
Preuzeto sa: BrzaBrzina.com
Kada je Pontiac predstavio čuveni GTO 1964. godine, osnovao je potpuno novi period u istoriji američke auto industrije.
Ne samo što je publika po prvi put mogla da dobije moćan motor u relativno malom automobilu (barem sa američke strane gledanja) već je Detroit u narednih desetak godina predstavio neke od svojih najpopularnijih dela. Jedan od najslavnijih muscle cars je bio Chevrolet Chevelle, čija Super Sport (SS) verzija se takmičila sa pomenutim GTO, kao i ostalim muscle car velikanima (Dodge Charger, Plymouth Road Runner, Ford Torino i ostalim), za titulu najmoćnijeg takvog automobila na tržištu - i uglavnom izlazio kao pobednik. Na žalost, Chevelle SS nije mogao da pokaže svoje znanje na NASCAR stazama kao proizvodi Forda i Chryslera iz razloga što je General Motors obustavio sav fabrički auto sport, ali i pored toga je stekao dovoljno veliku reputaciju na ulici da se danas smatra velikanom američke auto industrije. Iako je General Motors kontrolisao čak 56% domaćeg tržišta početkom 1960tih godina, Chevrolet je prolazio kroz jednu od svojih većih kriza u poređenju sa velikim rivalom Fordom.

Nova strategija pod vođstvom Henry Forda II, pod kojom su zaposleni mladi inženjeri i dizajnerom, je urodila plodom i Ford je 1957. godine postao najveći američki proizvođač vozila po prvi put u 30 godina. Ironično, navedena godina je upravo ona kada je predstavljen sigurno najpoznatiji Chevrolet ikada proizveden, 1957 Bel Air, ali i pored toga najveća General Motors divizija je počela da pokazuje znake slabosti narednih godina. Iako su početkom 1960tih godina predstavljeni velikani kao što su Corvair i Nova, kao i unapređeni Bel Air i Impala, činilo se da je Ford uvek bio korak ispred. Falcon, kao i njegova sportska verzija Sprint, su sa lakoćom dominirali pored Corvaira i Nove, dok je Galaxie beležio pobede na NASCAR stazama i krao prodaju od Impale, koja je i dalje najprodavaniji automobil u Americi. Za 1964. godinu Ford u liniju dodaje manji model Fairlane, koji je popunio prazninu između kompakta Falcona i najvećeg modela Galaxie.

Sa moćnim V8 motorom od 289 kubnih inča (4.7L) i niskom težinom, Fairlane je brzo počeo da niže uspehe. Chevrolet je vredno radio na sličnom modelu za sve one kojima su Corvair i Nova bili mali, a Bel Air i Impala veliki. Navedeni model, za koga je odlučeno da će se zvati Chevelle, je bio zasnovan A-Body platformi zajedno sa još tri proizvoda General Motorsa - Pontiac Tempest, Oldsmobile Cutlass i Buick Skylark. Plan je bio privući kupce tako što će se nudi za svakoga po malo, od malim kupea, preko sedana do veliki karavana. Kupac će takođe moći da bira između osnovnih modela bez opreme, do sportskih SS modela, pa sve do luksuznih Malibu modela. Chevelle je zvanično predstavlje u septembru 1963. godine kao 1964 model, a kao što smo pomenuli, za ovaj tekst ćemo se koncentrisati samo na SS modele. Chevelle je bio identičnih dimenzija kao legendarni Bel Air iz 1957. godine, što nije bila slučajnost, i General Motors je pod svaku cenu želeo da vrati poverenje kupaca.

Iste godine, Chevroletova sestra divizija Pontiac predstavlja GTO verziju na modelu Tempestu sa motorom od 389 kubnih inča (6.4L) i impresivnih 348KS, a iako je kompanija planirala godišnju prodaju od samo 5,000 primeraka već prve godine ona je bila deset puta veća. Usledio je Oldsmobile sa 442 verzijom modela Cutlass, sa motorom od 330 kubnih inča (5.4L) i 310KS, a nešto kasnije i Buick sa GS verzijom modela Skylark, koji je ujedno imao najveći motor od 401 kubnih inča (6.6L) i 325KS. A onda je najbolji deo stigao za kraj i to SS verzija Chevella, koja je imala motor od 327 kubnih inča (5.4L) i 300KS. Iako na papiru najslabiji, Chevelle SS je ustvari bio najbrži zahvaljujući najmanjoj težini. U poređenju sa ostatkom Chevelle ponude, SS je pružao minimalne dizajnerske promene, pa je tako bilo gotovo nemoguće reći da li je pored vas običan I6 model ili muscle car kao što je SS.

Međutim, Chevrolet nije imao mira dok GTO nije bio pobeđen i za 1965. godinu povećava snagu na 350KS, a u ponudu debituje i novi motor od 396 kubnih inča (6.5L) i 375KS. Međutim, zbog svoje visoke cene nikada nije bio popularna opcija kod kupaca i navedene godine je proizveden samo 201 primerak. Ova verzija, nazvana Z16, je mogla da se dobije samo sa punim paketom opreme, čime je cena bila skoro duplirana u poređenju sa standardnim modelom, pa se tako standardan SS sa premijum cenom od samo 176 dolara činio kao bolja kupocina. Z16 je bio jedan od najboljih domaćih "sleeper" automobila, pa je sa njega skinuto sve što bi moglo da kaže kupcu šta se nalazi ispod haube, ali sa maksimalnom brzinom od čak 256 km/h Z16 nije ostavljao nadu rivalima da mogu do pobede. Za 1966. godinu Chevelle dobiva svoje prve dizajnerske promene u skladu sa ostalim modelima kompanije, a SS postaje sopstveni model podeljen od ostatka Chevelle linije.

Samo jedan motor je bio u ponudi, već pomenuti od 396 kubnih inča (6.5L), ali je dolazio u nekoliko različitih verzija snage od 325KS do 375KS. Chevrolet je takođe dodao veće kočnice i modifikovano oslanjenje u želji da će privatni NASCAR timovi početi da razmatraju korišćenje ovog automobila u vreme kada je General Motors i dalje ignorisao ovo takmičenje. Jedan takav vozač je bio legendarni Bobby Allison, kome se dopale male dimenzije SS-a na kratkim stazama i uspeo da pobedi tri trke i pored jake konkurencije u vidu Forda, Plymoutha i Dodgea. Performance su bile zavidne ta navedeni period - ubrzanje do 100 km/h za šest sekundi i maksimalna brzina od 230 km/h, a publika je reagovala sa 72,272 kupljenih primeraka. Sledeće godine SS ponovo dobija dizajnerske promene u skladu sa popularnom Impalom, ali bez mehaničkih promena. Za 1968. godinu SS konačno dobija fastback stil, koji je zamenio coupe, ali je najveća vest bila novi COPO (Central Office Production Order) model.

Ova divizija je radila odvojeno od ostatka Chevroleta, a za nju većina i nije znala osim onih, kao što su profesionalni vozači, koji su trebali da znaju. COPO se nije mogao naći u brošurama i jedini način da dobijete jedan od modela je da vas COPO lično kontaktira. Ovi primerci su imali trkački motor od 427 kubnih inča (7.0L) i 425KS, urađen od aluminijuma, kao i ubrzanje do 100 km/h za ispod četiri sekunde. Pretpostavlja se da je proizvedeno oko 300 primeraka, ali ova vest ne može biti potvrđena jer COPO na papiru nije ni postojao. A onda je usledio legendarni 1970 model, koji do današnjeg dana drži reputaciju najmoćnijeg serijskog muscle car ikada proizvedenog). Ne samo što je prelepi dizajn oduševio kupce već je u ponudi bio i novi motor, od 454 kubna inča (7.4L). Iako je ovaj motor mogao da se dobije i u verziji sa 360KS, kupce je najviše oduševila verzija od čak 450KS sa kojom je ubrzanje do 100 km/h iznosilo samo pet sekundi.
SS je sada imao i neke specifičnosti koje su se pokazale popularne među kupcima, kao što su otvori na haubi, ali i zadnja sveta u braniku - detalj koji se pokazao popularnim tokom 1970tih godina na mnogim američkim automobilima. Po prvi put u istoriji kupac je mogao da dobije i fabričke grafike, ali i pored toga jako mali broj profesionalnih vozača se odlučio za ovaj automobil u NASCAR šampionatu. Međutim, posle svega pet godina na tržištu muscle car era je polako počela da izumire početkom 1970tih godina nakon novih standarda o sigurnosnim merama i izduvnim gasovima. Snaga motora je preko noći počela da pada, a automobili su postajali sve teži da zadovolje nove zakone. Iako i dalje ponudi, 454-kubni motor je sada razvijao 365KS, a u pitanju je jedan od poslednjih moćnih muscle cars. Za 1972. godinu snaga je nastavila da pada (sada 270KS), a svega 5,333 primeraka pronalazi kupce. Godina 1973. se ispostavila kao poslednja za SS kada je prodato 2,500 primeraka i ovaj model je tiho zamenjen novim modelom Laguna.
Sportska verzija Lagune, nazvana S-3, je nastavila da koristi 454-kubni motor sve do kasnih 1970tih godina i da čak osvoji tri NASCAR titule.
Danas je Chevelle SS jedan od najpopularnijih muscle cars, a cene se kreću od 20,000 dolara za neki od slabijih modela pa i do 250,000 dolara za COPO modele, ukoliko ste te sreći da ih pronađete u prodaji. Chevelle SS je takođe često pojavljuje na malim ekranima u filmovima kao što su Fast & Furious i Talladega Nights, a gotovo svaka trkačka igrica pruža model iz 1970 godine. Najnovije priče kažu da Chevrolet namerava i povratak ovog legendarnog modela na tržište i to za 2015. godinu kao konkurenta Toyoti GT86.
Autor: Talladega
Slike: Chevrolet
Iako mi je '68 dodge charger omiljeni muscle car, za mene je ultimatni muscle car '68 chevy chevelle ss COPO.
@mile antena
Zelim istog kao sto je na prvoj slici!!! :)
Koliko kosta u USA da kupis jedan takav SS i da ga malo sredis, ne previse i natrpano i da teras? Ili da kupis jedan vec ovako sredjen? Gotiva je Mustang, Charger, ali mi je Chevelle SS omiljen.
Chevelle je jedan od skupljih muscle cars, posebno '70 model koji se tebi dopada. Restoriran kosta oko $40,000 do $80,000 zavisno koji motor ima, ako hoces show car onda $100,000.
dusan,
Kod nas ima nekoliko Kadilaka iz šezdesetih... Ne znam da li se prodaju. Bilo je na dnevniku skoro kako propada neki primerak što je Kenedi poklonio Titu. :-)
U DE je naravno druga priča:
http://www.autoscout24.com/ListGN.aspx?vis=1&state=A&atype=C&make=19&model=19615&powerscale=KW&page=1&results=20&ustate=N,U&sort=price&mmvco=1&mmvmk0=19&mmvmd0=19615&flzh=1
Taj primerak sam video najjeftiniji za 13000€ a uglavnom su oko 20
Deluju lepo na foto.
Mogli bi da se voze u SRB tako što bi ih registrovao u DE a ovde uzeo polisu graničnog osiguranja umesto klasične polise...
Ovi što Mile pominje su stvarno vrhunski restaurirani "nova" auta skoro. U poslednjih 10-ak godina pušta se veliki broj emisija na Discovery-ju, History i sl.
Ima dosta firmi koje se bave time...
Pozz
@Raziel,
po pricama svaki klasicni cadillac i mercedes u srbiji je pripadao titu
@Raziel
To sto je Kenedi poklonio Titu je bio Chrysler, ne Cadillac, ali se na kraju ispostavilo da to nije taj vec neki drugi i to sa motorom iz Mercedesa ako se ne varam... pukovnik iz vojske koji je bio zaduzen za njegov vozni park je demantovao sva pisanja o tome u emisiji SAT...
@mile
Ma hocu Chevelle SS u garazi. Za svoju dusu...Za par meseci sam u USA, pa cu taman da vidim izbliza sve sto me zanima :) 50,000 nije puno za ovo, jedan je od klasika koji obozavam, ima tu i drugih poput Porsea 356 ili jos dosta nekih, ali to su vec nenormalno mnogo skuplji primerci. Gotiva bi mi bila garaza sa Carrerom GT i Chevelle SS, definitivno. To bi bio zivot! :D
@Raziel
Znam coveka koji ima Kadilak kabrio iz '60 i neke godine. Ogroman, dugacak, CRVEN! :) Covek 60 i kusur leta, ziveo dugo godina u USA i sada je ovde. Cesto nosi kaubojski sesir, tablice su mu California. Nije da se tim sesirom tripuje nesto, vec stvarno deluje covek kao da je to njegova navika, njegov stil... Pored tog kabria ima i Escalade-a prethodne generacije, ona duza verzija, e da vidis kako je jedan veliki Mercedes Gl zapravo mali kad stane pored! :) Kao kada parkiras Q7 pored Q3 :)
Ima jos jednu Kadilak limuzinu, ono je s krajem '90-tih model. Ne mogu da se setim imena...Mozda mile moze da kaze nesto sto se tice prednjih tablica u nekim drzavama poput Kalifornije. Jos auta koje sam vidjao sa Kalifornija tablicama u Srbiji, napred su imali okvire ali imali neku sliku, ne tablicu. Tako ovaj covek napred na svakom ima u mestu za tablicu USA napisano. Mile je l u californiji nije obaveza napred tablica? Takodje i kada idu van drzave takodje ne moraju da je stavljaju? Hvala ;)
Autor dusan 11 Feb 2015, 20:27
Eh, da vidiš Mercedes Capacity koliki li je...
@Raziel,
te emisije na discovery i velocity su i veliki razlog sto su cene klasicnih americkih muscle cars otisle u tri lepe. pre 10-15 godina si mogao da kupis solidan muscle car, mozda 10-ak godina stara restoracija ali malo vozen, za ispod $20,000. danas ljudi vide chip foose kako restorira auto i proda za $150,000, pa misle da njihov krs mora da vredi minimalno $40,000. nedavno sam gledao barrett-jackson aukciju (najveca aukcija klasicnih auta u americi, odrzava se jednom godisnje), pa ono je katastrofa koliko su cene skocile.
@dusan,
obaveza prednje tablice zavisi od drzave do drzave. ja je imam cisto radi reda, da mi ne prave probleme ako udjem u drugu drzavu (sto nekad znaju da rade, ali retko kad dobijes kaznu za tako nesto)