home
HOME VESTI DOMAĆE TRŽIŠTE VIDEO ZANIMLJIVOSTI NOVITETI TUNING CONCEPTS TOP SECRET PREDSTAVLJAMO SALONI ARHIVA ISTORIJA

'Evropski auto 1975. godine' bio je najaerodinamičniji svog doba i najbrži dizelaš

Bila je to godina kada je stigao prvi Golf, u 5. mesecu 1974., kao treći važan Volkswagenov model nakon preuzimanja NSU-a i Audija. Prvi je bio VW K70 iz 1970. - ex NSU K70, drugi VW Passat iz 1973. - ex Audi 80 i treći, najveći, VW Golf iz 1974. - prvi samostalni model novog talasa iz Volkswagena.

Te godine, a bila su to 'zlatna vremena' najvećeg realnog standarda na ovim prostorima, Volkswagen se iz pepela dizao 'u nebo', jer je treće mesto na izboru za 'Evropski automobil 1975. godine', sa 136 bodova, osvojio Audi 50. Na njegovim temeljima je nastao Volkswagen Polo, najuspešniji auto B-segmenta.

Drugo mesto je, sa 164 boda osvojio krajem 1974. (za 1975. godinu) 'opevani' Volkswagen Golf, automobil koji se već sada može smatrati najuspešnijim u istoriji. Ali prvi je bio..., znate li koji je automobil uverljivo osvojio titulu 'Evropskog automobila 1975. godine' ???

Sa čak 229 boda prvi je bio Citroen CX, naslednik legendarne 'Ajkule', modela DS, predstavljenog 1955. Bio je to jedan od najavangardnijih automobila u istoriji, sa hidropneumatskim oslanjenjem, poluautomatskim menjačem, četiri diska i aerodinamičnom karoserijom. Na današnji dan, 26.8.2014., pre tačno 40 godina, stigao je naslednik Citroena DS - model CX.

Već i naziv je bio simbol koeficijenta otpora vazduha. Naslednik 'Ajkule' postigao je 0,39, odnosno bio je prvi serijski automobil, u vreme uglastih automobila, sa koeficijentom ispod 0,40. Prosek je tada bio od 0,45 do 0,50. Zadržao je hidro-pneumatsko oslanjanje i ostale važne karateristike 'Ajkule'.

Najveća mana CX-a bila je što nije bio dizajnerski originalan, nego tek naduvana verzija Citroena GS, 'Evropskog automobila 1971. godine'. Ako vam se čini da su to bile godine Citroena, to je, tačno! Te 1971. prvi je bio Citroen GS, drugi je bio VW K70, a treći - Citroen SM. Bio je to neuspešni derivat Citroena CX i Maseratija, na putevima Jugoslavije najpoznatiji po tome što ga je vozio Mišo Kovač.

Da se vratimo Citroenu CX. To je bio je to pošten 'komad automobila', dugačak 467, širok 173 i visok samo 137 cm, uz međuosovinsko rastojanje od čak 284,5 cm. Mada je dizajnerski bio klasu i po veći od GS-a, a imao je takođe hidropneumatsko oslanjanje, a tehnološki, bio je bitno drugačiji - imao je vodom hlađeni motor, umesto vazduhom i redni, umesto bokserskog motora.

U ponudi su u prvoj seriji bili 4-cilindraši 2.0 i 2.2, sa 102 i 112KS. Elektronsko ubrizgavanje je stiglo 1977. godine pa je benzinac 2.2 pojačan na 128KS, što je uz koeficijent otpora vazduha od 0,39 omogućavalo brzinu od 190 km/h. Stigli su i snažniji benzinci 2.5, sa elektronskim ubrizgavanjem.

Godinu dana nakon benzinskog modela predstavljen je dizelaš 2.2 sa 66KS, a 1978. godine i moćniji sa 2500 ccm i 75KS, koji je razvijao 156 km/h. To vam ne izgleda dovoljno? Ali, bio je to tada najbrži serijski automobil sa dizelskim motorom! U proizvodnji se CX zadržao sve do 1991., u standardnoj i karavanskoj verziji 'Break',

Ali, 1989. stigao je naslednik, XM, koji je osvojio titulu 'Evropskog automobila 1990. godine'. Bila su to zaista 'zlatna' vremena za Citroen...

Izvor: Autoportal.hr

Foto: Citroen



čitanja : 5388



Komentari

Definitivno moj omiljeni Sitroen ikada!I XM mi je bio narocito drag, ali za ovim mastam i dalje. Cesto sam ga vidjao kao klinac, mislim da i dan danas ima par komada u Batajnici. Jedino onaj karavan nisam mogoa da svarim nikad.
Ako se ne varam jedinaa mana ali i prilicno ozbiljna je bila slabasna motorizacija kao i na Ajkuli. Nije bio narocito dinamican ali je to donekle kompenzovao imidz udobnosti koji i nije propagirao brzu voznju.
Koliko je tacno da je Citroen nakon ovog modela prodao patent za hidropneumatsko oslanjanje Mecedesu i Rols Rojsu za model Carmague?
Procitao sam skoro, onako sa nogu, u jednoj knjizi u knjizari Vulkan o legendarnim automobilima.

Autor Uros Cuore Sportivo 26 Avg 2014, 23:06

To sto su direktori sklapali raznorazne ugovore, pa je doslo do manjka profita, nema veze sa cinjenocom da Citroen trenutno ima sjajne modele.

C4 Picasso
DS5
DS4
C3
C1

Svi sjajni.

Autor Fordovac 26 Avg 2014, 23:48

plymouth superbird i dodge daytona su imali drag coefficient od 0.28 cak 6 godina pre cx-a

Autor mile antena 27 Avg 2014, 00:22

@uros cs

tacno je, da su Citroenov hidropneumatski ovjes licencirali RR i Mercedes (nisam siguran ali mislim, da je i njihov sadasnji "magic carpet ride" verzija citrinog ovjesa)

a za slabasne motore u Cx-u postoji jako banalni razlog... Cx je dizajniran i projektiran, da bude opremljen wankelovim motorom, koji je za istu snagu puno manjih dimenzija od klasicnog motora... u pocetku sedamdesetih u wankel su se polagale ogromne nade ali... auto je razvijen, orudja za njegovu izradu nabavljena - a od motora nista! odnosno, s njim su imali previse problema pa su umesto odlaganja proizvodnje u njega odlucili strpat klasicni motor... ali, ispod haube nije bilo prostora za vise od 4-cilindricne masine!
to je jedini razlog, da Cx nikad nije dobio V6 masine... a posljedice toga vidimo danas... nema ih u E segmentu, gdje je pristojan V6 takoreci osnova ozbiljne ponude... a oni su u 40+ godina poslje SM-a imali samo po jednu dizelsku i benzinsku V6 masinu...

fenomenalan auto i za svoje vreme, ko s druge planete... ali u biti i "grobar" svojih nasljednika...

Autor drugmirko 27 Avg 2014, 00:55

@drugmirko,
Hvala na objasnjenju, sad mi naviru neka secanja na taj Wankel motor i Citroen.
Jedno pitanje, mozda i nebitno:
Kada je kasetofon presao sa centralne konzole na onaj deo kod rucne, izmedju sedista? Da li mozda znas?
Gledam poslednju sliku i vidim muziku na "normalnom" mestu, nikad je nisam video tu.
Elem, slazem se za motorizaciju. Do skora je vazilo pravilo da gde je top ponuda "nenemackih" proizvodjaca tu je tek sredina ponude "velike trojke". I jako mi je zao sto se C6 nije primio, ali i sto 607 i Vel Satis nisu dobili naslednike. Nego neko kompromisno sjedinjenje u vidu fuzije srednje i vise-srednje klase kao kod 508, Insignije, 9-5 itd...

Autor Uroš Cuore Sportivo 27 Avg 2014, 01:05

@Uros

Prvo je bio normalan, pa u reviziji pomeren, verovatno jer su mislili da je strasno "ruzno" da se radio vidi, a nije ruzno da ti upadaju mrve i novcici i da prospes pice u njega. A najsmesniji momenat je radio sa ruckom koji moze da se vadi. I gde onda da stavim kutiju od 3 kila??? U dzep? ahaha

Pa cak i sad su Francuzi optereceni time da se ne vidi radio, 308/Picasso, a u skorije vreme na proslom C4 picassu gde je radio skrivan poklopcem, bas kao na prvim primercima XM-a.

http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2013/02/1989-Citroen-XM-interior-626x382.jpg

Autor Fordovac 27 Avg 2014, 01:19

drugmirko 27 Avg 2014, 00:55

Ja sam cuo za tu pricu ali ne znam koliko je ona tacna (tj. nigdje nisam naisao na konkretan dokaz).

Autor hh 27 Avg 2014, 01:27

@uros cs
radio je "presao" mredju siceve vec 1970 u GS-u :), ak ne vec i u SM-u. a za Cx nisam siguran, jer se ga kod verzije 1 moze vidjet u tri pozicije... gore horizontalno, gore vertikalno i dole medju sicevima... gdje, kod verzije 2 i ostaje....

@hh
Citoren je bio jaki pobornik wankela i jedan od prvih, koji je kupio licencu... sa njim su stvarno mislili ozbiljno i dosta dugo ga i razvijali. najpoznatiji prototip sa tim motorom zvao se N35 (izgledao je ko Ami kupe) koji je bio potpuno funkcionalan najkasnije 1967-me. a njegov hidraulicni ovjes znacio je, da se radilo o prototipu Gs/Cx generacije vozila.
za Gs-a je bio planiran, napravljen i 1973-ce cak i prodavan Birotor (2.0l, 107konja), dok je za Cx bio planiran trirotor, do kojeg nikad nisu stigli... em zbog tehnickih problema, em zbog bankrota i kupnje sa strane Peugeota 74-te... to zadnje "zapecatilo" je i sudbinu SM-a i njegovog V6 motora...

Autor drugmirko 27 Avg 2014, 09:09

Sigurno jedan od najzanimljivijih oldtajmera ikada, a i meni omiljen.
I posle 40 godina deluje privlacno, i sad je jos jasnije koliko je bio ispred svog vremena.

U tekstu se potkrala velika greska: Citroen SM nije bio derivat CX-a i Maseratija, nego DS-a i Maseratija!

Autor carobnjak 27 Avg 2014, 09:20

Iako nisam neki ljubitelj oldtajmera, ovi Citroeni su me oduvek odusevljavali, jos od kada sam bio klinaca, od Ajkule, SM, CX... imresioniraju me jos vise kada vidim sta koliko su bili napredni za ono vreme, zapravo Citroen kod tih luksuznih modela, a sada nemaju nista revolucionarno, u ni jednom pogledu od tehnike/mehanike do bezbednosnih sistema, sto bih izdvojilo iz mase - jesu drugaciji dizajnom ali ce to sasvim sigurno brzo postati zastarelo... cak su sa ovom novom DS linijom otisli od tradicije udobnih vozila samo zato sto je pomodarstvo, i navodno i po nekima sasvim ispravno, imati sportski podeseno oslanjanje pa cak i kada auto ima malo snage i ni malo sportskih pretenzija... jadno je to...

Autor Orlo 27 Avg 2014, 20:08