
Stigao je kao posledica Mercedesovih težnji da postane dostupniji, ali i kao svojevrsni odgovor na konkurentsku "kockicu", a ostavio je neizbrisiv trag u istoriji automobilizma, čime je utro put dolasku C klase.

Bio je kraj 1982. godine, 8. decembra Mercedes je predstavio W201, najdostupniji model kompanije koji je instantno postao prodajni hit i ostao omiljen među širom populacijom. Zato ne čudi što je stekao brojne nadimke, a onaj baby Benz ostao je aktuelan i danas, nakon 35 godina.


Legenda kaže da su u Mercedesu s razvojem ovog modela krenuli još davne 1973. godine.
Nema sumnje da je odluka američkog predsednika Kartera da postavi prosek potrošnje na američkom tržištu od 8,3 l/100 km za svaku kompaniju bila problem, a u Mercedesu je pogodovala odluci o razvoju manje limuzine. Već 1974. u Mercedesu su odlučili da "mali Mercedes" mora da bude tipičan Mercedes, ali i da se jasno distancira od Forda i Opela.

Mercedes je model 190 u proizvodnji zadržao veoma dugo, sve do 1993. godine kada je javnost ugledala C klasu.

U više od decenije egzistencije najmanji Mercedes je nanizao niz uspeha, prodajnih i sportskih, a mnoge atraktivne verzije su učinile ovaj model besmrtnim. I što je važno, veoma poželjnim klasikom.

U manje od 4,5 metara Bruno Sacco je uspeo da napravi bezvremenski oblik i prepoznatljiv Mercedes koji i danas izgleda prijatno oku. I ne samo to, s koeficijentom otpora vazduha od 0,34 imao je najbolju aerodinamiku u gami, ali i jednu od najboljih u segmentu.
Ako je W124 najbolji i najkvalitetniji Mercedes svih vremena, onda W201 nije daleko. U svoje vreme je to bio četvrti model kompanije, ali i osnova daljnjeg širenja na tržištu, pa su u Mercedesu razvoj 190-ke shvatili izuzetno ozbiljno.
Baby Benz je debitovao s dva skromna četovorocilindraša, sa karburatorskim od 90KS iza oznake 190 i kao moderniji 190E s direktnim ubrizgavanjem i 122KS. Gama se dalje širi 190 D verzijom od 72KS, poznatom i kao najtiši dizelaš svog vremena. Prava stvar dolazi 1986. godine s dizelskim petocilindrašem, 190 D 2.5 Turbo, od 122KS. S druge strane stajao je M103 u sklopu 190 E 2.6, redni šestocilindraš sa 166KS.
Verovatno najslavnija verzija je bila 190 E 2.3-16 i respektabilnih 185KS, a koji je od 1984. vozio i Ayrton Senna (i pobedio). Ovde pomenimo i najboljeg od najboljih, 190 E 2.5-16 Evolution II sa 235KS.


Osim ubedljivih performansi prethodnik C klase je uveo nove standarde bezbednosti. Posebna pažnja je posvećena pasivnoj bezbednosti na koju se itekako mislilo u projektovanju konstrukcije vozila. Mercedes je visoke kriterijume zadržao i na tako malom modelu pridavajući istovremeno i važnost optimizaciji po pitanju konačne mase, a time i voznih karakteristika. W201 je prvi Mercedes s uzdužnim nosačima u krovu, ali i dodatnim zonama deformacije.
Ukupno je tokom 11 godina, do avgusta 1993. godine, proizvedeno 1.879.629 komada ovog Mercedesa.
Tekst: Index.hr
Foto: arhiva Autoblog.rs
Vezane vesti: Pyongyang 4.10 - Mercedes 190 napravljen u Severnoj Koreji
Vezane vesti: Mercedes-Benz 190 E Cabriolet Studie