
Kada je BMW 2004. godine predstavio četvrtu generaciju sportske limuzine M5, automobilska javnost je bila impresionirana pre svega njegovim „srcem“ – atmosferskim V10 motorom zapremine pet litara koji oslobađa moćnih 507 konjskih snaga i 520 Nm obrtnog momenta.
Motor sa oznakom S85 bio je konstruisan ekskluzivno za modele M5 i M6, a sklapan je u istoj fabrici kao i motori za tadašnje BMW-ove bolide Formule 1. Pored vrhunskih performansi, karakteriše ga i fantastičan zvuk, a „vrti“ se do čak 8250 obrtaja u minutu. Jedinstveni V10 agregat je, prema izboru vozača, moguće koristiti u tri režima rada: P400 (snaga motora ograničena na 400KS), P500 (raspoloživa maksimalna snaga od 507 KS) i P500 S koji uz 507 KS omogućava i brži odziv na pedalu gasa.
Uz V10 motor, posebna zanimljivost kod ove generacije BMW-a M5 bio je povratak verzije Touring, tj. karavana sa fabričkom oznakom E61 (limuzina je nosila oznaku E60). On se pojavio 2007. godine, 15 godina nakon „prvenca“ iz 1992 (E34 M5 Touring) i bio je tek drugi karavan koji je BMW-ova „M“ divizija napravila u svojoj istoriji.

Sportskim karakteristikama sedan verzije Touring je dodao i praktičnost, pa pored sjajnih performansi ima prtljažni prostor od 500 litara, koji se obaranjem zadnjih sedišta povećava na 1650 litara. To je prilično impresivno za automobil koji iz mesta do 100 km/h ubrzava za 4,8 sekundi i ostvaruje maksimalnu brzinu od elektronski ograničenih 250 km/h (uz opcioni „M paket“ čak 305 km/h). Ubrzanje od 0 do 200 km/h je takođe za respekt i iznosi 14 sekundi. Aluminijumska šasija, pogon na zadnjim točkovima, odnos mase i snage od odličnih 3,8 kg/KS i gotovo izjednačena raspodela težine bile su (i ostale) garancija za vrhunske vozne osobine modela danas poznatog kao V10 Touring.

BMW M5 V10 Touring je opremljen sedmostepenim sekvencijalnim menjačem (SMG III) sa tri načina rada i 11 konfiguracija. Deo standardne opreme je i „Launch control“ (elektronska asistencija za savršeno ubrzanje iz mesta), sistem koji je u to vreme bio rezervisan isključivo za egzotične supersportske automobile i bolide Formule 1. Elektronska kontrola oslanjanja ima tri moda: Comfort, Normal i Sport. Za razliku od standardnog modela Serije 5 (E60/E61), M5 V10 nije imao sisteme kao što su automatsko radarsko kočenje i sistem upozorenja o napuštanju saobraćajne trake.
Relativno diskretan dizajn, ne previše različit od standardnih verzija modela E61, učinio je M5 V10 Touring još zanimljivijim, jer se, bar iz današnje perspektive, radi o „vuku u jagnjećoj koži“ tj. automobilu koji bi se na engleskom jeziku mogao okarakterisati kao tzv. „sleeper“.
Naravno, to ne znači da su izostali specifični „M“ dizajnerski detalji kao što su agresivniji prednji i zadnji branik, tradicionalne bočne „škrge“ i specijalni 19-inčni točkovi.

Ipak, u vreme kada je M5 V10 Touring bio aktuelan, BMW je praktikovao da se serijski i „M Power“ modeli estetski ne razlikuju preterano. Danas stvari stoje nešto drugačije, a da li je bilo bolje nekad ili sad – stvar je ukusa. Ono što je činjenica je da je sa svega 1025 proizvedenih primeraka, od kojih su svi prodati u Evropi, BMW M5 V10 Touring obezbedio status kultnog klasika čija vrednost među kolekcionarima stalno raste.
Autor: Miloš Vasin
Foto: BMW