to sa jednom od specijalnih edicija, prodat u rekordnom roku, iako je koštao više od 300.000 evra!
Kolika je nesrazmera u prodaji na našem tržištu govori i činjenica da je "Mercedes" prodao više putničkih vozila od "Kije", "Sitroena", "Lade", "Pežoa", "Mazde", "Nisana", "Opela".
Iako prodavci ne žele da javno govore o kupcima, nezvanično se saznaje da je više od 40 odsto luksuznih vozila kupljeno za keš.
Astronomski troškovi održavanja
Kupci skupocenih automobila moraju da računaju i na velike troškove registracije i održavanja vozila. Tako na primer za BMV 5, vredan 65.000 evra, sa zapreminom od 3.0 litra i sa 258 KS, vlasnik prilikom registracije mora da izdvoji 137.928 dinara, a za zimske gume, na primer, i više od 200.000 dinara.
Izvor: Novosti.rs
Foto: arhiva / Sajam.rs